وکیل حقوقی, وکیل تجاری, وکیل ملکی

نکات قراردادهای کاری

نکته‌های قراردادهای کاری

نکات قراردادهای کاری که باید رعایت شود

نکات قراردادهای کاری..!

تنظیم قرارداد یکی از مسائل مهم و تاثیر گذار در زندگی بسیاری از اشخاص می باشد. گاها می‌تواند منافع زیادی برای شخص به همراه آورد و یا در صورت عدم توجه به نکات دقیق حقوقی درج شده در متن قرارداد می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری برای  افراد در پی داشته باشد. به همین دلیل اگر چه ما در این مطلب به شما کمک می‌کنیم نکات اصلی که باید در قرارداد گنجانده شود را بدانید.

اما قویا توصیه می‌کنیم حتما در تنظیم قرارداد با وکیلی مجرب مشورت نموده تا از ضررهای احتمالی پیش رو و مراجعه به مراجع قضایی و داوری پیشگیری شود.

اگر چه قانون هر توافقی بین افراد را محترم می شمارد اما این توافق نباید برخلاف قانون باشد. در ادامه متن به توضیح پیرامون عنواین مختلف درج شده در متن قرارداد می‌پردازیم.

شرایط صحت قرارداد

برای صحت قراردادها طبق ماده‌ی 190 قانون مدنی دارا بودن چهار شرط لازم است:

  1. قصد و رضای طرفین.
  2. اهلیت طرفین.
  3. موضوع معینی که مورد معامله باشد.
  4. مشروعیت جهت معامله.

انواع قراردادها

قراردادها عناوینی مختلفی دارند مانند:

  • استخدام
  • پیش فروش آپارتمان
  • مشارکت در ساخت
  • اجاره
  • پیمانکاری
  • قرارداد مشارکت مدنی و…

بنابراین لازم است که قرارداد با نیاز هر کسب و کار و کاملا متناسب با آن تنظیم شود و بر همین اساس نمی‌توان برای همه‌ی قراردادها متنی آماده و از پیش تعیین شده‌ی یکسانی تنظیم نمود. پیشنهاد ما به شما این است در حوزه‌های اختصاصی هر قرارداد با متخصص آن حوزه مشورت نمایید تا ضرر و زیانی متوجه شما نشود.

مطالب مرتبط:

شکواییه

نکات قراردادهای کاری

نکات قراردادهای کاری

مطالب کاربردی:

مطالبه های حقوقی

در ادامه شما را با 10 تا از نکات قراردادهای کاری مهم آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

1- عنوان

یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین اقدامات در تنظیم قرارداد انتخاب عنوان مناسب با حدود تعهدات و مفاد قرارداد مورد نظر طرفین قرارداد می‌باشد.

2- طرفین قرارداد

یک قرارداد می‌تواند بین دو یا چند نفر و یا بین اشخاص حقوقی و یا حقیقی تنظیم شود که لازم است مشخصات کامل طرفین قرارداد در متن قرارداد گنجانده شود. چنانچه قرارداد با شخص حقوقی (شرکت) باشد، لازم است نام شخص حقوقی، شناسه ملی، شماره‌ی ثبت و نشانی آن نوشته شود.

لازم به ذکر است که در قراردادهایی که با شرکت‌ها بسته می‌شود طرف قرارداد شرکت محسوب می‌شود نه مدیران شرکت. همچنین مسئولیت اجرای تعهدات با شرکت می‌باشد مگر آنکه خلاف آن در قرارداد ذکر شود.

در مورد شرکت‌ها باید آگهی تاسیس شرکت، آگهی ثبتی آخرین تغییرات شرکت، اساس‌نامه و حق امضاداران آن شرکت مورد برررسی قرار گیرد و لزوما باید ملاحظه‌ی اساس‌نامه شرکت و آگهی آخرین تغییرات مندرج در آن مشخص شود که شرکت در محدوده‌ی موضوع فعالیت خود قصد انعقاد قرارداد داشته باشد. همچنین اشخاصی که برای شرکت حق امضای اسناد و قرارداد را دارا می‌باشند همچنین نمایندگی‌های شرکت محرز باشد.

نکته:

1- برای تنظیم قرارداد با اشخاص حقیقی لازم است نام و نام خانوادگی وی، مشخصات هویتی و نشانی او ثبت شود و هر‌گونه تغییرات در اطلاعات طرفین در پیوست قرارداد آورده شود.

2- برای تنظیم قرارداد با اشخاص حقوقی توجه به سه شرط برای طرف مقابل ضروری است

  • شرط بلوغ
  • عقل
  • ممنوع المعامله نبودن شخص، برای مثال افراد ورشکسته حق معامله ندارند.

3- اگر طرف معامله ولی مالک باشد و مالک صغیر باشد باید دقت کنیم در زمان تنظیم قرارداد مالک به سن قانونی نرسیده باشد و از شناسنامه‌ی کودک صغییر که با امضای ولی باشد، رونوشت گرفته شود.

4- اگر طرف قرارداد قیم مالک است باید قیم نامه روئیت شود و فتوکپی آن با امضای قیم اخذ شود و چنانچه نیاز به مجوز از مقام قضایی دارد مجوز های لازم اخذ گردد.

انواع مختلف قراردادها

انواع مختلف قراردادها

مطالب حقوقی:

داوری و حل اختلاف

 

3- معرفی نماینده یا وکیل برای طرفین قرارداد

چنانچه طرفین قرارداد وکیل یا نماینده شخص است باید مشخصات زیر درج گردد.

  • نام و نام خانوادگی
  • نام پدر
  • شماره ملی
  • آدرس
  • کد پستی
  • تلفن همراه
  • شماره و تاریخ وکالت نامه ی وکیل

4- موضوع و مدت قرارداد

موضوع قرار داد مال یا عملی است که افراد قرارداد متعهد به انجام یا تسلیم آن هستند و نشان دهنده محدوده قرارداد و میزان تعهدات طرفین است.

5- موضوع قرارداد باید شرایط زیر را دارا باشد:

  1. ارزش اقتصادی داشته باشد.
  2. در زمان انعقاد قرارداد موجود ،معین ومعلوم باشد.
  3. چنانچه در زمان انعقاد قرارداد موجود نیست باید کمیت، کیفیت آن معلوم باشد و کاملا توصیف گردد و واگذارکننده به ساخت، تولید و واگذاری آن پس از تولید با توصیف تمام جزییات متعهد شود.
  4. فروشنده ضرورتا باید مالک آن باشد و تسلیم مال امکان‌پذیر باشد و اگر مال مربوط به غیر باشد و مالک اصلی به انتقال آن راضی نشود معامله باطل است.
  5. در تنظیم قرارداد تاریخ شروع و اتمام قرارداد به صورت دقیق درج می‌گردد.

6- محل تنظیم قرارداد و انجام تعهدات

در تنظیم قرار داد محل تنظیم قرارداد باید مشخص باشد زیرا طبق قانون آئیین دادرسی مدنی در رسیدگی دادگاه صالح به اختلافات ناشی از قرارداد تعین محل نقش مهمی دارد.

همچنین باید محل انجام تعهد خصوصا در قراردادهایی که ارائه خدمات یا تحویل کالا موضوع آن است باید مشخص باشد.

7- مبلغ قرارداد

شیوه پرداخت مبلغ قرارداد بسته به توافق طرفین که به صورت نقد یا به صورت اقساط باشد، باید ثبت گردد در صورت قسطی بودن مبلغ باید نحوه پرداخت اقساط به طور دقیق مشخص شود. همچنین برای اطمینان بیشتر بهتر است مبلغ علاوه بر عدد به صورت حروف نیز نوشته شود تا از اشتباهات احتمالی جلوگیری شود.

در معاملات چک و سفته‌ای که اخذ می‌شود حتما به امضای طرفین باشد و از دریافت اسنادی که آدرس آن مشخص نیست خودداری شود. حتما از اصالت اسناد رد و بدل شده اطمینان حاصل شود.

8- شروط و تعهدات

در هر قراردادی بسته به موضوع قرارداد شروط و تعهداتی را دارا می‌باشد این شروط و تعهدات که با توافق طرفین حاصل شده باید در متن قرارداد درج شود.

9- ضمانت نامه

در هر قراردادی ممکن است طرفین برای اطمینان خاطر از اجرای تعهدات از طرف مقابل درخواست تضمیین کنند که این تضمیین باید در متن قرارداد گنجانده شود.

10- حل اختلافات

طرفین قرارداد می‌توانند برای حل اختلافات احتمالی، راهکارهایی مانند مراجعه به مقام قضایی و یا داوری را در نظر گیرند که این روش و شرایط آن می‌تواند در قرارداد تنظیم گردد.

مطالب برتر:

مشاوره حقوقی و تنظیم لایحه

شرایط فسخ قرارداد

طرفین قرارداد می‌توانند بر شروطی توافق حاصل کنند که در صورت وقوع آن، قرارداد فسخ و ادامه همکاری متوقف خواهد بود. چنانچه اطلاعات قراردادی آن قدر زیاد باشد که نتوان همه آن‌ها را در متن اصلی ثبت نمود، می‌توان آن اطلاعات را به عنوان ضمیمه قرارداد به متن اصلی افزود.

توافق در قرارداد

توافق در قرارداد

بیشتر بخوانید:

فسخ قرارداد

 

سایر نکاتی که باید درتنظیم قرار داد به آن توجه نمود

  1. اگر در متن قرارداد کلماتی وجود دارد که مبهم است و نیاز به تعریف دارد حتما قسمتی برای تعریف آن کلمات اختصاص داده شود.
  2. از ذکر مطالب غیر ضرور که باعث طولانی شدن متن قرار داد می‌شود پرهیز گردد.
  3. در حالت خستگی ،تشنگی، گرسنگی و عصبانیت از تنظیم قرارداد خودداری نمایید.
  4. متن قرارداد خوش خط و خوانا نوشته شود و در صورت خط خوردگی اصلاحیه و علت آن درج و به امضای طرفین برسد.
  5. به تعداد افراد ذی‌نغع از متن قرار داد نسخه تنظیم گردد.
  6. اگر یکی از طرفین قرارداد ورثه باشد گواهی حصر وراثت الزامی است.
  7. تمامی نکات و جزئیاتی که برای شما اهمیت دارد در قرارداد درج شود.

صفحه لینکدین محبوبه حجتیان را حتما دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *