وکیل ملکی, اثبات بیع

مراحل طرح دعوی اثبات بیع

دعوی اثبات بیع - وکیل محبوبه حجتیان

دعوی اثبات بیع چیست ؟ برای پاسخ به این سوال اول باید ببینیم بیع به چه معناست؟ بیع به معنی خرید و فروش است و با انعقاد آن زمین ، ملک ، خودرو و … از مالکیت شخص فروشنده به مالکیت شخص خریدار در می آید . از ازای عقد بیع قیمت یا ثمن مورد معامله به شخص فروشنده پرداخت می گردد .

عقد بیع از عقود عینی محسوب می شود و این به معنی آنست که مورد معامله به محض انعقاد عقد بیع به خریدار انتقال پیدا می کند . گاهی بعد از واقع شدن بیع یکی از طرفین یا شخص دیگری وقوع آنرا انکار می نماید که در این مورد فرد ذینفع می تواند علیه فردی که وقوع بیع را انکار نموده دعوی اثبات بیع را در دادگاه مطرح نماید .

کمک گرفتن از یک وکیل آگاه و باتجربه می تواند شما را در پرونده های از این دست یاری دهد . وکیل محبوبه حجتیان با سالها تجربه و داشتن صدها پرونده موفق در زمینه های ملکی ، کیفری ، حقوقی ، خانواده و طلاق آماده ارائه مشاوره حقوقی و قبول وکالت شما عزیزان می باشد .

مراحل طرح دعوی اثبات بیع

دعوی اثبات بیع می تواند در مورد اموال منقول یا غیرمنقول مطرح شود . خواهان کسی است که مدعی انعقاد عقد بیع می باشد و در واقع دعوی اثبات بیع همان دعوی مالکیت است که فرد خواهان می خواهد مالکیت خودش را بر مال معین ثابت کند .

برای طرح دعوی اثبات بیع مدعی یا وکیل او باید در دادگاه حقوقی نسبت به ارائه دادخواست اقدام نماید . دادخواست یک فرم چاپی مخصوص است که در آن مشخصاتی از قبیل نام و نام خانوادگی ، نشانی و دیگر مشخصات طرفین دعوی قید می گردد .

همچنین موضوع دعوی هم باید در دادخواست قید گردد . شخص خواهان و یا وکیل او بایستی دادخواست و ضمائم را به دادگاه عمومی و حقوقی شهر یا شهرستانی که بیع در آن صورت گرفته تقدیم نمایند .

ضمن ارائه دادخواست شخص خواهان باید اگر مدارک و مستنداتی مبنی بر اثبات وقوع بیع دارد نظیر رسید پرداخت وجه و یا حضور شاهد در وقت انعقاد مبایعه نامه را به دفتر دادگاه حقوقی ارائه کند .

مقاله مرتبط : عقد بیع

دعوی اثبات بیع - طرح دعوی اثبات بیع

اقدامات دادگاه بعد از بررسی پرونده اثبات بیع

دادگاه بعد از بررسی پرونده و همچنین محتویات آن دستور تعیین وقت رسیدگی با حضور طرفین دعوا را صادر می کند . مدیر دفتر وقت رسیدگی را تعیین نموده و برای هر یک از طرفین ارسال می نماید .

بعد از تشکیل جلسه دادرسی شخص خواهان نسبت به ارائه مدارک و مستندات مبنی بر واقع شدن عقد بیع به دادگاه اقدام می کند . در مقابل او خوانده یا وکیل قانونی او می تواند در مقابل ادعای خواهان لایحه دفاعیه ای تنظیم کند . بعد از بررسی موضوع و اعلام پایان دادرسی دادگاه به صدور حکم اقدام می کند .

این نکته حائز اهمیت است که رای دادگاه در مورد دعوی اثبات بیع همیشه اعلامی است و اعلامی بودن به این معناست که دادگاه درضمن صدور رای موضوع جدیدی را انشاء نمی نماید بلکه درخصوص موضوعی که قبل از این نیز وجود داشته تعیین تکلیف می نماید .

در خصوص وقوع بیع اگر دادگاه شخص خواهان را محق تشخیص بدهد حکم اعلامی مبنی بر وقوع بیع صادر می گردد . اثر اعلامی بودن حکم وقوع بیع اینست که با صدور این رای ، از زمان انعقاد بیع اثرات حقوقی آن جاری می شود .

پس مثلا اگر ملکی در سال 99 بفروش رسیده باشد ولی در سال 1401 در مورد این ملک دعوی اثبات بیع مطرح شود با صدور حکم دادگاه مبنی بر واقع شدن عقد بیع ، مالکیت به منافع ملک از جمله حق دریافت اجاره به کسی تعلق دارد که بموجب حکم دادگاه و عقد بیع ، مالک ملک شده است .

بعد از صدور حکم شخص خواهان مالک قطعی مورد معامله به حساب می آید و در مورد مال غیرمنقول نیز مالک میتواند به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با ارائه حکم دادگاه درخواست صدور سند رسمی به نام خود نماید .

پیشنهاد می کنیم مقاله اثبات مالکیت را مطالعه نمایید . 

دعوی اثبات بیع - اقدامات دادگاه برای اثبات بیع

مدارک لازم جهت اثبات وقوع عقد بیع

  • تصویر مبایعه نامه در زمانی که فروشنده وجود مبایعه نامه را انکار می نماید .
  • گواهی مطلعین و شاهدین مبنی وقوع عقد بیع
  • درخواست استعلام از مراجع قضایی و اداری
  • تحقیقات محلی در صورت لزوم
  • ارجاع به کارشناسی
  • اتیان سوگند (به معنی قسم خوردن به لفظ جلاله نظیر والله ، بالله و تالله یا ذکر نام خداوند با هر زبانی)

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوی اثبات بیع

طبق مواد 11 ، 12 و 13 قانون آئین دادرسی مدنی درخصوص دعاوی که با املاک غیرمنقول مرتبط می باشند دعوی باید در حوزه قضایی اقامه شود که مال غیرمنقول در آنجا واقع گردیده ولی در مورد اموال منقول می توان در محل اقامت خوانده ، محل وقوع قرارداد و یا محلی که تعهد باید اجرا شود اقامه دعوی نمود .

مقاله پیشنهادی : نقش وکیل ملکی حرفه ای در دعاوی ملکی 

دعوی اثبات بیع - مرجع صالح رسیدگی

وکیل دعوی اثبات بیع

امروزه کلاهبرداری در زمینه خرید و فروش به وفور دیده می شود و در هنگام معامله اموال منقول و غیرمنقول باید دقت زیادی نمود تا مدارک و مستندات لازم برای این کار را فراهم نمود .

با تورم روز افزونی که شاهد آن هستیم خصوصا در بخش مسکن گاهی شاهد این هستیم که فروشنده با قیمتی توافق به فروش ملک یا زمین خود نموده ولی در عرض چند روز یا چند هفته شاهد افزایش قیمت زمین و ملک شده است .

در این گونه موارد گاهی فروشنده دست به انکار وقوع بیع می زند و خریدار را دچار مشکلاتی می کند . کمک از یک وکیل ملکی باتجربه درخصوص دعاوی اثبات بیع می تواند شما را در احقاق حق خود یاری دهد .

وکیل محبوبه حجتیان ؛ بهترین وکیل ملکی در تهران

اگر در امور ملکی خود درگیر مشکلات حقوقی هستید می توانید از کمک و مشاوره حقوقی وکیل حجتیان بهره مند شوید . 

وکیل محبوبه حجتیان در زمینه های گوناگون از قبیل حقوقی ، خانواده ، ملکی ، قرارداد ، کیفری و مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می نماید و شما را تا حصول نتیجه دلخواه یاری می نماید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

برای کسب اطلاعات لازم و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *