نفقه, وکیل خانواده

چگونگی دریافت نفقه از پدرشوهر

چگونگی دریافت نفقه از پدرشوهر

بعد از جاری شدن عقد نکاح، مرد متعهد می شود که تمام هزینه زن و فرزندان خود را پرداخت کند. بنابراین مطابق قانون و با توجه به وضعیت زندگی، مرد موظف به پرداخت نفقه است. در زمان داشتن فرزند نیز این تعهد باقی خواهند ماند و اگر به هر دلیلی نتواند آن را پرداخت کند، زن می تواند نفقه خود و فرزندان را از پدرشوهر خود طلب کند. برای دریافت نفقه از پدرشوهر نیز شرایطی در نظر گرفته شده است که یکی از آنها داشتن توانایی مالی پدرشوهر برای پرداخت هزینه های فرزندان پسر است.

دریافت نفقه از پدر شوهر چیست؟

نفقه شامل تمام هزینه های مانند خوراک، پوشاک و موارد درمانی است که از زمان شروع زندگی مشترک، مرد موظف است تمام آنها را پرداخت کند و در صورت داشتن فرزند نیز وظیفه پدر است که نیازهای افراد خانواده را برآورده کند. بنابراین زن و فرزندان در صورت نپرداختن هزینه از سوی پدر خانواده می توانند نسبت به آن اقدام قانونی انجام دهند و برای دریافت نفقه دادخواست تنظیم کنند تا مطابق قوانین برای آنها نفقه تعیین شد.

نفقه براساس موقعیت اجتماعی زن و خواسته های او مشخص می شود و برای فرزندان نیز مطابق با وضعیت زندگی (در شهر یا روستا بودن آنها و موارد دیگر) تصمیم گیری خواهد شد، بنابراین چنانچه پدر خانواده به دلایلی قادر به پرداخت نفقه زن و فرزندان خود نباشد، زن می تواند برای درخواست نفقه، آن را از پدر شوهر خود طلب کند؛ زیرا به صورت قانونی بعد از پدر، پدربزرگ قیم قانونی فرزند پسر است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله مطالبه نفقه چیست؟ پیشنهاد می شود.

نفقه خانواده

شرایط دریافت نفقه از پدر شوهر

زمانی که برای دریافت نفقه به پدربزرگ خانواده دادخواست داده می شود، مطابق با قانون اگر ایشان توانایی مالی داشته باشد، موظف به پرداخت نفقه نوه های خود است. همچنین اگر فرزندان پسر قادر به تامین زندگی خود باشند؛ از لحاظ قانونی نفقه برای آنها وجود ندارد و شاغل بودن آنها موجب سلب وظیفه پدربزرگ برای پرداخت نفقه به آنها خواهد شد.

برای دریافت نفقه از پدرشوهر، باید دلایل محکمه پسند مانند فوت، مفقود شدن، زندانی بودن، عدم توانایی مالی به علت بیماری و موارد دیگر شوهر به اثبات برسد، در این صورت می تواند نسبت به دریافت نفقه فرزندان از سوی پدربزرگ خانواده اقدام کرد.

در هنگام فوت همسر، این مورد تنها برای نفقه فرزندان ممکن است، زن نمی تواند نفقه خود را بعد از فوت شوهر دریافت کند؛ زیرا بعد از مرگ مرد، عقد نکاح آن به اتمام می رسد و دیگر دینی نسبت به همسر خود نخواهد داشت، مگر بخواهد برای دریافت نفقه گذشته خود اقدام کند و در مورد آن قانون مطابق با مهریه تصمیم گیری خواهد کرد.

لازم به ذکر است که اگر مادر خانواده توانایی مالی داشته و شاغل باشد؛ همچنین از لحاظ اجتماعی و اقتصادی جایگاه مناسبی داشته باشد، این مورد مانع برای دریافت نفقه از پدرشوهر برای هزینه های نوه های وی نخواهد شد، بلکه مطابق با موقعیت اجتماعی برای آنها نفقه مشخص خواهد شد.

از موارد مهم در پرداخت نفقه از پدرشوهر این است که در صورت توانایی پرداخت پدربزرگ، موظف است که تنها هزینه های جاری و آینده را پرداخت کند، هزینه های گذشته آنها برعهده پدربزرگ نخواهد بود.

دادخواست برای دریافت نفقه از پدرشوهر

برای دریافت نفقه از پدرشوهر حتما باید یک دادخواست با ذکر دلایل و مدارک تنظیم شود. در دادخواست باید تمام موارد محکمه پسند ذکر شود و توسط فردی که به تمام قوانین مربوط به پرداخت نفقه آگاهی دارد، تکمیل شود. بنابراین پیشنهاد می شود این کار را با مشورت یک وکیل خانواده با تجربه انجام شود تا به نتیجه مطلوب برسید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله چگونگی مراحل طلاق توافقی پیشنهاد می شود.

هزینه وکیل

ضرورت استفاده از وکیل خانواده

در هنگام درخواست نفقه از پدرشوهر مانند سایر مسائل خانوادگی مواردی پیش می آید که استفاده از یک وکیل خانواده با تجربه ضرورت پیدا می کند. گاهی تنها با یک وکیل می توان مشکل خانوادگی خود را حل کرد؛ زیرا آنها به موارد حقوقی مربوط به خانواده آگاهی و تسلط کامل دارند، بنابراین پیشنهاد می شود برای این کار از وکلای خانواده باتجربه کمک بگیرد. 

محبوبه حجتیان، وکیل پایه دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی مانند طلاق غیابی، طلاق توافقی، مهریه، نفقه، اجرت المثل و سایر موارد مربوط به خانواده تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است. در همین راستا موجب به نتیجه رساندن پرونده های مختلف و ایجاد کارکرد کاملا تخصصی در این عرصه شده است.

محبوبه حجتیان تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند ملاقات فرزند، حضانت، ترک انفاق، تمکین و داوری را انجام می دهد.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی در امور مربوط به خانواده تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *