وکیل کیفری, ضرب و جرح

تفاوت ضرب و جرح و مجازات آنها چیست؟

تفاوت ضرب و جرح و مجازات آنها چیست؟

تفاوت ضرب و جرح با توجه به میزان نوع ضربه و درجه آسیب مشخص می شود که برای هر کدام با توجه به نوع عمدی یا غیرعمدی بودن آنها مجازات در نظر گرفته می شود. 

درباره تفاوت ضرب و جرح می توان بیان کرد زمانی که فردی به شخص دیگری آسیبی در حد یک ضربه یا چند ضربه وارد می کند، اما منجر به زخمی شدن آن نمی شود، به آن ضرب گفته می شود و در هنگامی که بر اثر ضربه فرد دچار آسیب جدی و جراحت شود، به آن جرح می گویند. به همین علت می توان بیان کرد که ضرب و جرح با یکدیگر تفاوت دارد، هر چند که این دو واژه در اکثر مواقع در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

به عبارتی دیگر ضرب به هر گونه آسیب به بدن شخص دیگر بدون ایجاد زخم یا شکستگی مانند سیلی زدن، لگد زدن، کبودی و تورم گفته می‌ شود. جرح به زخم و شکستگی در بدن شخص دیگر مانند بریدگی با چاقو، شکستن استخوان و اشاره دارد.

لازم به ذکر است که در برخی موارد به اشتباه با ضرب و شتم به صورت یکسان تلقی می شود؛ اما در اصطلاح حقوقی بین «ضرب و شتم» و «ضرب و جرح» تفاوت وجود دارد. در همین راستا می توان بیان کرد که اصطلاح حقوقی صحیح در قانون مجازات اسلامی «ضرب و جرح» است نه «ضرب و شتم». شتم به معنای دشنام دادن و توهین است و در زمره جرایم دیگری به نام توهین و تهمت قرار می‌گیرد.

با توجه به موارد ذکر شده، اگر شما جزو افرادی هستید که با مسائل کیفری ضرب و جرح مواجه هستید، پیشنهاد می شود وکالت خود را به بهترین وکیل در تهران محبوبه حجتیان بسپارید. ایشان با داشتن تسلط کافی بر قوانین کیفری و موفقیت در پرونده های بسیار می تواند به شما کمک کند در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب خود برسید.

برای ارتباط با وکیل محبوبه حجتیان می توانید با شماره تلفن 09191490779 تماس حاصل فرمایید.

مجازات ضرب و جرح عمدی

 تفاوت ضرب و جرح در مجازات

مجازات ضرب و جرح بسته به نوع و شدت جراحت، عمدی یا غیرعمدی بودن آن و شرایط دیگر طبق قانون مجازات اسلامی تعیین می‌شود. در هنگام بررسی تفاوت ضرب و جرح می توان بیان کرد که مجازات جرح سنگین‌تر از ضرب است.

همچنین مجازات آسیب به دیگران در ضرب و جرح در قانون مجازات اسلامی به نوع و شدت آسیب و عمدی یا غیرعمدی بودن آن بستگی دارد.

در قانون مجازات اسلامی، ضرب و جرح به دو دسته تقسیم می ‌شود:

عمدی: زمانی که فرد آگاهانه و با قصد و نیت به دیگری صدمه وارد کند.

غیرعمدی: زمانی که صدمه وارده بدون قصد و نیت و در اثر بی ‌احتیاطی باشد.

تفاوت ضرب و جرح عمدی

  • قصاص: در صورتی که ضرب و جرح عمدی منجر به دیه یا ارش باشد، مجازات اولیه قصاص عضو یا نفس است. به این معنی که فرد آسیب‌ دیده (یا ولی او) حق دارد همان عضو یا نفس را از فرد خاطی قصاص بگیرد.
  • دیه: اگر مصدوم رضایت به قصاص ندهد یا قصاص امکان‌پذیر نباشد، باید دیه به او پرداخت شود. دیه مبلغی است که به عنوان غرامت به مصدوم یا خانواده او پرداخت می‌شود. میزان دیه بر اساس نوع عضو آسیب‌ دیده و مسلمان یا غیرمسلمان بودن مصدوم و مرد یا زن بودن او در شرع اسلام تعیین می‌ شود.
  • تعزیر: علاوه بر قصاص یا دیه، فرد خاطی به مجازات تعزیری نیز محکوم می‌ شود. مجازات تعزیری می ‌تواند شامل حبس، شلاق، جزای نقدی یا سایر مجازات‌ های مقرر در قانون باشد.

تفاوت ضرب و جرح غیرعمدی

  • دیه: در ضرب و جرح غیرعمدی، فقط دیه به مصدوم یا خانواده او پرداخت می ‌شود.
  • تعزیر: در برخی موارد ممکن است برای فرد خاطی در ضرب و جرح غیرعمدی نیز مجازات تعزیری در نظر گرفته شود، مانند زمانی که بی ‌احتیاطی فرد خاطی بسیار شدید باشد.

عوامل تشدید کننده مجازات ضرب و جرح

  • استفاده از آلات قتاله: اگر در ضرب و جرح از سلاح سرد یا گرم مانند چاقو، قمه یا اسلحه استفاده شده باشد، مجازات تشدید می‌ شود.
  • ایجاد صدمه شدید: اگر ضرب و جرح منجر به صدمه شدید مانند از کار افتادگی عضو، نقص عضو یا دیه نفس شود، مجازات تشدید می‌شود.
  • تکرار جرم: اگر فرد قبلاً سابقه ضرب و جرح داشته باشد، مجازات او بیشتر می‌شود.

موارد عدم مجازات ضرب و جرح

  • دفاع مشروع: اگر ضرب و جرح برای دفاع از جان، مال یا ناموس خود یا دیگری انجام شده باشد، جرم محسوب نمی ‌شود.
  • رضایت مصدوم: اگر مصدوم به ضرب و جرح رضایت دهد، جرم محسوب نمی ‌شود.

مطالبی که ارائه شده است فقط جنبه اطلاع ‌رسانی دارد و به هیچ وجه جایگزین مشاوره حقوقی با یک وکیل متخصص نیست. برای اطلاع دقیق از مجازات ضرب و جرح در مورد خاص خود، باید به یک وکیل متخصص در امور کیفری مانند وکیل محبوبه حجتیان تماس حاصل فرمایید.

مجازات نقص عضو در ضرب و جرح

مجازات نقص عضو در ضرب و جرح، بسته به نوع عمدی یا غیرعمدی بودن جرم و شدت صدمات وارده، متفاوت است. در ادامه درباره مجازات های نقص عضو بر اثر ضرب و جرح به صورت کامل توضیح داده شده است.

در ضرب و جرح غیر عمدی اگر نقص عضو دیه داشته باشد، علاوه بر پرداخت دیه به مصدوم، ضارب به حبس از دو تا پنج سال نیز محکوم خواهد شد. (ماده 614 قانون مجازات اسلامی) اما اگر نقص عضو ارش داشته باشد، علاوه بر پرداخت ارش به مصدوم، ضارب ممکن است به حبس از شش ماه تا دو سال نیز محکوم شود. (ماده 615 قانون مجازات اسلامی)

در ضرب و جرح عمدی اگر نقص عضو دیه داشته باشد، فقط دیه به مصدوم پرداخت می شود و مجازات دیگری برای ضارب وجود ندارد. اگر نقص عضو ارش داشته باشد، ارش به مصدوم پرداخت می شود و قاضی می تواند برای ضارب جزای نقدی یا حبس تا یک سال در نظر بگیرد. (ماده 617 قانون مجازات اسلامی)

نکات مهم در زمینه مجازات ضرج و جرح

  • دیه مبلغی است که به عنوان غرامت به مصدوم پرداخت می شود و میزان آن در شرع مقدس اسلام تعیین شده است.
  • ارش مبلغی است که به عنوان غرامت برای صدماتی که دیه ندارند، به مصدوم پرداخت می شود. میزان ارش توسط قاضی با توجه به نوع و شدت صدمات تعیین می شود.
  • در صورت استفاده از سلاح یا آلات قاتله در ضرب و جرح، مجازات ضارب تشدید می شود.
  • در صورت وقوع ضرب و جرح، مصدوم باید برای اثبات جرم و تعیین میزان دیه یا ارش به پزشکی قانونی مراجعه کند.
  • احکام مربوط به مجازات نقص عضو در ضرب و جرح در مواد 614 تا 622 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 بیان شده است.
اثبات دیه برای ضرب و جرح توسط وکیل حرفه ای

ضرورت استفاده از وکیل کیفری برای ضرب و جرح

در همه مراحل رسیدگی پرونده مربوط به ضرب و جرح پیشنهاد می شود از وکیل حرفه ای و با تجربه در زمینه مسائل کیفری کمک بگیرید. ایشان با داشتن توانایی لازم می تواند از حق شما به صورت قانونمند دفاع کند.  

وکیل محبوبه حجتیان به عنوان وکیل پایه یک دادگستری با سابقه طولانی در زمینه وکالت و موفقیت در پرونده های کیفری و حقوقی امکان حل مسائل موکلان خود را در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم می آورد، بنابراین با خیال راحت می توان پرونده خود را به ایشان بسپارید و مطمئن باشید که در نهایت به نتیجه مطلوب خواهد رسید. 

برای استفاده از خدمات بهترین وکیل کیفری می توانید از طریق لینک زیر با وکیل محبوبه حجتیان تماس حاصل فرمایید.