وکیل بیمه, وکیل تجاری

بیمه بیکاری

بیمه بیکاری

بیمه بیکاری چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

امروزه تامین معاش و سپری کردن زندگی به سختی صورت می‌گیرد. مخارج بالا برای تهیه نیازهای اولیه افراد، نیاز به کار و حرفه‌ای ثابت و مشخص دارد. علاوه بر آن بسیاری از مردم به دلیل شرایط بد اقتصادی به ناچار مجبور به پیش بینی دو یا چند شغل برای گذران زندگی می‌شود. اگر در این شرایط فرد مجبور به ترک کار شود، گذران زندگی برای او سخت‌تر از قبل خواهد بود. بیمه برای جلوگیری از سخت‌تر شدن این شرایط و به عنوان حمایت از قشر کارگر طرح بیمه بیکاری می‌نماید.

از آنجا که بیکاری سبب عدم توانایی پرداخت هزینه لازم جهت تامین نیازهای اولیه می‌شود، سازمان تامین اجتماعی برای بهبود شرایط ایجاد شده و به منظور کاهش میزان فشار بر قشر کارگر و خانواده آنها به صورت موقت کارگر را تحت پوشش بیمه بیکا‌ری قرار می‌دهد. در این مقاله وکیل خبره محبوبه حجتیان در تهران سعی توضیح بیمه بیکار‌ی و شرایط مورد نیاز جهت استفاده از آن را دارد.

آیا بیمه بیکاری به کارگرانی که در پایان فصل از کار اخراج شده‌اند تعلق می‌گیرد؟

در توضیح این سوال محبوبه حجتیان، به عنوان یک وکیل در تهران بیان می‌دارد: در ابتدا باید به تعریف مفهوم بیکاری از نظر سازمان تامین اجتماعی پرداخت. به بیان وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان در تهران به کارگر بیمه شده که مجبور به ترک کار به صورت موقت می‌شود در حالی که آماده برای کار است بیکار می‌گویند. بنا به توضیح افرادی که ترک کار نموده و یا استعفا داده‌اند مشمول استفاده از بیمه بیک‌اری نمی‌باشند.

بیمه شده در صورت اخراج و بیکاری موقت واجد شرایط جهت دریافت از بیمه بیکا‌ری می‌باشد. این بیمه به کارگران فصلی که در فصل کار از کار اخراج می‌شوند نیز تعلق می‌گیرد. همچنین این افراد می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید:

قرارداد بین کارفرما و کارگر

بیمه بیکاری کارگران فصلی

بیمه بیکاری کارگران فصلی

محاسبه و پرداخت مبلغ بیمه بیکاری از روز اول بیکاری

حال ممکن است این سوال مطرح شود که تا چه زمانی بیمه شده مورد نظر می‌تواند جهت دریافت مبلغ بیمه بیکا‌ری اقدام نماید؟

در پاسخ به این سوال محبوبه حجتیان وکیل بیمه در تهران بیان می‌دارد:

بیمه شده می‌تواند قبل از گذشت حداکثر ۳۰ روز از بیکار شدن با اعلام بیکاری خود و آمادگی جهت کار مشابه به واحد کار بیمه محل کار خود اقدام نماید. پس از تایید ادعای وی توسط کارشناسان مربوطه و مشخص شدن ارادی بودن و یا غیر ارادی بودن بیکاری توسط نمایندگان اداره کار و سازمان تامین اجتماعی، بیمه اقدام به پرداخت بیمه شده می‌نماید. لازم به ذکر است که محاسبه و پرداخت مستمری توسط بیمه از روز اول بیکاری خواهد بود.

مطالب برتر:

نفقه چیست

مشاغل آزاد یا بیمه شده اختیاری مشمول بیمه بیکاری هستند؟

لازم به ذکر است که تنها بیمه شدگان بیکاری مستحق دریافت بیمه بیکاری می‌باشند که دارای شرایط زیر باشند:

  • بیمه شده باید ثابت نماید بیکاری وی غیر ارادی و به اجبار بوده است.
  • حقوق بگیر و یا از کار افتاده و بازنشسته نباشد.
  • کم‌ترین میزان پرداخت بیمه یعنی سابقه ۶ ماه پرداخت بیمه را داشته باشد.
  • در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت بیمه را داشته باشد.

داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

افراد بیمه شده‌ای که به دلیل وقوع حوادثی چون سیل، آتش‌سوزی، زلزله از کار بیکار می‌شوند، نیازی به داشتن شرط حداقل سابقه بیمه نیستند و مشمول دریافت بیمه بیکار‌‌ی می‌باشد. صاحب مشاغل آزاد و حرف‌های خاص و یا بیمه شدگان به صورت اختیاری در زمره بیکاران و مشمولان بیمه بیکا‌‌ری نمی‌باشند. بیمه شده‌ای که کارگر فصلی بوده و در زمان فصل کار خود به صورت اجباری از کار بیکار شده باشد، با اثبات بیکاری غیر ارادی خود به بیمه محل کار خود مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌باشد.

بیمه شده که حداکثر دو ماه پس از پایان سربازی به محل کار خود مراجعه نماید و کارفرما از به کارگیری مجدد و امتناع ورزد با اثبات دیگر شرایط لازم جهت دریافت بیمه بیکا‌‌‌ری می‌تواند مشمول بیمه بیکاری شده و به طور موقت مستمری دریافت نماید. افرادی که مشغول به کار در مشاغلی هستند که این مشاغل دارای ماهیت دائمی بوده و فرد در این مشاغل بیمه پرداخت کرده است.

همچنین اگر کارگاه بود حداقل یک سال است پرداخت بیمه در کارگاه را داشته باشد. با اثبات بیکاری غیر ارادی خود و دیگر شرایط مورد نیاز مشمول دریافت بیمه بیکا‌ر‌ی می‌باشد

چه مشاغلی می‌توانند مستمری بیمه بیکاری دریافت کنند؟

طی چند سال گذشته به دلیل شروع بیماری کرونا شرایط دریافت بیمه بیکا‌‌‌ری دچار تغییر و تحولاتی شد. شیوع بیماری باعث آسان‌تر شدن شرایط دریافت بیمه بیکا‌ر‌‌ی گردید.در ادامه به شرح مشاغلی که می‌توانند به دلیل بیکاری بنا به تصویب سال‌های گذشته بیمه بیکا‌‌ر‌‌ی دریافت کنند می‌پردازیم.

بناب توضیحات محبوبه حجتیان وکیل پایه یک دادگستری در تهران با توجه به تشخیص وزارت صنعت معدن و تجارت مراکز تولید و توزیع غذای آماده مشمولین بیمه گردید.

  1. مراکز و فروشگاه‌های توزیع خشکبار بستنی قنادی و آبمیوه
  2. مجتمع های جهانگردی و گردشگری و آپارتمان ها و غیره
  3. حمل و نقل عمومی درون و بیرون شهری
  4. فروشگاه های تولیدی اعم از تولید کفش کیف پوشاک
  5. مراکز تفریحی
  6. مراکز آموزشی تفریحی
  7. مشاغل وابسته به صنایع دستی مثل مراکز فروشگاههای تولید توزیع صنایع دستی

مطالب مرتبط:

انواع طلاق

بیمه بیکاری مستمری بگیران

بیمه بیکاری مستمری بگیران

تشکیل پرونده بیمه بیکاری پس از سه ماه

یکی از شرایطی که بیمه شونده در هنگام بیکاری باید بداند توجه کند این است که حداکثر تا ۳۰ روز پس از بیکاری فرصت دارد تا به اداره کار مربوط به محل کار خود مراجعه نمایند. با اثبات بیکاری غیر عمد و اجباری خود مراحل دریافت بیمه بیکاری را سپری کند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا پس از گذشت ۳۰ روز این امکان وجود دارد که بتوان از بیمه بیکار‌‌‌ی استفاده نمود؟

فرد بیمه شده با اثبات دلیل موجه جهت تاخیر در مراجعه به اداره کار محل کار خود می‌تواند تا مدت سه ماه اعلام آمادگی جهت اشتغال در کار جدید و تعیین میزان مستمری خود اقدام نماید. همچنین این بیمه مشمول حال او نیز گردد.

مدارک لازم جهت دریافت بیمه بیکاری

محبوبه حجتیان وکیل پایه یک دادگستری در تهران بیان می‌دارد بیمه شده محترم زمان اقدام اعلام آمادگی جهت اشتغال در کار جدید باید این مدارک را تحویل اداره کار محل کار  خود نماید:

  • کپی و اصل قرارداد یک سال گذشته خود و یا رای صادر شده
  • داشتن معرفی نامه از طرف کارفرما
  • کپی یا اصل مدارک تحصیلی و فنی مربوط به شغل
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی
  • همراه داشتن شناسنامه و کپی از تمام صفحات آن
  • آقایان همراه داشتن کپی و کارت پایان خدمت
  • کپی و اصل گواهی کار از شرکت
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه
  • داشتن چهار قطعه عکس 4*3

علاوه بر این کارفرما موظف است نامه‌ای به اداره کار مکتوب ارسال نماید و دلیل بیکاری ناخواسته بیمه شده را اعلام نماید. این نامه باید به تاریخ یک روز پس از پایان قرارداد کار و آخرین روز ذکر شده در لیست بیمه تنظیم شود. لازم به ذکر است که در سال‌های گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا و برای تسهیل روند تنظیم امکان غیر حضوری ارسال دادخواست دریافت بیمه بیکار‌‌‌‌‌‌‌‌ی وجود داشت.

البته در مراحل نهایی حضور شخص بیمه شده الزامی است. این موضوع با پایان بیماری و سپری شدن دوران کرونا بود و در حال حاضر به صورت حضوری می توان تنظیم دادخواست نمود.

مدارک بیمه

مدارک بیمه

آیا بیمه شده‌ای که از مستمری و از کار افتادگی استفاده می‌کند می‌تواند از بیمه بیکاری به صورت همزمان نیز بهره‌مند شود؟

با توجه به نظر محبوبه حجتیان وکیل خبره در تهران محاسبه و پرداخت مستمری بیمه بیکا‌‌‌‌‌ری با در نظر گرفتن ۵۵ درصد متوسط حقوق بیمه شده می‌باشد. این مبلغ با افزایش تعداد افراد تحت تکفل بیمه شده تا ۴ نفر و هر نفر به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. البته قابل توجه بیمار شدگان محترم این افزایش به گونه‌ای تعیین می‌گردد که از میزان حداقل دستمزد تایید شده در همان سال و نیز ۸۰ درصد حقوق خود بیمه شده تجاوز ننماید.

ضمناً قابل ذکر است که افراد بیمه شده که از حقوق از کار افتادگی ناچیزی بهره‌مند شده‌اند می‌توانند به طور همزمان از بیمه بیکار‌‌‌‌‌‌ی نیز بهره‌مند گردند.

مطالب مرتبط:

لایحه دفاعیه طلاق

تاریخ واریز مستمری بیکاری چگونه است؟

محبوبه حجتیان وکیل پایه یک دادگستری در تهران بیان می‌دارد که اواسط هر ماه مستمری بیمه بیکا‌‌‌ری واریز می‌گردد. همچنین بیمه‌شده مستند باید توجه داشته باشد که در صورت گذشت زمان و پرداخت نشدن مستمری بیمه بیکا‌‌‌ری با مراجعه به اداره کار محل کار خود دلیل  تاخیر را جویا شود.

پرداخت عیدی به مستمری بگیران بیمه بیکاری

با توجه به تعاریف ذکر شده بیمه بیکاری بیمه‌ای است که در آن شرکت بیمه با توجه به پرداخت حق بیمه توسط بیمه شده و جهت حمایت از افراد بیمه شده خود در زمانی که فرد به طور غیر ارادی مجبور به ترک کار به صورت موقت می نماید پرداخت خواهد شد. حال آنکه عیدی مزایای کار است و از طرف کارفرما به منظور روابط حاکم بر شغل و مزد پرداخت می‌گردد. به استناد این موضوع در زمان دریافت مستمری بیمه بیکا‌‌‌‌‌‌ری عیدی به بیمه شده محترم تعلق نمی‌گیرد.

دریافت مهریه از حقوق بیمه بیکاری

بر اساس قانون کار و با توجه به رای صادر شده توسط مراجع حل اختلاف بیمه شده در صورتی که نقض قانون و ضوابط آیین نامه انضباطی دلیل بر بیکاری وی بوده و این موضوع در شورای حل اختلاف به اثبات رسیده باشد مشمول دریافت بیمه بیکا‌‌‌ر‌‌‌ی نمی‌باشد.

با توافق کارفرما و بیمه شده و بازگشت وی به کار در صورتی که بیمه شده حقوق روزهایی که در بلاتکلیفی سپری کرده است را دریافت بنماید. موظف است تمام حقوق دریافت شده از سوی سازمان تامین اجتماعی و بیمه بیکاری را به تامین اجتماعی نماید.

در صورتی که ثابت شود فرد بیمه شده به اراده خود ترک کار نموده است و این موضوع به اثبات رسیده باشد. بیمه شده مشمول کارهایی است. باید تمام حقوق دریافتی از سوی سازمان تامین اجتماعی در صورت دریافت بیمه بیکار‌‌‌‌ی تماماً را به سازمان تامین اجتماعی عودت نماید.

عدم اطلاع بیمه از اشتغال مجدد فرد بیمه شده و پرداخت مستمری بیمه بیکا‌‌‌‌ری توسط سازمان تامین اجتماعی به وی بیمه شده موظف است مبلغ پرداخت شده را به سازمان تامین اجتماعی نماید.

از آنجاکه مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی معاف از مالیات می‌باشد مستمری مربوط به بیمه بیکاری نیست معاف از مالیات می‌گردد.

مطالب مشابه:

مهریه چیست

گرفتن مهریه از بیمه بیکاری

گرفتن مهریه از بیمه بیکا‌‌‌‌‌‌ر‌‌ی

افرادی که تحت پوشش بیمه درمانی بیمه بیکاری قرار می‌گیرند عبارتند از:

  1. همسر
  2. فرزند دختر (البته به شرط اینکه ازدواج نکرده باشد و دارای شغل نباشد)
  3. پسر (زیر ۱۸ سال و یا بالای ۱۰ سال مشغول به تحصیل)

با توجه به نظر پزشک مورد اعتماد بیمه فرزند پسری که از کار افتاده کلی به حساب می آید. اگر پدر و مادر (در صورتی که سن پدر بیش از ۶۰ سال بوده) از کار افتاده محسوب می‌شود. همچنین مخارج زندگی بر عهده بیمه شده می‌باشد. علاوه بر این خواهر و برادر با رعایت شرایط ذکر شده در بالا درباره فرزندان دختر و پسر در فعالیت‌هایی که شغل ماهیت غیر دائمی دارد.

به عنوان مثال فعالیت‌های عمرانی در این نوع فعالیت‌ها کارگر فعال در پروژه پس از پایان قرارداد و یا پس از اتمام بخشی از پروژه به عنوان کارگر اضافه محسوب می‌شود. همچنین از کار خارج خواهد شد بیمه شده بیکار محسوب نمی‌شود و بیمه بیکار‌‌ی به او تعلق نمی‌گیرد.

زوجه فرد بیمه شده که مشمول بیمه بیکاری شده و از سازمان تامین اجتماعی حقوق دریافت می‌کند. در صورت دادخواست مهریه و قرار دادگاه می‌تواند مهریه خود را از محل مستمری دریافت نمایند.

پیشنهاد ویژه:

داوری چیست و داور کیست؟

تا چه زمانی مستمری به بیمه شده بیکار پرداخت خواهد شد؟

نظر به توضیحات محبوبه حجتیان وکیل پایه یک دادگستری در تهران. به طور کلی مدت پرداخت بیمه بیکاری به سابقه پرداخت حق بیمه توسط بیمه شدگان بستگی دارد. حداکثر مدت پرداخت توسط سازمان تامین اجتماعی برای مجردین از ۳۶ ماه و برای متاهلین از ۵۰ ماه بیشتر نمی‌باشد.

بنا به نظر محبوبه حجتیان وکیل پایه یک دادگستری در تهران افراد میان سال 55 سال و یا بیشتر از 55 سال که با توجه به شرایط مشمول قانون بیکاری شده‌اند. همچنین سابقه پرداخت حداقل  ۱۰ سال، حق بیمه را در سوابق بیمه خود دارند. می‌توانند تا زمانی که به سن بازنشستگی می‌رسند از بیمه بیکا‌ر‌‌‌ی استفاده نمایند.

برای اطلاعات بیشتر از زمان و میزان دریافت بیمه بیکا‌‌‌‌‌‌‌‌ر‌‌‌ی و سوابق لازم جهت دریافت با مشاوران ما در موسسه حقوقی محبوبه حجتیان مشورت به عمل آورده تا با آگاهی کامل اقدامات لازم جهت دریافت مستمری بیمه ی بیکاری را انجام نمایید.

بیمه بیکار‌‌‌‌ی یکی از مزایای سازمان تا مین اجتماعی است که لااقل در طی دوران بیکاری بیمه شده بتواند گوشه‌ای از هزینه‌های زندگی خود و افراد تحت تکفل خود را تامین نماید. یکی از مزایای بسیار مهم بیمه بیکار‌‌ی این مزیت است که تمام مدتی که مستمری بیمه بیکا‌ر‌‌‌ی به حساب بیمه شده واریز می‌‌گردد. برای سابقه بیمه محسوب شده است. به عبارتی دیگر استفاده از حقوق بیمه بیکاری، جزئی از سوابق پرداخت حق بیمه کارگر بیکار به حساب می‌‌آید و در صورت نیاز به جذب نیرو، فرد مذکور در اولویت معرفی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *