وکیل خانواده, مهریه

وکیل اعسار از پرداخت مهریه

وکیل اعسار از پرداخت مهریه - وکیل حجتیان

اعسار از نظر لغوی به معنی مشقت و تنگدستی است و در اصطلاح حقوقی به فردی که تمکن مالی ندارد یا ناتوان از ادای دین خود میباشد نسبت داده می شود . طبق قانون نیز معسر به کسی می گویند که به دلیل نداشتن مال و دارایی و یا دسترسی نداشتن به اموالش توان پرداخت دیون یا هزینه دادرسی را ندارد .

در بحث پرداخت مهریه نیز به دلیل بالا بودن میزان مهریه ها بحث اعسار بسیار به چشم می خورد . یک وکیل اعسار از پرداخت مهریه می تواند شرایط پرداخت مهریه را برای آقایان راحت تر کرده و مشکل پرداخت مهریه میان زوجین در حال طلاق را حل کند .

وکیل محبوبه حجتیان سالها تجربه در زمینه های گوناگون حقوقی ، کیفری ، خانواده ، طلاق و … دارد و آماده ارائه مشاوره حقوقی به شما عزیزان در این خصوص می باشد . کافیست با شماره 09101111304 تماس حاصل نمایید .

معسر از نظر قانون کیست؟

طبق ماده 6 قانون محکومیت های مالی معسر کسی است که بدلیل نداشتن مال بجز مستثنیات دین ، قادر به پرداخت دیون خود نباشد . اگر فرد معسر ادعا کند که هیچ مالی برای پرداخت دین خود ندارد به این امر ادعای اعسار گفته می شود .

مطلب مرتبط : در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟

وکیل اعسار از پرداخت مهریه - معسر از نظر قانون

اعسار از پرداخت مهریه به چه صورت است ؟

طبق ماده 8 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، وکیل اعسار از پرداخت مهریه بایستی از کلیه مال و اموال فرد معسر فهرستی تهیه نماید . این اموال شامل وجوه نقد در بانکهای داخلی و خارجی ، اموال منقول و غیرمنقول و مطالباتی است که فرد از دیگران طلب دارد .

همچنین بایستی فهرست کلیه نقل و انتقالاتی که از یک سال قبل از طرح دعوای اعسار توسط فرد معسر انجام شده است ضمیمه دادخواست گردد .

از طرفی وکیل اعسار از پرداخت مهریه می بایست شهادت نامه ای کتبی که آن را حداقل دو شاهد که اطلاعات کاملی در مورد شغل ، هویت و درآمد فرد مدعی اعسار دارند ، امضا کرده باشند را نیز ضمیمه دادخواست نماید .

مدارک لازم جهت طرح دعوای اعسار از پرداخت مهریه

  • کارت ملی و شناسنامه
  • عقدنامه یا کپی آن
  • 2 شاهد بالغ و عاقل
  • ارائه فهرست اموال شامل حسابهای بانکی ، مطالبات از اشخاص دیگر ، اموال منقول و غیرمنقول ، فهرست نقل و انتقالات یکسال قبل
  • دادنامه محکومیت مهریه

مقاله پیشنهادی : بهترین وکیل مهریه در تهران 

وکیل اعسار از پرداخت مهریه - مدارک لازم برای دعوای اعسار

زمان قانونی تقدیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

وقتی رای مطالبه مهریه به قطعیت رسید ، اگر از زمان ابلاغ اجرائیه دادخواستی از طرف زوج یا وکیل او مبنی بر اعسار از پرداخت مهریه تقدیم دادگاه نشده باشد زوجه میتواند تقاضای جلب از دادگاه نماید .

در صورت جلب زوج و بعد از صدور قرار کفالت یا وثیقه و تا معلوم شدن وضعیت اعسار وکیل می تواند از حبس زوج جلوگیری کرده و اگر زوج در حبس باشد نسبت به آزادی او اقدام نماید .

آئین رسیدگی به اعسار از پرداخت مهریه

وکیل اعسار از پرداخت مهریه بعد از مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و سپس ثبت دادخواست و همچنین ارائه مدارک لازم ، مدیر دفتر طی مدت دو روز از زمان وصول دادخواست پرونده را بنظر قاضی پرونده می رساند .

اگر قاضی شهادت شهود را برای این کار لازم بداند زوج باید به همراه شهود خود برای ادای شهادت به دادگاه برود . اگر ادعای اعسار مورد قبول واقع شود و برای قاضی و دادگاه محرز گردد که زوج توانایی پرداخت تقسیطی مهریه را دارد دادگاه به تقسیط مهریه حکم می دهد که این حکم با توجه به مقدار درآمد و وضعیت معیشت زوج تعیین و صادر می شود .

نکات مهم در مورد اعسار از پرداخت مهریه

اگر زوج برطبق قانون تجارت یک تاجر شناخته شود وکیل اعسار از پرداخت مهریه باید دادخواست اعلام ورشکستگی را به جای دادخواست اعسار تقدیم دادگاه کند .

اگر زوج قصد طلاق همسرش را داشته باشد و توان پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد می تواند دادخواست مبنی بر اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه ارائه کند که دادگاه با شرایطی مهریه را تقسیط می نماید .

بعد از تقسیط مهریه اگر مرد به هر دلیلی اقساط مهریه را پرداخت نکند زوجه می تواند از دادگاه حکم جلب زوج را بگیرد . به ادعای مبنی بر اعسار از پرداخت مهریه خارج از نوبت دادگاهها رسیدگی میشود و مرجع صالح دادگاه صادرکننده رای است .

اگر زوج از مال و اموال تنها دارای یک خانه و یک ماشین است ، خانه جزء مستثنیات دین محسوب می شود ولی ماشین را می توان توقیف نمود .

پیشنهاد می شود مقاله آشنایی با انواع مهریه را مطالعه نمایید . 

وکیل اعسار از پرداخت مهریه - اثبات معسر بودن

وکیل اعسار از پرداخت مهریه

اگر در وضعیتی قرار دارید که بدلیل کمبود منابع مالی قادر به پرداخت مهریه نیستید می توانید از یک وکیل باتجربه و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید .

وکیل محبوبه حجتیان با تجربیات فراوانی که در زمینه های گوناگون کیفری ، حقوقی ، خانواده ، طلاق ، ملکی و … دارد می تواند شما را در این مسیر یاری دهد تا با اثبات اعسار خود در پرداخت مهریه ، در نهایت با تقسیط مهریه از گرفتار شدن رهایی پیدا کنید .

کافیست با وکیل حجتیان در تماس باشید و از مشاوره های حقوقی ایشان بهره مند گردید .

در اینستاگرام ما را دنبال کنید . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *