وکیل ملکی

دعوی صدور حکم تخلیه

دعوی صدور حکم تخلیه - وکیل محبوبه حجتیان

حکم تخلیه به معنی دستور خالی کردن ملک می باشد بطوریکه مالک بتواند بدون هیچ مشکلی در ملک خود هر تصرفی داشته باشد . تخلیه ملک در مورد روابط بین موجر و مستاجر اتفاق می افتد و یکی از پرچالش ترین موارد در محاکم قضایی در این باره است .

اگر مستاجر هر یک از بندهای قرارداد را اجرا ننماید موجر می تواند دادخواست دعوی صدور حکم تخلیه را به دادگاه ارائه نماید . در علم حقوق مالک را موجر و اجاره کننده ملک را مستاجر می گویند و اگر بین این دو شخص قراردادی منعقد شود باید هر یک از طرفین در قرارداد تعهداتی را متقبل شوند .

اگر در زمان اجاره تخلفی صورت نگرفته باشد نیازی به استفاده از درخواست تخلیه نیست ولی اگر اختلافی بین موجر و مستاجر اتفاق بیفتد موجر می تواند دادخواست دعوی صدور حکم تخلیه را تقدیم دادگاه نماید .

اگر بعنوان موجر دچار مشکلاتی در این زمینه هستید می توانید از مشاوره حقوقی وکیل محبوبه حجتیان کمک بگیرید . وکیل حجتیان با سالها تجربه در زمینه های ملکی ، حقوقی ، کیفری ، خانواده و … و صدها پرونده موفق آماده کمک به شما عزیزان می باشد .

حکم تخلیه چیست؟

قرارداد اجاره یکی از رایج ترین قراردادهای ملکی می باشد و بموجب این قرارداد مستاجر مالک منافع مستاجره می گردد و بابت این موضوع باید مبلغی که در قرارداد توافق شده را بعنوان اجاره به موجر پرداخت نماید . براساس قرارداد اجاره ، موجر و مستاجر باید وظایف و تعهداتی را رعایت نمایند .

اگر یکی از طرفین قرارداد اجاره به تعهدات خود پایبند نباشد قانونگذار راهکارهایی را برای رفع این مشکل پیشنهاد می دهد . حکم تخلیه نیز یکی از مسائلی است که اگر مستاجر به تعهدات خود عمل نکند در مورد او اعمال می شود .

مطلب مرتبط : وکیل تخلیه فوری ملک 

دعوی صدور حکم تخلیه - حکم تخلیه ملک

قانون حکم تخلیه

حکم تخلیه شامل قوانین مصوب سالهای 1356 و 1376 روابط موجر و مستاجر میشود . اگر زمان عقد قرارداد به قبل از سال 1376 مربوط باشد قوانین سال 1356 برای آن اعمال می شود و اگر مربوط به سالهای پس از 1376 باشد قوانین جدید برای آن اجرا خواهد شد .

این ضوابط جهت املاک تجاری نوشته شده اند و در ملک مسکونی کاربردی ندارند . قوانین سال 1356 جهت درخواست تخلیه شامل موارد زیر می باشد :

  • اگر عین مستاجره جهت کسب و کار و درآمدزایی مستاجر به فرد دیگری بعنوان نمایندگی یا وکالت اجاره داده شود .
  • اگر ملک کاربرد مسکونی دارد و مالک پس از انقضای مهلت اجاره برای سکونت شخصی خود نیاز به ملک دارد.
  • در صورتی که ملک در معرض تخریب قرار دارد و تعمیرات آن امکانپذیر نیست.
  • چنانچه حق فسخ قرارداد در انتقال قطعی شرط شده و مشروط به اینکه مالک بخواهد از ملک مسکونی جهت سکونت خود ، پدر و مادر و یا اولادش استفاده نماید در اینصورت اگر خریدار تا سه ماه بعد از عقد قرارداد و زمان تخلیه ملک برای تخلیه مراجعه نکرد حکم تخلیه تا زمان پایان قرارداد اجاره پذیرفته نمی شود .
  • اگر مستاجر در پرداخت نمودن مبلغ اجاره تاخیر داشته باشد .
  • چنانچه مستاجر بدون اینکه حق انتقال داشته باشد یک قسمت یا تمام محل سکونت را به فرد دیگر واگذار کند .

اگر قرارداد اجاره ملک مسکونی بعد از سال 1376 منعقد گشته باشد بموجب آن حکم تخلیه مستاجر با شرایط زیر امکانپذیر خواهد بود :

  • چنانچه مدت اجاره تمام شده باشد و مستاجر به ترک ملک در زمان مقرر اقدام نکند موجر میتواند نسبت به درخواست صدور حکم تخلیه از محاکم قضایی اقدام نماید .
  • برطبق ماده 487 قانون مجازات اسلامی اگر مستاجر نسبت به اصل مستاجره تفریظ و تعهدی داشته باشد بجز شرایطی که در قرارداد توافق شده درخواست تخلیه صادر می شود .
  • اگر برطبق ماده 492 قانون ، مستاجر بیشتر از حوزه توافقات قرارداد استعمال کند و این اجازه به حکم و توافق قرارداد به او داده نشده باشد .
  • اگر اجاره بها توسط مستاجر پرداخت نشود ، موجر می تواند به موجب آن از اداره ثبت یا دفترخانه نسبت به صدور اجرائیه حکم تخلیه را دریافت کرده و براساس آن اجاره بهای عقب افتاده را نیز خواستار شود .

بیشتر بخوانید : کلاهبرداری در املاک به چه روشهایی صورت می گیرد ؟

دعوی صدور حکم تخلیه - قانون حکم تخلیه

مدارک لازم جهت دعوی صدور حکم تخلیه

اگر موجر و مستاجر در مورد شرایط صورت گرفته به توافق نرسند ، موجر میتواند به شورا ، دادگاه یا ثبت اسناد و املاک مراجعه کرده و اقامه دعوی نماید و با اسنادی نظیر مدارک شناسایی ، سند مالکیت و اجاره نامه حکم تخلیه را دریافت نماید.

گرفتن حکم تخلیه چقدر زمان می برد؟

بلافاصله بعد از درخواست موجر مبنی بر صدور حکم تخلیه ، جلسه دادرسی و احضار مستاجر انجام می شود و براساس آن نیز حکم تخلیه صادر می گردد . اجرای حکم تخلیه با کمک یک وکیل ملکی حرفه ای نهایتا تا یک ماه انجام می گیرد .

گرچه برخی تصور می کنند که نیازی به کمک از یک وکیل نیست ولی باید گفت که کمک از مشاوره حقوقی یا وکالت یک وکیل ملکی باتجربه می تواند روند کار را سرعت ببخشد و شما را از مراجعه به دادگاه و طی مراحل قضایی معاف نماید .

مقاله پیشنهادی : نقش وکیل ملکی حرفه ای در دعاوی ملکی 

دعوی صدور حکم تخلیه - شرایط صدور حکم تخلیه

وکیل محبوبه حجتیان ؛ بهترین وکیل ملکی در تهران

اگر در امور ملکی خود درگیر مشکلات حقوقی هستید می توانید از کمک و مشاوره حقوقی وکیل حجتیان بهره مند شوید . 

وکیل محبوبه حجتیان در زمینه های گوناگون از قبیل حقوقی ، خانواده ، ملکی ، قرارداد ، کیفری و مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می نماید و شما را تا حصول نتیجه دلخواه یاری می نماید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

برای کسب اطلاعات لازم و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *