وکیل خانواده, طلاق

بهترین وکیل طلاق

بهترین وکیل طلاق

به احتمال خیلی زیاد برای شما یا نزدیکان شما مشکل خانوادگی پیش آمده، مشکلاتی مانند طلاق، درخواست برای دریافت مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزندان و مشکلاتی که بیشتر مربوط به خانواده می‌ شود. برای حل این مسائل معمولا به دنبال بهترین وکیل طلاق هستید که در این باره به شما کمک کند، بر همین اساس پیشنهاد می شود از وکیل پایه یک دادگستری، محبوبه حجتیان به عنوان بهترین وکیل که دارای تجربه فراوان در زمینه حل مسائل خانواده است، استفاده کنید. ایشان می تواند با ارائه مشاوره حقوقی و تنظیم لایحه، دادخواست و شکواییه حرفه ای و با تسلط کافی بر قوانین حقوق خانواده، به شما در زمینه های مختلف خانوادگی کمک کند. با استفاده از خدمات حقوقی محبوبه حجتیان با خیال راحت می توانید پرونده خود را به ایشان بسپارید و به نتیجه مطلوب خود برسید.

پرداخت مهریه با بهترین وکیل طلاق

مهریه جزو حقوقی است که در هنگام جاری شدن عقد نکاح به زن تعلق می گیرد، بر همین اساس قوانین متناسب با آن وجود دارد که زوجه می تواند با توجه به آن برای دریافت آن اقدام کنند، به خصوص در زمانی که قصد جدایی از همسر خود را دارد. 

شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر

بسیار پیش آمده که خانواده دختر هنگام عقد روی سرمایه پدر داماد حساب باز کرده و بر اساس آن مهریه می‌بندند. اما آیا واقعا می‌توان در صورت عدم تمکن مالی داماد مهریه را از پدر او طلب کرد؟ واقعیت آنجاست، هنگامی که زوجه مهریه خود چه از نوع عندالمطالبه باشد یا مهریه عندالاستطاعه را می‌خواهد وصول کند، باید به دادگاه یا دفاتر ثبت مراجعه کرده و درخواست وصول مهریه خود را ثبت کند. دادگاه پس از دریافت دادخواست مهریه، تمام اموال شوهر را مورد بررسی قرار می‌دهد. چنانچه شوهر توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد، آن اموال را در قبال مهریه توقیف می‌کند. اگر شوهر توانایی پرداخت ندارد و درخواست اعسار دارد، مهریه قسط‌بندی می‌شود.

فقط زمانی که پدر داماد هنگام عقد تعهد کتبی داده که پرداخت مهریه را ضمانت می‌کند، می‌توان مهریه را از پدر شوهر دریافت کند و حتی سخن شفاهی پدر داماد معتبر نخواهد بود. بنابراین مهریه فقط بر عهده داماد است، مگر در صورت تعهد کتبی پدر داماد به پرداخت مهریه و امضای این تعهدنامه توسط وی. در غیر این صورت و به دلایل عدم تمکن مالی زوج یا فوت وی نمی‌شود مهریه را از پدرشوهر دریافت کرد. اگرچه در بیشتر مواقعی که پدر داماد تمکن مالی دارد، از روی محبت و دلسوزی و اخلاق مهریه عروس خود را پرداخت می‌کند؛ اما این موارد از روی محبت بوده و نه وظیفه قانونی.

شما با داشتن بهترین وکیل طلاق، می‌توانید حقوق خود را به اثبات برسانید و توسط ایشان از آن دفاع کنید.

بیشتر بخوانید: مهریه چیست

گرفتن مهریه از پدر شوهر

دریافت مهریه پس از فوت همسر

اگر زوجه پس از فوت زوج درخواست دریافت مهریه را داشته باشد و شرایط مهیا باشد، زن پس از ارائه دادخواست دریافت مهریه به دادگاه، با هدف دریافت حق و حقوق خود می‌تواند مهریه خود را دریافت کند. مهریه در این شرایط جزء دیون ممتاز محسوب می‌شود و در اولویت پرداخت از اموال ماترکه متوفی است. به این صورت که ابتدا مبلغ مهریه از ارث کسر شده و دادگاه پس از دریافت مهریه توسط زوجه و اعلام رضایت کتبی زوجه از دریافت مهریه و رضایت به تقسیم باقی مانده اموال بین وراث، مابقی ارث را بین وراث تقسیم می‌کند.

چنانچه زوج هنگام فوت مالی باقی نگذاشته باشد، زوجه نمی‌تواند مهریه خود را دریافت یا از پدر شوهر خود (اگر ضمانت کتبی بر پرداخت مهریه عروس خود را نداشته) دریافت کند.

نکات حقوقی مربوط به دریافت مهریه

در شرایط کلی زوجه نمی‌تواند مهریه خود را در هنگام فوت همسر و عدم تمکن مالی وی از پدر همسر دریافت کند. مهریه فقط بر عهده مرد است و چنانچه هنگام فوت مالی بر جای نگذاشته باشد، امکان دریافت مهریه وجود ندارد. مگر آنکه پدر وی ضمانت کتبی به پرداخت مهریه‌ی عروس خود کرده باشد.

سوال: اگر پدر شوهر ضمانت پرداخت مهریه را کرده باشد؛ اما فوت کند چگونه می‌توان مهریه را دریافت کرد؟

پاسخ: در این مورد زوجه بدون درنگ باید دادخواست تامین اموال را به دادگاه ارائه دهد. همچنین منتظر باشد، پس از روند قانونی دادگاه مبنی بر توقیف اموال، مهریه که بر عهده ورثه پدر شوهر است و جزء دیون ممتاز محسوب می‌شود، از اموال پدر شوهر وصول شود.

پیشنهاد می‌شود که برای آشنایی بیشتر از شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر و مطلع شدن از جزئیات آن حتما از مشاوره‌ بهترین وکیل طلاق محبوبه حجتیان استفاده کنید و به دلیل حساسیت این موضوع بدون اطلاعات کافی اقدام نکنید. همچنین اگر امکان حضور در هر مرحله‌ای از دعاوی خانوادگی را ندارید، فقط کافی است به صورت تلفنی با ایشان ارتباط برقرار کنید. بعد از تعیین نوبت یک جلسه به صورت آنلاین «از طریق واتس‌اپ» یا حضوری خواهید داشت. همه نظرات شما ثبت خواهد ‌شد و تمامی تلاش محبوبه حجتیان برای احقاق حق شما و رسیدن به بهترین نتیجه صورت خواهد گرفت.

اگر نیاز به راهنمایی بیشتر در خصوص مراحل کار دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق شبکه های اجتماعی یا تلفنی با موسسه حقوقی محبوبه حجتیان در میان بگذارید. داشتن یک وکیل طلاق خوب و حرفه ای حق شما است.

محبوبه حجتیان (وکیل طلاق)

دادخواست طلاق از طرف مرد

طبق ماده 1133 قانون مدنی، حق طلاق با مرد است. همچنین مرد می‌تواند هر وقت که خواست با مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواست طلاق و ارسال آن به دادگاه محل سکونت همسرش اقدام به طلاق زوجه کند. همچنین اگر قبل از ازدواج زن بیماری داشته که موجب تزلزل اساس زندگی باشد و آن را از همسرش مخفی کند، این مورد فریب در ازدواج محسوب می‌شود. برهمین اساس مرد می‌تواند دادخواست طلاق دهد. اما آن دسته از بیماری‌ هایی که پس از ازدواج به وجود می‌آیند، نمی‌تواند دلیل برای طلاق باشد.

همان طور که بیان شد در قانون حق طلاق با مرد است و نیاز به رضایت زن برای طلاق نیست. مرد با استناد به ماده 1133 قانونی مدنی، می‌تواند زن را طلاق دهد. اگرچه حق طلاق قانونا با مرد است، اما اگر شرایطی که هنگام عقد در سند ازدواج ذکر شده محقق نشود، زوجه نیز با اثبات عدم تحقق آن شرایط در دادگاه می‌تواند طلاق خود را از همسرش بگیرد.

با نظر مشاور داداگاه بلاخره حکم طلاق را صادر می‌کند و پس از صدور حکم طلاق از طرف دادگاه صیغه طلاق در حضور دو مرد عادل خوانده می‌شود و نیازی به تشریفات خاصی نیست. اگرچه قانون حق طلاق را به مرد داده؛ اما این حق قانونی موجب عدم حضور مرد در جلسات دادگاه و درخواست صدور گواهی عدم سازش برای طلاق نخواهد بود.

لازم به ذکر است ثبت گواهی طلاق در دفاتر اسناد رسمی بدون مراجعه به دادگاه و گواهی عدم سازش، جرم است. در صورت تبانی سردفتر و زوج برای جاری شدن صیغه‌ طلاق و ثبت آن بدون طی مراحل قانونی، هر دو مجرم محسوب می‌شوند.

سوال: آیا موجه بودن یا نبودن دلایل طلاق از طرف مرد تاثیری بر روند طلاق دارد؟

پاسخ: هنگام درخواست طلاق از طرف مرد اگرچه بلاخره قانون رأی به طلاق می‌دهد؛ اما این شرط که مرد به دلایل موجه و محکمه‌پسند اقدام به طلاق همسر خویش کند یا به دلایل غیرموجه باعث ایجاد حق و حقوق برای زن و یا ساقط شدن این حقوق می شود. از مهم‌ترین حق و حقوقی که در صورت عدم موجه بودن دلایل طلاق از طرف مرد برای زن ایجاد می‌شود، نحله و تصنیف اموال مرد است.

مهم‌ترین دلایل قانونی مرد برای طلاق همسر خویش

  1. عدم تمکین زن
  2. محکومیت زن به حبس خانگی به صورت بلندمدت
  3. ترک زندگی خانوادگی توسط زن
  4. ابتلای زوجه به بیماری خاص

مهم‌ترین نکته‌ای که در درخواست طلاق از طرف مرد وجود دارد، این است که مرد در صورتی می‌تواند زن را طلاق دهد که برای این امر دلایل زیادی داشته باشد. در غیر این صورت تمامی حق و حقوق زن را برای طلاق کامل و تام باید بپردازد. این مسئله به طبع موجب سخت و طولانی شدن روند طلاق خواهد شد.

مطالب مرتبط: لایحه دفاعیه طلاق

طلاق از طرف مرد

درخواست طلاق از طرف مرد با وجود نارضایتی زوجه

اگرچه قانون حق طلاق را به مرد داده است؛ ولی اگر مرد برای این امر دلیلی محکمه پسند نداشته باشد و زن نیز راضی به این امر نباشد، حق و حقوقی برای زن ایجاد می‌شود. به طور کلی نظر دادگاه درباره طلاق اصلاح بین زوجین و بازگشت آنها به زندگی مشترک است. برگزاری جلسات مشاوره و حضور داور در دادگاه به همین دلیل است؛ اما اگر مشاور گواهی عدم سازش صادر کند و مرد همچنان بر طلاق اصرار داشته باشد؛ اما زن راضی به این امر نباشد، روند رسیدگی به این طلاق زمان زیادی می‌ برد، شاید یک سال یا زمان بیشتری طول بکشد. این زمان صرف بررسی اموال مرد و شناخت حق و حقوق زوجه و پرداخت کامل این حقوق از طرف مرد به زن می‌ شود.

نکات مهم در طلاق از طرف مرد

بر طبق قانون مدنی که مبنای فقهی و شرعی دارد مرد حق طلاق زن را دارا است و هیچ آداب و رسوم و تشریفاتی ندارد. اگرچه در این ماده قانونی اشاره به شرایطی دارد که زن در این شرایط می‌ تواند درخواست طلاق کند؛ اما مرد بدون هیچ شرط و شروطی می‌تواند زن را طلاق دهد. طبق قانون قبل از اصلاح سال 81 و بر مبنای واقعیت «مرد هر وقت بخواهد می‌تواند زن را طلاق دهد» هرچند در ادامه به شرایطی که زن نیز می‌ تواند درخواست طلاق بدهد، اشاره شده است.

  • طلاق از طرف مرد از نوع رجعی بوده و مرد تا سه ماه حق رجوع به همسر خویش را دارد.
  • در این نوع طلاق حکم ازدواج را دارد. یعنی در صورت فوت یکی از طرفین، طرف مقابل از او ارث می‌ برد.
  • در طلاق از طرف مرد پرداخت نفقه زن در طول عده بر مرد واجب است.
  • مدت عده در طلاق رجعی یا همان طلاق به درخواست مرد سه پاکی یا همان سه ماه و ده روز است
  • از دیگر موارد موثر بر اراده مرد در طلاق، طلاق مبارات و خلع بائن است.

مطالب مرتبط: نفقه چیست

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد

  1. اصل سند ازدواج و در صورت موجود نبون اصل سند دریافت رونوشت آن از دفترخانه محل انعقاد نکاح
  2. اصل شناسنامه زوج
  3. کپی کارت ملی زوج

مدارک طلاق از طرف مرد

شروع رسیدگی به پرونده طلاق

پس از ارائه درخواست طلاق و کامل بودن دادخواست و ضمایم آن و پرداخت هزینه دعاوی غیر مالی، دادگاه شروع به بررسی پرونده می‌کند. از آنجا که طبق دستور صریح قرآن هنگام بروز اختلاف بین زوجین و ایجاد صلح و آشتی باید برای بررسی و حل و فصل اختلافات به داورانی از خانواده‌های طرفین رجوع کرد. دادگاه خانواده نیز با تکیه بر همین مبانی قرآنی به طرفین ابلاغ می‌کند ظرف مدت یک هفته داوران خود را معرفی کنند. از تاریخ ابلاغ زوجین یک هفته فرصت دارند داورانی از خانواده خویش که متاهل و حداقل سی سال سن داشته باشند و به امور اجتماعی و شرعی واقف باشند را به دادگاه معرفی کنند.

شرایط داور در پرونده‌های خانوادگی

  1. حداقل سی سال سن داشته باشد.
  2. متاهل باشد. البته اگر از محارم زن داوری انتخاب شود که سابقا متاهل بوده ولی در حال حاضر مجرد می‌باشد، از نظر دادگاه مورد پذیرش است.
  3. از خویشاوندان و نردیکان باشد؛ اما اگر داوری با این شرایط بین اقارب نبود بالاجبار افراد غریبه که سایر شرایط را دارا باشند، انتخاب می‌شوند.
  4. آشنا به مسائل خانوداگی، شرعی و اجتماعی باشد.

پس از معرفی داوران به دادگاه، داوران بیست روز فرصت دارند با تشکیل حداقل 2 جلسه بین زوجین به حل اختلافات و بررسی مشکلات بپردازند. سپس نظر خود را در امکان سازش یا عدم آن به دادگاه به صورت مکتوب باید ارائه دهند. اگر هریک از زوجین نتواند داوری با این شرایط به دادگاه معرفی کند، دادگاه با هزینه مرد داوری را برای این امر تعیین می‌کند. پس از دریافت رأی داوران دادگاه یا بر طبق نظر داوران و یا با ذکر دلیل خلاف نظر داور حکم را صادر می‌کند. اما دادگاه مجاز نیست بر طبق نظر داوران در رد درخواست طلاق از طرف مرد حکمی صادر کند.

نکته متفاوت در داوری در دعاوی خانوادگی با سایر داوری‌ها این است که داوران در این مورد حق صدور حکم و رأی ندارند و تنها نظر دهنده هستند. طبق شروط قید شده در ضمن عقد چنانچه درخواست طلاق مرد بدون سوء رفتار و نبود تخلفات از سوی زن باشد، مرد موظف است نیمی از دارایی خود که در طول زندگی مشترک با همسرش کسب کرده را به زن بپردازد.

داور دعاوی خانوادگی

پرداخت حقوق زن در طلاق از سوی مرد

اگر پس از برگزاری جلسات دادگاه و عدم ایجاد سازش، مرد همچنان اصرار بر طلاق داشته باشد باید موارد زیر بررسی و تعیین تکلیف شود.

  1. بررسی شروط ضمن عقد
  2. بررسی وضعیت جهاز و اثاث زندگی
  3. پرداخت مهریه ویا بررسی شرایط اعسار زوج
  4. تعیین میزان اجرت المثل و پرداخت آن به زوجه
  5. مشخص کردن میزان و نحوه پرداخت نفقه در ایام عده
  6. تعیین نفقه و هزینه های جانبی فرزندان
  7. حضانت فرزندان
  8. تعیین نحله و شرایط پرداخت
  9. تصنیف اموال مرد

برخی از شرایط ذکر شده مانند نفقه و مهریه جزء حقوق اصلی زن است که دادگاه به آنها رسیدگی می کند. اما حقوقی مانند اجرت المثل و تصنیف اموال مرد از حقوق غیر اصلی است که زن برای دریافت آنها باید دادخواست ارائه دهد و در صورت عدم ارائه‌ دادخواست از طرف زن دادگاه وظیفه‌ای برای بررسی ندارد. لازم به ذکر است بدون روشن شدن هر یک از حقوق ذکر شده و عدم تعیین تکلیف آنها امکان صدور حکم برای طلاق از طرف دادگاه وجود ندارد.

احیای حقوق مالی زن توسط وکیل خانواده

نحوه پرداخت مهریه در طلاق با درخواست مرد

در طلاق از طرف مرد باید مهریه و سایر مطالبات زن پرداخت شود و بدون پرداخت مهریه نمی‌شود زن را طلاق داد، مگر در صورت توافق زن یا فریب در ازدواج و یا اگر زوج توانایی نداشته باشد با شهادت سه شاهد و گواهی استشهاد محلی دادگاه ادعای اعسار وی را می پذیرد. همچنین با توجه به درآمد مرد نحوه تقسیط و پرداخت مهریه را مشخص می‌کند. هنگامی که مرد بخواهد همسر خویش را طلاق دهد و تمکن مالی برای پرداخت مهریه نداشته باشد. باید سه شاهد شهادت دهند و استشهاد محلی را تنظیم کند، سپس با ارائه گواهی میزان حقوق و درآمد از دادگاه درخواست تقسیط مهریه کند.

نکته: اگر مرد بخواهد دختر باکره را طلاق دهد، مقدار مهریه نصف می‌شود.

حقوق اختیاری زوجه در طلاق از طرف زوج

همان طور که قبلا به آن اشاره شد در طلاق از طرف مرد حقوقی اختیاری به زن تعلق می‌گیرد که تنها در صورت درخواست زوجه و ارائه دادخواست آن به دادگاه، دادگاه مرد را موظف به پرداخت آنها به زن می‌کند. این حقوق را به طور دقیق‌تر در ادامه بیان می‌کنیم.

  • نحله: چنانچه دلیل طلاق دادن زن از طرف مرد سوی رفتار، ترک زندگی زناشویی از طرف زن و یا فریب در ازدواج و ابتلای زن به بیماری خاص نباشد. زن می‌تواند از شوهر خود تقاضای نحله کند. نحله بخششی است که میزان آن برابر با مدت زمان زندگی زناشویی و کارهای زن از طرف قاضی مشخص می‌گردد.
  • نفقه: اگر زن باکره نباشد، دلیل طلاق از دلایل موجه نباشد، زن می‌تواند در ایام عده‌ بعد از طلاق یعنی 100 روز بعد از جاری شدن صیغه طلاق از مرد درخواست نفقه کند.
  • اجرت المثل: در طلاق از طرف مرد، زن می‌تواند از دادگاه درخواست دریافت اجرت المثل از همسر خویش کند. اجرت المثل هزینه‌ای است که برای انجام کارهایی که شرعا وظیفه زن نبوده و در طول زندگی مشترک مانند پخت و پز، نظافت و.. انجام داده، طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری تعیین و پرداخت آن از سوی مرد در این نوع طلاق الزامی است. نحوه تعیین میزان اجرت المثل به این شرح است که کارشناس رسمی دادگستری بر اساس مدت زمان زندگی مشترک زوجین، میزان دارایی زوج، وضعیت زن، تعداد فرزندان آنها و سبک زندگی شان میزان آن را مشخص می‌کند.
  • تصنیف اموال مرد: در طلاق از طرف مرد در صورتی که دلایل طلاق جزء دلایل موجه ذکر شده نباشد زن می‌تواند با ارائه دادخواست درخواست تصنیف اموال زوج و تحت تملک قرار دادن آنها را کند. در این صورت دادگاه میزان دارایی کسر شده در طول زندگی مشترک را نصف و مرد را ملزم به پرداخت نصف اموال کسب شده (در طول مدت عقد تا طلاق) به همسر خویش می‌کند.

پرداخت مهریه

حضانت فرزندان در طلاق از طرف مرد

دادگاه اولویت حضانت فرزندان را به توافق حاصل شده میان زوجین می‌دهد. در غیر این صورت حضانت پسر تا 7 ساگی با مادر است. از 7 تا 15 سالگی با پدر و پس از آن به انتخاب خود پسر است که با کدام یک از والدین خود زندگی کند. همچنین تا 18 سالگی و پایان تحصیلات عالیه پرداخت تمام هزینه‌های پسر با پدر است. حضانت دختر تا 7 سالگی با مادر و از 7 تا 9 سالگی با پدر است. پس از رسیدن دختر به سن 9 سال قمری این خود دختر است که انتخاب می‌کند با کدام یک از والدین خویش بقیه زندگی‌اش را سپری کند. چنانچه پس از تعیین حضانت یکی از والدین گرفتار اموری مانند اعتیاد یا فاسد باشد و یا کودک را مورد ضرب و شتم یا آزار و اذیت و یا سوءاستفاده قرار دهد، والد دیگر می‌تواند درخواست خود برای حضانت را به دادگاه ارائه دهد.

حضانت فرزندان در طلاق از سمت مرد

مزایای داشتن وکیل حرفه ای در پرونده طلاق به درخواست مرد

داشتن وکیل متخصص در هر امری از جمله امور حقوقی که باید وکیل حقوقی بگیرید، باعث سرعت بخشیدن در روند انجام کار و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه را در پی دارد. همراهی وکیل طلاق به درخواست مرد، جنبه‌ های مثبتی دارد که در ادامه به آنها پرداخته شده است.

  • تنظیم صحیح دادخواست و لوایح حقوقی و تشخیص مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست طلاق مرد
  • تسریع در روند تکمیل پرونده و تعیین وقت رسیدگی
  • عدم نیاز به حضور موکل، در هیچ یک از مراحل رسیدگی
  • اجرای رأی طلاق، بدون نیاز به حضور مرد

 محبوبه حجتیان آماده مشاوره و تنظیم لوایح پرونده‌های خانواده در تهران و شهرستان‌ها است. لطفا برای مشاوره با شماره تلفن 09191490779 تماس حاصل فرمایید.

محبوبه حجتیان (وکیل خانواده)

خیانت همسر

امروزه با ترویج فرهنگ مبتذل غربی، گسترش روابط مخرب اجتماعی، ایجاد شبکه‌های متنوع و گسترش روابط در بستر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی متاسفانه شاهد شیوع روابط غیر شرعی و خلاف عرف هستیم. البته وجود زمینه‌های مختلف و متنوع باعث تشدید شک و ظن همسران به یکدیگر شده است. همین موضوع موجب شده همسران بسیاری، همسر خود را به خیانت متهم کنند. حال آنکه صرف رابطه اینترنتی و ارسال پیامک را نمی‌توان خیانت محسوب کرد و خیانت از نظر قانون شرایط و تعریف مخصوص به خود را دارد. از نظر قانون هرگاه مرد یا زنی با غیر محرم جنسی خویشتن زنا کند و زنای او در محضر دادگاه با شرایط مخصوص به خود ثابت شود، متهم به خیانت است. سپس بنابر نوع زنای انجام گرفته مجازات می‌شود.

همچنین اگر قاضی نشانه‌هایی بر وجود خیانت را بیابد، می‌تواند حکم به خیانت همسر دهد. چنانچه زن یا مرد با کسی که برای حلال شرعی نبوده زنا کند، طرف مقابل او می‌تواند به دادگاه شکایت کرده و او را محکوم کند. دادگاه بر اساس نوع زنای صورت گرفته که زنای محصنه بوده یا غیر محصنه و یا زنای عنف، می‌تواند حکم به اعدام، سنگسار یا تبعید محکوم به زنا را صادر کند.


خیانت همسر 

مجازات خیانت همسر

خیانت بر اساس کیفری (مربوط به وکیل کیفری) یا حقوقی (مربوط به وکیل حقوقی) بودن شکایت و شواهد و اثبات قطعی آن مجازات‌های متفاوتی در پی دارد. چنانچه شاکی بتواند بر اساس مدارک مستند در دادگاه ثابت کند همسرش به دلیل ارتباط نامشروع به وی خیانت کرده، می‌تواند حکم طلاق خویش را از دادگاه بگیرد. در شکایت کیفری با اثبات این موضوع منجر به اعدام، قصاص، تراشیدن موی سر و تبعید فرد خیانتکار می‌شود. البته شاکی باید بداند که اگر به همسر خویش اتهام زنا بدهد؛ اما نتواند آن را در دادگاه به اثبات برساند، طرف مقابل می‌تواند ادعای اعاده‌ حیثیت داشته باشد و وی را محکوم کند. همین امر می‌تواند برای وی مجازات در پی داشته باشد.

همچنین اگر کسی به اتهام خیانت از همسر خویش به دادگاه شکایت کند، لزوما وقوع زنا لازم به اثبات خیانت نیست. بلکه هر گونه رفتار ناشایست و خلاف عرف (از قبیل ارسال پیام‌ و تصاویر ناشایست و…) می‌تواند خیانت محسوب شود و براساس شدت آن تا 90 ضربه شلاق برای فرد خیانتکار مجازات تعیین می‌شود. البته همسران باید از سوء ظن و حساسیت‌های بیجا پرهیز کنند؛ زیرا گاهی به دلیل حساسیت زیاد و نابجای همسر بر روی موضوعی، وی از همسر خود به خاطر خیانت به دادگاه شکایت می‌کند؛ اما پس از بررسی دقیق مشخص می شود سوء تفاهمی بیش نبوده است.

مجازات خیانت به همسر

تصورات نادرست در مورد خیانت به همسر و مجازات‌های آن

بسیاری از زن و شوهرها تصورات نادرستی از اثبات خیانت همسر در دادگاه و محرومیت‌های ناشی از آن دارند. متاسفانه هنگامی که زوجین با یکدیگر اختلاف پیدا کرده و تصمیم به جدایی می‌گیرند، بر این باورند که با مطرح کردن خیانت همسر می‌توانند حقوقی را از وی سلب کنند. حقوقی مانند نفقه و مهریه‌ زن یا حضانت فرزندان و حتی متاسفانه شاهد این هستیم که همسران برای سلب حقوق طرف مقابل خود به ناحق افترای خیانت به همسر خویش می زنند. این موضوع نه تنها از پرداخت مهریه معاف نمی‌شوند، بلکه از نظر اخلاقی بسیار ناشایست است. برای روشن شدن این تصورات نادرست در ادامه به برخی از این برداشت‌های نادرست می پردازیم.

مهریه: اثبات خیانت زن موجب سلب حق دریافت مهریه از زن نمی شود؛ زیرا مهریه تعهدی است که بلافاصله پس از جاری شدن صیغه‌ عقد لازم الاجراست و باید پرداخت شود. کیفیت زندگی مشترک تاثیری در پرداخت آن ندارد و حتی خیانت زن این حق را سلب نمی‌کند.

نفقه: نفقه جزء حقوق اساسی زن است. مادامی که زن از شوهر تمکین کند و زندگی مشترک را ترک نکند، حتی با وجود اثبات خیانت وی از او سلب نمی‌شود.

حضانت: اثبات خیانت همسر موجب عدم حضانت وی یا محروم شدن او از دیدار فرزندانش نخواهد شد؛ زیرا از حقوق طبیعی هر یک از والدین است که بتوانند فرزند خود را ملاقات کند. خیانت همسر تنها زمانی که موجب تایید عدم صلاحیت اخلاقی وی شود، رافع صلاحیت حضانت او است.

محبوبه حجتیان، در زمینه ارائه مشاوره حقوقی خانواده در پرونده‌های اختصاصی خانواده، اعم از مشاوره حقوقی طلاق توافقی، طلاق به درخواست مرد، طلاق به درخواست زن و حقوق مالی زوجه و سایر مسائل مربوط به حقوق خانواده، آماده پاسخگویی به شما عزیزان است. داشتن یک وکیل طلاق خوب در تهران و شهرستان‌ ها حق شما است.

حضانت فرزند در طلاق

شرایط گرفتن طلاق از طرف زن

اگر چه براساس قانون حق طلاق با مرد است؛ اما زن نیز با شرایطی خاص می‌تواند طلاق خویش را از همسر خود بگیرد. البته با سختی‌ها و پیچیدگی‌های مخصوص به خود همراه است. اگر زن حتی با بخشیدن مالی و یا بخشش مهریه‌ خود نتواند همسر خود را به طلاق راضی کند یا طرفین بر طلاق توافقی راضی نشوند با شرایطی می‌تواند زن دادخواست طلاق ارایه دهد که در ادامه خواهد آمد. طلاق از طرف زن با مسائل خاص حقوقی و آشنایی کامل به موارد قانونی مربوط به این موضوع و پیچیدگی روند قانونی همراه است. در این موارد استفاده از مشاوره حقوقی یک وکیل طلاق با تجربه ضرورت دارد تا زن بتواند به خواسته‌ خویش در جدایی از همسر برسد.

مراحل طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن بسیار طولانی و پیچیده است. اگر مرد بر این طلاق رضایت ندهد، شاید این امر تا سه سال نیز طول بکشد. در ادامه مراحل درخواست طلاق از طرف زوجه به ترتیب ذکر می شود.

مرحله اول: در مرحله اول دادخواست طلاق از طرف زن تنظیم و به دادگاه ارائه می شود. البته ابتدا باید این دادخواست در دفتر خدمات قضایی و سامانه ثنا ثبت شود. پس از ارائه‌ درخواست زن بیست روز فرصت تجدید نظر دارد و می‌تواند درخواست خود را از دادگاه پس بگیرد.

مرحله دوم: پس از بررسی متن دادخواست و مدارک لازم، اگر مدارک زوجه محکمه‌پسند باشد، رأی به طلاق صادر خواهد شد. چنانچه مرد بر این حکم اعتراض داشته باشد، می‌تواند اعتراض خود را به دادگاه تجدید نظر اعلام کند و پرونده مجدد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در چه شرایطی زن می تواند طلاق بگیرد؟

  • عدم پرداخت نفقه: بر اساس ماده‌ 1129 قانون اساسی، زن در صورت اثبات عدم پرداخت نفقه از سوی همسرش یا ناتوانی وی در پرداخت نفقه، می‌تواند از دادگاه حکم طلاق بگیرد. حتی در صورت امتناع زوج از طلاق، دادگاه یا نماینده‌ قانونی دادگاه اقدام به جاری شدن صیغه‌ی طلاق و امضای سند آن می‌کند.
  • عسر و حرج: طبق ماده 1130 قانون مدنی، اگر شراط زندگی برای زن با مشقتی رو به رو باشد که ادامه زندگی برای زن با عسر و حرج همراه باشد، زن می‌تواند اقدام به طلاق کند. سپس می‌توان گفت این دلیل از مهم‌ترین و گسترده‌ترین دلایل طلاق از طرف زن است. از شایع ترین شرایط قانونی عسر و حرج می‌توان اعتیاد مرد به مواد مخدر، ضرب و شتم و ترک زندگی مشترک از طرف مرد و محکومیت قطعی مرد به 5 سال حبس یا بیشتر اشاره کرد. موارد عسر و حرج محدود در این موارد نخواهد بود و شرایطی دیگر را نیز شامل می‌شود. تشخیص موارد عسر و حرج بر عهده دادگاه است.
  • غیبت مرد: اگر مرد برای مدت طولانی که در قانون مشخص شده، غیبت داشته باشد و زن از محل سکونت او خبری نداشته باشد، می تواند درخواست طلاق دهد و به صورت غیابی از او جدا شود. 

مرحله سوم: با تصریح ماده 1029 قانون مدنی در صورت غیبت بیش از 4 سال زوج زن می‌تواند حکم طلاق خویش را از دادگاه بگیرد.

مرحله چهارم (شروط 12 گانه ضمن عقد): در صورت تحقق هر یک از شروط 12 گانه مندرج در عقدنامه زن می‌تواند اقدام به طلاق کند. البته توسل به این شروط 12 گانه توسط زن در دادگاه برای طلاق پیچیدگی‌ها  و دقت لازم به خود را می‌طلبد که کمک گرفتن از وکیل را ضروری می‌کند.

مرحله پنجم (وکالت بلاعزل طلاق داشتن زن): اگر زن به عنوان شرط ضمن عقد ازدواج یا سایر عقود لازم دیگر وکالت طلاق داشته باشد، می‌تواند از این حق خود جهت اقدام به طلاق استفاده کند.

مرحله ششم (سپردن کار طلاق به وکیل متخصص و با تجربه): شاید تعجب کنید که این مورد را هم به عنوان یکی از راه‌های طلاق ذکر کرده‌ایم، ولی این حقیقت دارد. حتی اگر هیچ دلیلی برای طلاق ندارید، یک وکیل خوب و با تجربه طلاق و دعاوی خانواده همانند محبوبه حجتیان در کنار شما باشد، در صورت اصرار و تصمیم قاطع به طلاق، شما را به این خواسته خواهد رساند. با توجه به پیچیدگی اثبات تخلف شوهر یکی از شرایط مندرج در عقدنامه یا مشمول قانون مدنی مبنی بر حق طلاق زن، تنظیم دادخواست و لوایح، توسط وکیل خانواده یا وکیل طلاق، بر مبنای حقوقی استوار است و از اطاله دادرسی جلوگیری خواهد کرد.

طلاق از طرف زن

ویژگی‌های داشتن یک وکیل طلاق خوب

  1. عدم نیاز به حضور زوجه، در هیچ یک از مراحل رسیدگی
  2. عدم نیاز به حضور زوجه، برای اجرای صیغه طلاق
  3. امکان تعویض شناسنامه، توسط وکیل

وکیل تهران

شروط دوازده گانه‌ ضمن عقد

در ادامه با دوازده شرطی آشنا می‌شوید که با تحقق هر یک از این شروط زن می‌تواند شخصا به دادگاه مراجعه کرده و حتی با عدم رضایت مرد یا عدم حضور وی حکم طلاق را گرفته به دفترخانه مراجعه و صیغه‌ طلاق وی جاری می شود. این شروط عبارت است از:

  1. عدم پرداخت نفقه توسط مرد
  2. سوء رفتار مرد به نحوی که ادامه زندگی ممکن نباشد.
  3. ابتلای زوج به بیماری صعب‌العلاج و غیر قابل درمانی که ادامه زندگی را مشکل کند.
  4. دیوانگی شوهر، اگر چه در طول زندگی مشترک مبتلا به جنون شود.
  5. داشتن شغلی که باعث وارد شدن لطمه به حیثیت و آبروی خانوداگی زن شود.
  6. محکوم شدن مرد به 5 سال حبس یا بیشتر از آن
  7. اعتیاد زوج به مواد مخدر به نحوی که در زندگی مشترک اختلال ایجاد کند.
  8. ترک زندگی مشترک 6 ماه متوالی یا 9 ماه متناوب از سوی مرد
  9. ارتکاب جرمی از طرف مرد که باعث خدشه‌دار شدن آبروی زن و خانواده‌ او شود.
  10. عدم باروری قطعی مرد به مدت 5 سال زندگی مشترک
  11. مفقود شدن مرد به طوری که بعد از گذشت 6 ماه از مراجعه‌ همسرش به دادگاه اثری از وی پیدا نشود.
  12. ازدواج مجدد مرد بدون رضایت زن

شروط عقد

طلاق توافقی

رایج‌ترین نوع طلاق در جامعه امروزی طلاق توافقی است. طلاق توافقی به طلاقی گفته می‌شود که در آن زوجین بر سر مسائل مالی طلاق مانند، مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و سایر مسائل غیر مالی همانند حضانت فرزندان توافق می کنند. دادگاه هر توافقی بین زوجین را محترم می شمارد. همچنین چنانچه برخلاف قانون نباشد، حکم طلاق را پس از گواهی عدم سازش جاری می‌سازد. از آنجا که به دلیل توافقات صورت گرفته بین زوجین، اختلافات بر سر طلاق به حداقل ممکن می‌رسد، رسیدگی به پرونده و طی مراحل قانونی در این نوع از طلاق به حداقل زمان ممکن می‌رسد و از این رو رایج‌ترین نوع طلاق در حال حاضر در ایران است. برخلاف تصور عامه در طلاق توافقی لزوم بخشیدن مهریه از طرف زن، ضرورت ندارد و دادگاه هر توافقی بین زوجین در این مسئله را محترم می‌شمارد.

چطور می‌توان طلاق توافقی گرفت؟

شاید بخواهید بدانید چگونه می‌توانید طلاق توافقی بگیرید؟ پاسخ به این سوال این است که بهترین راه و آسان‌ترین راه برای طلاق توافقی مراجعه به وکیل طلاق و دعاوی خانوادگی و سپردن کارها به او است. برای طلاق توافقی راه‌های گوناگونی وجود دارد، هرچند اکنون با وضع قوانین، طلاق توافقی نیز دچار پیچیدگی‌ها و مراحل قانونی مخصوص به خود شده است؛ اما برای طلاق توافقی یا باید با همسر خویش بر تمامی نکات مهم در طلاق توافق کامل کرده باشید و یا از همسر خویش وکالت در طلاق داشته باشید.

مراحل طلاق توافقی

طبق قانون مصوب سال 1391 طلاق توافقی دارای شرایطی است که آن را از بقیه انواع طلاق مستثنی می‌سازد. در تمامی انواع طلاق به جز طلاق توافقی به داوری ارجاع داده می‌شوند. در طلاق از طرف مرد یا زن دادگاه پس از ارجاع زوجین به داوری و بعد از بررسی نظر داوران در مورد طلاق تصمیم می‌گیرد. از آنجا که در طلاق توافقی نیازی به ارجاع به داوری نخواهد بود، مراحل طلاق توافقی شامل موارد زیر می شود. 

1- مراجعه به مراکز مشاوره بهزیستی: طبق اعلام دادگستری تهران از آذر ماه 91 برای ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات قضایی، ارائه گواهی عدم انصراف از طلاق که توسط مراکز مشاوره بهزیستی صادر شده باشد، الزامی است. زوجین برای دریافت این گواهی ابتدا باید در سامانه تمیم به طلاق ثبت نام کنید تا روز و ساعت و مکان مراجعه به مراکز مشاوره مخصوص خود را دریافت کنید. 

2- ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات قضایی: پس از صدور گواهی عدم انصراف از طلاق توسط مرکز مشاوره تعیین شده، زوجین یا وکیل آنها با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی می‌کنند. پس از ثبت دادخواست طلاق، دادخواست توسط دفتر خدمات قضایی به دادگاه ارجاع و سپس توسط واحد ارجاع آن دادگاه به یکی از شعب ارسال می‌شود.

3- حضور در جلسه رسیدگی به پرونده: پس از دریافت دادخواست طلاق توافقی توسط شعبه، زمانی برای رسیدگی به دادخواست طلاق توسط دادگاه تعیین شده و به طرفین ابلاغ می‌شود. پس از حضور طرفین در دادگاه و جلسه تعیین‌ شده، قاضی پس از بررسی نظر مشاوره در نظر گرفتن توافقات طرفین اقدام به صدور طلاق توافقی می‌کند.

4- حضور در دفاتر خانه ثبت طلاق: پس از صدور حکم عدم سازش از طرف دادگاه یا همان حکم طلاق زوجین سه ماه فرصت دارند به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراحعه کنید. با در دست داشتن گواهی عدم سازش از دادگاه اقدام به جاری شدن صیغه طلاق کنید. بدیهی است در طلاق توافقی به دلیل توافق زوجین، امکان تجدید نظرخواهی و فرجام‌خواهی مقدور نخواهد بود. در طلاق توافقی حضور زن و شوهر برای جاری شدن صیغه طلاق الزامی است و در غیاب هر یک از آنها امکان خواندن صیغه وجود ندارد.

طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی

طلاق توافقی دارای شرایط عمومی و اختصاصی است که در ادامه به توضیح این دو تقسیم‌بندی پرداخته شده است. 

شرایط عمومی طلاق توافقی

همانند سایر انواع طلاق، در طلاق توافقی نیز مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ثبت دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی الزامی است. با این تفاوت که در طلاق توافقی هر دو طرف، یعنی زن و شوهر باید در دفتر خدمات قضایی حاضر شده و اقدام به داداخواست طلاق و امضای آن کنید. حال آنکه در طلاق از طرف مرد یا زن هر کدام از طرفین که درخواست طلاق دارند، به تنهایی برای ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات قضایی می‌توانند حاضر شوند. در طلاق توافقی یا باید تمامی حقوق مالی زوجه از طرف مرد کامل پرداخت شود و یا زوجه رضایت خود را بر انصراف از حقوق مالی خود و یا هر نوع توافق جایگزینی اعلام کند. همچنین در طلاق توافقی گواهی عدم بارداری زوجه و نگه داشتن عده طلاق الزامی است.

شرایط اختصاصی طلاق توافقی

در طلاق توافقی رجوع زوجین به داوری لازم نخواهد بود؛ اما در عوض حضور زوجین در مراکز مشاوره بهزیستی و دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق از مشاور ضرورت دارد. در طلاق توافقی، توافق زوجین در تمامی مسائل  و تکالیف و حقوق مالی و غیر مالی ضرورت دارد.

نحوه درخواست طلاق توافقی

در طلاق توافقی مانند سایر طلاق‌ها با حضور در دفاتر خدمات قضایی و ثبت دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی، درخواست طلاق ثبت می‌شود. ناگفته نماند در طلاق توافقی پیش از صدور گواهی عدم انصراف از طلاق از طرف مراکز مشاوره خانوادگی تعیین شده  بهزیستی، امکان ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی وجود ندارد یا حتی اگر دادخواست ثبت شود به دادگاه ارجاع داده نمی‌شود. تفاوت دیگر در نحوه ارائه دادخواست در طلاق توافقی ضرورت وجود زوجین یا وکلای قانونی هر دو طرف و ارائه دادخواست و امضای طرفین، در دفاتر خدمات قضایی است. همچنین زن یا شوهر به تنهایی در این نوع از طلاق نمی‌توانند دادخواست طلاق توافقی را در دفتر خدمات قضایی ثبت کنند.  حال آنکه در طلاق از طرف مرد یا زن حضور درخواست دهنده طلاق به تنهایی در دفتر خدمات قضایی برای ثبت دادخواست طلاق و امضای وی کافی است.

مدارک لازم برای رسیدگی به طلاق توافقی

در ارائه دادخواست طلاق توافقی مانند سایر دادخواست‌ها، اسناد و مدارک لازم است. طبیعتا فقدان هر یک از مدارک موردنیاز موجب عدم ارجاع دادخواست طلاق به دادگاه یا بازگشت دادخواست از دادگاه به دفتر قضایی مربوطه برای تکمیل مدارک است. مدارک لازم در طلاق توافقی عبارتند از:

  • اصل و کپی شناسنامه طرفین
  • کپی و اصل کارت ملی زوجین
  • اصل و کپی سند ازدواج و یا عقدنامه
  • گو‌اهی سلامت در صورت باکره بودن زوجه
  • گواهی عدم بارداری زوجه در صورت باکره نبودن
  • گوا‌هی عدم امکان سازش جهت طلاق در دفاتر طلاق

روند رسیدگی به پرونده طلاق توافقی

از سال 1391 و تصویب قانون اجباری شدن اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق از طریق مراکز مشاوره و با اجباری شدن شرکت در جلسات مشاوره بهزیستی برای اخذ این گواهی، روند طلاق توافقی نیز طولانی شده است. هرچند هنوز نیز نسبت به طلاق غیابی و طلاق یک طرفه کوتاه تر و آسان‌تر است. بنابر رویه‌ دادگاه‌ها که رسیدگی به بعضی از پرونده‌ها سریع تر و جلسات رسیدگی در فاصله زمانی کوتاه‌تر و نزدیک به هم تعیین می‌شود، طلاق توافقی سریع تر از بقیه طلاق‌ها به نتیجه می‌رسد. بعد از اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق و ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات قضایی و ارجاع این دادخواست به دادگاه، شعبه منتخب دادگاه جلسه نهایی برای شنیدن اظهارات زوجین وبررسی آن جلسه‌ای با حضور هر دو نفر تشکیل می دهد.

بعد از شنیدن اظهارات زوجین و توافق زوجین بر تمامی حقوق و تکالیف مالی و غیر مالی و گواهی عدم انصراف از طلاق، دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند. از آنجا که در طلاق توافقی نیز مانند سایر طلاق‌ها حق فرجام خواهی و تجدید نظرخواهی برای طرفین وجود دارد، دادگاه مهلت 44 روزه‌ای را برای این امر، یعنی 22 روز برای تجدیدنظر و 22 روز برای فرجام خواهی در نظر می‌گیرد. به دلیل اینکه در این زمان زوجین می‌توانند در صورت اطمینان از طلاق و برای کوتاه شدن این دوره این حق را از خود اسقاط کرده و جهت جاری شدن صیغه طلاق به دفترخانه طلاق رجوع کنند.

طلاق توافقی در صورت بارداری زن

بر اساس ماده 1140 قانون مدنی طلاق زن در حالت عادت ماهیانه  یا نفاس جایز نیست. مگر در این سه حالت:

  1. زن حامله باشد.
  2. طلاق زن قبل از وقوع نزدیکی باشد.
  3. شوهر غایب باشد و اطلاعی از وضعیت عادت ماهیانه‌ی زن نداشته باشد.

ماده 1153 قانون مدنی نیز در صورت باردار بودن زن، عده‌ طلاق و فسخ نکاح و انقضای مدت و بذل آن را تا زمان زایمان زن می‌داند. بر همین اساس طلاق توافقی در زمان بارداری زن بلامانع است و فقط زن عده‌ طلاق را باید تا زمان زایمان نگه دارد و نمی‌تواند در این مدت ازدواج مجدد کند.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی

در طلاق توافقی چنانچه برای حضانت فرزندان بین والدین توافق ایجاد شده باشد، دادگاه طبق توافق حکم می‌دهد، و گرنه طبق قانون عمل می‌کند. طبق قانون حضانت فرزندان هم حق والدین است و هم تکلیف آنها، بر اسا‌س ماده 1169 قانون مدنی در صورت جدایی والدین حق حضانت فرزند تا 7 سالگی با مادر است و بعد از 7 سال به تشخیص دادگاه حضانت واگذار می‌شود. بر اساس ماده 1172 قانون مدنی هیچ یک از والدین نمی‌تواند در صورتی که حضانت طفل بر عهده وی باشد، نمی‌تواند از حضانت طفل خودداری کند. در صورت خودداری از حضانت، دادگاه بر طبق درخواست والد دیگر یا قیم و یا مدعی‌العموم می‌تواند وی را به حضانت الزام کند. اما در صورت عدم امکان الزام، دادگاه حضانت طفل را به خرج پدر و در صورت فوت پدر به خرج مادر تامین می‌کند.

شرایط و مراحل طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی

با تصریح ماده  1082 قانون مدنی مهریه مالی است که هنگام عقد ازدواج مرد به زن می‌بخشد و به محض تحقق ازدواج پرداخت آن لازم است. بر خلاف تصور عامه در طلاق توافقی الزامی به بخشیدن مهریه نمی‌باشد و هر توافقی بین زوجین جهت پرداخت مهریه توسط دادگاه پذیرفته می‌شود. اگر زوجین به پرداخت کامل مهریه یا بخشی از آن و یا تسقیط مهریه و یا بخشیدن آن توافق کرده‌اند، بر همان اساس مهریه پرداخت می‌شود و لازم نیست حتما زن در طلاق توافقی مهریه خود را به شوهر ببخشد.

نفقه در طلاق توافقی

چنانچه در طلاق توافقی زن و شوهر بر پرداخت نفقه در مدت عده توافق کرده باشند، نفقه به زن در ایام عده پرداخت می‌شود؛ اما اگر توافق نکرده باشند، بر طبق ماده 1109 طلاق توافقی بائن بوده و در طلاق بائن زوجه حق درخواست نفقه ندارد.

نفقه فرزندان در طلاق توافقی

بر اساس ماده 1199 قانون مدنی نفقه فرزندان بر عهده پدر است. در صورت عدم توانایی پدر در پرداخت نفقه  یا فوت پدر بر عهده اجداد پدری است. اگر در طلاق توافقی برای پرداخت نفقه بین زن و شوهر توافقی شده باشد، دادگاه نفقه را بر اساس همان توافق تعیین می‌کند، وگرنه بر طبق قانون نفقه بر عهده‌ پدر قرار می‌گیرد.

طلاق توافقی در دوران نامزدی

نامزدی در قانون: در ماده 1039 قانون اساسی ایجاد علقه و محبت بین دختر پسر به معنای تعهد ازدواج نیست. حتی اگر قسمتی یا تمام مهریه پرداخت شده باشد. مادامی که عقد نکاح دائم صورت نگرفته هیچ یک از طرفین نمی‌تواند دیگری را مجبور به ازدواج کند یا درصورت امتناع درخواست خسارت کند.

نامزدی در نگاه مردم: طبق تعریف عمومی جامعه، مدت زمانی بین اجرای صیغه ازدواج تا رفتن زیر یک سقف و شروع زندگی مشترک را دوران نامزدی می‌گویند. حال آنکه با جاری شدن صیغه ازدواج، نکاح واقع شده و در صورت انصراف یکی از طرفین از ادامه زندگی، برای طلاق توافقی باید روند قانونی طلاق را از طریق دادگاه پیگیری کند.

ناشزه

در زندگی مشترک گاهی شرایطی پیش می‌آید که حل و فصل آن فقط از طریق قانون ممکن است. به همین دلیل آشنایی با عناوین  و مسائل حقوقی می‌تواند کمک بزرگی در این زمینه به افراد کند. شاید تاکنون عبارت ناشزه به گوش شما نیز نرسیده باشد. در ادامه به تعریف ناشزه می پردازیم. در زندگی، زن و شوهر هر کدام دارای وظایف و حقوقی می‌باشند که دارای ضمانت قانونی است. یعنی ترک برخی از وظایف تبعات قانونی برای فرد در پی دارد. درصورت کوتاهی در انجام وظایف قانونی، طرف مقابل با مراجعه به دادگاه می‌تواند حقوق خود را پیگیری کند. از جمله وظیفه زن در زندگی زناشویی تمکین عام و خاص زن از شوهر است.

تمکین عام به معنای قبول ریاست مرد در زندگی مشترک است. تمکین خاص تمکین در مسائل زناشویی است. عدم تمکین عام و خاص از سوی زن موجب ناشزه نامیدن زن می‌شود که اگر به تایید دادگاه برسد، برخی از حقوق مالی زن ساقط می‌شود.

تمکین عام

طبق ماده 1102 پس از جاری شدن عقد ازدواج، زن وظایفی دارد که مصداق تمکین عام است. بر اساس ماده 1114 زن وظیفه دارد در منزلی که مرد برای زندگی مشترک برگزیده زندگی کند و این از مصادیق  تمکین عام است. البته اگر حق انتخاب مسکن از طرف مرد به زن داده شده باشد و زن در منزل انتخابی مرد سکونت نکند، از مصادیق عدم تمکین نیست. بر اساس تعریف ماده 1117 مرد می‌تواند زن را از اشتغال به مشاغلی بر خلاف مصالح و حیثیت خانوادگی یا حیثیت و مصلحت خود زن باشد، منع کند. در صورت سر باز زدن زن از اشتغال به این امور زن از تمکین عام خارج شده و ناشزه است.

تمکین خاص

برقراری روابط زناشویی در حد متعارف جزء وظایف زن در قبال شوهر است. اگر زن از برقراری رابطه جنسی در حد متعارف خودداری کند، تمکین خاص کرده و ناشزه است.

شرایط ناشزه بودن

  • عدم سکونت زن در منزلی که شوهر برای زندگی مشترک انتخاب کرده است.
  • عدم انجام وظایف تعین شده از سوی زن
  • اشتغال زن به کاری که برخلاف حیثیت و شان خانوادگی یا حیثیت خود زن است.
  • در صورت عدم وجود موارد مجاز یا بدون داشتن عذر موجه زن از رابطه جنسی با شوهر امتناع کند.

نفقه زن ناشزه

همان‌گونه که ذکر شد اثبات ناشزه بودن زن برای وی بار مالی دارد. از جمله اینکه با تصریح ماده 1108 قانون مدنی در صورت اثبات ناشزه بودن زن نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد و زن نمی‌تواند از دادگاه درخواست نفقه کند.

مهریه زن ناشزه

مهریه مالی است که با جاری شدن صیغه ازدواج پرداخت آن از سوی مرد واجب است و کیفیت زندگی مشترک پس از آن و حتی اثبات ناشزه بودن زن دلیلی بر اسقاط این حق وی و عدم پرداخت مهریه نخواهد بود.

ناشزه

محبوبه حجتیان، بهترین وکیل طلاق 

برای انجام طلاق با مراجعه به محبوبه حجتیان به عنوان وکیل خانواده که سال‌ها تجربه و پرونده موفق در زمینه دعاوی خانوادگی در تهران و شهرستان‌ها دارد، می توانید در جلسات تشکیل شده در دادگاه حضور نداشته باشید. ایشان با پرونده‌های موفق در زمینه دعاوی خانواده شما را در این مسیر همراهی می‌کند.

همچنین در نظر داشته باشید هر کسی یک بار فرصت دفاع و موفقیت در هر پرونده را داشته و نتیجه آن تاثیر بسیار زیاد بر موضوعات مالی و حقوقی افراد جامعه دارد، به طور قطع در این زمینه نباید هیچ ریسکی را انجام دهد. از این رو برای داشتن پرونده ای موفق در زمینه مسائل حقوقی و کیفری می توانید تنظیم لایحه، شکواییه و دادخواست خود را به محبوبه حجتیان، به عنوان بهترین وکیل پایه یک دادگستری بسپارید. ایشان با دانش کافی و تسلط بر قوانین حقوقی توانایی تنظیم شکواییه، لایحه و دادخواست مسائل حقوقی و کیفری شما را به صورت کاملا حرفه ای دارا است. با این کار هزینه کمتری نسبت به حق الوکاله از شما دریافت می شود. همچنین امکان پیگیری مراحل پرونده توسط خود شما فراهم می شود و به شما اطمینان داده خواهد شد که به راحتی می توانید حقانیت خود را اثبات کنید.

موسسه حقوقی محبوبه حجتیان در راستای احقاق حقوق شما در همه زمینه‌های حقوقی و کیفری آماده ارائه خدمات است. با استفاده از خدمات این موسسه می توانید مسائل حقوقی خود را رفع کنید و به نتیجه مطلوب خود برسید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *