وکیل خانواده, مهریه

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد - وکیل محبوبه حجتیان

در قانون و شرع ما به محض وقوع عقد ازدواج بین زوجین ، زن مستحق و مالک مهریه می گردد و پرداخت مهریه به عهده شوهر است اما در قانون مواقعی پیش بینی شده که در آن صورت مهریه به زن تعلق نمی گیرد یا تنها نیمی از مهر به زن می رسد .

حال باید دید در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد ؟ برای یافتن پاسخ این سوال تا انتهای مقاله با ما همراه باشید . وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان با سالها تجربه در زمینه طلاق ، خانواده ، کیفری ، حقوقی ، ملکی و … آماده ارائه مشاوره حقوقی و وکالت شما عزیزان است . 

مهریه چیست و انواع آن کدام است ؟

از مهمترین حقوق مالی که در وقت عقد نکاح به زن تعلق میگیرد مهر یا مهریه است . مهریه در واقع پول ، ملک ، طلا و یا مالی است که از طرف مرد به همسر خود پیش کش می شود که نشانی از صداقت و مهر مرد به زن است .

این مبلغ بین زن و مرد توافق می شود و به محض جاری شدن خطبه عقد به زن تعلق می گیرد و او می تواند هرگونه دخل و تصرفی در آن بنماید . مهر در دو شکل مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه وجود دارد .

این دو نوع مهریه تنها در شرایط وصول با هم تفاوت دارند ولی هر دو در این نکته مشترک هستند که به محض جاری شدن عقد نکاح به زن تعلق می گیرند .

مهریه عندالمطالبه در هر زمانی که زن مطالبه نماید به او تعلق می گیرد و همسرش باید آن را پرداخت کند ولی مهریه عندالاستطاعه به وسع و استطاعت مرد در پرداخت بستگی دارد .

پیشنهاد می شود : انحلال نکاح و عقد ازدواج

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد - شرایط تعلق مهریه

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد ؟

  • اگر عقد دائم یا موقت بین زن و مرد به دلیلی باطل باشد و بینشان نزدیکی صورت نگرفته باشد مهریه به زن تعلق نمی گیرد .
  • اگر نکاح بین زن و مرد به هر دلیل فسخ شود و بین آنها نزدیکی رخ نداده باشد زن مستحق دریافت مهریه نیست . تنها در صورتی که مرد توانایی انجام عمل زناشویی را نداشته باشد و عنن بودن او دلیل فسخ نکاح باشد زن می تواند نیمی از مهریه خود را بگیرد .
  • اگر در زمان وقوع نکاح مهریه از طرف زن و مرد تعیین نشده باشد و قبل از تعیین میزان مهریه ، زن فوت نماید و نزدیکی هم بین آنها رخ نداده باشد ، مرد الزامی به پرداخت مهریه به خانواده متوفی ندارد . ولی اگر رابطه زناشویی بین آنها شکل گرفته باشد زن مستحق مهرالمثل می باشد و ورثه زن میتوانند مهریه را از داماد طلب نمایند .
  • اگر در زمان طلاق زوجین ، خانم هنوز باکره باشد نصف مهریه به او تعلق می گیرد .

آیا به زن خیانتکار هم مهریه تعلق می گیرد ؟

متاسفانه امروزه در جامعه با مقوله خیانت از طرف زنان بیش از گذشته روبرو هستیم و این سوال پیش می آید که آیا به زن خیانتکار هم مهریه ای تعلق می گیرد؟

در پاسخ باید گفت که در هنگام جاری شدن عقد ازدواج حق مهریه به زن تعلق گرفته است و او مالکش شده است پس اگر حتی زن مرتکب خیانتی شود این حق از او سلب نمی شود . هرچند شوهر می تواند برعلیه زن شکایت کیفری نماید ولی زن هر زمان مهریه اش را مطالبه کند باید از طرف مرد این مبلغ پرداخت گردد .

در صورتیکه به دلیل خیانت زن ، زوجین قصد طلاق توافقی داشته باشند مرد می تواند به ازای عدم شکایت خود بر علیه زن به دلیل خیانت از او طلب بخشش مهریه را نماید .

پیشنهاد می کنیم مقاله وکیل خانم برای طلاق را مطالعه نمایید .

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد - مهریه زن خیانتکار

آیا در صورت عدم تمکین باز هم مهریه به زن تعلق می گیرد ؟

تمکین از شوهر به معنی آن است که زوجه در امور کلی زندگی مشترک ریاست همسر خود را بپذیرد و با او حسن معاشرت داشته باشد . مرد نیز مکلف است به همسر خود نفقه پرداخت نماید و مخارج او را تامین نماید .

اما این سوال پیش می آید که اگر زن از شوهر خود به هر دلیلی تمکین نکند آیا باز هم مهریه به او تعلق می گیرد؟ بعبارتی رابطه عدم تمکین زن و مهریه چیست؟

در اینجا باید گفت که طبق قانون به محض این که ازدواج و نکاح بین زن و مرد صورت گرفت و صیغه عقد جاری شد مهریه به زن تعلق می گیرد و هیچ امری نمی تواند خللی در این موضوع وارد نماید حتی اگر زن مرتکب خیانت شده و یا عدم تمکین در مورد شوهر خود داشته باشد و یا فوت نماید .

مطلب مرتبط : الزام به تمکین چیست ؟

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد - مهریه بعد از طلاق

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان ؛ بهترین وکیل خانواده و طلاق

محبوبه حجتیان ، وکیل خانواده کلیه موارد مربوط به مسائل طلاق نظیر نفقه ، مهریه ، حضانت ، اجرت المثل ، ملاقات با فرزند ، تمکین ، ترک انفاق و … را انجام می دهد .

همچنین در زمینه های گوناگون نظیر موارد کیفری ، ملکی ، خانواده ، قرارداد و امور مهاجرت نیز فعالیت داشته و پرونده های زیادی را در امور ذکر شده با موفقیت وکالت نموده و به سرانجام رسانده اند .

چنانچه در زمینه طلاق و یا موارد دیگر نیاز به وکیل دارید می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و امور حقوقی خود را به ایشان بسپارید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *