وکیل ملکی

خرید و فروش سرقفلی

خرید و فروش سرقفلی - وکیل حجیتان

از آنجا که خرید و فروش سرقفلی در اسلام یک امر مباح است در قانون جمهوری اسلامی ایران هم این عمل امکان پذیر است و منعی از نظر قانونی و شرعی ندارد.

خرید سرقفلی مغازه بر طبق قانون روابط موجر و مستاجر می باشد و این شرط را دارد که خریدار سرقفلی بدون اجازه مالک نباید در ملک تغییر کلی ایجاد نموده و یا نسبت به تغییر شغل و کاربری مغازه اقدام کند .

همین طور فروش سرقفلی نیز بایستی با رضایت مالک صورت گیرد . در برخی مواقع اختلافاتی بین فروشنده و خریدار سرقفلی و یا صاحب ملک ایجاد می شود که می توان مشکل و اختلاف را توسط یک وکیل ملکی آگاه و باتجربه حل کرد.

چنانچه در امور ملکی خود نظیر خرید و فروش سرقفلی نیاز به مشاوره حقوقی دارید می توانید با وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان ، متخصص در امور ملکی تماس بگیرید .

حق سرقفلی چیست؟

برطبق قانون روابط موجر و مستاجر مصوبه 1376 درباره املاک تجاری مانند مغازه ها ، حقی بعنوان حق سرقفلی درنظر گرفته شده است که بموجب آن حق ، در ابتدای قرارداد اجاره که بین مالک مغازه یا ملک تجاری و مستاجر منعقد می شود ، برای مستاجر حقی مالی بعنوان حق سرقفلی ایجاد میشود که با حق کسب و پیشه متفاوت است .

حق سرقفلی درکنار حق مالکیت به مالک تعلق دارد ولی این حق یک حق مالی است و می توان نسبت به خرید و فروش آن اقدام کرد . مثلا مالک می تواند حق سرقفلی را به مستاجر بفروشد و مستاجر می تواند حق سرقفلی را به فرد دیگری واگذار نماید .

اما خرید و فروش سرقفلی آثار و عواقب حقوقی دارد که بایستی به آنها دقت نمود . شما می توانید در زمینه معاملات و قراردادهای ملکی از مشاوره حقوقی وکیل ملکی باتجربه کمک بگیرید .

مقاله پیشنهادی : مشاوره با وکیل ملکی قبل از خرید ملک

خرید و فروش سرقفلی - حق سرقفلی

تفاوت حق سرقفلی با حق کسب و پیشه چیست؟

اگر مستاجری در یک ملک تجاری نسبت به کسب و کاری اقدام کند و حسن شهرتی در آنجا پیدا کند که به دلیل فعالیت تجاری او بوده برای او حقی بعنوان حق کسب و پیشه به وجود می آید تا مالک نتواند او را به راحتی از ملک تجاری بیرون کند و اگر قصد این کار را داشته باشد باید مبلغی را بعنوان حق کسب و پیشه به مستاجرش پرداخت نماید .

در صورتی که در حق سرقفلی حسن شهرت ربطی به فعالیت مستاجر نداشته و مربوط به خود مغازه یا واحد تجاری است که در ابتدای قرارداد توسط مستاجر به مالک پرداخت میشود تا مستاجر بتواند از منفعت ملک اجاره ای استفاده کند . حق سرقفلی یک حق مالی است و می تواند با شرایطی توسط مستاجر به فرد دیگری انتقال پیدا کند .

درصد حق مالک در فروش سرقفلی

حق مالک در فروش سرقفلی مبلغی است که موجر جهت رضایت به انتقال به فرد دیگر از مستاجرش دریافت می نماید . طبق قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 مستاجر حق انتقال سرقفلی به غیر را دارد . این حق مالکانه در قانون قید نشده ولی در عرف وجود دارد و نمی توان گفت که یک امر غیرقانونی است .

بیشتر بخوانید : هزینه وکیل دعاوی ملکی

خرید و فروش سرقفلی - قوانین خرید و فروش سرقفلی

شرایط فروش سرقفلی مغازه

پس از فروش سرقفلی باز هم اغلب اختیارات ملک متعلق به صاحب ملک است یعنی خریدار سرقفلی بدون اجازه مالک نمی تواند تغییری در ملک ایجاد کند و یا کسب و کار مغازه را تغییر دهد و یا آنرا به دیگری بفروشد .

شرایط فروش سرقفلی مغازه با توجه به توافق طرفین تعیین می شود و قابل تغییر است. جهت انتقال مالکیت سرقفلی مغازه سه روش وجود دارد که شامل موارد زیر است :

انتقال اختیاری سرقفلی : در این روش انتقال سرقفلی با اختیار و میل و رغبت مالک توسط سندی رسمی یا عادی به مستاجر داده می شود. بعد از پایان مدت قرارداد مالک مبلغی را که بابت حق سرقفلی از مستاجر دریافت نموده بود را باید به نرخ روز حساب کرده و به او پرداخت نماید .

انتقال قهری سرقفلی : اگر مستاجر مغازه فوت نماید سرقفلی مغازه و حق کسب و پیشه به ورثه اش منتقل می شود .

انتقال قضایی سرقفلی : انتقال سرقفلی در این روش زمانیست که از طرف مقامی قضایی حکم انتقال به فرد داده شود مثل وقتی که مستاجر حق انتقال سرقفلی مغازه بغیر را ندارد و مالک نیز قصد خرید ندارد ، در این صورت مستاجر از طریق اقدام قضایی می تواند حکم فروش به غیر را از دادگاه بگیرد .

مطلب مرتبط : آشنایی با نحوه معامله در بنگاه های املاک

خرید و فروش سرقفلی - فروش سرقفلی بدون اجازه مالک

قوانین تخلیه مغازه سرقفلی توسط مالک

تخلیه مغازه سرقفلی به دو صورت است :

بعد از پایان مدت اجاره : طبق قانون مصوب 1376 بعد از پایان مدت اجاره و پرداخت سرقفلی از طرف موجر به مستاجر ، موجر میتواند تخلیه ملک را از دادگاه درخواست کند .

فسخ قرارداد اجاره : اگر مستاجر مرتکب تخلف شود موجر می تواند به دادگاه مراجعه نموده و درخواست فسخ قرارداد و تخلیه ملک را نماید . همین طور به دلیل تخلف نصف مبلغ سرقفلی به مالک تعلق می گیرد و با دستور دادگاه مستاجر باید نسبت به تخلیه ملک اقدام نماید .

فروش سرقفلی مغازه بدون اجازه مالک

اگر مستاجر مغازه یا ملک تجاری حق انتقال سرقفلی به دیگری (غیر) را نداشته باشد برای انجام آن باید با یک اظهارنامه موضوع انتقال ملک را به مالک اطلاع دهد و از او رضایت بگیرد .

اگر مالک رضایت به انجام این کار نداشته باشد باید حق کسب و پیشه مستاجرش را بپردازد و از او بخواهد که ملک را تخلیه کند. اگر مالک رضایت به انتقال به غیر را ندهد و حق کسب و پیشه را نیز پرداخت نکند مستاجر می تواند حکم انتقال سرقفلی به غیر را از طرق دادگاه بگیرد .

اگر این مراحل توسط مستاجر انجام نشود و او بدون اجازه مالک اقدام به فروش سرقفلی نماید از نظر قانون و دادگاه متخلف شناخته میشود و مالک میتواند با پرداخت نیمی از حق کسب و پیشه حکم تخلیه را بگیرد .

وکیل محبوبه حجتیان ؛ بهترین وکیل ملکی 

اگر در امور ملکی خود درگیر مشکلات حقوقی هستید می توانید از کمک و مشاوره حقوقی وکیل حجتیان بهره مند شوید. 

وکیل محبوبه حجتیان در زمینه های گوناگون از قبیل حقوقی ، خانواده ، ملکی ، قرارداد ، کیفری و مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می نماید و شما را تا حصول نتیجه دلخواه یاری می نماید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

برای کسب اطلاعات لازم و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *