وکیل تجاری

با خرید و فروش حواله های خودرو ، خود را به دردسر نیندازید!

خرید و فروش حواله های خودرو - وکیل حجتیان

در این چند وقت اخیر خرید و فروش حواله های خودرو بسیار زیاد شده، تا به حال با این مشکل مواجه شدید که بعد از خرید حواله، خودرو به شما تحویل داده نشده؟ در ادامه قوانین خرید و فروش حواله های خودرو را از زبان وکیل پایه یک دادگستری بخوانیم.

طبق ماده 10 قانون مدنی در مورد قراردادها ، هرگونه قرارداد و خرید و فروشی آزاد است و دو فرد که می خواهند با یکدیگر قراردادی منعقد کنند اصل آزادی قراردادها بر آنها حاکم است . این به معنی اینست که دو طرف قرارداد منعی ندارد چه چیزی را معامله کنند ، با چه قیمتی معامله کنند ، در چه شرایطی معامله کنند و چه تعهدی بدهند .

تمام این موارد در قانون ایران طبق اصل آزادی قراردادها آزاد است و صرف اراده افراد تعیین می کند که قرارداد چه باشد و به چه صورت منعقد شود . ولی ماده 10 قانون مدنی شامل دو استثناء در این زمینه است . این دو استثناء در مورد قراردادهایی است که خلاف شرع یا قانون باشند. قانونگذار از قراردادی که برخلاف قانون و شرع باشد حمایت نمی کند.

مقاله پیشنهادی : راهنمای انتخاب وکیل حقوقی 

خرید و فروش حواله های خودرو - دردسرهای خرید حوالجات خودرو

آیا خرید و فروش حواله های خودرو قانونی است؟

درخصوص خرید و فروش حواله های خودرو ، این معامله و قراردادها توسط قانون منع شده است . اصولا شرایطی که برای قرعه کشی ها یا اعطای حواله در نظر گرفته شده صرفا به افراد خاصی تعلق می گیرد . مثلا به مادران جوانی که دارای تعداد فرزندان مشخصی هستند یا فرزند متولد شده در سال جدید دارند خودرو تعلق می گیرد .

این حواله صرفا برای شخصی با چنین مشخصات است و قانونگذار قصد دارد حمایت های تشویقی از افرادی که اقدام به فرزندآوری می کنند داشته باشد و یا افرادی که چندین سال است موفق به خرید خودرو نشده اند برای اینکه تفاوت طبقاتی آنها را با سایر اقشار جامعه کاهش دهد اقدام طرح های تشویقی از این دست می کند .

لذا این گونه طرح ها صرفا برای این گروه از افراد تعیین و تعریف شده است . حال اگر شخصی برای خرید خودرو ثبت نام کند ، مثلا مادر جوانی برای خرید خودرو ثبت نام کند و حواله ای به نام او صادر شود اگر توان مالی خرید خودرو را نداشته باشد و یا نیاز به وجهی که از بابت فروش حواله به دست می آورد ، داشته باشد تکلیف چیست ؟ آیا می توان حواله را بصورت قانونی خرید و فروش نمود ؟ در جامعه به جهت اینکه تامین مالی خرید خودرو برای برخی از افراد سخت است به محض بدست آوردن حواله ، به فروش آن در بازار آزاد اقدام می کنند .

اگر در خرید و فروش حواله های خودرو به مشکل برخورده اید با بهترین وکیل خانم در تهران تماس بگیرید. 

خرید و فروش حواله های خودرو - آیا خرید و فروش حوالجات خودرو قانونیست؟

نظر وکلای حقوقی در مورد خرید و فروش حواله های خودرو

اگر در مورد مسائل مربوط به خرید و فروش حواله های خودرو با یک وکیل حقوقی مشاوره نمایید متوجه می شوید که اولا اساس این قرارداد مورد حمایت قانونگذار نیست و قانونگذار این نوع قرارداد را اکیدا منع کرده است پس هرگونه اختلاف و مشکلی در حین قرارداد پیش بیاید قانونگذار و محکمه از آن حمایت نخواهد کرد . این قراردادها از اساس باطل است چون برخلاف قانون انجام شده است .

دوما ممکن است مشکلاتی در فرایند خرید و فروش حواله های خودرو صورت پذیرد از جمله اینکه فروشنده پس از دریافت مبلغ حواله در وقت تحویل و یا انتقال سند مشکلاتی را برای خریدار حواله به وجود آورد . مشکل دیگری که وجود دارد این است که فرد فروشنده حواله برای تحویل گرفتن خودرو بایستی چک و سفته هایی به مبلغ خودرو که چندین برابر مبلغ فروش حواله است تحویل دهد که این سفته و چک سند تجاری محسوب می شوند و می توانند مورد سوء استفاده قرار بگیرند .

مثلا شما فرض کنید فروشنده حواله قیمت 100 میلیون بابت فروش حواله خود تعیین کند و خودرویی که معامله می شود 800 میلیون قیمت دارد . این یکصد میلیون بصورت نقد توسط فروشنده حواله دریافت می شود ولی او بایستی 800 الی 900 میلیون تومان تعهد بصورت چک و سفته امضا نماید که اگر دچار مشکلی شود راهی برای پناه بردن به قانون نخواهد داشت زیرا قانونگذار از این عمل خلاف قانون حمایت نخواهد کرد .

مشکل بعدی که در این قرارداد وجود دارد این است که فروشنده حواله را فروخته و مبلغ آن را نیز دریافت نماید ولی در هنگام تحویل خودرو به دلایلی تحویل خودرو را انجام ندهد و در این جا به دلیل باطل بودن قرارداد از نظر قانون فرد خریدار حواله نمی تواند فروشنده را به تحویل خودرو و یا تنظیم سند الزام نماید .

این مخاطراتی است که در مورد قراردادهای عادی از طرف قانونگذار حمایت می شود و فرد با ارائه دادخواست حقوقی یا کیفری می تواند به حق و حقوقش برسد ولی در موارد خرید و فروش حواله های خودرو طرفین در صورت تضییع شدن حقشان نمی توانند به محکمه و دادگاه رجوع نمایند .

توصیه وکیل حجتیان یکی از بهترین وکیل خانم در تهران ، این است که افراد باید هشیار باشند و تا زمانی که قدرت تامین مالی خرید خودرو را ندارند نسبت به ثبت نام در قرعه کشی خودرو اقدام نکنند و اگر در صورت ثبت نام و برنده شدن در قرعه کشی ، حواله خرید خودرو را در معرض سوء استفاده دلالان و واسطه ها قرار ندهند .

منبع : www.mizanonline.ir

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان

اگر در مسئله خرید و فروش حواله های خودرو و یا سایر مسائل حقوقی خود دچار مشکلات و درگیری هایی هستید می توانید با وکیل حجتیان مشورت نمایید. همچنین اگر برای پرونده های حقوقی ، کیفری ، ملکی ، قضایی ، خانواده و طلاق نیاز به مشاوره حقوقی دارید می توانید با وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان تماس بگیرید.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *