وکیل خانواده, تمکین

تمکین و نشوز در قانون به چه معناست؟

تمکین و نشوز - وکیل محبوبه حجتیان

زمانیکه عقد ازدواج بین زن و مرد جاری می شود وظایفی بر عهده هر دو گذاشته می شود که به آن تمکین گفته می شود . عدم تمکین یا نشوز یعنی سرپیچی از انجام وظایفی که به عهده هر یک از زوجین است و عدم تمکین زن ، موجب محرومیت او از نفقه می شود و در صورت نشوز مرد ، زن میتواند حکم طلاق به دلیل عسر و حرج از دادگاه بگیرد .

تمکین و نشوز در دعاوی خانوادگی بسیار مطرح می شوند و لازم است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید . وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان در زمینه های گوناگون طلاق ، خانواده ، ملکی ، کیفری و … آماده ارائه مشاوره حقوقی و وکالت شما عزیزان می باشد .

عدم تمکین به چه معناست؟

همانطور که اشاره شد زن و مرد در حیطه زناشویی وظایفی نسبت به هم دارند که شامل حسن معاشرت و برقراری رابطه زناشویی و … است. اگر هر یک از زوجین از انجام وظایف خود شانه خالی کند مصداق نشوز یا عدم تمکین است که پیامدهایی برای او خواهد داشت .

زن اگر نسبت به شوهر خود تمکین نداشته باشد او را ناشزه می دانند و تبعاتی از قبیل محروم شدن از دریافت نفقه از شوهر ، طلاق ، اجازه ازدواج مجدد به شوهر از طرف دادگاه برای زن خواهد داشت .

اگر مرد نیز وظایف زناشویی خود را نسبت به همسرش انجام ندهد و با او حسن معاشرت نداشته باشد او را ناشز می گویند و زن می تواند با اثبات عسر و حرج از دادگاه اجازه طلاق را بگیرد .

مطلب مرتبط : الزام به تمکین چیست ؟

تمکین و نشوز - معنی عدم تمکین

تمکین شامل چه مواردی می شود ؟

تمکین به دو نوع عام و خاص تقسیم می شود . تمکین عام به معنی اطاعت از شوهر در زندگی زناشویی و حسن معاشرت با اوست . تمکین خاص نیز شامل برقراری رابطه زناشویی می شود .

مصادیق عدم تمکین کدامند ؟

  • زن بدون عذر شرعی از برقراری رابطه جنسی با شوهرش خودداری نماید .
  • زن منزلی را که شوهر برایش تهیه کرد را ترک نماید .
  • زن از دستورهای مرد بعنوان رئیس خانواده سرپیچی نماید .
  • زن در تربیت فرزندان با شوهرش همکاری نکند .
  • زن به مشاغلی مشغول شود که مخالف با منافع و مصالح خانواده باشد .

حال مواردی وجود دارد که اگر زن انجام آنها را ترک کند ناشزه خوانده نمی شود . مثلا اگر تمکین از شوهر موجب خطر مالی ، جانی و حیثیتی شود می تواند از او تمکین نکند .

پیشنهاد می شود : لایحه الزام به تمکین 

تمکین و نشوز - مصادیق عدم تمکین

اثبات نشوز زوجه

اگر در دادگاه نشوز زن اثبات شود در حقوق مالی او نظیر نفقه ، مهریه و … اثر خواهد گذاشت :

مهریه

طبق ماده 1085 قانون مدنی زن تا زمانیکه مهریه را دریافت نکرده می تواند از انجام وظایف زناشویی امتناع نماید به شرط اینکه مهریه اش عندالمطالبه باشد و از طرفی این موضوع نمی تواند حق نفقه او را از بین ببرد .

دریافت نفقه

طبق ماده 1108 قانون مدنی اگر زن از طرف دادگاه ناشزه تشخیص داده شود ، مرد نیز تکلیفی در مقابل پرداخت نفقه زن نخواهد داشت و زن بدلیل عدم تمکین مستحق دریافت نفقه از طرف همسرش نیست .

طلاق 

ناشزه بودن زوجه مانع حق او برای درخواست طلاق خلق نمی باشد زیرا زن بدلیل کراهتش از شوهر در قبال مالی که به شوهر می دهد میتواند از او طلاق بگیرد .

ازدواج مجدد مرد

از آنجا که مرد با داشتن همسر نمی تواند بدون اجازه او اقدام به ازدواج مجدد کند اما طبق ماده 16 قانون حمایت از خانواده (مصوب 1353) اگر زن ناشزه تشخیص داده شود ، دادگاه به مرد اجازه ازدواج مجدد می دهد .

تنصیف اموال

اگر زن منزل شوهر را ترک نماید و ناشزه تشخیص داده شود شرط تنصیف اموال که در هنگام اقدام به طلاق از طرف مرد به زن تعلق می گیرد از او سلب می شود .

پیشنهاد می کنیم مقاله وکیل خانم برای طلاق را مطالعه نمایید . 

تمکین و نشوز - اثبات عدم تمکین زن

مجازات عدم تمکین زن

اینجا این سوال پیش می آید که مجازات عدم تمکین زن چیست؟ در پاسخ باید گفت که مجازات قانونی فقط برای افرادی اعمال می شود که از نظر قانون جرمی مرتکب شده باشند اما عدم تمکین از طرف زن جرم محسوب نمی شود که بتوان برای آن مجازاتی تعیین کرد . بهتر است بگوییم که آثار حقوقی ناشی از عدم تمکین زن کدام است ؟ که به این آثار حقوقی در بالا اشاره شد .

مدت زمان عدم تمکین زن 

این سوال به وجود می آید که فرصت و مهلت عدم تمکین زن و همچنین ترک منزل چقدر است تا مرد بتواند اقدام به ازدواج مجدد کند ؟ پاسخ این است که این مدت باید به مقداری باشد که مرد را دچار اضطرار نماید و اگر این مدت کوتاه باشد دادگاه اجازه ازدواج مجدد نخواهد داد .

لزوم کمک از یک وکیل خانواده و طلاق برای اثبات نشوز 

همانطور که در این مطلب به آن اشاره شد نشوز مختص زن نبوده و مرد نیز می تواند ناشز باشد . اگر هر کدام از زوجین دلایل قانع کننده و محکمه پسندی برای اثبات نشوز همسر خود دارند می توانند با کمک یک وکیل خانواده یا وکیل طلاق با تجربه و حرفه ای زودتر به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند .

وکیل حجتیان با سالها تجربه در زمینه های گوناگون نظیر خانواده ، طلاق ، کیفری ، ملکی و … آماده ارائه مشاوره حقوقی به شما عزیزان می باشد .

وکیل طلاق محبوبه حجتیان

محبوبه حجتیان ، وکیل خانواده کلیه موارد مربوط به مسائل طلاق نظیر نفقه ، مهریه ، حضانت ، اجرت المثل ، ملاقات با فرزند ، تمکین ، ترک انفاق و … را انجام می دهد .

همچنین در زمینه های گوناگون نظیر موارد کیفری ، ملکی ، خانواده ، قرارداد و امور مهاجرت نیز فعالیت داشته و پرونده های زیادی را در امور ذکر شده با موفقیت وکالت نموده و به سرانجام رسانده اند .

چنانچه در زمینه طلاق و یا موارد دیگر نیاز به وکیل دارید می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و امور حقوقی خود را به ایشان بسپارید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *