وکیل ملکی, اثبات بیع, الزام و تنظیم سند رسمی, امور اراضی, خلع ید

دعاوی ملکی کیفری چیست ؟

دعاوی ملکی کیفری - وکیل محبوبه حجتیان

همه دعاوی از نظر قانونی به دو دسته کیفری و حقوقی تقسیم می شوند که دعاوی ملکی هم شامل دعاوی ملکی کیفری و دعاوی ملکی حقوقی است . دعاوی ملکی کیفری شامل معامله معارض ملک ، جعل اسناد ملکی ، خیانت در امانت ، تخریب عمدی املاک و … می شود .

چنانچه در زمینه دعاوی ملکی خود نیاز به مشاوره حقوقی و یا وکیل آگاه و باتجربه دارید می توانید با وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان به شماره 09101111304 تماس حاصل نمایید .

وکیل حجتیان در زمینه دعاوی ملکی کیفری و حقوقی دارای پرونده های موفق بسیاری می باشد و می تواند شما را در اخذ نتیجه مطلوب یاری کند .

انواع دعاوی ملکی کیفری کدامند ؟

  • خیانت در امانت
  • انتقال ملک غیر به خود یا شخص دیگر
  • جعل اسناد با هدف کلاهبرداری
  • فروش غیرقانونی مال شخصی به اشخاص دیگر
  • جعل سند در معاملات ملکی
  • خرید و فروش ملک دارای معارض
  • کلاهبرداری در زمینه خرید و فروش ملک
  • زد و بند در مورد خرید و فروشها و معامله های دولتی و ارتکاب فساد در آنها
  • تغییر کاربری زمین های کشاورزی بدون گرفتن مجوز از دستگاههای مربوطه
  • و …

مقاله پیشنهادی : نکات خرید ملک مشاع

دعاوی ملکی کیفری - دعاوی ملکی کدامند

نمونه هایی از دعاوی ملکی کیفری

معامله معارض ملک

اگر فردی یک ملک ، زمین یا مالی را به چند نفر بفروشد معامله معارض صورت گرفته است و خریدار هم مال غیر خریداری نموده است . شخصی که مرتکب این جرم شود طبق قانون به مجازات محکوم می شود .

جعل اسناد ملکی

جرم جعل از جرائم کیفری محسوب می شود که رسیدگی به آن هم در صلاحیت دادگاه های کیفری است. تغییر یا ساختن سندی بر خلاف حقیقت که موجب ضرر و زیان دیگری شود و امکان به اشتباه انداختن دیگری را فراهم نماید جرم محسوب می شود .

خیانت در امانت

وقتی مالی از طرف مالک یا نماینده او به شخصی سپرده شود و به امانت داده شود تا در موعد مقرر پس گرفته شود ولی آن شخص مال موردنظر را تلف ، تصاحب ، استعمال یا مفقود نماید مصداق بارز خیانت در امانت انجام داده و مستحق مجازات قانونی می باشد .

تخریب عمدی املاک

این جرم شامل لطمه زدن به صورت عمدی و کلی یا جزئی نسبت به شی یا ملک دیگری می باشد . اگر مالک ملک یا شی از عملی که روی ملکش انجام شده ناراضی باشد و یا اصلا خبر نداشته باشد میتواند پرونده را بصورت کیفری پیگیری نماید .

در این صورت فردی که نسبت به تخریب اقدام کرده علاوه بر اینکه جریمه می شود از نظر کیفری نیز مشکلاتی برای او پیش می آید .

بیشتر بخوانید : خرید و فروش ملک قولنامه ای با وکیل ملکی حرفه ای

دعاوی ملکی کیفری - معامله معارض ملک

قوانین مرتبط با دعاوی ملکی کیفری

آشنایی با قوانین باعث میشود که شما از حقوق خود مطلع شوید و در صورت بروز مشکلات از حق خود دفاع نمایید . قانون مجازات اسلامی موارد مختلف را در حوزه های گوناگون جرم انگاری نموده است و می توان به آن استناد کرد . فرض قانون بر اینست که کلیه افراد از این قوانین اطلاع دارند .

همین طور قانون آئین دادرسی کیفری به بیان نحوه رسیدگی به جرم پرداخته است و مشخص کرده که برای هر جرمی چه مجازاتی و به چه مقدار مجازات بسنده می شود و یا اینکه چه مرجعی باید به آن رسیدگی کند . کلیه این موارد در قانون آئین دادرسی مطرح گشته است .

مرجع رسیدگی به دعاوی ملکی کیفری

دعاوی ملکی کیفری بصورت شکایت از طرف شاکی در دادسرا یا دادگاه کیفری مطرح می گردد . طرح دعوا خصوصا برای مال غیر منقول نظیر ملک و زمین باید در دادسرا یا دادگاهی که در نزدیکترین محل به وقوع جرم قرار دارد انجام شود .

مثلا اگر شاکی اهل اصفهان باشد و فردی که از او شکایت شده در تهران ساکن باشد و بر سر ملکی واقع در کرمان با هم اختلاف داشته باشند دعوا باید در دادگاه کیفری کرمان مطرح گردد .

مطلب مرتبط : نقش وکیل ملکی حرفه ای در دعاوی ملکی

دعاوی ملکی کیفری - مرجع رسیدگی به دعاوی ملکی

طرح دعاوی ملکی کیفری در دادگاه کیفری و دادسرای عمومی و انقلاب

دعاوی کیفری در دادگاه کیفری یا دادسرای عمومی و انقلاب مطرح می گردند و بایستی با شکایت صورت گیرند . بعضی دعاوی ملکی کیفری تنها با شکایت شاکی انجام می شوند ولی بعضی دیگر بموجب قانون در جریان رسیدگی قرار میگیرند هرچند که شاکی شکایتش را پس بگیرد . در این مورد به اصطلاح گفته میشود که جنبه عمومی جرم در نظر گرفته می شود .

برای پیگیری جرائم و طرح دعوا در زمینه دعاوی ملکی کیفری توصیه می گردد تا از وکیل ملکی باتجربه و آگاه در این زمینه کمک بگیرید .

این کار موجب صرفه جویی در زمان شما شده و روند پرونده تان را سرعت می بخشد . وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان آماده ارائه مشاوره حقوقی در زمینه دعاوی ملکی کیفری و حقوقی به شما عزیزان می باشند .

مطالعه بیشتر : مشاوره با وکیل ملکی قبل از خرید ملک

دعاوی ملکی کیفری - طرح دعوی ملکی

وکیل محبوبه حجتیان ؛ بهترین وکیل ملکی 

اگر در امور ملکی خود درگیر مشکلات حقوقی هستید می توانید از کمک و مشاوره حقوقی وکیل حجتیان بهره مند شوید. 

وکیل محبوبه حجتیان در زمینه های گوناگون از قبیل حقوقی ، خانواده ، ملکی ، قرارداد ، کیفری و مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می نماید و شما را تا حصول نتیجه دلخواه یاری می نماید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

برای کسب اطلاعات لازم و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *