وکیل کیفری, سرقت و دزدی

سرقت تعزیری چه نوع سرقتی است و چه مجازاتی دارد؟

سرقت تعزیری چه نوع سرقتی است و چه مجازاتی دارد؟

مجازات سرقت با توجه به قانون مجازات اسلامی به دو صورت حدی و تعزیزی مورد بررسی قرار می گیرد. از آنجایی که تعیین سرقت تعزیری و سرقت حدی با توجه به نوع جرم مشخص می شود؛ برای هر کدام از آنها با توجه به نظر قاضی پرونده مجازات متفاوت در نظر گرفته خواهد شد. به طور کلی می توان بیان کرد که اگر یک سرقت شرایط دزدی و دستبرد حدی را نداشته باشد، سرقت تعزیری محسوب می شود.

اگر شما به عنوان کسی  که قربانی پرونده های دزدی و سرقت شده اید، می خواهید درباره نوع سرقت خود اطلاعات لازم را کسب کنید، پیشنهاد می شود این مقاله را بخوانید، اما برای حل مسائل مربوط به این نوع پرونده های تاکید می شود از یک وکیل کیفری با تجربه و حرفه ای کمک بگیرید، با استفاده از راهکارهای ایشان شما می توانید به نتیجه مطلوب برسید.

وکیل محبوبه حجتیان به عنوان بهترین وکیل کیفری در تهران با داشتن دانش و تسلط کافی بر قوانین مجازات اسلامی توانایی به موفقیت رساندن پرونده های کیفری با موضوعات مختلف را دارا است. برای ارتباط با ایشان می توانید با شماره تلفن 09191490779 تماس حاصل فرمایید.

اثبات جرم سرقت و دزدی با وکیل کیفری

سرقت تعزیری چیست؟

سرقت تعزیری نوعی از سرقت است که مشمول احکام سرقت حدی نمی‌ شود. به عبارت دیگر، هرگاه سرقتی واجد شرایط سرقت و دزدی حدی نباشد، به عنوان سرقت تعزیری تلقی و مجازات آن بر اساس قانون مجازات اسلامی تعیین می‌ شود.

برخی از موارد سرقت تعزیری عبارت است از:

سرقت در غیر از شب

سرقت توسط افراد خانواده مثل زن از مرد یا برعکس

سرقت با ارزش مادی اندک

سرقت مسلحانه که واجد شرایط حد محاربه نباشد

مهم ‌ترین ویژگی‌های سرقت تعزیری شامل موارد زیر می شود.

عدم تحقق شرایط سرقت حدی: سرقت تعزیری زمانی اتفاق می‌ افتد که شرایط سرقت حدی را نداشته باشد.

تعیین مجازات توسط قانون‌گذار: برخلاف سرقت حدی که مجازات آن در شرع مقدس اسلام مشخص شده است، مجازات سرقت تعزیری با نظر قاضی پرونده مطابق با قانون مجازات اسلامی تعیین می ‌شود.

مجازات سرقت تعزیری: مجازات سرقت تعزیری در قانون مجازات اسلامی به تفصیل بیان شده و شامل طیف وسیعی از مجازات‌ ها از جمله حبس، شلاق، جزای نقدی یا ترکیبی از آنها است.

موارد تشدید کننده مجازات سرقت تعزیری عبارت از  وقوع سرقت در اماکن دولتی یا عمومی، سرقت اموال عمومی، سرقت توسط کارمند دولت در حین انجام وظیفه، سرقت مسلحانه، سرقت با ایجاد مزاحمت یا آزار است. همچنین در برخی از موارد مانند اولین بار بودن بزهکاری، ندامت و پشیمانی متهم، خسارت وارده جزیی باشد و ارزش مال دستبرد زده شده، کم باشد، ممکن است از در هنگام تعیین مجازات به فرد متهم کمترین مجازات برای آن در نظر گرفته می شود.

مجازات سرقت تعزیری در قانون مجازات اسلامی

مجازات سرقت تعزیری با توجه به شرایط مختلف سرقت، متفاوت است. از عوامل تعیین کننده مجازات می توان به مبلغ سرقت، محل سرقت، زمان سرقت، ارزش مال و سابقه کیفری فرد متهم اشاره کرد.

مبلغ سرقت: هرچه مبلغ سرقت بیشتر باشد، مجازات آن نیز سنگین تر خواهد بود.

محل سرقت: سرقت از اماکن خاص مانند مساجد، اماکن دولتی و… مجازات سنگین تری به دنبال دارد.

زمان سرقت: سرقت در شب مشمول مجازات سنگین تری نسبت به سرقت در روز است.

ارزش مال: سرقت اموال با ارزش مانند طلا و جواهرات، مجازات سنگین تری خواهد داشت.

سابقه کیفری: در صورت داشتن سابقه کیفری مرتبط با سرقت و دزدی، مجازات سارق سنگین تر خواهد بود.

انواع مجازات سرقت تعزیری

با توجه به نظر قاضی پرونده و مطابق با قانون مجازات اسلامی برای سرقت با ویژگی ها تعزیری مجازاتی اعم از حبس، شلاق، جزای نقدی، رد مال و محرومیت از حقوق اجتماعی در نظر گرفته می شود.

حبس: از چند ماه تا 10 سال حبس

شلاق: از 10 تا 70 ضربه شلاق

جزای نقدی: از 6 میلیون تا 200 میلیون ریال

رد مال: سارق موظف است مال مسروقه را به صاحب آن برگرداند.

محرومیت از حقوق اجتماعی: مانند محرومیت از حق اشتغال به کار دولتی و ..

 

وکیل کیفری حرفه ای برای سرقت و دزدی

مجازات سرقت تعزیری با اسلحه

هرگاه فرد یا کسانی اقدام به سرقت و دستبرد اموال در مکان شخصی یا عمومی کنند، مطابق با قانون مجازات اسلامی برای آنها حکم صادر می شود که در ادامه هر کدام از ماده های مربوط به سرقت و دزدی به صورت کامل توضیح داده شده است.  

مجازات سرقت تعزیری با اسلحه در قانون مجازات اسلامی ایران به شرح زیر است:

قانون مجازات اسلامی برای سرقت به صورت فردی: هرگاه کسی در شب به منزل یا دکان یا انبار یا کارخانه یا موسسه تجارتی یا دولتی که در آن اشخاص سکنی دارند یا مشغول به فعالیت هستند، به قصد سرقت مال یا به هر منظور دیگری که موجب رعب و وحشت شود، وارد شود و یا در تاریکی شب در معابر عمومی با سلاح سرد یا گرم اقدام به سرقت کند و یا در بزرگراه‌ ها و یا محل‌ های کم عبور و مرور و یا در معابر خلوت و یا به دلایل اقدام به سرقت و دستبرد با سلاح سرد یا گرم کند، به حبس از پنج تا پانزده سال و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می ‌شود.

تبصره: در صورتی که مرتکب جرایم مذکور در این ماده از سلاح گرم استفاده کند و به کسی صدمه بدنی وارد نکند، به حبس از هفت تا پانزده سال و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌ شود.

قانون مجازات اسلامی برای سرقت دو نفر یا بیش از آن: هرگاه دو نفر یا بیشتر در شب با سلاح سرد یا گرم اقدام به سرقت کنند و یا در بزرگراه‌ ها و یا محل‌ های کم عبور و مرور و یا در معابر خلوت و یا به دلایل دیگر با سلاح سرد یا گرم از افراد سرقت کنند، هر یک از آنها به حبس از ده تا بیست سال و ۷۴ تا ضربه شلاق محکوم می ‌شود.

تبصره: در صورتی که مرتکبان جرایم مذکور در این ماده از سلاح گرم استفاده کنند و به کسی صدمه بدنی وارد نکنند، به حبس از پانزده تا بیست سال و ۷۴ تا ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

لازم به ذکر که مجازات‌ های ذکر شده مطابق با قانون مجازات اسلامی  به صورت کلی توضیح داده شده است و حکم نهایی تنها با رأی قاضی پرونده امکان پذیر است. به این صورت که ممکن است قاضی با توجه به شرایط تشدید کننده جرم، مجازات بیشتری برای متهم یا متهمان در نظر بگیرد.

همچنین اگر سرقت با اسلحه منجر به قتل یا نقص عضو شود، مجازات متهم به قصاص نفس یا دیه و حبس ابد یا حبس طولانی مدت تغییر می‌کند.  همچنین اگر مرتکب سرقت با اسلحه سابقه کیفری داشته باشد، بر مجازات او تشدید خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مجازات سرقت تعزیری پیشنهاد می شود از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان به عنوان وکیل پایه یک دادگستری که در زمینه پرونده های حقوقی و کیفری تجربه فراوانی دارد،  تماس حاصل فرمایید.