حضانت, وکیل خانواده

سلب حضانت فرزند یا فرزندان

سلب حضانت فرزند یا فرزندان - وکیل محبوبه حجتیان

سلب حضانت فرزند یا فرزندان چه شرایطی دارد ؟ مسئله حضانت در طلاق معمولا چالش های زیادی را به دنبال دارد چرا که هر یک از والدین به دلیل وابستگی عاطفی به فرزند یا لجبازی با طرف مقابل حاضر به توافق نیستند و ناچار برای حل مشکل خود به رای دادگاه متوسل می شوند .

برطبق قانون کشور ما حضانت فرزندان دختر تا 7 سال قمری با مادر و پس از آن به عهده پدر می باشد و فرزندان پسر تا دو سال با مادر و پس از آن حضانت با پدر می باشد .

حال مواردی وجود دارد که موجب سلب حضانت فرزند یا فرزندان از زوج یا زوجه می گردد که در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم .

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان با سالها تجربه در زمینه پرونده های حقوقی ، ملکی ، کیفری ، خانواده ، طلاق و … آماده ارائه مشاوره حقوقی و قبول وکالت شما عزیزان در مسئله حضانت فرزندانتان می باشد. کافیست با شماره 09101111304 تماس بگیرید .

موارد سلب حضانت فرزند یا فرزندان از زوجین

اگر یکی از زوجین یا هر دو صلاحیت نگهداری از فرزند یا فرزندان خود را نداشته باشند قانون تصمیم می گیرد که فرزند یا فرزندان توسط چه کسی یا نهادی نگهداری شوند . برخی از مواردی که موجب سلب حضانت فرزند یا فرزندان می شود عبارتند از :

  • شهرت به فحشا و فساد اخلاقی
  • اعتیاد به مواد مخدر ، الکل و قمار
  • سوء استفاده از فرزند و وادار نمودن او به اشتغال در مشاغل ضد اخلاقی نظیر تکدی گری ، فساد و فحشا و قاچاق .
  • ضرب و جرح فرزند و تکرار آن خارج از حد متعارف
  • ابتلا به بیماریهای روانی به تشخیص پزشکی قانونی که مخل امر حضانت فرزند گردد .

مقاله پیشنهادی : ملاقات با فرزند و حکم ممانعت از آن 

سلب حضانت فرزند یا فرزندان - موارد سلب حضانت

مراحل دادخواست سلب حضانت

در مرحله اول برای ثبت دادخواست سلب حضانت باید مدارکی نظیر اصل شناسنامه و کارت ملی ، اصل طلاق نامه ، مدارک هویتی فرزند و همچنین مدارکی که دال بر عدم صلاحیت خوانده جهت حضانت فرزند است به دفتر خدمات قضایی ارائه شود .

در مرحله بعد این دادخواست به دادگاه خانواده صالح ارجاع داده می شود تا در مورد مدارک ارائه شده تصمیم گیری صورت گیرد .

اگر حکم به سلب صلاحیت خوانده داده شد او مکلف است فرزند را به خواهان تحویل دهد و دادگاه برای او حق ملاقات تعیین می کند .

اگر خوانده از استرداد فرزند به خواهان خودداری کرد ، فرد خواهان می تواند از او شکایت کند و خوانده برای شکایت مذکور تا زمان صدور اولین حکم بازداشت خواهد شد .

نکات حقوقی مهم در مورد سلب حضانت فرزند یا فرزندان

  • علاوه بر پدر و مادر ذینفع دعوی سلب حضانت فرزند می تواند مدعی العموم ، جد پدری و یا هر شخص دیگری باشد که با راههایی بتواند حضانت فرزند را بعهده بگیرد .
  • اگر خواهان ادعا می کند که خوانده دارای فساد اخلاقی و محکومیت کیفری می باشد باید بتواند ادله خود را ثابت نماید و رای دادگاههای مزبور را مستند ادله خود کند . در این صورت دادگاه صدور رای خود را به اثبات ادله خواهان منوط می کند .
  • صرفا بد اخلاقی یا بدرفتاری هر کدام از والدین با فرزند نمی تواند حضانت آنها را سلب کند .
  • اگر زوج به زوجه حق حضانت را داده باشد به این وسیله حق حضانت را از خودش سلب کرده و فقط می تواند با اثبات عسر و حرج فرزندش حق حضانت را از همسر سابق خود سلب نماید .
  • اگر حضانت فرزند با مادر باشد در هر صورت نفقه او با پدرش است پس عدم توانایی مالی مادر دلیل بر عدم صلاحیتش و سلب حضانت فرزند یا فرزندان از او نمی شود چرا که زوج باید نفقه فرزند یا فرزندانش را پرداخت نماید .
  • اما اگر مرد توانایی مالی جهت تامین نیازهای فرزندان خود را نداشته باشد و زن این وظیفه را در دادگاه به عهده بگیرد دادگاه حضانت فرزند یا فرزندان را به مادرشان خواهد سپرد .
  • اگر مرد حضانت دائم فرزند یا فرزندانش را به مادرشان سپرده باشد اگر همسر سابق او اقدام به ازدواج مجدد نماید این حق حضانت از او سلب نمی شود .
  • اگر فرزند وابستگی شدید به یکی از والدین داشته باشد دادگاه میتواند طبق نظر داور یا مددکار حضانت فرزند را از یکی از والدین سلب کند .

مقاله مرتبط : نفقه فرزند چگونه پرداخت می شود ؟ 

سلب حضانت فرزند یا فرزندان - نکات حقوقی سلب حضانت

کلام آخر

اگر در زمینه حضانت فرزند یا فرزندان ، دادخواست سلب حضانت فرزند یا فرزندان ، شرایط و نحوه ارائه دادخواست و … سوالاتی دارید و یا نیاز به مشاوره حقوقی دارید می توانید با وکیل محبوبه حجتیان تماس بگیرید .

بهترین وکیل طلاق و حضانت ، محبوبه حجتیان 

وکیل حجتیان با ارزیابی دلایل و پیگیری های فنی و علمی خود شانس موفقیت شما را در پرونده طلاق و سایر پرونده های کیفری ، حقوقی ، خانواده و … افزایش می دهد . جهت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان تماس بگیرید .

در اینستاگرام ما را دنبال کنید . 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *