وکیل ملکی, اثبات بیع, خلع ید

نکات خرید ملک مشاع

خرید ملک مشاع - وکیل حجتیان

ملک مشاع ملکی است که دارای چند مالک با سهم های مختلف است که البته سهم دقیق مالکان در آن مشخص نیست . از این رو در وقت خرید ملک مشاع به دلیل مشخص نبودن سهم شرکاء باید مواردی را رعایت کرد .

ولی برخی افراد به دلیل عدم آگاهی یا رعایت نکردن نکات خرید ملک مشاع دچار گرفتاری هایی پس از معامله می شوند که البته با کمک گرفتن از یک وکیل ملکی آگاه و باتجربه می توان بر این مشکلات فائق آمد .

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان در زمینه پرونده های ملکی موفقیت های زیادی داشته اند و آماده ارائه مشاوره حقوقی به شما عزیزان می باشند .

ملک مشاع چیست ؟

مشاع به معنی شراکت است و وقتی چند نفر در ملکی با هم سهیم باشند سند این ملک مشاع نام می گیرد . وقتی سند حالت مشاع داشته باشد همه بخشهای ملک به همه شرکا تعلق دارد و هیچ شریکی بدون اطلاع و رضایت شرکاء دیگر اجازه فروش ملک را نخواهد داشت .

مطلب مرتبط : آشنایی با نحوه معامله در بنگاه های املاک

خرید ملک مشاع - ملک مشاع چیست

نحوه تقسیم ملک مشاع به چه صورت است ؟

تقسیم مال مشاع به صورتهای زیر امکان پذیر است :

تقسیم به تعدیل

در موقعی که بعضی از اجزای مال یا ملک مشاع از نظر قیمت و ارزش یکسان نباشند مثلا زمینی که قسمتی از آن بر اتوبان قرار گرفته و ارزش بالاتری دارد . در این روش کارشناس قیمت را براساس مساحت تعیین نکرده بلکه ارزش کلی ملک روی مساحت تاثیرگذار خواهد بود .

یعنی بخشهایی که ارزش کمتری از نظر موقعیت دارد را از نظر مساحت بیشتر از قسمتهای با ارزش بالاتر قرار می دهند . در این روش همه شرکا از نظر ارزش سهم حق مساوی خواهند داشت و قیمت گذاری از موارد لازم است .

تقسیم به افراز

افراز به معنی جدا نمودن است . یعنی در ملک مشاع سهم شرکا از هم جدا شود که این امر یا بصورت توافقی صورت می گیرد و یا بصورت اجبار و تراضی توسط دادگاه . در اینصورت هر کدام از شریک ها با ارائه درخواست افراز به دادگاه می تواند سهمش را از ملک مشاع بگیرد .

در تقسیم ملک مشاع به روش افراز به هر شریک به اندازه سهمش از ملک یا مال مشاع می رسد و همچنین نیازی به ارزیابی و گذاشتن قیمت بر روی ملک یا مال نیست .

تقسیم به رد

در این روش امکان کم و زیاد کردن مساحت ملک مشاع برای توازن در سهم وجود ندارد . تقسیم به رد به این صورت است که ملک مشاع به طور مساوی بین شرکا تقسیم می شود و بعد به فردی که ارزش سهم او کمتر از دیگران است مبلغی برای مساوی شدن سهم داده می شود تا سهم او نیز با سایرین برابر شود . در این روش باید روی مال یا ملک ارزش گذاری صورت گیرد .

خرید ملک مشاع - نحوه تقسیم ملک مشاع

فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

فروش ملک مشاع بی اذن شریک در قانون معامله ای غیر نافذ است (معامله غیرنافذ یعنی شرایط صحت معامله را دارا می باشد ولی آثار آن به رضایت شرکاء بستگی دارد) .

پس اگر یکی از شرکاء بدون اجازه شریک یا شرکاء دیگر اقدام به فروش ملک مشاع کند ، اگر شرکای دیگر مخالفت داشته باشند معامله درست نیست و قابل فسخ است ولی اگر موافقت کنند معامله صحیح و نافذ خواهد بود .

آیا خرید ملک مشاع درست است ؟

اگر سرمایه لازم و کافی برای خرید کامل یک زمین یا ملک را دارید اصلا سمت خرید ملک یا زمین مشاعی نروید ولی اگر بودجه شما کمتر از مبلغ کل زمین و ملک است و قصد خرید ملک مشاع دارید بهتر است هرچه زودتر به تقسیم بندی یا افراز ملک بین شرکا اقدام کنید تا دچار گرفتاری های بعدی نشوید . یک وکیل ملکی باتجربه و خوب می تواند شما را در این زمینه یاری نماید .

بیشتر بخوانید : هزینه وکیل دعاوی ملکی

خرید ملک مشاع - فروش ملک مشاع

کلام آخر

چنانچه قصد خرید ملک مشاعی را دارید بهتر است قبل از آن از مشاوره حقوقی وکیل ملکی بهره مند شوید تا آگاهی های لازم در این زمینه را کسب کنید .

وکیل محبوبه حجتیان در زمینه دعاوی ملکی دارای پرونده های موفق فراوانی است و می توانید روی وکالت و مشاوره حقوقی ایشان حساب باز کنید .

وکیل ملکی محبوبه حجتیان 

اگر در امور ملکی خود درگیر مشکلات حقوقی هستید می توانید از کمک و مشاوره حقوقی وکیل حجتیان بهره مند شوید. 

وکیل محبوبه حجتیان در زمینه های گوناگون از قبیل حقوقی ، خانواده ، ملکی ، قرارداد ، کیفری و مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می نماید و شما را تا حصول نتیجه دلخواه یاری می نماید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

برای کسب اطلاعات لازم و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *