وکیل خانواده, نفقه

نفقه جاریه چیست و تفاوت آن با نفقه معوقه کدام است؟

نفقه جاریه - وکیل حجتیان

در قوانین مربوط به نفقه آمده که نفقه جاریه همان نفقه ای است که در حال حاضر به زوجه تعلق می گیرد و در واقع خرجی همان ماهی است که زن هنوز از شوهر طلاق نگرفته است .

در واقع نفقه جاری مبلغی است که در ازای انجام وظایف زناشویی و تمکین از شوهر به زن تعلق می گیرد و پس از طلاق یا فوت همسر این مبلغ قطع می گردد . اما نفقه دیگری نیز در قوانین وجود دارد که نقطه مقابل نفقه جاریه است که نفقه معوقه نام دارد .

اگر تمایل دارید در مورد این دو نوع نفقه اطلاعات بیشتری بدست آورید با وکیل محبوبه حجتیان در این مقاله همراه باشید . وکیل حجتیان آماده ارائه مشاوره حقوقی در کلیه دعاوی ملکی ، کیفری ، حقوقی ، خانواده و طلاق به شما عزیزان می باشد .

تفاوت نفقه جاریه و معوقه چیست ؟

همانطور که در بالا اشاره شد نفقه جاریه نفقه همان ماهی است که زن و شوهر با هم زندگی می کنند و هنوز از هم جدا نشده اند ولی نفقه معوقه مربوط به سالهای گذشته از ابتدای زندگی مشترک تاکنون می باشد .

مطلب مرتبط : شرایط پرداخت نفقه

نفقه جاریه - تفاوت جاریه و معوقه

شرایط تعلق گرفتن نفقه جاریه به زن

نفقه جاری یا جاریه با هدف برطرف نمودن نیازهای مالی زوجه از طرف زوج پرداخت می گردد و این حق زمانی به او تعلق می گیرد که با شوهرش زندگی کند و از او تمکین نماید . پس دو شرط اساسی برای دریافت نفقه جاریه وجود دارد که اول زندگی زوجین با یکدیگر و دوم تمکین زن از شوهر می باشد .

پرداخت نفقه جاریه از چه زمانی بر مرد واجب می شود؟

مرد باید از زمان خوانده شدن خطبه عقد ازدواج به بعد نفقه همسر خودش را پرداخت نماید . در واقع با جاری شدن خطبه عقد زن مشمول نفقه جاری می گردد اما اگر شوهر از پرداخت نفقه خودداری نماید زن میتواند از طریق شکایت او را به پرداخت این نفقه وادار نماید .

آیا اگر زوجه شاغل باشد باز هم به او نفقه تعلق می گیرد؟

یکی از دیون مرد به همسرش پرداخت نفقه می باشد و فرقی نمی کند که زوجه شاغل باشد یا خیر . همچنین شرایط اقتصادی زوج تاثیری در تعیین مبلغ نفقه ندارد و شرطی بعنوان تمکن مالی در این زمینه وجود ندارد .

زوجه می تواند مطابق شان و منزلت خود و نیازهای متعارفش از همسرش طلب نفقه نماید که این مبلغ مورد قبول دادگاه نیز می باشد .

بیشتر بخوانید : نفقه زن چگونه محاسبه می شود ؟

نفقه جاریه - نفقه زن شاغل

راههای مطالبه نفقه از دادگاه

اگر زوجه بخواهد نفقه اش را از دادگاه مطالبه کند دو روش وجود دارد که عبارتند از :

  • ارائه دادخواست حقوقی
  • طرح شکایت از همسر به جرم ترک انفاق

اگر شوهر هزینه های همسر خود را نپردازد حتی اگر زن از نظر مالی تمکن لازم را داشته باشد ، علاوه بر ضمانت اجرای حقوقی ، ضمانت اجرای کیفری هم مطرح می گردد که دادگاه می تواند برای شوهر 3 ماه و یک روز تا 5 ماه حبس تعیین کند .

آیا پس از فوت شوهر باز هم نفقه به زوجه تعلق می گیرد؟

در یک صورت پس از فوت شوهر به همسرش نفقه تعلق می گیرد و آن هم عده وفات (مدتی که پس از فوت شوهر ، زن از ازدواج خودداری می نماید) است که در طی این مدت نفقه به زن تعلق می گیرد .

پس با فوت شوهر ، همسرش میتواند نفقه عده خود را از اقوام همسرش (پدر و مادر ، خواهر و برادر و …) طلب کند که از اموالی که از فرد متوفی باقی مانده این مبلغ پرداخت می گردد .

حکم نفقه جاریه در ازدواج موقت چیست؟

در ازدواج موقت در مدتی مشخص زن و مرد باهم زن و شوهر هستند و محرمیت دارند و پس از اتمام این زمان پیوند و محرمیتی بین این دو وجود ندارد . در ازدواج موقت تنها مبلغی بعنوان مهریه از طرف مرد به زن پرداخت می گردد که در وقت خواندن خطبه این مبلغ تعیین می گردد .

پس تنها حق مادی در ازدواج موقت که به زن تعلق می گیرد مهریه است . پرداخت نفقه چه بصورت جاریه یا معوقه تنها در ازدواج دائم وجود دارد و به زنی که وارد ازدواج موقت می شود هیچ نفقه ای تعلق نمی گیرد ولی اگر فرزندی از این ازدواج بوجود آید طبق قانون پدر باید نفقه اش را بپردازد .

مقاله پیشنهادی : چگونگی دریافت نفقه از پدرشوهر

نفقه جاریه - نفقه فرزند

مقدار نفقه جاریه با توجه به چه عواملی تعیین می گردد ؟

با توجه به اینکه نیازهای افراد گوناگون متفاوت است و نفقه نیز براساس نیازهای زن به او تعلق می گیرد نمی توان مبلغ مشخصی را تعیین کرد . مثلا زنی که در منزل پدری خدمه داشته این یک نیاز برای او محسوب می شود و همسرش نیز موظف به استخدام یک خدمتکار و پرداخت دستمزد او می باشد .

در واقع مرد مبلغ مشخصی را بعنوان نفقه پرداخت نمی کند بلکه کلیه هزینه های زندگی زن را به ازای تمکین او پرداخت می کند . اگر بدلیل عدم پرداخت نفقه کار به دادگاه کشیده شد تعیین این مقدار بعهده قانونگذار خواهد بود . این مبلغ هم با توجه به موارد زیر تعیین می شود :

  • نحوه زندگی زن و شرایط او قبل از ازدواج با مرد
  • میزان تحصیلات زن
  • جایگاه اجتماعی زن

لزوم کمک گرفتن از وکیل خانواده و طلاق در زمینه دریافت نفقه

پرداخت نفقه از وظایف ضروری شوهر است و نفقه پس از مهریه از مسائل حساس در هنگام طلاق به حساب می آید . چه بسیار خانم هایی که در اثر عدم آشنایی با قوانین بسیاری از حق و حقوق خود را نادیده گرفته و پس از طلاق با مشکلات عدیده از جمله مشکلات مالی مواجه می شوند .

این در حالی است در شرع اسلام برای زن حق و حقوق زیادی در نظر گرفته شده است . شما می توانید با کمک از یک وکیل طلاق یا وکیل خانواده آگاه و باتجربه نسبت به احقاق حق خود اقدام کنید .

محبوبه حجتیان ، وکیل پایه دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی مانند طلاق غیابی ، طلاق توافقی ، مهریه ، نفقه ، اجرت المثل و سایر موارد مربوط به خانواده تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است . در همین راستا موجب به نتیجه رساندن پرونده های مختلف و ایجاد کارکرد کاملا تخصصی در این عرصه شده است .

محبوبه حجتیان تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند ملاقات فرزند ، حضانت ، ترک انفاق ، تمکین و داوری را انجام می دهد .

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی در امور مربوط به خانواده تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید .

در اینستاگرام ما را دنبال کنید . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *