وکیل خانواده

انواع زنا و مجازات آن در قانون

انواع زنا - وکیل محبوبه حجتیان

زنا چیست و انواع زنا کدامند ؟ چه مجازاتی برای افراد زانی در قانون کشور ما تعیین شده است؟ وقتی زن و مردی خارج از رابطه ازدواج دائم یا موقت ، اقدام به برقراری رابطه جنسی نمایند عمل آنها زنا خوانده می شود و آنها زانی و زانیه محسوب می شوند .

در قانون شرع و کشور ما زنا انواع گوناگونی دارد که در این مقاله قصد داریم به انواع آن و مجازات هر یک بپردازیم . وکیل محبوبه حجتیان آماده ارائه مشاوره حقوقی به شما عزیزان در زمینه های کیفری ، حقوقی ، ملکی ، طلاق و خانواده می باشد .

برای دریافت پاسخ سوالات حقوقی خود و یا مشاوره حقوقی می توانید با شماره 09101111304 تماس بگیرید .

انواع زنا در قانون

به آمیزش جنسی نامشروع بین مرد و زن زنا می گویند و در صورت ارتکاب زنا مرد را زانی و زن را زانیه می نامند . فرزندی هم اگر از این رابطه نامشروع متولد شود زنازاده می باشد .

زنا در دین اسلام و برخی دیگر از ادیان گناه بزرگی محسوب می شود و مجازات های سنگینی در صورت اثبات آن در انتظار مرتکبین آن خواهد بود . زنا انواعی دارد که عبارتند از :

  • زنای با محارم 
  • زنای به عنف
  • زنای محصنه
  • زنای غیرمحصنه

پیشنهاد می کنیم مقاله چگونگی اثبات خیانت را مطالعه نمایید . 

انواع زنا - زنای محصنه و غیرمحصنه

زنای با محارم

در این نوع زنا مرد زناکار با زنی از محارم نسبی خود از قبیل مادر ، خواهر ، دختر ، خاله ، عمه ، دختر خواهر و دختر برادر وارد رابطه نامشروع می شود . مجازات این نوع زنا در صورت اثبات قطعا اعدام است و فرقی هم ندارد که فرد زناکننده مجرد یا متاهل باشد .

اگر در این نوع زنا علاوه بر مرد ، زن نیز راضی به این عمل باشد او نیز اعدام می گردد . این اعدام ممکن است به صورت سنگسار اجرا شود یا به طرق دیگر اجرا گردد .

زنای به عنف

اگر مردی با زور و اجبار زنی را وادار به رابطه جنسی نماید در صورتیکه زن راضی به این کار نباشد و صرفا به دلیل تهدید و زور مجبور به این کار شود این نوع زنا در دسته زنای به عنف قرار می گیرد . در برخی مواقع فرد زانی ابتدا اقدام به آدم ربایی نموده و سپس زن ربوده شده را مورد آزار و اذیت جنسی قرار می دهد .

در این صورت ابتدا نسبت به جرم آدم ربایی متهم تصمیم گیری می شود و بعد حکم تجاوز در مورد او صادر می شود . حکم تجاوز به عنف در کشور ما هزار ضربه شلاق و سپس اعدام در ملاء عام است .

اگر زنای به عنف در مورد یک دختر باکره صورت گرفته باشد فرد مرتکب قبل از اجرای حکم اعدام بایستی مهرالمثل یا ارش البکاره را نیز پرداخت نماید .

مطلب مرتبط : تجاوز به عنف و مجازات آن چیست؟

انواع زنا - زنای به عنف

زنای محصنه

اگر مرد یا زن زنا کننده و یا هر دو متاهل باشند زنای بین این دو محصنه است . در این حالت به مرد مرتکب زنا محصن و به زن محصنه می گویند .

اثبات زنای محصنه نیاز به شرایطی دارد و در مواردی که همسر فرد زناکننده در وضعیت حیض ، نفاس ، مسافرت یا حبس و یا بیماریهای مقاربتی نظیر ایدز و سفلیس باشد که زوجین را از احصان و نزدیکی منع می کند دیگر زنا محصنه نخواهد بود .

مثلا اگر فردی بصورت طولانی مدت در حبس باشد و همسرش در غیاب او با فرد دیگری زنا کند این حکم محصنه را نخواهد داشت . مجازات زنی که مرتکب زنای محصنه می شود یکصد ضربه شلاق و سنگسار است و مردی که مرتکب این عمل شود یکصد ضربه شلاق ، تبعید از محل زندگی به مدت یکسال و تراشیدن سر مجازات اوست .

زنای غیرمحصنه

اگر مرد و یا زن و یا هر دوی آنها مجرد باشند و همسر دائمی نداشته باشند که بتوانند با او احصان و نزدیکی داشته باشند زنای بین این دو غیرمحصنه محسوب می شود .

در این نوع زنا مجازات زن و مرد مشابه هم و برای اولین بار یکصد ضربه شلاق است و اگر تا سه بار تکرار شود این مجازات برای آنها تکرار خواهد شد ولی برای بار چهارم مجازات اعدام در انتظار هر دو خواهد بود .

مقاله پیشنهادی : وکیل خانم برای طلاق 

انواع زنا - زنای غیرمحصنه

راه های اثبات زنا

دادگاه کیفری ، مرجع صالح رسیدگی به جرم هایی نظیر زنا است . برای صدور حکم زنا باید این عمل اثبات شود که راههای اثبات زنا شامل موارد زیر است :

  • اقرار خود شخص
  • شهادت چهار مرد عادل یا سه مرد و دو زن
  • تصمیم قاضی برمبنای نظر پزشکی قانونی
  • شواهد و قرائن موجود در مورد اثبات جرم

سخن پایانی

یکی از دلایلی که افراد متاهل را به طرف برقراری رابطه جنسی نامشروع می کشاند ، نارضایتی جنسی و عاطفی در رابطه زناشویی است . بحث خیانت امروزه در جوامع گوناگون و از جمله جامعه ما بیش از پیش دیده می شود و یکی از دلایل این افزایش آمار خیانت تنوع طلبی افراد عنوان می شود .

وکلایی که در زمینه های کیفری فعالیت می کنند در این خصوص می توانند یاریگر افراد باشند و مشاوره های مفیدی برای برون رفت از این معضل به آنها ارائه کنند . وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان آماده ارائه مشاوره حقوقی به شما عزیزان می باشد .

محبوبه حجتیان ، وکیل پایه یک دادگستری

وکیل محبوبه حجتیان در زمینه های مختلف حقوقی ، ملکی ، قرارداد ، وکیل خانواده ، کیفری و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوب تری برسید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی ، تمام مسائل خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *