وکیل کیفری, قتل قصاص اعدام

بهترین وکیل دیه در تهران

وکیل دیه - وکیل محبوبه حجتیان

از آنجا که انسان در طول عمر خود با خطرات گوناگونی مواجه می شود و امکان آسیب دیدن و حتی مرگ او در حوادث زیاد است ، در قانون مجازات اسلامی برای خطراتی که حیات یا سلامت فرد را به خطر می اندازد حدودی مشخص شده است .

بر طبق این حدود تعیین شده اگر فردی بصورت عمدی یا غیرعمد منجر به صدمه و یا فوت فرد دیگر شود باید مبلغی را بعنوان دیه به او یا بازماندگانش بپردازد . گاهی در اینگونه حوادث اختلافاتی میان دو طرف ایجاد می شود که یک وکیل دیه باتجربه و آگاه می تواند یاریگر و حلال مشکلات باشد .

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان با سالها تجربه در زمینه دعاوی کیفری ، حقوقی ، ملکی ، طلاق و … آماده ارائه مشاوره حقوقی و قبول وکالت شما عزیزان تا احقاق حق شما می باشد.

دیه چیست ؟

دیه مبلغی مشخص است که باید در حوادث عمدی یا غیرعمدی که حد قصاص برای آنها تعیین نشده پرداخت گردد . میزان این مبلغ توسط قانونگذار و براساس میزان و نوع صدمه تعیین می گردد و شخصی که موجب ایجاد خسارت به دیگری شده باید آن را بپردازد.

همچنین اگر اتفاقی منجر به قتل فرد دیگر یا نقص عضو او شده باشد ، ولی دم یا خود فرد صدمه دیده به جای قصاص می تواند مبلغ دیه را دریافت نماید که این مبلغ نیز توسط قانونگذار مشخص می شود .

اگر مبلغ دیه در قانون مجازات اسلامی تعیین شده باشد که بایستی توسط فرد صدمه زننده پرداخت گردد ولی اگر این مقدار توسط قانون مشخص نباشد قاضی پرونده با توجه به نوع صدمه و میزان آن مبلغ دیه را تعیین می کند . این حد را در قانون مجازات اسلامی ارش می گویند و دیه طبق حد ارش که توسط قاضی پرونده تعیین شده مشخص می شود .

مطلب مرتبط : شکایت از پزشک برای قصور پزشکی در هنگام تولد 

وکیل دیه - نحوه محاسبه دیه

انواع دیه

در قانون مجازات اسلامی دیه به چند دسته تقسیم می شود که شامل موارد زیر است :

دیه قتل

اگر در اثر حادثه یا جراحات وارد شده از آن حادثه فرد فوت نماید مبلغ دیه برابر با یک دیه کامل در همان سال تعیین می شود . مثلا در سال 1401 دیه کامل 600 میلیون تومان بود که اگر قتل عمد یا غیرعمدی صورت می گرفت باید به اولیای دم پرداخت می شد .

دیه اعضای بدن

در حوادث ممکن است عضو یا اعضایی از بدن دچار آسیب یا از کار افتادگی شود که برای آن نیز دیه در نظر گرفته می شود . در محاسبه دیه اعضای بدن جفت بودن یا تک بودن آنها و همچنین نوع و میزان جراحت وارده در نظر گرفته می شود .

اگر عضو موردنظر در بدن بصورت جفت نباشد از بین رفتن آن دیه کامل را در پی خواهد داشت ولی اگر آن عضو بصورت جفت باشد از بین رفتن یکی از آنها در حادثه نصف دیه کامل را در پی خواهد داشت.

مثلا اعضایی نظیر دست ها ، پاها ، کلیه ها ، گوشها و … که دو عدد از آنها در بدن وجود دارد اگر یکی از آنها از بین برود نصف دیه کامل و در صورت از بین رفتن هر دو عضو دیه کامل به فرد تعلق می گیرد .

دیه منافع اعضا

آسیب به برخی اعضای بدن منجر به از بین رفتن حسی از حواس پنجگانه در فرد می شود . مثلا اگر جراحت باعث از بین رفتن شنوایی ، بینایی ، چشایی و بویایی در فرد شود دیه منافع اعضا برای فرد در نظر گرفته می شود .

وکیل دیه می تواند اطلاعات کاملی درباره تعیین این دیه و میزان آن در اختیار شما قرار دهد . وکیل محبوبه حجتیان آماده پاسخگویی به سوالات شما در این زمینه می باشد . کافیست با شماره 09101111304 تماس بگیرید .

دیه جراحات

اگر جراحتی در فرد آسیب جدی وارد نکرده و تنها موجب خراشیدگی ، کبودی یا تورم گردد فرد صدمه دیده می تواند نسبت به دریافت دیه از فرد مرتکب اقدام نماید . اگر این جراحت ها در اثر اشتباهات پزشکی صورت گرفته باشد نیز قابل پیگیری بوده و منجر به دریافت دیه می گردد .

مطالعه بیشتر : قانون حوادث ناشی از کار

وکیل دیه - دیه جراحات

نحوه محاسبه دیه چگونه است ؟

برای محاسبه دیه باید شدت جراحت ، نوع جراحت و اینکه آیا جراحت منجر به قتل شده یا نه بررسی گردد. بعد باید بررسی شود که آیا آسیب منجر به نقص عضو ، قطع عضو و … شده است یا خیر . مبلغ دیه مطابق قانون مجازات اسلامی یا حد ارش که توسط قاضی تعیین شده مشخص خواهد شد.

همچنین عمدی یا غیرعمدی بودن حادثه ، مکان و زمان ایجاد جراحت ، جنسیت فرد آسیب دیده و … نیز در تعیین دیه مهم هستند . اگر آسیب منجر به مرگ یک مرد شود دیه کامل است ولی اگر یک زن در حادثه فوت نماید دیه او نصف دیه کامل خواهد بود .

اگر حادثه منجر به آسیب یا فوت در ماههای حرام قمری رخ دهد مبلغ دیه بیشتر از ماههای عادی خواهد بود . همچنین اگر حادثه در اطراف خانه کعبه رخ داده باشد باز شرایط محاسبه آن متفاوت خواهد بود . اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید می توانید با یک وکیل دیه باتجربه در این زمینه مشورت نمایید .

مهلت پرداخت دیه

اما اینجا این سوال مطرح می شود که مهلت پرداخت دیه چقدر است؟ باید گفت که بسته به نوع جراحت ، عمدی یا غیرعمدی بودن آن و برخی شرایط دیگر این مهلت متفاوت خواهد بود . در اینجا زمان بندی پرداخت دیه در برخی موارد ذکر شده است :

  • برای جنایتهای عمدی فقط یک سال مهلت برای پرداخت دیه وجود دارد .
  • برای حوادث و جنایات غیرعمدی دو سال مهلت جهت پرداخت دیه وجود دارد .
  • اگر خطای محض موجب جراحت شده باشد سه سال مهلت برای پرداخت دیه در نظر گرفته می شود .

اگر زمان پرداخت دیه 2 یا 3 سال در نظر گرفته شود فردی که مرتکب آسیب و جراحت به دیگری شده می تواند دیه را در 2 یا 3 بخش در طول هر سال پرداخت نماید . البته قسط بندی دیه نیز در مواردی امکان پذیر است که برای اطلاع از شرایط آن می توانید با یک وکیل دیه مشورت نمایید .

مقاله پیشنهادی : جرائم پزشکی و قوانین آن 

وکیل دیه - میزان دیه

مدارک مورد نیاز برای دیه

  • گزارش پزشکی قانونی
  • گزارش اولیه نیروی انتظامی
  • برگه نظریه پزشک (پزشکی قانونی)
  • رسید پرداخت هزینه دادرسی
  • مدارک شناسایی اعم از کارت ملی ، (گواهی نامه و سند خودرو در تصادفات رانندگی)

آیا می توان دیه را از بیت المال پرداخت نمود ؟

اگر فردی که مرتکب جرم شده متواری شود یا فوت کند دیه از اموال او به فرد صدمه دیده پرداخت می شود . اگر فرد مرتکب مال و اموالی نداشته باشد و قتل عمدی رخ داده باشد ولی دم می تواند دیه را از عاقله یا پدر و مادر فرد مرتکب دریافت نماید و اگر عاقله یا مرتکب جرم فوت شده یا در دسترس نباشند دیه از بیت المال به فرد پرداخت می گردد .

چرا باید از وکیل دیه کمک گرفت ؟

جهت دریافت دیه فرد آسیب دیده باید شدت جراحت و خسارت و نحوه بروز آنرا به دادگاه ثابت نماید و اگر نتواند این کار را انجام دهد هیچ مبلغی بعنوان دیه دریافت نخواهد کرد . برای اثبات کردن صدمه های عمدی و غیرعمدی بدنی باید با قوانین و شرایط دریافت دیه آشنایی داشت .

وکیل دیه با کلیه شرایط محاسبه دیه و همچنین قوانین مجازات اسلامی در این خصوص آشنایی کامل دارد . پس شما می توانید با کمک گرفتن از یک وکیل وصول دیه مبلغ دیه را محاسبه نموده و اقدامات لازم را برای دریافت دیه انجام دهید .

وکیل محبوبه حجتیان ؛ بهترین وکیل دیه در تهران

محبوبه حجتیان در زمینه های گوناگون نظیر موارد کیفری ، حقوقی ، ملکی ، خانواده ، قرارداد و امور مهاجرت فعالیت دارند و پرونده های زیادی را در امور ذکر شده با موفقیت وکالت نموده و به سرانجام رسانده اند .

چنانچه در زمینه های گوناگون نیاز به وکیل دارید می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و امور حقوقی خود را به ایشان بسپارید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *