وکیل ملکی, وکیل حقوقی, وکیل کیفری

مجازات انواع جعل چیست؟

مجازات انواع جعل چیست؟

مجازات انواع جعل برای تغییر اسناد و ابزار اغلب با توجه به نوع سند تغییر یافته، متفاوت است و جعل اسناد مهم دولتی شامل شدیدترین مجازات ها خواهد بود.

جعل شامل ساخت، تغییر، استفاده یا در اختیار داشتن یک نوشته نادرست برای کلاهبرداری است. این روند می تواند به اشکال مختلفی رخ دهد (از امضای نام شخص دیگری در چک گرفته تا جعل در سند ملکی و موارد دیگر).

همچنین جعل به عنوان «به کاربردن یک ابزار دروغین» شناخته می شود. انواع جعل، یک جرم جدی است که مطابق با قانون مجازات اسلامی به عنوان یک جنایت، مجازات های مختلفی برای هر کدام از آنها در نظر گرفته می شود.

برای آرامش و امنیت روانی جامعه به شدت با جعل انواع سند و نوشته مانند سند ملکی، وصیت نامه، مدارک شناسایی و دانشگاهی، پول رایج داخلی و خارجی برخورد می شود. اسناد جعلی می‌تواند عواقب منفی جدی و گسترده ای بر مشاغل، افراد و نهادهای دولتی و سیاسی داشته باشد. به همین دلیل است که انواع جعل، مجازات بسیار سختی دارد و با فرد مرتکب مطابق با قانون مجازات اسلامی برخورد می شود.

جعل چیست؟

 جعل، شامل ساختن یا تغییر سند یا یک نوشته جعلی می شود. داشتن، استفاده یا ارائه نوشته‌های دروغین به قصد کلاهبرداری، جرم جداگانه‌ای بود که مجازات دیگر برای برای آن در نظر گرفته می شود. برای مثال اگر شخصی از کارت شناسایی جعلی برای دریافت خط اعتباری استفاده کند، مجرم به عنوان کسی که جعل انجام داده است، مجازات می شود، حتی اگر واقعاً کارت شناسایی جعلی را ساخته باشد و هیچ استفاده دیگر از آن نکرده باشد، مشمول مجازات جعل می شود و با توجه به نظر قاضی پرونده با آن برخورد خواهد شد.

برای ارتباط با محبوبه حجتیان، بهترین وکیل پایه یک دادگستری می توانید با شماره تلفن 09121584013 تماس بگیرید.

مجازات جعل سند

عوامل موثر در اثبات انواع جعل

برای محکوم کردن شخص به عنوان جاعل، باید چند مورد به اثبات برسد که برخی از آنها عبارت است از:

1- ساختن، تغییر دادن، استفاده کردن یا داشتن

اولین مورد برای اثبات جعل این است که شخص باید نوشته ای نادرست بسازد، تغییر دهد، استفاده کند یا داشته باشد. وقتی افراد به جعل فکر می کنند، بسیاری از آنها فقط به نوشتن، نوشته های نادرست مانند جعل نامه ها یا گواهی نامه ها فکر می کنند؛ اما تغییر یک نوشته و اسناد مختلف (مانند اسناد ملکی و…) نیز می تواند جعل باشد، به خصوص اگر تغییر مادی باشد یا بر یک حق قانونی تأثیر بگذارد.

برای مثال جعل امضای شخص دیگری بر روی یک سند، یک تغییر مادی است؛ زیرا هویت فردی که سند را امضا کرده است، به اشتباه نشان می دهد که عواقب قانونی جدی دارد. در صورتی که این تغییرات بر حقوق یا تعهدات قانونی ارائه شده در اسناد تأثیر بگذارد، حذف، افزودن یا تغییر بخش‌های قابل‌ توجهی از اسناد نیز ممکن است تغییرات مادی باشد.

استفاده یا داشتن نوشته های نادرست نیز جعل محسوب می شود، اگرچه در برخی از موارد قانونی این کار به عنوان به کاربردن یک ابزار جعلی شناخته خواهد شد.

2- غلط نویسی

همه نوشته ها با تعریف جعل مطابقت ندارند. برای اینکه مبنای اتهامات جعل قرار گیرد، نوشته مورد نظر باید دارای اهمیت قانونی باشد.

به عبارتی می توان بیان کرد که یک نوشته یا سند باید اهمیت حقوقی داشته باشد تا بتوان آن را برای مجازات به اثبات رساند. این موارد شامل اسناد صادر شده توسط دولت، مانند گواهینامه رانندگی و گذرنامه می شود. همچنین اسناد معاملاتی مانند اسناد ملکی، اسناد و مدارک مالی مانند پول رایج کشور، ارز، چک یا گواهی سهام و اسناد دیگر مانند وصیت نامه، ثبت اختراع، نسخه های پزشکی و آثار هنری را شامل می شود.

برای اینکه یک سند اهمیت حقوقی داشته باشد، لزوماً نباید یک سند قانونی یا صادر شده توسط دولت باشد، فقط باید بر حقوق و تعهدات قانونی تأثیر بگذارد. به همین دلیل ممکن است اسنادی مانند توصیه نامه یا یادداشت های پزشکان نیز موضوع جعل باشد. در مقابل، امضای نام شخص دیگری در نامه ای به یک دوست جعل محسوب نمی شود، زیرا در بیشتر موارد، اهمیت قانونی ندارد.

برای رهایی از پرونده های مربوط به جعل، می توانید از محبوبه حجتیان به عنوان بهترین وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید، با این کار می توانید مجرم نبودن خود را ثابت کنید.  

3- سند یا نوشته دروغین

برای اینکه نوشته نادرست تلقی شود و جعل صورت گیرد، خود نوشته باید ساخته شده یا از نظر مادی تغییر داده شود تا ادعا کند چیزی است یا نشان دهنده چیزی باشد که در حقیقت وجود ندارد. به طور کلی، درج صرف عبارات نادرست در یک نوشته برای برآورده کردن این شرط کافی نخواهد بود، اگر این ارائه نادرست معنای اساسی خود نوشته را تغییر ندهد.

برای مثال اگر در نامه ای که نوشته اید، اظهار نادرستی درج کنید، مرتکب جعل نشده اید؛ ولی اگر نامه ای با اهمیت حقوقی بنویسید؛ اما آن را به عنوان نامه ای که توسط شخص دیگری نوشته شده است، ارائه دهید، جعل صورت گرفته است.

3- قصد کلاهبرداری

برای اینکه متهم مرتکب جرم جعل شود، باید قصد کلاهبرداری از شخص یا نهادی مانند یک سازمان دولتی را داشته باشد؛ اما زمانی که فردی بدون اطلاع از جعلی بودن اسناد متقلبانه را در اختیار بگیرید یا امضا کنند، نمی توان بیان کرد که جرمی مرتکب شده است. برای مثال اگر یک خودروی دست دوم خریداری کنید؛ اما بعداً متوجه شوید که سند خودرو توسط فروشنده جعل شده است، برای داشتن عنوان جعلی مشمول هزینه جعل نخواهید شد، زیرا قصد کلاهبرداری نداشتید؛ اما تا زمانی که نتوانید آن را به اثبات برسانید، به عنوان کسی که از سند جعل شده، استفاده کرده، شناخته خواهید شد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله سوء استفاده از سفید امضا پیشنهاد می شود.

مجازات برای انواع جعل

قوانین حقوقی برای مجازات انواع جعل

انواع خاصی از جعل مطابق با قوانین مجازات اسلامی، جرم محسوب می شود. برای مثال سرقت هویت (نوعی جعل که در آن شخصی نوشته‌ای را جعل می‌کند تا هویت دیگری را به دست آورد)، طبق قوانین یک جعل مدرک شناسایی و هویت است که مجازات آن مطابق با ماده 537 قانون مجازات، به 6  ماه تا 2 سال حبس یا به 3 تا 12 میلیون جزایی نقدی محکوم خواهد شد، البته نوع و میزان مجازات با توجه به نظر قاضی و براساس پرونده مشخص می شود.

همچنین اگر کسی مرتکب جعل پول رایج داخلی و خارجی کشور، اسناد بانکی مانند برات یا چک های بانکی و اوراق بهادار شود، مطابق با ماده 526 قانون مجازات اسلامی به 5 تا 20 سال حبس محکوم خواهد شد. در ضمن با توجه به نظر قاضی پرونده و براساس نوع جعل تفاوت دارد.

برای افرادی که مرتکب انواع جعل مانند جعل سند ملکی، مدارک دانشگاهی، مدارک پایان خدمت و سایر موارد می شوند، براساس قانون مجازات اسلامی، مجازات در نظر گرفته شده است که با نظر قاضی پرونده حکم نهایی برای آنها صادر می شود.

ضرورت استفاده از وکیل حقوقی برای متهمان به جعل

اگر متهم به جعل هستید؛ ولی خطایی از شما سر نزده یا در دام جاعلان حرفه ای قرار گرفته اید، در اولین فرصت ممکن باید با یک وکیل مدافع کیفری مشورت کنید.

یک وکیل پایه دادگستری با تجربه مانند محبوبه حجتیان می تواند به شما در درک قوانین حاکم بر جعل کمک کند. همچنین قدرت شواهد علیه شما را ارزیابی کرده، سپس در مورد دفاعیاتی که ممکن است مطرح کنید، به شما مشاوره دهد، سپس گزینه های خود و نتایج احتمالی هر کدام را توضیح دهد و از حقوق شما محافظت کند.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی ایشان موارد حقوقی خود را برطرف کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *