وکیل کیفری, رپورتاژ, شرب خمر, فعالیت های حقوقی محبوبه حجتیان

جرم شرب خمر ، شراب خواری و مجازات آن

شرب خمر - وکیل محبوبه حجتیان

شرب خمر یکی از جرایمی است که در قانون مجازات اسلامی به آن پرداخته شده است و اکنون نیز بسیاری افراد درگیر این مسئله هستند که در صورت ارتکاب این جرم میزان مجازات چقدر است و این مجازات چگونه اعمال می شود؟ شرب خمر یکی از مواردی است که در فقه و اسلام به آن پرداخته شده و شدیدا از آن منع شده است . قانونگذار نیز این مسئله را جرم انگاری نموده و در قانون مجازات اسلامی جرم شرب خمر از جرایم حدی است که در ماده 264 الی 266 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 این مسائل کاملا تبیین شده است .

مصرف هر گونه مسکر به صورت خوردن ، تزریق ، تدخین و به هر صورتی که استعمال شود ، خواه منجر به مستی شود یا خیر و حتی چنانچه آب جو باشد و مستی ایجاد نکند همه این موارد جرم انگاری شده است و مجازات آن نیز 80 ضربه شلاق حدی می باشد . توجه داشته باشید نوع ، میزان و شدت شلاق حدی با شلاق تعزیری کاملا متفاوت است و شلاق حدی بسیار شدیدتر و سنگین تر می باشد.

در این مقاله قصد داریم به موضوع جرم شرب خمر ، شراب خواری و مجازات شراب بپردازیم پس تا پایان با وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان همراه باشید. 

مجازات تکمیلی و شدید برای شرب خمر

این بحث جرم انگاری است که در قانون مجازات اسلامی انجام شده ولی قانونگذار پیش بینی کرده چنانچه فردی مجازات حدی انجام دهد قاضی اجرای حکم می تواند اقدامات دیگری انجام دهد . مثلا از من سوال شده که من در ماشینم یک بطری شراب داشتم در حالی که مست نبودم ولی صرف حملش هم جرم انگاری شده است.

پیشنهاد می شود : مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل دادگستری 

مجازات شراب خواری محبوبه حجتیان

توقیف خودرو در حال مستی

باید بدانید که حمل مسکرات جزء جرائمی هست که در خور مجازات است و قانونگذار در این مورد هم معتقد به حبس و زندانی فرد مرتکب است. از آن گذشته ممکن است که وسیله ارتکاب جرم هم توقیف شود. جرم حمل مسکرات ، جرم راحتی نیست هرچند که در انظار عمومی و تفکر افراد امری عادی به نظر برسد ولی جرمی است که آثار شدیدی به لحاظ سابقه کیفری موثر و مشمول جرائم و مجازاتهای تکمیلی دارد .

قانونگذار در ماده 23 مجازاتهای تکمیلی و تبعی قانون مجازات دقیقا اذعان داشته که قاضی اجرای حکم می تواند مجازات تبعی ایجاد کند. این به معنی آنست که قانوگذار می تواند مرتکب جرم را از خدمات دولتی عمومی منفصل نموده، او را از شغلی به طور کامل منع کند، منع از اقامت در محل یا محلهایی برای او تعیین کند (مثلا بگوید در تهران دیگر زندگی نکن و در شهر دیگری زندگی کن)، اقامت اجباری در محل معین دیگری برای او تعیین کند و … .

این مجازات ها مواردی است که به انتخاب قاضی است و دست او در این مسئله کاملا باز است. همچنین ممنوع الخروج کردن مرتکب جرم یا الزام او به خدمات عمومی و یا توقیف وسایل ارتکاب جرم که دخیل در ارتکاب جرم بوده اند نیز از این دسته مجازات ها می باشند. اگر فردی یک شیشه شراب در ماشینش داشته باشد قاضی ممکن است که آن وسیله را کاملا در اختیار دولت توقیف کند و این جزء مجازات های تکمیلی و تبعی است.

بعضی افراد تصور می کنند که جریمه حمل مسکرات تنها شامل جرائم نقدی می شود ولی این موضوع اصلا صحت ندارد . هرچند قانونگذار در مواردی ممکن است مجازاتهای نقدی را جایگزین حبس کند که این در صورت نداشتن سابقه کیفری ، تخفیف مجازات ، تعلیق مجازات ، آزادی مشروط و … می باشد. اینها مواردی است که قانوگذار پیش بینی کرده ولی تکلیف قانونی برای استفاده از موارد تخفیف ، تعلیق یا آزادی مشروط و … وجود ندارد و اصل مجازات را باید در نظر بگیرید .

حال اینکه این مجازات چه مقدار تقلیل پیدا کند بستگی به این دارد که شما از یک وکیل خوب باتجربه در زمینه جرائم ناشی از شرب خمر کمک بگیرید تا از مواردی که قانونگذار ایجاد کرده است بتوانید تخفیف و تعلیق بگیرید، تبدیل به جزای نقدی کنید و یا وسیله نقلیه را از توقیف خارج کنید. شما تنها در صورت استفاده از وکالت یک وکیل آگاه و باتجربه درخصوص جرم شرب خمر و نوشتن لایحه فنی و دفاع جانانه می توانید در مجازات شرب خمر تخفیف بگیرید.

مقاله پیشنهادی : وکیل آنلاین چه مزایایی دارد؟

جرم شرابخواری با وکیل کیفری

رانندگی در حال مستی

بحث مهمی که در جرم شرب خمر وجود دارد مبحث رانندگی در حال مستی و جرایم رانندگی است. اگر کسی در حال مستی رانندگی کند و باعث ورود خسارت و تصادف شود مجازات او قطعا افزایش خواهد یافت. غیر از مجازات رانندگی، دیه ای که به عهده متخلف است و جبران خساراتی که به خودرو یا به شهر وارد کرده مجازات او تشدید می یابد. 

با توجه به ماده 718 قانون مجازات اسلامی که گفته است چنانچه کسی خودش را مست کرده باشد و با مستی رانندگی کند در این صورت ، فرد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات محکوم خواهد شد ، مجازات متخلف تشدید می شود و علاوه بر این مجازات ، مرتکب یک تا پنج سال از حق رانندگی یا تصدی وسایل موتوری هم محروم خواهد شد.

میزان مجازات کسی که تخلف رانندگی می کند در ماده 704 چنین آمده که به شش ماه تا سه سال حبس و پرداخت دیه محکوم می شود و این در ماده 718 تشدید پیدا می کند و به بیش از دو سوم حداکثر مجازات می تواند محکوم شود. یعنی بیش از دو سال را ما در مجازات این فرد خواهیم دید که به حبس محکوم می شود.

مبحث دیگری که در خصوص شرب خمر وجود دارد این است که اگر کسی با حالت مستی و در حین رانندگی موجب تصادف و فوت شخصی شود در خیلی از موارد امکان دارد این عمل او قتل عمد در نظر گرفته شود. چرا که در قانون در بحث قصاص چنین آمده که اگر شخصی کسی را بکشد در حالی که مست باشد این موجب قصاص قتل ناشی از خطای عمد نیست و به قصاص قتل عمد محکوم می شود.

تنها در صورتی این اتهام از او برداشته می شود که ثابت شود او در حین ارتکاب جرم مسلوب الاراده بوده است. اصولا قانونگذار مسلوب الاراده بودن را چندان قبول ندارد زیرا می گوید فرد با اراده خودش را مست کرده و می دانست که انسان مست اراده لازم را ندارد و هر تخلفی برایش امکان پذیر است. ولذا قتلی که در این موارد انجام می شود قتل عمد محسوب می شود.

پس این نکته بسیار جدی است که فردی ممکن است صرفا به خاطر مستی ناشی از شرب خمر پشت فرمان بنشیند و با عابری برخورد کرده و او را به قتل عمد محکوم کنند و قتل عمدی که نتیجه اش قصاص خواهد بود و رضایت اولیای دم را به همراه خواهد داشت . البته در ماده 307 چنین آمده است که ارتکاب جنایت در حال مستی شرب خمر و عدم تعادل روانی در اثر مصرف مواد مخدر ، روانگردان یا سایر موارد موجب قصاص است مگر اینکه ثابت شود در اثر مستی و عدم تعادل روانی مرتکب کلا مسلوب الاختیار بوده که در این صورت علاوه بر دیه به مجازات تعزیری هم محکوم می شود.

اگر ثابت شود که مرتکب برای چنین عملی مست کرده یا علم داشته که مستی و عدم تعادل روانی موجب ارتکاب چنین جنایتی می شود ، چنانچه شخصی هم در این تصادف کشته شود قطعا مرتکب جرم مستحق قصاص است. پس ببینید یک جرم شرب خمر ممکن است فرد را تا قصاص ، زندان ، جرائم حدی و همه این مسائل بکشاند.

البته باید گفت که در همه این مسائل راه دفاع و پیگیری وجود دارد همین طور که قانونگذار صراحتا اشاره کرده است . لکن راههای دفاع و تبیین اراده افراد و آثار و شرایطی که مجرم و قربانی دارد ، همه اینها صرفا توسط یک وکیل آگاه و با تجربه می تواند پیگیری شود و نگارش یک لایحه خوب ، یک دفاع محکم و جانانه و یک وکیل باتجربه قطعا می تواند این مسائل را برای شما مرتفع کند.

بیشتر بخوانید : بهترین وکیل خانم در تهران

جرم شرب خمر

ضرورت استفاده از وکیل با تجربه درخصوص جرم شرب خمر

چنانچه به دلایلی گرفتار جرائم ناشی از شرب خمر ، شراب خواری و حمل مسکرات شده اید برای تخفیف مجازات خود کافیست با یک وکیل باتجربه و آگاه در این زمینه مشورت نموده و وکالت خود را به او بسپارید . وکیل محبوبه حجتیان با سالها تجربه در زمینه پرونده های حقوقی ، کیفری ، قضایی ، ملکی ، خانواده و طلاق آماده ارائه مشاوره حقوقی و وکالت شما عزیزان می باشد. 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *