وکیل تجاری

آیا خرید و فروش حوالجات خودرو قانونی است؟

خرید و فروش حوالجات خودرو - وکیل محبوبه حجتیان

برخی از افرادی که در قرعه کشی خودرو شرکت های ایران خودرو و سایپا و یا سایر خودروسازان برنده می شوند نسبت به فروش این امتیاز خود اقدام می کنند . همچنین برخی افراد امتیازاتی از قبیل سهمیه مادران جوان (جوانی جمعیت) و سهمیه های دیگر دارند که تمایل دارند این امتیاز خود را در ازای دریافت مبلغی واگذار نمایند .

اما باید دید خرید و فروش حوالجات خودرو کاری قانونی است یا خیر ؟ در این مقاله قصد داریم به این موضوع که افراد بسیاری مبتلا به آن هستند بپردازیم . وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان آماده ارائه مشاوره حقوقی در زمینه گوناگون به شما عزیزان می باشد . پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید .

آیا خرید و فروش حوالجات خودرو قانونی است ؟

خرید و فروش حوالجاتی که از طریق ثبت نام در قرعه کشی خودرو و یا سهمیه های گوناگون از قبیل سهمیه مادران جوان و … غیر قانونی می باشد .

همچنین برخی اشخاص که متصدی امور بنگاهها در خرید و فروش خودرو هستند با پرداخت مبلغی نسبت به ثبت نام با کد ملی و مشخصات فرد دیگر اقدام می کنند که اگر در قرعه کشی کد ملی فرد موردنظر برنده شد حواله را به نام خود منتقل می کنند .

در هر صورت خرید و فروش حوالجات خودرو همانطور که طبق قانون و بخشنامه ای که تصویب شده کاملا غیر قانونی است و زمانی که منع قانونی برای یک معامله و یک قرارداد وجود داشته باشد تبعا اگر اختلاف یا مشکلی پیش بیاید قانون این اختلاف را حمایت نمی کند و در دادگستری ها این مسئله رد خواهد شد و احقاق حق برای کسی که حقش تضییع شده وجود نخواهد داشت .

همچنین معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام نمود که هر دفترخانه ای که اقدام به معامله و خرید و فروش حوالجات خودرو نماید طبق قانون با آن برخورد شده و هرگونه خرید و فروش حوالجات خودرو غیرقانونی است .

برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل رسمی دادگستری با ما تماس بگیرید.

خرید و فروش حوالجات خودرو - خطرات خرید حوالجات

خطرات خرید و فروش حوالجات خودرو

خرید و فروش حواله ایران خودرو و سایپا می تواند خطراتی هم برای فروشنده و هم خریدار داشته باشد که شامل موارد زیر می شود : 

خطرات فروش حواله خودرو برای فروشنده

1- اگر شما نسبت به فروش حواله خودرو خود اقدام کنید تا یک سال بعد حق ثبت نام در قرعه کشی خودرو در هیچ یک از شرکت های خودروسازی را نخواهید داشت . پس اگر خودتان نیاز به خودروی ثبت نامی داشته باشید این حق از شما گرفته شده است .

2- در قبال ثبت نام سفته اخذ می شود که این سفته به میزان کل مبلغ ماشین و یا کمی بیش از آن است که برای انتقال سند گرفته می شود .

3- اگر پس از تحویل خودرو توسط کارخانه سازنده و انجام مراحل خرید و فروش بین خریدار و فروشنده و تحویل خودرو به خریدار در زمانی که هنوز پلاک به نام فروشنده است ، اگر خریدار دچار تخلفات رانندگی با این خودرو شود و یا با این خودرو جرایمی همچون حمل مواد ، سرقت و … انجام شود صاحب پلاک یعنی فروشنده خودرو مقصر و مجرم است و یا معاونت در جرم برایش قلمداد خواهد شد . پس تا زمانی که پلاک به نام فروشنده است این خطر مجرمانه بودن تخلفات رانندگی برای او وجود دارد .

خطرات خرید حواله خودرو توسط خریدار

1- برای خریداری که این حوالجات را می خرد این خطر وجود دارد که طرف فروشنده پس از دریافت پول برای انتقال سند یا تنظیم وکالت ، انتقال پلاک و … به دفترخانه نیامده و همکاری ننماید .

در این حالت این موضوع وارد یک پروسه قضایی خواهد شد . از طرفی چون خرید و فروش حوالجات منع قانونی دارد قطعا این مورد دفاع واقع نخواهد شد و این معامله باطل است .

در اینجا فرد خریدار متضرر شده چرا که حواله ای را خریداری نموده و تمام پول آن را پرداخت کرده مثلا اگر یک خودرویی چهارصد میلیون تومان قیمت دارد ، تمام این چهارصد میلیون را پرداخت کرده ولی زمان تحویل یا تعویض پلاک و … مشکلاتی وجود خواهد داشت و اگر فروشنده همکاری های لازم را نکند قطعا به مشکلات جدی برخورد می کند .

2- خطر دیگری که برای خریدار وجود دارد این است که سفته یا سفته هایی به مبالغ بالا می دهد و اگر هم انتقال سند صورت گیرد ممکن است طرف مقابل سفته ها را به اجرا بگذارد و یا مشکلاتی برای فرد به وجود آورد که خود این مسئله نیز موجب اختلافات و پرونده های متعدد قضایی می گردد .

مطلب پیشنهادی:

وکیل حقوقی بیمه

خرید و فروش حوالجات خودرو - خرید حواله

حال باید ببینیم که بهترین راهکار برای این موضوع چیست ؟

اولا اگر خودتان قصد استفاده از خودروی ثبت نامی را دارید نسبت به شرکت در قرعه کشی اقدام نمایید و به قصد فروش حواله این کار را شخصا یا توسط بنگاههای خرید و فروش خودرو انجام ندهید .

ثانیا اگر قصد خرید و فروش حوالجات خودرو را دارید با شخصی که مطمئن هستید معامله نمایید چرا که در هر صورت خرید و فروش حوالجات خودرو امری غیر قانونی است و قابل حمایت از طرف قانونگذار نیست پس بهتر است با فردی که آشنایی کامل با او دارید معامله را انجام دهید تا در صورت بروز مشکل خودتان بتوانید آن را حل نمایید .

ثالثا حتما نسبت به تنظیم قراردادی مابین خود و خریدار یا فروشنده اقدام کنید و کلیه شرایط را ذکر نمایید و تعهداتی را بگیرید که همزمان باشد . اگر این همزمانی تعهدات وجود داشته باشد مخاطرات به حداقل خواهد رسید .

ممنوعیت خرید و فروش حواله ایران خودرو و سایپا

شرکت ایران خودرو با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود که خرید و فروش حواله خودروهای این شرکت ممنوع است . در این اطلاعیه آمده بود که پس از اعلام نتایج قرعه کشی خودرو توسط این شرکت در سامانه یکپارچه خودرو ، بعضی از برندگان به درج آگهی فروش حواله خود اقدام نموده اند که این خود کاری غیر قانونی است .

این شرکت اعلام کرد که از نظر آنها مشتری نهایی برنده اعلام شده است و کلیه اسناد و مدارک خودرو هم به اسم او صادر خواهد شد . پس کلیه تبعات ناشی از معامله خرید و فروش غیر قانونی حوالجات به عهده خریدار و فروشنده بوده و شرکت ایران خودرو مسئولیتی را در این مورد به عهده نخواهد گرفت .

با وجودیکه شرکت های ایران خودرو و سایپا اعلام نمودند که انتقال امتیاز و حقوق حاصل از برنده شدن در قرعه کشی به اشخاص دیگر ممنوع می باشد و خرید و فروش حوالجات خودرو از نظر این دو شرکت غیرقانونی است اما باز هم شاهد بازار غیر رسمی خرید و فروش حوالجات خودرو هستیم که برای برخی افراد سودهای میلیونی به دنبال داشته است .

چرا بازار خرید و فروش حوالجات خودرو داغ است ؟

با نگاهی به آمارهای قرعه کشی سایپا و ایران خودرو می توان دریافت که میزان تقاضای مردم و ثبت نام آنها در مقایسه با تعداد خودرویی که برای این موضوع لحاظ شده است بسیار بیشتر است و حتی در بعضی مدلهای کم تیراژتر احتمال برنده شدن افراد در قرعه کشی به چند درصد هم نمی رسد .

پس حالا که شانس زیادی برای برنده شدن نیست برخی افراد اقدام به خرید حواله خودرو می نمایند . ولی اگر در این موضوع احتیاط نکرده و اقدامات لازم را انجام ندهند ممکن است دچار ضرر سنگینی شوند چرا که کلاهبرداری در این زمینه بسیار صورت می گیرد .

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان

وکیل حجتیان در زمینه های گوناگون از قبیل حقوقی ، خانواده ، ملکی ، قرارداد ، کیفری و مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می نماید و شما را تا حصول نتیجه دلخواه یاری می نماید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی ، تمام مسائل خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *