وکیل حقوقی, مطالبه طلب چک سفته

مطالبه های حقوقی

مطالبه های حقوقی

مطالبه های حقوقی چیست؟

منظور از مطالبه های حقوقی کلیه تعهداتی است که به موجب اسباب مختلف بین اشخاص جامعه ایجاد می‌شود و رابطه وصول مطالبات حقوقی را شکل می‌دهد. همچنین در یک طرف این رابطه « مدیون یا بدهکار » و در طرف دیگر آن « دائن یا طلبکار » قرار دارد.

وصول مطالبه های حقوقی به معنای باز پس گرفتن مطالبات معوق از بدهکار و تبدیل اسنادی چون چک و انواع آن و سفته به پول نقد می‌باشد.

اسباب ایجاد مطالبه های حقوقی

مطالبه های حقوقی اسباب گوناگونی دارند و منشأ این تعهدات، مختلف است. گاهی سبب ایجاد تعهدات حقوقی یک قرارداد بین دو یا چندشخص است که تعهدات قراردادی نامیده می‌شود.

گاهی نیز سبب ایجاد تعهدات حقوقی قرارداد ارادی و از پیش تعیین شده نیست که الزامات خارج از قرارداد نام دارد. به بیانی دیگر روابط اجتماعی بین افراد جامعه ممکن است در ابتدا فقط جنبه ی اجتماعی داشته باشند اما به مرور می‌توانند آثار حقوقی و تعهدات حقوقی ایجاد کنند.

در هر دو مورد فرد متعهد ملزم به انجام یا ترک فعلی می‌شود. اما اصطلاح مطالبه های حقوقی و وصول مطالبات بیشتر در شرایطی به کار می رود که تعهدات افراد جنبه مالی داشته باشد. یعنی فرد متعهد، ملزم به پرداخت وجه نقد به شخص دیگر گردد.

با این تفاسیر تعهد داشتن نسبت به هر کار یا چیزی بسیار مهم است. پیشنهاد ما برای شما این است که نکات قرارداهای کاری را بدانید و به آن‌ها واقف باشید.

تعهدات قرارداد

تعهدات قرارداد

چه اسنادی موجب ایجاد تعهدات حقوقی می‌شود؟

برای آشنایی با نحوه وصول مطالبه های حقوقی ابتدا لازم است که با اسنادی که موجب ایجاد تعهدات حقوقی می‌شوند آشنا گردید. در ادامه به طور خلاصه شما را با آنها آشنا می‌کنیم. اسنادی که تعهدات و مطالبه های حقوقی مستند به آنها ایجاد می‌شوند به دو نوع عادی و رسمی تقسیم می‌شوند.

سند رسمی و عادی

منظور از سند رسمی سندی است که در حدود ضوابط قانونی توسط مأمور رسمی در دفترخانه تنظیم شده است. در مقابل، سند عادی به سندی گفته می‌شود که اشخاص بدون تشریفات خاص آن را میان خود تنظیم می‌کنند. به عنوان مثال قراردادی که در دفترخانه تنظیم می‌شود، نوعی سند رسمی و قراردادی که در دفاتر املاک تنظیم می‌گردد، یک سند عادی به شمار می‌رود.

اگر ایجاد تعهد حقوقی مستند به سند رسمی باشد، این سند در مرحله‌ وصول طلب، امتیازات ویژه‌ای را در اختیار خواهان دعوا قرار می‌دهد.

هر یک از اسناد عادی و رسمی نیز به دو نوع تجارتی و غیر تجارتی تقسیم می‌شود. مهم‌ترین اسناد عادی تجارتی که تعهد حقوقی به وجود می‌آورد، چک و سفته می‌باشد. لذا به چک و سفته عنوان سند تجارتی اطلاق می‌شود.

اوراق قرضه، اوراق بهادار، اسناد اعتباری، برگه‌ سهام و بارنامه از دیگر اسناد تجارتی هستند. چک رایج‌ترین سند عادی تجارتی است که در روابط میان اشخاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. چک اگر چه از لحاظ ماهیتی یک سند عادی است اما امتیازات مربوط به اسناد رسمی را دارد.

به وفور مشاهده شده که دعوای الزام به تنظیم سند رسمی برای تمامی کسانی که نکات مهم سندهای رسمی و عادی را رعایت نمی‌کنند، پیش آمده است.

سند رسمی و عادی

سند رسمی و عادی

وصول مطالبه های حقوقی

وصول مطالبات حقوقی به تمامی اقداماتی گفته می‌شود که طلبکار در راستای احقاق حق خود در برابر بدهکار انجام می‌دهد. این اقدامات می‌تواند از طریق دو روش صورت گیرد. غیرحقوقی و حقوقی.

روش غیر حقوقی

در این روش همان گونه که مشخص است فرد طلبکار سعی می‌کند از طریق غیر حقوقی و گاهی غیر قانونی به دنبال وصول مطالبات حقوقی خود باشد. لذا با تمسک به تهدید و یا حتی ضرب و شتم به دنبال احقاق حق خود می باشد.

همانگونه که پیداست این روش کمکی به احقاق حق او نمی‌کند. بلکه آن را به تأخیر انداخته و حتی سبب ایجاد پرونده کیفری برای او می‌شود. روش دیگر غیر حقوقی کمک خواستن از افراد تأثیر گذار و میانجی برای گرفتن حق خود است که این روش بسیار سریع‌تر فرد طلبکار را به وصول حقش می‌رساند.

روش حقوقی

اگر از طریق غیر حقوقی و مذاکره، طلبکار نتوانست حق خود را وصول نماید می‌تواند با کمک خواستن از یک وکیل با تجربه و از طریق دادگاه به دنبال وصول مطالبات حقوقی خود باشد.

وصول مطالبات شرکتی

شرکت‌های تازه تاسیس برای ثابت ماندن و عدم مواجه با مشکل در مسیرهای تجاری خود باید با نحوه وصول مطالبات حقوقی شرکتی آشنا باشند. این شرکت‌ها نیز در ابتدا سعی دارند تا از طریق مذاکره با بدهکار خود که شخصی حقیقی یا حقوقی است و به کمک روش غیر حقوقی در جهت وصول مطالبات خود برآیند.

اما چنانچه موفق نشدند با کمک گرفتن از وکلا و طی نمودن مراحل قانونی، و ارسال اخطاریه برای بدهکار در جهت وصول مطالبه های حقوقی خود اقدام می‌کنند.

از طریق پیج اینستاگرام می‌توانید ما را دنبال کنید و مطالب حقوقی روز را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *