وکیل خانواده, مهریه

بهترین وکیل مهریه در تهران

بهترین وکیل مهریه در تهران - وکیل حجتیان

وکیل مهریه کیست؟

اگر زن بخواهد مهریه بگیرد به وکیل مهریه نیاز دارد؟

در هنگام عقد ازدواج یکی از حقوق مالی که به زن تعلق می گیرد مهر یا مهریه است و به موجب ماده 1082 قانون مدنی به محض عقد ، زن مالک مهریه شده و می تواند هر گونه دخل و تصرفی در آن نماید .

برخلاف تصور خیلی از افراد اخذ مهریه به موقع طلاق خلاصه نمی شود و زن بصورت عندالمطالبه هر زمان که نیاز داشته باشد و اختیار کند باید بتواند از آن استفاده کند .

از آنجا که میزان مهریه اغلب مبلغ قابل توجهی است بسیاری از آقایان از پرداخت آن شانه خالی می کنند و خصوصا در زمان طلاق اخذ مهریه کاری سخت و دشوار است .

وکیل دعاوی مهریه که به کلیه امور دعاوی خانواده خصوصا مهریه تخصص دارد می تواند به خانم ها در دریافت مهریه کمک کند . اگر به دنبال بهترین وکیل مهریه در تهران هستید و می خواهید بدانید از چه راههایی می توان اقدام به دریافت و وصول مهریه نمود در ادامه با ما همراه باشید .

روشهای مطالبه مهریه

گرفتن مهریه از طریق اجرای ثبت

زوجه باید به دفترخانه ای که عقد نکاح در آنجا بسته شده مراجعه کرده و درخواست صدور اجرائیه مهریه نماید . پس از صدور اجرائیه موضوع به شوهر ابلاغ می شود تا مهلت برای پرداخت مهریه داشته باشد .

پس از تمام شدن مهلت تعیین شده برای پرداخت مهر و عدم پرداخت از طرف او ، زوجه میتواند به اداره اسناد رسمی مراجعه کند و به معرفی اموال مرد جهت توقیف بپردازد .

اگر زوجه اطلاعات کافی در مورد اموال مرد نداشته باشد درخواست استعلام کرده و اداره اسناد رسمی از طریق دفاتر اسناد ، بانکها و … اموال و دارایی های زوج را شناسایی کرده و آنها را توقیف می نماید . زوجه همچنین می تواند درخواست ممنوع الخروجی زوج را تا زمان پرداخت مهریه نماید .

اختلاف مهریه در بین زوجین

دریافت مهریه از طریق دادگاه

  1. زوجه بایستی توسط یک وکیل دعاوی دادخواست مبنی بر طلب مهر در سامانه ثنا ثبت کند . اگر مبلغ مهریه کمتر از 20 میلیون تومان باشد از طریق شورای حل اختلاف و اگر بالاتر باشد دادگاه بایستی به این موضوع رسیدگی کند .
  2. برای اینکه مرد برای فرار از پرداخت مهریه اموالش را منتقل نکند زن باید درخواست توقیف اموال را به دادگاه ارائه کند .
  3. پس از فرایند دادرسی ، دادگاه با بررسی پرونده به مرد حکم می کند تا مهریه را پرداخت نماید .
  4. پس از صدور حکم دادگاه ، زوج موظف است مهریه را پرداخت کند و درغیر اینصورت زوجه میتواند از دادگاه درخواست صدور حکم جلب زوج را نماید .

تکلیف مهریه در طلاق توافقی چیست؟

در طلاق توافقی که با موافقت زن و مرد صورت می گیرد باز هم مهریه به زوجه تعلق می گیرد و زوج نمیتواند به دلیل توافقی بودن از پرداخت آن شانه خالی کند .

اگر طلاق توافقی در زمان عقد انجام شود و نزدیکی بین زوج و زوجه صورت نگرفته باشد نیمی از مهریه به زوجه تعلق می گیرد و در صورت نزدیکی و باکره نبودن زوجه تمام مهریه به او تعلق می گیرد .

در طلاق توافقی ، زوجین درخصوص مقدار مهریه ، جایگزین کردن آن با مال دیگری از قبیل زمین ، خانه و … می توانند توافق کنند و این توافق باید بصورت رسمی درج شود تا بعدها بتوان به استناد کرد . در بحث طلاق توافقی از بهترین وکیل خانم راهنمایی بگیرید.

برای دریافت مشاوره با وکلای دادگستری با ما تماس بگیرید.

بهترین وکیل مهریه در تهران - انواع مهریه

انواع مهریه

مهرالمسمی

از رایج ترین انواع مهر است که زوجین در مورد مقدار آن توافق نموده و مقدار آن در عقدنامه ذکر شده است . مهرالمسمی باید چیزی تعیین شود که ارزش مادی داشته باشد از قبیل پول ، طلا ، ماشین ، خانه و … .

در این نوع مهریه اگر زوجین با هم رابطه زناشویی برقرار کنند کل مهریه به زن تعلق می گیرد و در غیراینصورت نیمی از مهریه حق زن خواهد بود .

مهرالمثل

مهرالمثل وقتی مطرح می شود که مهر توسط زوجین تعیین نشده باشد یا در ضمن عقد نکاح بر سر این موضوع توافق نداشته باشند یا اینکه چیزی که بعنوان مهریه مشخص گردیده به دلایلی مثل عدم ارزش مالی یا عدم مشروعیت مخالف شرایط صحت عقد نکاح باشد .

در تعیین مقدار مهرالمثل و نحوه دریافتش می توانید با وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان تماس بگیرید .

مهرالمتعه

یک نوع از مهریه است که اگر زوجین در وقت عقد نکاح مهریه ای مشخص نکرده باشند و پس از انعقاد عقد و قبل از اینکه رابطه زناشویی میان آنها برقرار شود مرد درخواست طلاق نماید در اینجا به زن مهریه از نوع مهرالمتعه تعلق می گیرد که مقدار آن با توجه به شرایط مالی مرد خواهد بود و مرد الزام به پرداخت آن خواهد داشت .

انواع مهریه از نظر زمان مطالبه

عندالمطالبه

در مهر عندالمطالبه به محض اینکه زن مهریه اش را طلب کند مرد باید آن را پرداخت نماید و زن دارای حق حبس است یعنی اگر مرد از پرداخت مهریه فرار کند زن می تواند درخواست حبس او را از دادگاه داشته باشد .

عندالاستطاعه

در مهریه عندالاستطاعه زن باید ثابت کند که مرد توان مالی پرداخت مهریه را دارد . زن باید استطاعت مالی مرد را با ادله درست و موثق ثابت کند و حق حبس گرفتن در این نوع مهریه دشوار است .

اینستاگرام ما را فالو کنید

بهترین وکیل مهریه در تهران - دریافت مهریه

حق حبس در مهریه چیست ؟

طبق ماده 1085 قانون مدنی زوجه اختیار دارد تا وقتی که مهریه از طرف زوج به او پرداخت نشده از تمکین خاص و عام در مقابل شوهرش امتناع کند به شرطی که مهریه اش عندالمطالبه باشد و این تمکین نکردن زن مانع از پرداخت نفقه توسط شوهرش نمی شود مگر اینکه مهر به شکل عندالاستطاعه باشد .

دریافت مهریه بعد از مرگ شوهر چگونه است ؟

زوجه پس از فوت همسرش استحقاق دریافت تمام مهریه خود از ماترک متوفی را دارد و حتی اگر زن در هنگام مرگ شوهرش باکره باشد مهریه او نصف نخواهد شد و تمام و کمال مهریه را دریافت می نماید .

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد ؟

  • اگر قبل از نزدیکی به دلیل فسخ نکاح ، طلاق صورت گیرد زن مهریه ای دریافت نمی کند مگر اینکه دلیل فسخ به جهت عنن (ناتوانی جنسی مرد در برقراری رابطه زناشویی) باشد . در این صورت زن می تواند نیمی از مهریه را دریافت کند .
  • اگر زوج قبل از نزدیکی زوجه را طلاق دهد باید نیمی از مهریه را به او بدهد و چنانچه تمام مهریه را در زمان عقد نکاح پرداخت کرده باشد می تواند نیمی از آن را پس بگیرد .
  • اگر قبل از تعیین مهریه زوج فوت کند زن هیچ مهریه ای را نمی تواند از اموال شوهر دریافت نماید .
  • اگر عقد نکاح از اول باطل بوده باشد و رابطه زناشویی هم شکل نگرفته باشد زن نمی تواند درخواست مهریه کند و اگر مرد مهریه را پرداخت کرده باشد می تواند آن را پس بگیرد .

ویژگی های بهترین وکیل مهریه در تهران

  • داشتن سابقه و تجربه در زمینه وکالت خصوصا پرونده های دریافت مهریه ، توقیف اموال و …
  • آشنایی با قوانین حقوقی ایران و تسلط کافی به متن قانون و تفسیر آنها در نزد قاضی
  • داشتن بیان شیوا و گویش قوی برای اثبات حقانیت موکل خود و ارائه ادله محکم در دفاع از او

محبوبه حجتیان وکیل مهریه 

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان با سالها تجربه در زمینه مشاوره حقوقی و وکالت پرونده های کیفری ، وکیل خانواده ، طلاق ، مهریه و صدها پرونده موفق آماده ارائه مشاوره های حقوقی در زمینه های مورد درخواست شما می باشد . 

در اینستاگرام ما را دنبال کنید . 

نمونه لایحه دفاعیه طلاق توسط محبوبه حجتیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *