وکیل حقوقی, وکیل تجاری, وکیل خانواده, وکیل کیفری, وکیل ملکی

داوری و حل اختلاف چیست؟

داوری و حل اختلاف چیست؟

داوری و حل اختلاف

امروز با گسترش روابط تجاری و توسعه روابط اقتصادی وجود تضمینات کافی و لازم در هر قرارداد لازم و ضروری است. از سویی وجود مراحل طولانی و قوانین مختلف و دست و پا گیر در دادگاه‌ها منجر شده که طرفین قرارداد به دنبال راه حلی باشند تا از طریق آن بتوانند اختلافات ناشی از قرارداد را داوری و حل اختلاف کنند.

در دنیای تجاری امروز نهاد داوری از مهم‌ ترین و اساسی ترین اصل در قراردادها شناخته شده است. همچنین تجار و سایر افراد را مصمم به تعیین داوری و حل اختلافات از طریق داوری کرده است. همچنین امروزه نهاد داوری از مهم‌ترین نهادهای شناخته شده در روابط اقتصادی است که در صحنه بین‌ المللی نیز تجار و شرکت‌ های مختلف برای سهولت در قرارداد و انجام تعهدات به نهاد داوری اتکا کرده اند.

داوری برای حل اختلافات چیست؟

داوری یک روش جایگزین برای حل اختلافات حقوقی خارج از سیستم قضایی است. در این روش، طرفین دعوا با توافق یکدیگر، شخص ثالثی را به عنوان داور انتخاب می‌ کنند تا به اختلاف آنها رسیدگی و رأی نهایی را صادر کند. رأی داور برای طرفین لازم الاجرا است و می‌ توان آن را به مراجع قضایی برای اجرا ارائه کرد.

درواقع می توان بیان کرد داوری یک روش خارج از دادگاه برای حل اختلافات حقوقی است که در آن طرفین مختلف به توافق برای حل اختلاف خود توسط یک یا چند داور مستقل می ‌رسند. داوری معمولاً برای حل اختلافاتی که به صورت قراردادی پیش‌ بینی شده‌، استفاده می ‌شود، اما می ‌تواند در برخی موارد به عنوان روشی برای حل اختلافات غیرقراردادی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

حل اختلاف به وسیله داوری معمولاً به صورت سریع  انجام می‌ شود و ممکن است هزینه‌ کمتری نسبت به یک دادگاه رسمی داشته باشد. تصمیمات داوری برای طرفین غیرقابل اعتراض هستند و به شکل قانونی باید به اجرا درآید. به طور کلی داوری یک روش منعطف و خصوصی برای حل اختلافات حقوقی است که به کاهش مسائل مربوط به رسیدگی به پرونده‌ های قضایی کمک می‌ کند.

داوری و حل اختلاف دو روش جایگزین برای حل و فصل اختلافات بدون مراجعه به دادگاه هستند.

در داوری، طرفین درگیر یک اختلاف داوطلبانه توافق می کنند که پرونده خود را به یک شخص ثالث بی طرف به نام داور ارجاع دهند. داور پس از شنیدن و بررسی مدارک  طرفین، رأی نهایی و الزام آوری را صادر می کند. رای داوری معمولاً قطعی است و به ندرت می توان آن را در دادگاه به چالش کشید.

حل اختلاف یک فرآیند غیررسمی تر است که در آن یک شخص ثالث بی طرف به نام مذاکره کننده یا میانجی گر به طرفین درگیر در یک اختلاف کمک می کند تا به توافق خودشان برسند. مذاکره کننده یا میانجی گر در مورد ماهیت اختلاف قضاوت نمی کند، بلکه به طرفین کمک می کند تا با یکدیگر مذاکره کنند و راه حلی پیدا کنند که برای هر دو طرف قابل قبول باشد.

داوری و حل اختلاف با وکیل حرفه ای

 

مزایای استفاده از داوری برای حل اختلافات

سریع تر از دعاوی قضایی: داوری و حل اختلاف معمولاً سریع تر از دعاوی قضایی به نتیجه می رسند، زیرا نیازی به رعایت تشریفات رسمی دادرسی نخواهد بود. بنابراین فرایند داوری معمولاً سریع‌ تر از رسیدگی قضایی است.

کم هزینه تر از دعاوی قضایی: داوری و حل اختلاف معمولاً کم هزینه تر از دعاوی قضایی هستند، زیرا نیازی به پرداخت هزینه های دادرسی و وکالت بالا نیست. پس داوری می ‌تواند به صرفه ‌تر از دادرسی باشد.

محرمانه تر از دعاوی قضایی: داوری و حل اختلاف معمولاً محرمانه تر از دعاوی قضایی هستند، زیرا در دادگاه علنی برگزار نمی شوند. جلسات داوری به صورت محرمانه برگزار می‌ شود.

کنترل بیشتر طرفین دعوی: در داوری و حل اختلاف، طرفین درگیر کنترل بیشتری بر فرایند حل و فصل اختلاف خود دارند. طرفین دعوا در انتخاب داور و روند داوری نقش دارند.

معایب داوری برای حل اختلاف

رأی داوری قطعی است: رأی داوری معمولاً قطعی است و به ندرت می توان آن را در دادگاه به چالش کشید.

مذاکره کننده یا میانجی گر ممکن است نتواند به توافق برسد: مذاکره کننده یا میانجی گر ممکن است نتواند به طرفین درگیر در یک اختلاف کمک کند تا به توافق برسند.

ممکن است به اندازه دعاوی قضایی عادلانه نباشد: داوری و حل اختلاف ممکن است به اندازه دعاوی قضایی عادلانه نباشد؛ زیرا قوانین و مقررات یکسانی حاکم بر آنها نیست.

چه زمانی باید از داوری برای حل اختلاف استفاده کرد؟

داوری و حل اختلاف می تواند برای حل و فصل انواع مختلف اختلافات، از جمله اختلافات تجاری، مدنی و خانوادگی استفاده شود. داوری و حل اختلاف زمانی مناسب هستند که طرفین درگیر بخواهند به سرعت و به طور مقرون به صرفه و بدون مراجعه به دادگاه اختلاف خود را حل و فصل کنند.

نحوه انتخاب داوری برای حل اختلاف

اگر در حال بررسی استفاده از داوری یا حل اختلاف برای حل و فصل اختلاف خود هستید، مهم است که ابتدا با یک وکیل مشورت کنید تا در مورد گزینه های خود صحبت کنید. وکیل می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا داوری یا حل اختلاف برای شما مناسب است و در صورت تمایل، می تواند به شما در یافتن یک داور یا مذاکره کننده/میانجی گر واجد شرایط کمک کند.

نقش وکیل در داوری چیست؟

یک وکیل حقوقی می ‌تواند در مراحل مختلف داوری به شما کمک کند که عبارت است از:

  • تهیه و تنظیم قرارداد داوری: وکیل پایه یک دادگستری می‌ تواند به شما در تنظیم شروط داوری در قراردادتان کمک کند تا از بروز اختلافات در آینده جلوگیری شود.
  • انتخاب داور: وکیل می‌تواند با توجه به تخصص و تجربه خود، داوری مناسب را برای شما انتخاب کند.
  • تهیه و تنظیم لایحه دفاعیه: وکیل حقوقی با تجربه می تواند لایحه دفاعیه شما را به داور ارائه دهد و از حقوق شما در جلسات داوری دفاع کند.
  • اعتراض به رأی داور: در صورت اعتراض به رأی داور، وکیل حرفه ای می‌ تواند به شما در تنظیم و ارائه اعتراضتان به مراجع قضایی کمک کند.

انتخاب وکیل حرفه ای برای داوری

انتخاب وکیل متخصص و با تجربه در داوری از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین وکیلی که انتخاب می‌کنید باید به قوانین و مقررات داوری و به موضوع اختلاف شما آشنا باشد. برهمین اساس پیشنهاد می شود از محبوبه حجتیان به عنوان بهترین وکیل حقوقی که دارای دانش کافی است و تسلط کامل بر قوانین دارد، استفاده کنید.

داوری و حل اختلافات با وکیل محبوبه حجتیان

موفقیت پرونده های مختلف با داوری

اصولا قوانین مختلف در کشورها و نیز طولانی بودن روند رسیدگی و هزینه‌ های آن در پرونده‌ های قضایی افراد را به سمت و سوی داوری سوق داده است. چه آنکه در نهاد داوری در کوتا‌ه‌ ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه اختلافات حل و فصل می‌ شود.

از آنجا که در قانون آیین دادرسی در امور مدنی نیز نهاد داوری پیش بینی گردیده است. از سویی دیگر روند رسیدگی به علت حجم کثیر پرونده‌های قضایی و نیز هزینه‌های متحمل شده بر آن بسیار بالا است. اشخاص به دنبال حل اختلافات از طریق داوری هستند.

با عنایت به اینکه در داوری داشتن دانش حقوقی برای حل اختلافات بسیار از لوازم ضروری آن است.

موسسه حقوقی حجتیان دارای موفقیت بسیار در پرونده های مختلف با موضوعات پیچیده همراه با داوری است. برهمین اساس با دارا بودن دانش لازم بهترین راه حل برای حل اختلافات از طریق داوری را پیش بینی می کند. لذا در صورت تمایل می‌ توانید با استفاده از نهاد داوری حل اختلافات خود را به این موسسه بسپارید.

صفحه لینکدین ما را حتما دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *