وکیل ملکی

قلع و قمع بنای غیرمجاز

قلع و قمع بنای غیرمجاز - وکیل حجتیان

اگر فردی بدون اجازه صاحب ملک یا اخذ مجوزات قانونی نسبت به ساخت و ساز اقدام نماید مرتکب عملی خلاف قانون شده است . این تجاوز به حریم و حقوق دیگران حتی اگر اقدام مثبت مانند درختکاری باشد تفاوتی در ماهیت عمل نخواهد داشت و غیرقانونی است .

در دعوای قلع و قمع بنای غیرمجاز دادگاهی که در محدوده ملک واقع شده مرجع صالح رسیدگی می باشد . اگر در این زمینه دچار مشکلاتی شده اید می توانید با وکیل ملکی محبوبه حجتیان به شماره 09101111304 تماس بگیرید و پرونده خود را با خیال راحت به ایشان بسپارید .

قلع و قمع بنا به چه معناست؟

قلع به معنی ریشه کن کردن و قمع به معنی سرکوب کردن است و ترکیب این دو لغت به معنی از ریشه درآوردن می باشد . قلع و قمع در قانون به معنی از بین بردن آثار اشجار و ابنیه است که متصرف بدون داشتن قرارداد یا مجوز قانونی اقدام به احداث و کاشت نموده است .

مقاله پیشنهادی : بهترین وکیل ملکی در شمال تهران 

قلع و قمع بنای غیرمجاز - اجرای احکام

طرفین دعوای قلع و قمع بنای غیرمجاز چه کسانی هستند ؟

در طرح دعاوی مربوط به قلع و قمع بنای غیرمجاز دو طرف وجود دارد که یکی خواهان است یعنی ملک او بصورت غیرقانونی و بدون اجازه از او مورد تصرف واقع شده و احداث بنا یا کاشت درخت در آن صورت گرفته است .

طرف دیگر دعوی فردی است که در ملک فرد دیگر (خواهان) اقدام به کاشت درخت یا احداث بنا نموده است و خوانده به حساب می آید .

تفاوت قلع و قمع بنا با تخریب چیست ؟

در قانون قلع و قمع با تخریب متفاوت است . تخریب به معنی خراب کردن است که جنبه منفی دارد و همراه با سوء نیت می باشد ولی قلع و قمع عاری از جنبه منفی می باشد و به دستور قضایی انجام می شود .

دعوای مربوط به قلع و قمع بنای غیرمجاز یکی از شایعترین دعاوی می باشد که باید دادخواست خواهان به مراجع قضایی تقدیم گردد . این دعوا می تواند هم به صورت مستقل و مجزا از دعاوی رفع تصرف عدوانی و خلع ید باشد و هم می تواند همراه با آنها صورت گیرد .

بیشتر بخوانید : دعاوی مشارکت در ساخت و تنظیم قرارداد ساخت 

قلع و قمع بنای غیرمجاز - تفاوت قلع و قمع با تخریب

ارکان دعوای قلع و قمع بنا چیست ؟

دو رکن اصلی دعاوی قلع و قمع بنا 1) مالکیت رسمی خواهان و 2) عدوانی بودن تصرفات خوانده می باشد .

اجرای رای قلع و قمع بنای غیرمجاز

طبق ماده 1 قانون اجرای احکام باید حکم قطعی شده و سپس عملیات اجرائی صورت گیرد و بعد از صدور اجرائیه واحد اجرا میتواند نسبت به قلع و قمع بنا اقدام کند .

مدارک لازم جهت طرح دعوی قلع و قمع بنای غیرمجاز

در دعوای قلع و قمع بنای غیرمجاز شما بعنوان خواهان باید سند مالکیت ملک موردنظر را به دادگاه ارائه کنید و اگر سند معتبری به دادگاه ارائه نشود سایر دلایل شما نیز رد می گردد و به درخواست شما رسیدگی نمی گردد .

پس اگر فردی با قولنامه یا مبایعه نامه ملکی را خریده باشد نمی تواند اقامه دعوی قلع و قمع غیرمجاز را نماید زیرا از نظر قانونی او مالک آن ملک محسوب نمی شود و تنها باید سند رسمی و معتبر بابت ملک خود به دادگاه ارائه نماید .

ممکن است شخص متصرف (خوانده) ادعا کند که از شما اجازه داشته است و اگر بتواند دلایل قانع کننده ای به دادگاه ارائه نماید دعوای شما رد می شود زیرا در صورت اجازه شما بعنوان مالک دیگر این بنای ساخته شده یا درختان کاشت شده غیرمجاز به حساب نمی آیند .

یکی از نمونه های فراوان در حکم قلع و قمع بنای غیرمجاز در مورد تغییر کاربری زمین های زراعی و باغها است .

پیشنهاد می شود مقاله وکیل الزام به تنظیم سند رسمی را مطالعه نمایید . 

قلع و قمع بنای غیرمجاز - مدارک لازم برای دعوی قلع و قمع غیرمجاز

سخن پایانی

اگر در زمینه دعاوی ملکی نظیر قلع و قمع بنای غیرمجاز ، خلع ید ، تصرف عدوانی و … نیاز به مشاوره حقوقی دارید می توانید با وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان تماس بگیرید .

در دعاوی ملکی آگاهی از ظرافت های قانونی می تواند شما را در پرونده حقوقی و قضایی به پیروزی برساند . یک وکیل ملکی باتجربه و آگاه می تواند شما را در رسیدن به هدف خود یاری نماید .

وکیل محبوبه حجتیان ؛ بهترین وکیل ملکی در تهران

اگر در امور ملکی خود درگیر مشکلات حقوقی هستید می توانید از کمک و مشاوره حقوقی وکیل حجتیان بهره مند شوید . وکیل محبوبه حجتیان در زمینه های گوناگون از قبیل حقوقی ، خانواده ، ملکی ، قرارداد ، کیفری و مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می نماید و شما را تا حصول نتیجه دلخواه یاری می نماید .

برای اطلاع از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

برای کسب اطلاعات لازم و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *