وکیل کیفری

جرائم پزشکی و قوانین آن

جرائم پزشکی و قوانین آن - وکیل محبوبه حجتیان

پزشکان نیز مانند دیگر اقشار جامعه ممکن است دچار اشتباهات و تخلفاتی شوند که در قانون با نام جرائم پزشکی از آنها یاد می شود.

اگر پزشک مرتکب جرم شود چه مجازاتی دارد؟ مراحل شکایت از پزشک چیست؟ برای شکایت و اثبات قصور پزشکی چه کنیم؟

جرائم پزشکی چیست؟ و قوانین آن کدام است مبحثی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم .

محبوبه حجتیان وکیل پایه یک دادگستری آماده پاسخگویی و مشاوره حقوقی در این زمینه می باشد پس در ادامه همراه ما باشید .

جرائم پزشکی چیست ؟

اگر در اثر قصور پزشک و یا بطور عمدی توسط او آسیبی به بیمار وارد شود ، برحسب اینکه عمدی یا غیرعمدی باشد طبق مقررات جنایات عمد یا شبه عمد با آن برخورد خواهد شد و ضمنا این یک تخلف انتظامی هم به حساب می آید .

پزشک متخلف در اینصورت علاوه بر اینکه ملزم به پرداخت خسارت و تحمل کیفر می شود امکان دارد پروانه اش نیز بصورت دوره ای یا برای همیشه باطل شود .

جرائم پزشکی شامل چه مواردی می گردد ؟

اگر پزشک پیش از عمل جراحی یا هر معالجه دیگری بر روی بیمار از او امضاء برائت بگیرد و در کار خود احتیاط لازم را به خرج ندهد و یا به درستی آن را انجام ندهد مسئولیت کیفری بر او وارد است و سلب نمی شود و اعمال او تحت تعقیب کیفری قرار می گیرد . جرائم پزشکی شامل موارد زیر است :

  • افشاء اسرار بیمار بوسیله پزشک جرم محسوب می شود و تا یک سال حبس دارد .
  • صدور گواهی خلاف واقعیت بوسیله پزشک جرم کیفری محسوب می شود .
  • همه جرایم غیر عمدی پزشک هم قابل تعقیب کیفری هستند . مثلا اگر بیماری بایستی در بیمارستان و با تجهیزات خاص آنجا جراحی شود توسط او در درمانگاه یا مطب خود جراحی شود این موضوع می تواند برای پزشک تعقیب کیفری به همراه داشته باشد .
  • کلاهبرداری در پزشکی نظیر تبلیغات دارویی یا پزشکی برای اغفال مردم
  • جنایت در عمل جراحی نظیر این که پزشکی در هنگام جراحی کلیه بدون توجیه پزشکی کلیه بیمار را از بدنش خارج نماید .
  • استفاده از نسخه رمز توسط پزشک چهار ماه حبس برای او دارد . نسخه رمز نسخه ای است که بین پزشک و داروخانه ای خاص رد و بدل می شود و در آن بصورت رمزی تقاضای داروی خاصی شده است . اگر فرد نسخه را به داروخانه دیگری ببرد آن داروخانه نمی تواند آن نسخه را تحویل نماید .
  • عدم رعایت مراقبت های بهداشتی در مورد طرح جلوگیری از شیوع بیماری های آمیزشی (واگیر) مصوب 1320
  • عدم رعایت مقررات دارویی ، پزشکی ، مواد آشامیدنی و خوردنی مصوب 1334

برای دریافت مشاوره حقوقی با ما تماس بگیرید.

جرائم پزشکی و قوانین آن - جرایم پزشکی چیست

آیا میان جرایم پزشکی و تخلفات پزشکی تفاوتی است ؟

بله بین این دو تمایز وجود دارد . مثلا تخلفات پزشکی شامل مواردی نظیر سهل انگاری در هنگام انجام وظیفه و یا افشای اسرار بیمار است که پزشک در این صورت خلاف قوانین وضع شده صنفی عمل کرده است .

اما جرایم پزشکی شامل مواردیست که قانونگذار در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین نموده است و در مورد جرایم پزشکی شخص مرتکب و مجرم پزشک یا تیم پزشکی می باشند .

از طرف دیگر رسیدگی به تخلفات پزشکی توسط دادسرای انتظامی پزشکی صورت می گیرد در حالی که جرایم پزشکی توسط محاکم عمومی دادگستری صورت می گیرد و در صلاحیت آن است .

قابل توجه است که رسیدگی به تخلفات پزشکی بوسیله هیات های بدوی انتظامی مانعی برای رسیدگی بوسیله محاکم قضایی نیست زیرا ممکن است پزشکی اقدام به عملی کرده باشد که واجد وصف مجرمانه است و از آنجا که این امر تخلف نیز محسوب میشود هیات های بدوی انتظامی و محاکم دادگستری هر کدام به صورت جداگانه می توانند به موضوع رسیدگی نمایند .

در این حال می توان هم به محاکم دادگستری و هم به سازمان نظام پزشکی همزمان مراجعت نموده و طرح شکایت کرد و هیچ یک مانعی برای دیگری نیست .

به شما توصیه می شود اگر با جرایم پزشکی مواجه شدید برای پیگیری پرونده و مجازات متخلف یا متخلفین و احیای حقوق خود بهتر است از آگاهی و دانش یک وکیل کیفری با تجربه و ماهر کمک بگیرید. محبوبه حجتیان بهترین وکیل خانم در تهران آماده کمک و مشاوره حقوقی به شما می باشد .

مجازات جرایم پزشکی در صورت فوت بیمار چیست ؟

پرداخت دیه یکی از مهمترین جلوه های مجازات جرایم پزشکی می باشد . وقتی بیمار در اثر جراحی های مانند مغز ، قلب یا جراحی زیبایی مثل ابدومینوپلاستی فوت نماید در پرونده کیفری شکایت از پزشک ، قصور پزشکی رخداده و همچنین میزان تقصیر هر یک از تکنسین های اتاق عمل که در این امر دخیل بوده اند مورد کارشناسی و بررسی دقیق قرار می گیرد .

وقتی بیمار در اتاق عمل یا بعد از آن فوت کند عملکرد همه پزشکان شامل جراح ، پزشک مراقب ، متخصص بیهوشی و پرستاران مورد بررسی قرار می گیرد . در پایان ممکن است تقصیر متوجه کسی نباشد که در این صورت کسی به پرداخت دیه محکوم نمی شود .

از طرف دیگر ممکن است چند نفر در فوت بیمار دست داشته باشند که پس از مشخص شدن درصد خطای هر یک ، پرداخت دیه به مقدار قصورشان بر عهده شان است . در صورتی هم که تنها پزشک مقصر فوت بیمار باشد کل دیه بیمار به عهده پزشک خواهد بود. 

مطلب مرتبط:

شکایت از پزشک زنان و زایمان

جرائم پزشکی و قوانین آن - جرایم پزشکی در صورت فوت بیمار

مجازات جرایم پزشکی زیبایی

امروزه با افزایش استقبال از جراحی های زیبایی ، شاهد افزایش جرایم پزشکی در این حوزه نیز هستیم . اعمال جراحی زیبایی به دلیل اینکه با ظاهر و زیبایی فرد ارتباط مستقیم دارد اگر نتیجه عمل نامطلوب باشد یا عارضه و آسیبی به بیمار در طی عمل یا بعد از آن برسد ، بحث شکایت کیفری از پزشک به میان می آید و اگر اثبات شود که قصور پزشکی در کار بوده مجازات جرایم پزشکی برای پزشک متخلف تحمیل می گردد .

مجازات اثبات تخلف پزشک

اگر پزشک مرتکب تخلف انتظامی شود به مجازات هایی که در آیین نامه تخلفات پزشکی مقرر شده محکوم می شود . تخلفاتی از جمله جذب بیمار از راه تبلیغات دروغی و گمراه کننده ، افشای اسرار بیمار ، تحمیل کردن مخارج غیر ضروری به بیمار ، ایجاد ترس در بیمار با غیر واقعی جلوه دادن وخاومت بیماری و … حسب مورد شامل انواع تذکر شفاهی ، توبیخ کتبی با درج شدن در پرونده به عنوان سابقه پزشکی ، محروم شدن از اشتغال در زمینه پزشکی به صورت موقت یا دائم و یا منع اشتغال در یک شهر خاص و یا ملزم شدن به طبابت در شهر یا منطقه ای خاص می باشد .

وکیل جرایم پزشکی ، محبوبه حجتیان وکیل پایه یک دادگستری

وکیل محبوبه حجتیان این اطمینان را به شما عزیزان می دهد که در کلیه زمینه های مربوط به جرایم پزشکی و دارویی همراه شما باشد.

همچنین وکیل حجتیان در زمینه های مختلف حقوقی مانند کیفری ، خانواده ، قرارداد ، ملکی و امور مهاجرت تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت نموده و در آنها موفق بوده است . برای انجام همه امور حقوقی خود می توانید با محبوبه حجتیان تماس بگیرید و مسائل حقوقی خود را به ایشان بسپارید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی ، تمام مسائل خود را برطرف کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *