وکیل ملکی, اثبات بیع, الزام و تنظیم سند رسمی, امور اراضی, خلع ید

کلاهبرداری در املاک به چه روشهایی صورت می گیرد؟

کلاهبرداری در املاک - وکیل محبوبه حجتیان

کلاهبرداری از رایج ترین جرایم اموال می باشد که در آن قربانیان تحت تاثیر فریب و حیله کلاهبردار با رغبت مال خود را به او تسلیم کرده و سود مالی به جیب کلاهبردار می رود .

امروزه با افزایش سرسام آور قیمت مسکن ، کلاهبرداری در املاک بسیار رایج شده و خرید و فروش ملک و زمین را به امری استرس زا برای خریدار و فروشنده تبدیل کرده است . اثبات کردن جرم کلاهبرداری اصلا کار ساده ای نیست و نیاز به دانش حقوقی دارد .

اگر شما نیز گرفتار کلاهبرداری در املاک شده اید کمک گرفتن از یک وکیل کاربلد در این زمینه می تواند شما را در رسیدن به حق و حقوقتان یاری کند . برای تماس با وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان با شماره 09121584013 تماس بگیرید .

کلاهبرداری در املاک

تقلب در املاک در وقت خرید ، اجاره و رهن ساختمان یا خرید و فروش ملک می تواند اتفاق بیفتد که این تقلب ممکن است از طرف خریدار یا فروشنده و یا مشاور املاک صورت گیرد . در ادامه به بررسی چند مورد از کلاهبرداری در املاک می پردازیم .

مقاله پیشنهادی : انواع سند مالکیت چیست و چه کاربردی دارد؟

کلاهبرداری در املاک - روشهای کلاهبرداری در املاک

چند مورد از کلاهبرداری در حوزه مسکن

1- شخصی که کلاهبردار است در یک زمین کم ارزش و نامرغوب و بدون آب یک ویلا احداث می کند و بعد بوسیله تانکر با آبیاری و درختکاری در این محل فضای سبزی را ایجاد می کند و آن زمین را چند برابر ارزش واقعی اش می فروشد .

2- فرد کلاهبردار ملک یا زمینی را مهریه همسرش قرار می دهد و بعد آن را فروخته و به خارج از کشور میرود . در همین اثنی همسرش مهریه خود را به اجرا گذاشته که دادگاه نیز به دلیل اینکه آن زمین یا ملک مهریه آن خانم بوده معامله را باطل اعلام می نماید و بعد زن ، ملک یا زمین را فروخته و او نیز به نزد همسرش در خارج از کشور می رود .

3- خریداری ملک یا زمینی را از صاحبش خرید کرده و در قولنامه ذکر می شود که مبلغ در سه قسط دریافت گردد . مثلا اولی 10 درصد از مبلغ قرارداد و در ابتدای معامله ، دومی بعد از یک هفته و تقریبا 80 درصد مبلغ معامله و قسط سوم نیز مثلا 6 ماه بعد برای دریافت و انتقال سند که 10 درصد باقی مانده از معامله است .

خریدار قسط اول را می دهد و قسط دوم را پرداخت نمی کند در صورت شکایت فروشنده نیز در دادگاه نمی توان کاری کرد چرا که تاریخ انتقال سند و قسط سوم شش ماه بعد است و خریدار شش ماه بعد هر دو قسط را یکجا پرداخت می کند و در این شش ماه ارزش پول پایین تر آمده و خریدار در این شش ماه از آن پول سود برده است .

4- قرارداد مشارکت در ساخت بین دو نفر بسته می شود ولی سازنده پولی که از فرد مقابل دریافت کرده را به جای هزینه کردن برای ساخت و ساز ، دلار و طلا خریده و فرد را به بهانه های گوناگون از جمله گرفتن مجوز و … دست به سر می کند و بعد از مثلا یک یا دو سال طلب پول بیشتری می کند چرا که قیمت ها افزایش پیدا کرده است .

پس با شکایت فرد مقابل و رفت و آمدهای دادگاه بعد از چند ماه همان پولی که دو سال قبل دریافت کرده بود را برمی گرداند در صورتی که او توانسته در این دو سال از سود پول استفاده نماید .

بیشتر بخوانید : وکیل آنلاین چه مزایایی دارد ؟

کلاهبرداری در املاک - موارد کلاهبرداری ملکی

5- فردی بدهی مالیاتی دارد و اداره مالیات نیز حکم مصادره اموال می گیرد ولی بازداشت سند تا 2 ماه طول می کشد. فرد متهم شده در طی این دو ماه ملک را فروخته و به خارج از کشور میرود و دادگاه نیز حکم میدهد که ملک بعد از حکم مصادره اموال فروخته شده پس معامله باطل است و ملک را از خریدار از همه جا بی خبر پس می گیرد .

6- فردی اقدام به خرید ویلایی می کند که به ظاهر همه امکانات آب ، برق ، گاز و تلفن را دارد ولی پس از مدتی متوجه می شود که آنها متعلق به این ویلا نبوده و از ملک مجاور آورده شده و مالک آن نیز درخواست هزینه زیادی از فرد خریدار می کند .

7- ممکن است زمینی خارج از بافت و بزرگ را تفکیک کرده و در قطعه های کوچک تر ولی بدون آب ، برق و گاز با سخنان واهی و وسوسه قیمت پایین به خریداران بفروشند و بعد در هنگام ساخت خریداران دچار مشکل خواهند شد .

8- ممکن است فروشنده کلاهبردار در هنگام تنظیم قرارداد از استامپ و خودکار حرارتی پاک شو استفاده کند که بعد از مدتی پاک شده و اثبات صحت قرارداد برای خریدار بسیار مشکل خواهد شد .

9- برخی مواقع فروشنده یا املاکی کلاهبردار با اسم اکازیون نسبت به فروش ملک یا زمین کم ارزش اقدام کرده و املاکی که فروش نمی روند یا شرایط نامساعدی دارند را به خریدار ساده و خوش باور می فروشد .

پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین وکیل ملکی در تهران را مطالعه نمایید . 

کلاهبرداری در املاک - مواد قانونی

کلاهبرداری در املاک بیشتر برای موارد زیر اتفاق می افتد :

  • ملک های ورثه ای
  • ملک های شراکتی
  • ملک های کلنگی و قدیمی
  • ساختمان پیش خرید
  • ملک مشاع
  • ملک نامحصور
  • ملک های خالی از سکنه برای مدت طولانی
  • ملک های فاقد مالک مشخص و معلوم
  • ملک های دارای صاحبان ناآگاه به اصول معامله
  • ملکی که در خلاء ثبتی است
  • ملک های دعوایی

چه موادی از قانون به جرم کلاهبرداری پرداخته است ؟

ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء ، اختلاس و کلاهبرداری می گوید :

” هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت ها یا تجارتخانه ‌ها یا کارخانه ‌ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی ‌فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیشامدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند

و به یکی از وسایل ‌مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصاحساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد ، ‌کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبش ، به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم‌ می ‌شود .”

شرایط اثبات کلاهبرداری

شرط قانونی :

اگر شخصی قصد تقلب از راه قبوض ، وجوه ، اسناد ، اموال و … را داشته باشد و مال دیگری را برای خود کند و با دروغ و فریب بخواهد فرد دیگری را به مالکیت مالی که وجود ندارد امیدوار نماید بعنوان کلاهبردار خواهد بود .

شرط معنوی :

اثبات سوء نیت راه اثبات کلاهبرداری از نظر معنوی است . سوء نیت دو گروه خاص و عام است که عام همان ریا و فریب است ولی خاص هدف نتیجه در جرم است که در کلاهبرداری سوء نیت خاص همان بردن مال دیگری است .

شرط مادی :

اگر فردی از کم بودن آگاهی فردی دیگری به نفع خودش استفاده نماید و خدماتش را با جعل و دروغ به او بفروشد یا مثلا خود را بعنوان وکیل ملکی جا بزند و با جعل پروانه وکالت شخصی را فریب بدهد و مثلا در خرید و فروش کمکی به او برساند از نظر مادی کلاهبردار محسوب می شود .

بیشتر بدانید : وکیل تخلیه فوری ملک 

کلاهبرداری در املاک - وکیل ملکی

در پایان :

چنانچه در امور ملکی ، خرید و فروش ، رهن و اجاره گرفتار کلاهبرداران ملکی شده اید می توانید از مشاوره حقوقی و وکالت محبوبه حجتیان ، وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید .

وکیل حجتیان در زمینه های گوناگون از قبیل حقوقی ، خانواده ، ملکی ، قرارداد ، کیفری و مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می نماید و شما را تا حصول نتیجه دلخواه یاری می نماید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی ، تمام مسائل خود را برطرف کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *