مقالات, دعاوی تامین اجتماعی, وکیل دیوان عدالت اداری

شکایت از کارفرما برای نپرداختن بیمه

شکایت از کارفرما برای نپرداختن بیمه

اگر کارفرما از بیمه کردن شما خودداری می‌ کند یا حق بیمه شما را به طور کامل پرداخت نمی کند، می ‌توانید برای اثبات حقوق خود، از کارفرما برای نپرداختن بیمه شکایت کنید. در این مقاله به شکایت از کارفرما برای نپرداختن بیمه تامین اجتماعی همراه با جزییات شرایط شکایت، مدارک لازم برای شکایت و استفاده از وکیل برای به نتیجه رسیدن سریع دعاوی تامین اجتماعی توضیح داده می شود.

در ابتدا شما به عنوان نیروی کار باید بدانید که نخستین قدم این است که با کارفرمای خود در مورد این موضوع صحبت کنید. به طور واضح و مودبانه به ایشان بگویید که طبق قانون موظف به بیمه کردن شما است و می خواهید که توسط این کسب و کار بیمه شما پرداخت شود. ممکن است کارفرمای شما از تعهدات خود آگاه نباشد یا با مشکل مالی روبرو باشد. در این صورت صحبت با ایشان احتمال اینکه مشکل حل شود، وجود دارد.

سپس اگر صحبت با کارفرمای شما فایده ای نداشت، می توانید به اداره کار مراجعه کنید. اداره کار موظف است به شکایت شما رسیدگی کند و در صورت اثبات تخلف، کارفرما را جریمه کند. همچنین می توانید با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی و طرح شکایت، کارفرمای خود را ملزم به پرداخت حق بیمه کنید. سازمان تامین اجتماعی پس از بررسی شکایت شما، کارفرما را ملزم به پرداخت حق بیمه معوقه و جریمه دیرکرد خواهد کرد.

به طور کلی  پیشنهاد می شود که اگر در پیگیری حقوق خود با مشکل روبرو هستید، از یک وکیل دعاوی تامین اجتماعی حرفه ای مانند محبوبه حجتیان کمک بگیرید. ایشان می تواند به شما در تنظیم شکایت، ارائه مشاوره حقوقی و پیگیری پرونده کمک کند.

برای ارتباط با محبوبه حجتیان به عنوان بهترین وکیل فقط کافی است با شماره تلفن 09191490779 تماس حاصل فرمایید.

شکایت از کارفرما بابت بیمه

شرایط شکایت از کارفرما برای نپرداختن بیمه

اگر کارفرمای شما حق بیمه شما را پرداخت نمی‌ کند، می ‌توانید با مراجعه به مراجع ذی صلاح نسبت به وی شکایت کنید، البته باید شرایط لازم مانند داشتن قرارداد کاری و مدارک مبتنی بر نپرداختن حق بیمه برای طرح شکایت را داشته باشید. در ادامه شرایط و موارد لازم برای شکایت علیه کارفرما برای عدم پرداخت بیمه شرح داده شده است.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما

  • مدارک هویتی(کارت ملی و شناسنامه)
  • مدارک مربوط به اشتغال (قرارداد کار، حکم کارگزینی، لیست حقوق و مزایا، فیش‌ های حقوقی و هرگونه مدرک دیگری که نشان‌دهنده رابطه کارگری و کارفرمایی باشد)
  • مستندات مربوط به عدم پرداخت حق بیمه (استعلام سوابق بیمه از تامین اجتماعی که نشان ‌دهنده عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما باشد)

مراجع ذی صلاح برای شکایت از کارفرما برای نپرداختن بیمه

اداره کار و امور اجتماعی: اولین مرجعی که می‌ توانید به آن مراجعه کنید، اداره کار و امور اجتماعی است. در این اداره می ‌توانید با طرح شکایت، از کارفرمای خود به صورت کتبی شکایت کنید. سپس کارشناسان اداره کار به بررسی مدارک شما پرداخته و در صورت صحت ادعای شما، کارفرما را ملزم به پرداخت حق بیمه شما خواهند کرد.

مراجع قضایی: اگر از طریق اداره کار به نتیجه نرسیدید، می‌ توانید به مراجع قضایی مثل دیوان عدالت اداری مراجعه و طرح دعوی کنید. در این مراجع نیز باید با ارائه مدارک و شواهد، عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرمای خود را به اثبات برسانید.

در هنگام طرح دعوی علیه کارفرما برای نپرداختن بیمه و سایر موارد حقوقی پیشنهاد می شود از یک وکیل دیوان عدالت اداری حرفه ای در زمینه دعاوی تامین اجتماعی استفاده کنید تا با کمک ایشان بتوانید به نتیجه مطلوب برسید.  

نکات مهم در هنگام شکایت از کارفرما

  • مهلت طرح شکایت از کارفرما به دلیل عدم پرداخت بیمه، 90 روز از تاریخ اطلاع کارگر از عدم پرداخت حق بیمه است.
  • برای طرح شکایت، باید بتوانید رابطه کاری خود با کارفرما را اثبات کنید. برای این کار می ‌توانید از مدارکی مثل قرارداد کار، حکم کارگزینی، لیست حقوق و مزایا، فیش‌ های حقوقی و شهادت همکاران یا مشتریان استفاده کنید.
  • اگر کارفرمای شما پس از دریافت اخطار از اداره کار یا سازمان تامین اجتماعی همچنان از پرداخت حق بیمه شما خودداری کند، می توانید از طریق مراجع قضایی علیه او اقدام کنید.

به طور کلی می توان بیان کرد که اگر در روند شکایت با مسائل حقوقی مهمی روبرو هستید، می ‌توانید از یک وکیل متخصص در امور کار و تامین اجتماعی مشاوره بگیرید تا با راهکارهای حقوقی ایشان سریع تر بتوانید روند پرونده خود را به سرانجام برسانید. محبوبه حجتیان با داشتن دانش و تجربه کافی توانایی حل مسائل حقوقی مرتبط با قانون کار و تامین اجتماعی را به صورت حرفه ای دارد.

مدارک مورد نیاز برای شکایت از کارفرما بابت بیمه

همان طور که بیان شده برای طرح شکایت از کارفرمای خود به دلیل عدم پرداخت بیمه، به مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی و مدارک مربوط به اشتغال مثل فیش حقوقی، قرارداد و مدارکی مثل سوابق تامین اجتماعی برای اثبات نپرداختن بیمه نیاز است و تنها با ارائه این مدارک در مراجع مربوط به آن می توانید برای شکایت خود اقدام کنید.

لازم به ذکر است که قبل از طرح شکایت، حتماً با یک وکیل یا کارشناس امور حقوقی کار مشورت کنید. سپس مدارک خود را به صورت کامل و دقیق جمع آوری کنید تا در صورت لزوم بتوانید آنها را ارائه دهید. بعد شکایت خود را در سریع ترین زمان ممکن (به خصوص زمانی که محل کار خود را ترک کرده اید، فقط تا 3 ماه مهلت دارید که برای شکایت اقدام کنید) به مراجع ذی صلاح ارائه دهید.

دعاوی تامین اجتماعی با بهترین وکیل محبوبه حجتیان

شکایت از کارفرما بدون قرارداد و بیمه

در حالی که داشتن قرارداد کتبی و بیمه برای اثبات همکاری با یک کسب و کار الزامی است، اما بدون آنها هم می‌ توان در صورت عدم پرداخت حقوق و بیمه از کارفرما شکایت کرد. بنابراین اگر شما به عنوان نیروی کار، با کارفرما خود قرارداد نداشته یا اینکه امکان دسترسی به قرارداد را ندارید، باید بدانید که در قانون از حقوق شما به عنوان نیروی کار حمایت می شود، حتی اگر در شرایط غیرقانونی مشغول به کار هستید و کارفرما شما را به عنوان نیروی خود در لیست بیمه معرفی نکرده باشد.

نحوه شکایت از کارفرما بدون قرارداد و بیمه به این صورت است که تمام مدارک مرتبط با شغل خود را باید جمع آوری کنید. برای مثال فیش حقوقی یا پرینت حساب مبنی واریز حقوق از سوی کارفرما، ایمیل یا پیام های متنی مربوط به کار و یا شهادت همکاران و مشتریان می تواند به شما کمک کند تا برای دریافت حقوق خود اقدام کنید.

لازم به ذکر است که در این موارد به خصوص زمانی که محل کار خود را ترک کرده اید، باید بدانید که مهلت محدودی برای طرح شکایت از کارفرما دارید، بنابراین در سریع ترین زمان ممکن باید مدارک را جمع آوری کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.

در این راستا می توان بیان کرد که اگر در پیگیری موارد حقوقی یا روند شکایت مشکل دارید، توصیه می شود از یک وکیل دعاوی تامین اجتماعی حرفه ای کمک بگیرید. شما به عنوان نیروی کار این نکته را نیز باید بدانید که پیگیری حقوق در برابر کارفرمای متخلف می ‌تواند زمان ‌بر و دلسرد کننده باشد، اما نباید تسلیم شوید. حقوق شما به عنوان کارگر مهم است و باید از آن دفاع کنید، بنابراین اگر پیگیری روند پرونده برای شما مشکل است، می توانید آن را به یک وکیل پایه یک دادگستری مانند محبوبه حجتیان بسپارید و مطمئن باشید که ایشان می تواند از حقوق شما دفاع کند و پرونده شما را به نتیجه مطلوب برساند.

شکایت از کارفرما برای نپرداختن بیمه با کمک وکیل

محبوبه حجتیان با داشتن سابقه طولانی در زمینه وکالت و به موفقیت رساندن پرونده های بسیار توانایی به سرانجام رساندن امور حقوقی را دارا است. ایشان بر قوانین مربوط به کار و بیمه مسلط است و می ‌توانند به شما مشاوره حقوقی دقیق و مناسب ارائه دهد. همچنین می تواند به شما در جمع‌آوری مدارک و شواهد لازم برای اثبات ادعای خود کمک کند.

وکیل محبوبه حجتیان توانایی تنظیم شکواییه را به طور صحیح و قانونی دارد که این کار احتمال موفقیت شما در شکایت بیشتر خواهد کرد. با ارائه بهترین راهکارها نیز می تواند روند رسیدگی به پرونده شما را در مراجع ذی صلاح انجام دهد و در جلسات دادگاه از شما دفاع قانونی و حرفه ای داشته باشد.

برای حل دعاوی تامین اجتماعی خود توسط بهترین وکیل در تهران می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان تماس حاصل فرمایید.