مراجع قضایی

منظور از اطاله دادرسی چیست ؟

اطاله دادرسی - وکیل حجتیان

اطاله در لغت به معنی دراز کردن و طولانی کردن می باشد و دادرسی هم رشته ای خاص از علم حقوق است که به مجموعه ای از اقدامات اشاره می کند که برای پیدا کردن راه حل حقوقی موضوعی یا پرونده ای بکار گرفته میشود .

وقتی روند رسیدگی به پرونده ای (حقوقی یا کیفری) طولانی شود و بیش از شرایط عادی طول بکشد ، اطاله دادرسی رخ داده است و این پروسه میتواند نتایج بدی برای طرفین دعوا داشته باشد چرا که نه تنها سرعت بررسی پرونده کند می شود بلکه مشکلات جدی دیگری نیز برای طرفین ایجاد می شود .

بعضی دادگاهها یک بازه زمانی خاص را برای خود تعریف می کنند تا در آن زمان کار پرونده به اتمام برسد ولی باز هم احتمال طولانی شدن روند بررسی پرونده وجود دارد . در اینجاست که نقش یک وکیل باتجربه و آگاه پررنگ تر از قبل می شود . او بدلیل آشنایی با قوانین و ضوابط و مقررات می تواند از اطاله دادرسی که در اثر ناآگاهی و ناآشنایی طرفین دعوا با قوانین بوجود می آید جلوگیری نماید .

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان یکی از بهترین وکلای حرفه ای در زمینه های ملکی ، حقوقی ، قضایی ، کیفری ، خانواده و طلاق می باشد و آماده ارائه مشاوره حقوقی و قبول وکالت شما عزیزان است .

مقاله پیشنهادی : راهنمای انتخاب وکیل حقوقی 

اطاله دادرسی - منظور از اطاله دادرسی

اطاله دادرسی در قانون جمهوری اسلامی ایران

طبق ماده 450 آئین دادرسی کیفری رئیس شعبه باید پرونده های ارجاعی را بررسی نموده و گزارشی جامع از آنها تهیه نماید . رئیس شعبه میتواند پرونده ها را به یکی از اعضای دادگاه تجدیدنظر استان ارجاع نماید .

این عضو دادگاه گزارش موردنظر را بررسی کامل نموده و در جلسه دادگاه قرائت می نماید . خلاصه این گزارش نیز در پرونده درج می شود و براساس موارد زیر در دادگاه تجدیدنظر دیگری مجددا تصمیم گیری می شود .

  • اگر تحقیقات انجام شده ناقص باشد قرار رفع نقص صادر می شود و پرونده برای دادسرای صادرکننده ارسال می شود .
  • اگر رای صادره از نوع قرار باشد و نیاز به تحقیق دیگری نباشد آنرا تایید نموده و به دادگاه صادرکننده ارجاع می نماید .
  • اگر رای بوسیله دادگاهی که صلاحیت ندارد صادر شده باشد دادگاه تجدیدنظر رای موردنظر را نقض کرده و پرونده را به مرجع صالح ارسال می نماید .
  • اگر عملی که متهم یا محکوم علیه به آن متهم گشته جرم نباشد رای قانونی صادر می گردد .

مطالعه بیشتر : نحوه تنظیم قرارداد با وکیل حقوقی حرفه ای 

اطاله دادرسی - اطاله دادرسی در قانون

کدام عوامل در ایجاد اطاله دادرسی نقش دارند ؟

عوامل زیادی هستند که موجب می شوند تا یک پرونده حقوقی یا کیفری با اطاله دادرسی مواجه شود . البته شناخت این عوامل کافی نیست و باید دنبال راه حل های مناسب برای برون رفت از این مشکل بود .

کمک از یک وکیل حرفه ای می تواند یکی از راهکارهای بسیار مهم و مفید برای کاهش اطاله دادرسی یا پیشگیری از آن بود . با این حال برخی عوامل که موجب اطاله دادرسی می شوند عبارتند از :

  • عدم شناخت و آشنایی افراد با مقررات قضایی و مسایل دادرسی 
  • طرح شکایت بیهوده و غلط
  • افزایش مراحل دادرسی
  • کمک نگرفتن از یک مشاور حقوقی یا وکیل با تجربه
  • عدم استفاده از خدمات آنلاین و الکترونیک در قسمتهای مربوط به قضاوت و دادرسی
  • ایجاد اشتباهات و اشکالات درخصوص روند ابلاغ دادنامه ها و اخطاریه ها
  • تاخیر و تعلل سازمانهای دولتی و ادارات در پاسخگویی به برخی استعلام ها
  • عدم داشتن دانش حقوقی و قضایی کافی برخی از وکلا و قضات و اعضای شورای حل اختلاف
  • تخلفات و یا اشتباهات بعضی از ضابطین دادگستری در اموری محوله به ایشان
  • و …

راههای کاهش اطاله دادرسی چیست ؟

هم اکنون راههای گوناگونی برای کاهش اطاله دادرسی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خودش را دارد. مثلا یکی از راهها کم کردن حجم پرونده های دادگاه است که کارشناسان با کم کردن حجم پرونده ها مدت زمان رسیدگی به آنها را کاهش می دهند .

پیشنهاد می شود : وکیل آنلاین چه مزایایی دارد ؟

اطاله دادرسی - راههای کاهش اطاله دادرسی

آیا اطاله دادرسی از جانب بازپرس پرونده جرم حساب می شود ؟

طبق بند 4 ماده 15 قانون نظارت بر رفتار قضات آمده که تاخیر یا تجدید جلسه دادرسی باعث محکومیت انتظامی از درجه 4 تا 7 خواهد شد . از آنجا که تفاوتی بین قضات ، بازپرس و دیگر مقامات قضایی وجود ندارد پس بازپرس هم در صورت اطاله دادرسی مشمول حکم و مجازات این ماده می شود .

آیا طرفین دعوا هم می توانند موجب اطاله دادرسی شوند ؟

هر یک از طرفین دعوی می توانند با استناد به برخی از مواد قانونی باعث اطاله دادرسی شوند و به این وسیله طرف مقابل را تحت فشار و مضیقه قرار دهند .

کمک از یک وکیل حرفه ای برای کاهش اطاله دادرسی

اگر بدنبال کاهش زمان اطاله دادرسی هستید و می خواهید با سرعت بیشتری پرونده شما روال خود را طی کند می توانید از خدمات وکالت و مشاوره حقوقی وکیل محبوبه حجتیان استفاده کنید .

وکیل حجتیان یکی از خوش سابقه ترین وکلای شهر تهران است که صدها پرونده موفق در کارنامه کاری خود دارد و با اطلاعات جامع و کاملی که از قوانین ، بندها و تبصره های قانونی دارد می تواند از اطاله دادرسی پرونده شما پیشگیری نماید . کافیست با شماره 09101111304 تماس بگیرید .

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله بهترین وکیل خانم در تهران را از دست ندهید . 

وکیل محبوبه حجتیان  

وکیل حجتیان در زمینه های گوناگون از قبیل حقوقی ، خانواده ، ملکی ، قرارداد ، کیفری و مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می نماید و شما را تا حصول نتیجه دلخواه یاری می نماید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

برای کسب اطلاعات لازم و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *