وکیل ملکی

الزام به فک رهن چیست ؟

الزام به فک رهن - وکیل محبوبه حجتیان

الزام به فک رهن چیست ؟ اگر تا به حال خودرو یا مسکن با وام خریده باشید با مقوله فک رهن آشنایی دارید . بانک ها در ازای پرداخت وام خرید مسکن ، وام ساخت مسکن و وام خرید خودرو ، آن واحد مسکونی ، ساختمان یا خودرو را در رهن بانک قرار می دهند تا الزامی برای پرداخت اقساط بانکی باشد .

پس از پایان یافتن اقساط و تسویه حساب با بانک فک رهن صورت می گیرد تا صاحب مسکن یا خودرو بتواند نسبت به فروش آن اقدام نماید . در بعضی مواقع رهن دهنده پس از پرداخت کلیه اقساط و بدهی ها نسبت به فک رهن اقدام نمی کند که در این صورت شاکی یا رهن کننده باید درخواست الزام به فک رهن را به دادگاه ارائه کند .

اگر دچار این مشکل هستید یک وکیل با تجربه و آگاه می تواند شما را در این زمینه یاری کند . شما می توانید از مشاوره حقوقی و وکالت وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان در کلیه امور ملکی ، خانواده ، کیفری ، طلاق و … استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره با کارشناسان حقوقی متخصص با موسسه حقوقی حجتیان تماس بگیرید .

الزام به فک رهن - هدف از رهن سند

الزام به فک رهن چیست ؟

اقداماتی که جهت رهایی سند ملک یا خودرویی که در رهن بانک است ، انجام می شود الزام به فک رهن گفته می شود . این به معنی رها شدن رهن گیرنده از رهن است که این رها شدن می تواند بواسطه دادن بدهی یا گذشت طلبکار صورت گیرد .

اگر فردی که رهن گیرنده (راهن) است تمامی اقساط خود را به رهن دهنده پرداخت کند ولی او نسبت به فک رهن اقدام نکند در این صورت راهن باید دادخواست الزام به فک رهن را به دادگاه تسلیم کند تا مراحل قانونی آن انجام شود و دستور الزام به فک رهن توسط دادگاه داده شود .

هدف از رهن سند ملکی بانک چیست ؟

سند مالکیت ملک یا خودرو توسط وام گیرنده یا راهن برای تضمین پرداخت اقساط وام به وام دهنده یا بانک داده می شود . البته خود سند در نزد وام گیرنده یا راهن باقی می ماند ولی در آن قید می گردد که سند در رهن بانک است و این به معنی آن است که تا زمان فک رهن نشدن اجازه خرید و فروش ملک یا خودرو وجود ندارد .

اگر قصد خرید یا فروش ملکی که در رهن بانک است را دارید باید ابتدا نسبت به فک رهن اقدام نمایید . فک رهن پس از پرداخت مبلغ اقساط به صورت ماهانه یا یکجا انجام می شود و پس از تسویه اقساط می توانید نسبت به فک رهن اقدام نمایید .

اگر وام دهنده نسبت به فک رهن ملک یا خودروی موردنظر اقدام نکند در این صورت باید از طریق دادگاه نسبت به این کار اقدام کرد . اگر ملک یا خودروی در رهن بانک از رهن خارج نگردد اجازه خرید و فروش آن را نخواهید داشت .

مطلب مرتبط : هزینه وکیل دعاوی ملکی

الزام به فک رهن - دادگاه الزام به فک رهن

دادگاه الزام به فک رهن

دعاوی مربوط به الزام به فک رهن از دسته دعاوی ملکی هستند و این دعاوی غیرمنقول محسوب می گردند . دادگاهی که مسئول رسیدگی به اموال غیرمنقول است دادگاه محلی است که مال غیرمنقول در آن واقع شده است پس برای دعوی الزام به فک رهن باید به دادگاهی که در نزدیکی ملک یا زمین در رهن قرار دارد مراجعه شود .

اگر دادگاه حکم به فک رهن را صادر نماید بعد از صدور حکم اجرائیه صادر می شود و اگر محکوم علیه که بایستی فک رهن را انجام دهد در مدت 10 روز از صدور اجرائیه نسبت به این کار اقدام نکند ، محکوم له میتواند درخواست توقیف و فروش اموال را بکند .

یک راه حل دیگر نیز این است که ابتدا با اموال و دارایی خودش فک رهن ملک را انجام دهد و سپس نسبت به توقیف اموال محکوم علیه اقدام نماید تا او بدهی اش را پرداخت نماید . به این نکته باید توجه کرد که پرداخت بدهی برای فک رهن اصلا نباید قبل از مراجعه به بدهکار صورت گیرد .

طی کردن مراحل قانون و مراجعه به دادگاه برای برخی افراد دشوار است و ترجیح می دهند این مسئولیت را به یک وکیل ملکی باتجربه و خبره بسپارند . وکیل محبوبه حجتیان با سالها تجربه در زمینه وکالت پرونده های ملکی آماده ارائه مشاوره حقوقی و وکالت شما در مورد دعاوی ملکی می باشد .

مقاله پیشنهادی : مشاوره با وکیل ملکی قبل از خرید ملک

الزام به فک رهن - الزام به فک رهن چیست

ضرورت کمک از وکیل ملکی جهت الزام به فک رهن

جهت بهره گیری از وکیل حقوقی برای الزام به فک رهن بصورت قانونی و حرفه ای می توانید از وکیل پایه یک محبوبه حجتیان کمک بگیرید .

وکیل حجتیان در زمینه های گوناگون از قبیل حقوقی ، خانواده ، ملکی ، قرارداد ، کیفری و مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می نماید و شما را تا حصول نتیجه دلخواه یاری می نماید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

برای کسب اطلاعات لازم و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *