زمانی که فرد برای تصاحب اموال دیگری اقدام می کند، برای مثال بدون اطلاع وارد خانه کسی می شود و به اموال او دستبرد می زند یا ماشین، تلفن همراه یا کیف افراد را می رباید، به این امر سرقت و دزدی می گویند که در صورت دستگیری با مجرم مطابق با قانون مجازات به صورت کیفری برخورد خواهد شد. در هنگام بروز موارد سرقت و دزدی، افراد باید با تماس یا مراجعه به نزدیک ترین کلانتری آن را به اطلاع مراجع قضایی برسانند تا بررسی های لازم انجام شود. سپس می توانند با ارائه توضیحات کامل از ماجرای اتفاق افتاده به یک وکیل کیفری در این مورد مشاوره حقوقی دریافت کنند تا با کسب اطلاعات لازم بهتر بتوانند در این مورد اقدام کنند.   

برای ارتباط با بهترین وکیل کیفری محبوبه حجتیان می توانید با شماره تلفن 09191490779 تماس حاصل فرمایید.

سرقت

مجازات سرقت و دزدی

طبق قانون مجازات اسلامی سرقت و دزدی به معنای دزدیدن، برداشتن و ربودن مالی است که متعلق به دیگری است. در تمامی موارد مربوط به سرقت، فرد مرتکب جرم باید مالی را که دزدیده به صاحب اصلی آن برگرداند. همچنین اگر مال موجود نباشد و آن را به فروخته باشد، مطابق با ارزش مال، مبلغ آن را پرداخت کند. 

در غیر این صورت در ازای قیمت مال مسروقه، مالی از اموال سارق توقیف و به صاحب مال پرداخت خواهد شد و اگر هیچ کدام از موارد موجود نبود، به درخواست صاحب مال سارق تا پرداخت قیمت مال به سرقت رسیده در زندان باقی خواهد ماند، حتی اگر مدت حبس او تمام شده باشد. دزدی شامل سه عنصر مادی، معنوی و قانوی است. سرقت از حیث ماهیت، به دو نوع حدی و تعزیری نیز دسته بندی می ‌شود که ادامه هر کدام از آنها بیان شده است.

سرقت حدی

  • سارق بالغ باشد.
  • به دزدی وادار شده باشد.
  • سارق بداند که مال متعلق به دیگری را می ‌رباید.
  • سارق بداند که این عمل حرام است.
  • سارق در حال اضطرار سر‌قت نکرده باشد.
  • سارق مال را به قصد دزدی برداشته باشد.
  • مال مسروقه از اموال دولتی و وقف نباشد.

لازم به ذکر است که البته اگر پس از شکایت صاحب مال را به سارق ببخشد یا سارق قبل از اثبات جرم توبه کند، حد اجرا نخواهد شد.

سرقت تعزیری

  • هرگاه دزدی مسلحانه و موجب آزار فرد باشد، حبس از 3 تا 10 سال و شلاق تا 74 ضربه را در پی خواهد داشت.
  • هر‌گاه دزدی توسط 2 یا چند نفر و یا در شب انجام شود و حداقل یکی از سارقان مسلح باشد، هر یک از آنها به حبس 5 تا 15 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
  • هر‌‌گاه دزدی جامع شرایط حد نباشد؛ اما تمامی موارد ذکر شده را دارا باشد، سارق به 5 تا 20 سال حبس و شلاق تا 74 ضربه محکوم می ‌شود.

تشخیص نوع سرقت انجام شده، با بررسی مستندات توسط قاضی پرونده صورت می گیرد و براساس آن نیز برای سارق یا سارقان حکم صادر خواهد شد. سپس مطابق با آن مجازات کیفری در نظر گرفته می شود و با توجه به حکم صادر شده با مجرم برخورد خواهد شد. استفاده از وکیل کیفری موجب تسریع در روند قضایی می شود و افراد می توانند بهتر حقانیت خود را اثبات کنند و به کمک ایشان در محکمه های قضایی از خود دفاع کنند؛ زیرا وکلای حقوقی بر قوانین اشراف دارند و با آگاهی کامل درباره مراحل قانونی به راحتی می توانند پرونده شما را پیگیری کند و به نتیجه برساند. 

ضرورت استفاده از وکیل کیفری برای سرقت و دزدی

اگر شما قربانی سرقت شده اید و به اموال شما دستبرد زده شده است، برای اثبات سرقت و دزدی پیشنهاد می شود از مشاوره حقوقی وکیل کیفری حرفه ای استفاده کنید تا با کمک ایشان بتوانید از حق خود دفاع کنید و اموال خود را به دست آورید.

محبوبه حجتیان با داشتن دانش کافی و تسلط بر قوانین حقوقی، به عنوان بهترین وکیل کیفری شناخته شده است. همچنین از آنجایی که محبوبه حجتیان پرونده های بسیاری در زمینه مسائل کیفری و حقوقی داشته و در همه آنها به موفقیت رسیده، شما با خیال راحت می توانید حل مسائل حقوقی خود را به ایشان بسپارید و مطمئن باشید که به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مسائل حقوقی و کیفری می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان ارتباط برقرار کنید.