وکیل خانواده

اذن خروج از کشور برای زنان و دختران

اذن خروج از کشور برای زنان - وکیل محبوبه حجتیان

در قوانین کشور ما اذن خروج از کشور برای زنان و دختران با شرایطی همراه است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. اگر تمایل دارید مطالب مفیدی در این خصوص کسب کنید با وکیل محبوبه حجتیان در این مقاله همراه باشید.

وکیل حجتیان آماده ارائه مشاوره حقوقی در زمینه های خانواده ، طلاق ، ملکی ، کیفری و قضایی به شما عزیزان است . جهت مشاوره حقوقی می توانید با شماره 09101111304 تماس بگیرید . 

شرایط اذن خروج از کشور برای زنان و دختران

  • طبق ماده 18 قانون مربوط به صدور گذرنامه کلیه دختران زیر هجده سال جهت خروج از کشور باید از ولی قهری خود یعنی پدر یا جد پدری اجازه داشته باشند .
  • اگر دختری ازدواج نماید این اذن خروج از کشور در اختیار شوهر قرار می گیرد .
  • اگر خانمی قبل از ازدواج گذرنامه اخذ نموده باشد تا پایان مهلت اعتبار گذرنامه نیازی به اخذ اجازه شوهر برای خروج از کشور ندارد اما اگر گذرنامه نیاز به تمدید داشته باشد اذن شوهر لازم است .
  • اذن خروج از کشور فقط با وکالت رسمی و تنها در دفاتر اسناد رسمی قابل قبول است .
  • خانم هایی که با همسرشان در خارج از کشور اقامت دارند و یا همسر آنها غیرایرانی است از این قاعده و قانون مستثنی هستند و برای خروج از کشور نیاز به اذن شوهر ندارند .
  • اگر مردی به همسرش اذن خروج از کشور بدهد ولی بعدا به دلیل شرایطی خاص نظیر الزام به تمکین میتواند تقاضای ممنوع الخروجی همسرش را داشته باشد .
  • اگر زن یا دختری به دلیل امری ضروری که به مصلحت اوست نظیر درمان و جراحی لازم باشد که به خارج از کشور سفر کند میتواند با حکم دادگاه و بدون اجازه همسر یا پدرش از کشور خارج گردد .
  • اگر زوجین قصد طلاق توافقی دارند و دارای فرزند دختری هستند که قرار است حضانت او با مادرش باشد پیشنهاد میشود که در وقت اجرای صیغه طلاق زن یک وکالت رسمی از همسرش برای انجام امور گذرنامه و خروج دخترشان به قصد سفرهای سیاحتی ، زیارتی و … بگیرد .

مطلب مرتبط : ضرورت استفاده از وکلای خانواده 

اذن خروج از کشور برای زنان - خروج دختران مجرد از کشور

نکات مهم در مورد ممنوع الخروجی زوجه توسط زوج

زوجه جهت اخذ گذرنامه (پاسپورت) به اجازه همسر خودش نیاز دارد ولی اگر همسر این اجازه را داد می تواند هر وقت که بخواهد از اذن خود رجوع کند و همسرش را ممنوع الخروج نماید . ولی با کمک یک وکیل خانواده باتجربه و آگاه می توان به ارائه دلایلی پرداخت که دادستان را مجاب به رفع اثر از ممنوع الخروجی کرد .

اگر شوهر به دلایل خصمانه قصد دارد این حق شهروندی و اساسی را از همسرش سلب کند و او را ممنوع الخروج نماید زوجه می تواند علیه او شکایتی تنظیم نماید و دلایل موجه خروج خود از کشور را مطرح نماید .

ممنوع الخروجی فرزند چگونه صورت می گیرد ؟

در طلاق هایی که بین زوجین اتفاق می افتد گاه یکی از والدین که حضانت فرزند یا فرزندان را به عهده دارد قصد خارج شدن از کشور و اقامت در کشور دیگری را دارد .

در این صورت والد دیگر که در کشور سکونت دارد می تواند با شرایطی نسبت به ممنوع الخروج کردن فرزند خود اقدام کند . این شرایط به قرار زیر است :

اذن خروج فرزند زیر هجده سال از کشور با ولی قهری اوست پس اگر فرزند تحت حضانت مادرش باشد پدر یا جد پدری او میتواند نسبت به ممنوع الخروجی فرزند اقدام نماید .

اگر حضانت با پدر باشد و او قصد خروج از کشور داشته باشد مادر میتواند به استناد حق ملاقاتی که دارد موجب ممنوع الخروجی فرزندش از کشور شود .

اگر برای دادگاه محرز گردد که صلاح طفل در این است که خارج از کشور زندگی کند مجوز خروج از کشور صادر می شود ولی تامین مناسبی نیز برای بازگشت کودک از سرپرست یا ولی او گرفته میشود که این مشروط به درخواست دارنده حق ملاقات میباشد .

مقاله پیشنهادی : سلب حضانت فرزند یا فرزندان 

اذن خروج از کشور برای زنان - ممنوع الخروجی فرزند

وکیل محبوبه حجتیان بهترین وکیل خانواده و طلاق در تهران

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان سالهاست که در زمینه خانواده و طلاق فعالیت می کند . البته ایشان در حوزه های دیگری از قبیل ملکی ، کیفری ، حقوقی و قضایی نیز فعالیت دارند و می توانند گره گشای مشکلات موکلین خود باشند .

اگر خانمی هستید که در زمینه اذن خروج از کشور با همسر خود دچار مشکل هستید می توانید از کمک و مشاوره حقوقی وکیل حجتیان بهره بگیرید . همچنین اگر والدی هستید که پس از جدایی ، همسر سابقتان قصد مهاجرت با فرزندتان را به کشور دیگری دارد میتوانید با استفاده از راهکارهایی مانع از خروج فرزندتان از کشور شوید .

برای کلیه این مشکلات راهکارهای قانونی وجود دارد که تنها از عهده یک وکیل خانواده و طلاق حرفه ای و باتجربه برمی آید . تنها کافیست با وکیل محبوبه حجتیان تماس بگیرید .

در اینستاگرام ما را دنبال کنید . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *