وکیل ملکی, اثبات بیع, الزام و تنظیم سند رسمی, خلع ید

انواع دعاوی ملکی ثبتی

دعاوی ملکی ثبتی - وکیل محبوبه حجتیان

دعاوی ملکی به سه دسته دعاوی ملکی حقوقی ، دعاوی ملکی کیفری و دعاوی ملکی ثبتی تقسیم می شوند . دعاوی ملکی ثبتی همانطور که از نامش پیداست با ملک و سند و ثبت ارتباط دارد و همه دعاوی که در این حوزه هستند در دسته دعاوی ملکی ثبتی جای می گیرند .

دعاوی ملکی ثبتی نیز انواع گوناگونی دارند که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت . کمک از یک وکیل ملکی باتجربه و آگاه می تواند شما را به موفقیت در دعاوی ملکی برساند .

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان با سالها تجربه در زمینه دعاوی ملکی آماده ارائه مشاوره حقوقی و وکالت شما عزیزان می باشد .

انواع دعاوی ملکی ثبتی کدامند ؟

انواع دعاوی ملکی ثبتی جهت برطرف نمودن مشکلات و مسائل ثانوی در مفاد قرارداد ، روند کار و یا سند ملک در وقت عقد قرارداد یا پس از آن در هنگام خرید و فروش املاک است .

مشکلاتی از این دست به دلیل سهل انگاری یا تعجیل در وقت خرید و فروش و معامله ملک بوجود می آید و برای رفع این مشکلات و خسارات احتمالی باید از راه طرح دعوی ثبتی جهت ملک معامله شده اقدام کرد .

مقاله مرتبط : دعاوی ملکی کیفری چیست ؟

دعاوی ملکی ثبتی - انواع دعاوی ملکی ثبتی

مهمترین دعاوی ملکی ثبتی به این قرارند :

  • دعوی ابطال سند رسمی
  • دعوی افراز ملک
  • دعوی ابطال سند مالکیت معارض
  • دعوی ابطال اجرائیه ثبتی املاک مرتبط
  • دعوی ابطال نظریه هیئت حل اختلاف اداره ثبت اسناد کشور
  • دعوی ابطال مراحل ثبتی
  • دعوی توقیف عملیات اجرایی
  • دعاوی ملکی اجرای ثبت
  • و …

یک قرارداد ملکی معتبر دارای چه قسمت هایی است ؟

در هنگام عقد قرارداد ملکی باید به این قسمت ها بسیار دقت نمود :

نام و هویت فروشنده و خریدار : در یک قرارداد معتبر خرید و فروش باید مشخصات کامل و صحیح هر دو طرف خریدار و فروشنده شامل نام و نام خانوادگی ، شماره شناسنامه و کد ملی ، شماره تلفن ، مشخصات پیمانکاران ، مستاجران و … بصورت کامل و دقیق قید شود .

تعیین مورد معامله بصورت دقیق و واضح : چیزی که قرار است مورد معامله قرار بگیرد اعم از زمین ، ملک ، مغازه و … باید به صورت دقیق و صحیح بیان گردد . مثلا در مورد زمین یا ملک باید آدرس دقیق ، شماره سند و مشخصات سند با دقت بیان شود . اگر مورد معامله به درستی مشخص نباشد نمی توان به قرارداد استناد نمود .

قیمت مورد معامله : قیمت ملک در هر معامله ای باید به دقت بیان شود . قرارداد اگر از هر نوعی باشد شامل اجاره نامه ، مبایعه نامه و … حتما قیمت توافق شده باید در آن قید گردد در غیر این صورت نمی توان به آن استناد نمود .

مدت مورد معامله : در کلیه قراردادها بایستی زمان معامله بیان گردد . اگر زمانی که در معامله تعیین شده پایان یابد و خریدار و فروشنده به وظایف خود در قرارداد عمل نکرده باشند باید به سایر مفاد استناد نمود .

مقاله پیشنهادی : خرید و فروش ملک قولنامه ای با وکیل ملکی حرفه ای 

دعاوی ملکی ثبتی - دعاوی ملکی معتبر

نکاتی که خریدار و فروشنده قبل از خرید و فروش ملک باید به آن توجه کنند

  • خریدار باید تحقیق نماید تا مطمئن شود مورد معامله به دیگری تعلق ندارد و مال غیر نمی باشد . مثلا ملک از املاک وقفی نباشد یا ملک و زمین شریکی نباشد و خریدار بررسی نماید که شش دانگ ملک موردنظر متعلق به فروشنده است .
  • ویژگی های مورد معامله اعم از ملک ، زمین ، مغازه و … بایستی به درستی مشخص باشد . این ویژگی ها شامل متراژ ، آدرس و سایر مشخصات می باشد . برای اطمینان از این مورد می توان به اداره ثبت مراجعه کرده و تحقیقات لازم را انجام داد .
  • خریدار باید بررسی نماید تا مطمئن شود که فروشنده ملک از نظر قانونی ، منع قانونی برای فروش ملک نداشته باشد .
  • آیا مالک مغازه ، زمین یا ملک وضعیت درستی جهت فروش ملک دارد : خریدار قبل از خرید ملک باید وضعیت مالک را از نظر سن ، سلامت عقل و اختیارات او برای فروش بررسی نماید .

بیشتر بخوانید : نقش وکیل ملکی حرفه ای در دعاوی ملکی

دعاوی ملکی ثبتی - خرید و فروش ملک

نقش وکیل ملکی در انواع دعاوی ملکی ثبتی

برای طرح دعاوی ملکی ثبتی در دادگاه شما نیاز به یک وکیل امور ملکی آگاه و باتجربه دارید . وکیل ملکی با بررسی اسناد و مدارک و همچنین جمع آوری اطلاعات لایحه دفاعیه و دادخواست را تنظیم می نماید و در دادگاه از پرونده ملکی شما دفاع می نماید .

در بعضی مواقع ممکن است در پرونده نیاز به نظر کارشناس باشد که اگر شما به این نظر معترض باشید وکیل ملکی می تواند اعتراض را به استحضار دادگاه برساند . همچنین اگر دادگاه به نفع شما رای صادر نکرد وکیل ملکی شما می تواند دادخواست تجدیدنظرخواهی را تقدیم دادگاه نماید .

کمک از یک وکیل ملکی ثبتی باتجربه می تواند در کلیه مراحل پرونده شما را کمک نموده و موجب احقاق حق شما شود . وکیل محبوبه حجتیان با سالها تجربه در زمینه وکالت دعاوی ملکی آماده ارائه مشاوره حقوقی و وکالت شما در زمینه های ملکی می باشد .

لازم به ذکر است که محبوبه حجتیان به عنوان بهترین وکیل ملکی می ‌تواند به شما در تمام مراحل دعاوی ملکی کمک کند تا به نتیجه مطلوب برسید .

از طربق لینک زیر می توانید با محبوبه حجتیان ، وکیل پایه یک دادگستری ارتباط برقرار کنید .

ما را در اینستاگرام دنبال کنید . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *