وکیل خانواده, طلاق

وکالت حق طلاق زن

حق طلاق - وکیل حجتیان

در قانون کشور ما حق طلاق با مرد است و زوجه تنها با شرایطی می تواند حق طلاق را از همسرش اخذ نماید. گرفتن حق طلاق از شوهر پیچیدگی های خاصی ندارد و مدارک خاصی بجز شناسنامه و عقدنامه نیاز نیست ولی حق طلاق باید بصورت سند رسمی در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شود .

در این مقاله قصد داریم به موضوع وکالت حق طلاق زن بپردازیم . وکیل محبوبه حجتیان مشاور حقوقی شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند .

داشتن حق طلاق چیست ؟

حق طلاق زن که وکالت در طلاق هم نامیده می شود از حقوق زن در وقت طلاق است که مرد میتواند به همسر خود واگذار نماید . به این معنی که مرد با وکالت دادن به همسر خود در یکی از دفاتر اسناد رسمی کلیه امور اداری و قضایی فرآیند طلاق را به همسر خود واگذار می کند .

مطلب مرتبط : وکیل خانم برای طلاق

حق طلاق - داشتن حق طلاق

انواع وکالت حق طلاق زن

وکالت حق طلاق از سوی مرد به همسر به دو صورت است که شامل موارد زیر است :

حق طلاق ضمن عقدنامه

اگر زن و مرد قبل از انعقاد عقد ازدواج با هم بر سر حق طلاق توافق کرده باشند در وقت عقد نکاح توسط عاقد و در عقدنامه این موضوع درج می شود .

حق طلاق محضری

اگر مدتی از عقد زوجین گذشته باشد و مرد تصمیم بگیرد که حق طلاق را به همسرش بدهد ، زن و شوهر می توانند به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با ارائه عقدنامه ، کارت ملی و شناسنامه نسبت به دریافت سند وکالت در طلاق برای زن اقدام کنند .

شرایط لازم برای اخذ حق طلاق زن

طبق قانون حمایت از خانواده حق طلاق با مرد است و زن تنها در مواردی خاص می تواند از همسر خود طلاق بگیرد . مهمترین این موارد به این قرار است :

  • عقیم بودن شوهر
  • ناتوانی یا خودداری شوهر از پرداخت نفقه به همسر
  • دیوانه بودن شوهر
  • خودداری مرد از انجام وظایف زناشویی با همسرش
  • مبتلا بودن شوهر به امراض لاعلاج
  • داشتن شغل ناپسند و مخالف شان زن و غیرقابل قبول در اجتماع
  • محکوم به حبس بودن شوهر
  • اثبات رابطه نامشروع و خیانت شوهر
  • ترک زندگی از طرف شوهر به مدت 6 ماه بدون دلیل قانع کننده
  • شرط کردن وکالت در طلاق برای زن ضمن عقد ازدواج در محضر و درج شده به صورت رسمی در عقدنامه

مقاله پیشنهادی : وکیل طلاق یک طرفه 

حق طلاق - شرایط اخذ حق طلاق

مزایای حق طلاق برای زن

مهمترین مزیتی که حق طلاق برای زن دارد این است که می تواند بدون نیاز به حضور همسر طلاق توافقی انجام دهد و این کار با کمک یک وکیل طلاق باتجربه و آگاه امری سریع و بدون دردسر خواهد بود .

از آنجا که زن پس از ازدواج اگر قصد جدایی از همسرش را داشته باشد باید دلایل کافی و قانع کننده ای به دادگاه ارائه دهد و معمولا اثبات این موضوع کاری سخت و دشوار است بهتر است در هنگام عقد ازدواج شرط طلاق برای زن منظور گردد تا اگر در مسیر زندگی مشترک به بن بست رسیدند زندگی مشترک برای زن به صورت یک زندان در نیاید.

آیا زن با داشتن حق طلاق می تواند طلاق بگیرد ؟

وکالت طلاق بلاعزل : این نوع حق طلاق دارای تاریخ مشخصی نیست و زن می تواند هر زمانی کار طلاق را انجام دهد .

حق توکیل به غیر : با این نوع حق ، خانم میتواند از طرف همسر خود به وکیل پایه یک وکالت دهد تا در جلسات دادگاه حضور پیدا کند .

حاوی اسقاط حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی : خانم می تواند پس از دریافت دادنامه طلاق جهت ثبت طلاق اقدام نماید درحالیکه نیاز نیست منتظر رای قطعیت باشد .

قبول بذل مهریه قید شده باشد : خانم بتواند هر مقدار از مهریه خود را ببخشد .

پیشنهاد می شود : چگونه می توان یک وکیل طلاق خوب پیدا کرد ؟

حق طلاق - مدارک لازم برای حق طلاق

مراحل انجام طلاق با داشتن حق طلاق

در مرحله اول خانم با همراه داشتن مدارک لازم که شامل کارت ملی ، شناسنامه و عقدنامه است به یکی از دفاتر خدمات قضایی رجوع کرده و دادخواست طلاق از طرف زوجه را ثبت می کند .

البته بهتر است خانم قبل از اقدام به این کار با یک وکیل حرفه ای مشورت نماید و در این صورت تنظیم دادخواست و پیگیری های بعدی با وکیل خواهد بود .

در مرحله دوم زن و شوهر که قصد طلاق دارند باید در جلسات مشاوره و غربالگری شرکت کنند که اگر وکیل داشته باشند نیازی به حضورشان نیست .

سپس پیامکی که زمان رسیدگی دادخواست زوجه در دادگاه است به زوج یا وکیل او ارسال می شود . وکیل خانم هم باید در تاریخ مشخص شده در دادگاه حاضر شود و حکم طلاق را از دادگاه درخواست نماید .

قاضی با بررسی دادخواست زوجه و با توجه به اینکه وکالت طلاق برای زوجه وجود دارد حکم طلاق را صادر می نماید .

در آخر خانم یا وکیل او می تواند به دفتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه می نماید تا صیغه طلاق خوانده شود .

مقاله مرتبط : هزینه طلاق با وکیل حرفه ای

وکیل طلاق ، محبوبه حجتیان 

وکیل حجتیان با ارزیابی دلایل و پیگیری های فنی و علمی خود شانس موفقیت شما را در پرونده طلاق و سایر پرونده های کیفری ، حقوقی ، خانواده و … افزایش میدهد . جهت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان با شماره 09121584013 تماس بگیرید .

در اینستاگرام ما را دنبال کنید . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *