وکیل خانواده, حضانت

ملاقات با فرزند و حکم ممانعت از آن

ملاقات با فرزند

هنگامی که زن و مرد تصمیم به جدایی می گیرند، در صورت داشتن فرزند، حضانت او به یکی از زوجین سپرده می شود. بر همین اساس یکی از طرفین حق ملاقات با فرزند را خواهد داشت که برای این کار، قاضی نسبت به وضعیت و روحیه فرزند و والدین، برای آنها زمان ملاقات تعیین می کند.

بنابراین اگر پدر یا مادر حضانت فرزند را برعهده گرفته باشد تا زمان رسیدن فرزند به سن قانونی باید به والد دیگر اجازه دهد که فرزند را ملاقات کند. این ملاقات می تواند براساس توافق طرفین باشد یا اینکه قاضی روز و زمان آن را مشخص کند.

چنانچه یکی از والد مانع از ملاقات فرزند شود، از سوی قانون با وی برخورد خواهد شد، مگر اینکه صلاحیت دیدار با فرزند را نداشته باشد، موجب آزار رساندن به کودک شود و تاثیر بدی در روحیه او داشته باشد. در این صورت، قاضی باید تصمیم گیری کند.

برای انجام تمام مراحل حضانت یا ملاقات با فرزند می توانید از یک وکیل  خانواده کمک بگیرید.  سپس خیالتان راحت باشد که به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

حضانت چیست؟

برعهده گرفتن مسئولیت نگهداری از کودک بعد از طلاق را حضانت می گویند. براساس قانون حضانت فررند دختر تا سن 7 سالگی برعهده مادر است، سپس از 7 تا 9 سالگی برعهده پدر است. همچنین حضانت فرزند پسر تا سن 7 سالگی برعهده مادر است، بعد از آن تا 15 سالگی برعهده پدر خواهد بود.

بعد از به سن بلوغ رسیدن فرزندان، خود آنها می توانند تصمیم بگیرند که با پدر یا مادرشان زندگی کنند، مگر اینکه شرایط زندگی با کسی که انتخاب می کنند، وجود نداشته باشد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله مطالبه نفقه چیست؟ پیشنهاد می شود.

وکالت خانوادگی

شرایط گرفتن حضانت

برای برعهده گرفتن مسئولیت نگهداری حضانت مطابق با قانون رفتار خواهد شد، همان طور که گفته شد فرزند دختر و پسر تا سن 7 سالگی حضانت آنها با مادر است و بعد از آن برعهده پدر خواهد بود. ولی اگر هر کدام از والدین شرایط نگهداری را نداشته باشد، براساس قانون برای آنها تصمیم گیری خواهد شد.

به این صورت که در بعضی از مواقع مادر مهریه خود را می بخشد و حضانت دائم فرزند را برعهده می گیرد. البته در زمان حضانت دائم نیز والد دیگر حق ملاقات با فرزند را دارد و هیچ چیز مانع از ملاقات با او نخواهد بود، مگر زمانی که کودک آسیب ببیند که در این مورد با صلاحدید قانون مدت زمان ملاقات کمتر و با فواصل بسیار تعیین خواهد شد.

همچنین فردی که حضانت کودک را برعهده گرفته است، در صورت تغییر نشانی باید اطلاع رسانی به والد دیگر را انجام دهد و تا به سن بلوغ رسیدن فرزند، اجازه تغییر شهر یا کشور محل سکونت مورد توافق واقع شده را ندارد، مگر توافق جدیدی صورت گیرد.

در برخی از موارد هیچ کدام از والدین صلاحیت نگهداری از فرزند را ندارد، بنابراین حضانت کودک به پدربزرگ یا مادربرزگ یا یکی از اقوام درجه یک او داده می شود و در صورت نبود هر کدام از آنها، قانون برای نگهداری از کودک تصمیم گیری خواهد کرد.

چگونگی ملاقات با فرزند

مطابق با قانون در زمان حضانت، والدین حق ملاقات با فرزند را دارند، براین اساس طبق توافقی که به صورت دو طرفه گرفته شده یا اینکه قاضی دادگاه خانواده مشخص کرده است، پدر یا مادر در طول هفته یا ماه می تواند به ملاقات فرزند خود برود. البته میزان زمان و تاریخ آن با توجه به شرایط تفاوت دارد.

در بعضی از شرایط ممکن است تعیین شود که فرزند می تواند یک روز کامل با والدی که حضانت او را ندارد، باشد.

درباره مسئله ملاقات با فرزند بعد از طلاق، به جز پدر یا مادر، افراد درجه یک مانند پدربزرگ، مادربزرگ، دایی، عمو، عمه و خاله می توانند برای ملاقات با کودک از سوی دادگاه حکم بگیرند و این حق قانونی همه آنها است.

مطابق با قانون خانواده هیچ چیز نمی تواند مانع از ملاقات با فرزند شود و این کار نوعی جرم محسوب می شود، فقط زمان ملاقات با توجه به شرایط تعیین می شود و در هر مورد تفاوت دارد و از قانون یکسانی پیروی نمی کند.

حکم ممانعت برای ملاقات با فرزند

چنانچه کسی که مسئولیت نگهداری کودک را برعهده گرفته است، مانع از ملاقات طرف مقابل خود شود یا محل سکونت و شهر خود را بدون اطلاع و توافق قبلی تغییر دهد، براساس قانون با او برخورد و مشمول جریمه های نقدی و غیرنقدی خواهد شد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله چگونگی قسط بندی مهریه پیشنهاد می شود.

ملاقات با کودک

ضرورت استفاده از وکیل خانواده

در هنگام درخواست ملاقات با فرزند مانند سایر مسائل خانوادگی مواردی پیش می آید که استفاده از یک وکیل خانواده با تجربه ضرورت پیدا می کند. گاهی تنها با یک وکیل می‌توان مشکل خانوادگی خود را حل کرد؛ زیرا آنها به موارد حقوقی مربوط به خانواده آگاهی و تسلط کامل دارند، بنابراین پیشنهاد می شود برای این کار از وکلای خانواده باتجربه کمک بگیرد. 

محبوبه حجتیان، وکیل پایه دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی مانند طلاق غیابی، طلاق توافقی، مهریه، نفقه، اجرت المثل و سایر موارد مربوط به خانواده تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است. در همین راستا موجب به نتیجه رساندن پرونده های مختلف و ایجاد کارکرد کاملا تخصصی در این عرصه شده است.

محبوبه حجتیان وکالت تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند ملاقات فرزند، حضانت، ترک انفاق، تمکین و داوری را انجام می دهد.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی در امور مربوط به خانواده تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *