وکیل حقوقی, مطالبه طلب چک سفته

سوء استفاده از سفید امضا

سوء استفاده از سفید امضا و راه های دفاع از آن

وقتی فردی از سفید امضایی که به او سپرده شده است، سوءاستفاده کند، به نوعی خیانت در امانت انجام داده است. در قانون مجازاتی برای سوء استفاده از سفید امضا وجود دارد که براساس آن فرد مرتکب شده به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد. 

در هنگام بروز سوء استفاده از سفید امضا، نحوه سوء استفاده، قصد مجرمانه و ضرر و زیانی که به علت آن به وجود آمده، مورد بررسی قرار می گیرد و باتوجه به آن قاضی دادگاه حکم صادر خواهد کرد.

سوء استفاده از سفید امضا چیست؟

هنگامی که برگه ای تحت عنوان نوشته یا سند و یا چک به صورت سفید امضا شود، سپس در نزد فردی به عنوان امانت سپرده شود، به این صورت که قرار بر این باشد طبق توافقات انجام شده تا یک تاریخ معین در اختیار وی باشد، ولی فرد از آن سوء استفاده کند، به آن خیانت در امانت گفته می شود و مشمول قانون سوء استفاده از سفید امضا خواهد شد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله توقیف اموال و جلب فوری در مطالبه چک پیشنهاد می شود.

سوء استفاده از سفید امضا

چگونگی سوء استفاده از سفید امضا

سوء استفاده از سفید امضا، زمانی رخ می دهد که در یک سند یا نوشته سفید امضا، برخلاف توافق انجام شود، نوشته ای متقلبانه اضافه شده باشد. هنگام وقوع چنین موردی با فردی که جرم را مرتکب شده است، مطابق با قانون برخوردار خواهد شد. البته در صورت که عملکرد فرد مشروعیت قانونی داشته باشد، در مورد آن تحقیقات لازم صورت خواهد گرفت و با توجه به بررسی های لازم، درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

همچنین هرگاه شخصی نسبت به سفید امضا سوء استفاده کرده باشد یا نسبت به انجام تعهدات سفید امضا و موجب تهدید شخص یا صاحب امضا شده باشد، باید مجازات شود.

در برخی از موارد سند یا نوشته و یا چک سفید امضا به سرقت شده یا توسط شخصی جعل می شود، این مورد نیز جزو جزو جرائم خاص محسوب می شود و مطابق با قانون با مجرم برخورد خواهد شد. البته اگر از حالت امانت و قراردادی خارج شود، دیگر مشمول قانون خیانت در امانت نخواهد بود و به نوعی دیگر با او برخورد خواهد شد.

یکی از مواردی که همیشه موجب بروز اختلاف بین افراد می شود، سوء استفاده در چک سفید امضا است. از آنجایی که چک جزو پرداخت فوری محسوب می شود، نقش موثری در اکثر معاملات و تجارت ها ایفا می کند. بنابراین هنگامی که چک بدون ذکر مبلغ امضا و به عنوان تعهد برای انجام کار به فردی سپرده شود، ممکن است مورد سوءاستفاده از سوی فرد گیرنده قرار گیرد.

در مورد چک سفید امضا نیز همانند سایر موارد سوء استفاده از سفید امضا، در صورت اثبات سوء استفاده کننده مطابق با قانون با وی برخورد خواهد شد. البته لازم به ذکر است که صدور چک بدون ذکر مبلغ و سفید امضا نوعی جرم محسوب می شود و تا جایی که احتمال دارد، افراد نباید این را انجام دهند؛ زیرا نوعی جرم محسوب می شود و در شرایط خاص و با توجه به نظر قاضی برای آن مجازات در نظر گرفته خواهد شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله مشاوره حقوقی پیشنهاد می شود.

مراحل حقوقی هنگام سوء استفاده از سفید امضا

در هنگام سوء استفاده از سفید امضا، فرد صاحب امضا می تواند با تنظیم دادخواست به کمک وکیل حقوقی برای لایحه سفید امضا بر علیه فرد شکایت کند.

در این مورد نیز لازم است که فرد شاکی ادعای خود را به اثبات برساند، به این صورت که با کمک کارشناس دادگستری که توانایی تشخیص تفاوت امضا با نوشته را دارد، به اثبات می رسد شخص امضاکننده با فردی که نوشته را به برگه یا چک اضافه کرده، تفاوت دارد. همچنین کارشناس می تواند با استفاده از دستگاه های پیشرفته نوع خط و یکسان بودن یا نبودن آن را تشخیص دهد.

بعد از این مرحله رد یا پذیرش ادعای صاحب امضا صورت می گیرد و حکم نهایی از سوی قاضی صادر خواهد شد. به این صورت که قاضی با توجه به نظر کارشناس و مدارک پرونده درباره آن تصمیم گیری خواهد کرد.

اثبات سوء استفاده از سفید امضا

برای اثبات سوء استفاده از سفید امضا در محضر دادگاه، مراحلی وجود دارد که رعایت آنها الزامی است. این مراحل عبارت است از:

  • اعتراف به جرم از سوی فرد مرتکب
  • شهادت شاهد توسط 2 مرد
  • تشخیص قاضی با توجه مدارک و شواهد

برای اثبات سوء استفاده از سفید امضا باید نسبت به مسائل حقوقی آن آگاهی کامل وجود داشته باشد تا با ارائه مدارک و شواهد به دادگاه بتوان آن را به اثبات رساند.

در اکثر مواقع این کار بدون کمک یک وکیل حقوقی با تجربه و آشنا به پرونده های مربوط به سوءاستفاده از سفید امضا امکان پذیر نبوده، بنابراین برای رسیدن به نتیجه مطلوب پیشنهاد می شود از وکلای حقوقی استفاده شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله وکیل پایه یک دادگستری پیشنهاد می شود.

وکیل حقوقی پایه یک محبوبه حجتیان

ضرورت استفاده از وکیل حقوقی

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری تمام ویژگی لازم برای انجام مشاوره حقوقی را دارا است، بنابراین می توانید برای دریافت راهکارهای حقوقی درباره سوء استفاده از سفید امضا با خیال راحت این کار را به وی بسپارید و مطمئن باشید که مسائل حقوقی شما به بهترین نحوه مراحل قانونی خود را خواهد گذارند.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف ملکی، قرارداد، خانواده، کیفری و جنایی مشاوره حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قضایی پرونده خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوبی برسید.

ایشان تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است و با به نتیجه رساندن پرونده های مختلف با کارکرد کاملا تخصصی، رویکردی متفاوتی را در این عرصه به وجود آورده است.
تالیف کتاب های مختلف، انجام دوره های آموزشی برای وکلا و کارآموزان و ایجاد بسترهای جدید کاری و خدمات حقوقی برخی از فعالیت های محبوبه حجتیان است. ایشان تمام این کارها را از صمیم قلب و فقط در آرزوی روزهایی سرشار از امید به آینده و گسترش عدالت واقعی و ترقی های بزرگ در عرصه حقوق انجام داده است.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی ایشان تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *