وکیل ملکی, الزام و تنظیم سند رسمی

تفاوت سند رسمی با سند عادی چیست؟ (بررسی انواع سند)

تفاوت سند رسمی با سند عادی چیست؟

سند عادی و سند رسمی هر دو جزو اسناد مالکیت محسوب می شوند که با توجه به تفاوت سند رسمی با سند عادی، می توان آنها را تفکیک کرد. سند عادی و سند رسمی در محتوا، شکل و قابلیت اثبات، اعتبار از لحاظ حقوقی و قانونی با یکدیگر تفاوت دارند.

سند عادی مانند قولنامه و مبایعه نامه به عنوان یک مستند غیررسمی در خارج از دفاتر اسناد رسمی و ثبت اسناد تهیه می ‌شود و ممکن است بدون استفاده از استانداردهای لازم تنظیم شود. این نوع سند بیشتر برای معامله های که در مرحله اولیه هستند و نیازی به انتقال مالکیت ندارند، مانند قولنامه اجاره خانه استفاده می‌شود و معمولاً از لحاظ حقوقی قابلیت ارجاع و اثبات کمتری دارد.

اما سند رسمی، یک مستند رسمی است که با رعایت قواعد و مقررات خاصی در دفاتر اسناد رسمی، تهیه و تنظیم می ‌شود. این سند عموماً شامل اسناد حقوقی، اداری، ثبتی و قراردادها است. معمولاً ساختار و قالب سند رسمی برای هر نوع سند مشخص است و در بسیاری از موارد به صورت الکترونیکی ثبت می ‌شوند. بنابراین از لحاظ قانونی سند رسمی دارای قابلیت اثبات بیشتری است و تأیید شده توسط یک مقام قضایی، دولتی یا مجوز دهنده مربوط به سازمان ثبت اسناد است. تبدیل سند عادی به سند رسمی را حتما بخوانید. 

برای الزام و تنظیم اسناد رسمی می توانید از محبوبه حجتیان به عنوان بهترین وکیل ملکی که در زمینه امور ملکی دانش حقوقی و تجربه بسیاری دارد، کمک بگیرید. ارتباط به ایشان از طریق تماس با شماره تلفن 09191490779 امکان پذیر است.

برای دریافت مشاوره از وکیل پایه یک دادگستری
با ما تماس بگیرید.

مالکیت با سند رسمی محبوبه حجتیان

تفاوت سند رسمی با سند عادی چیست؟

سند رسمی و سند عادی دو نوع سند است که برای انتقال مالکیت یا حقوق در قانون استفاده می ‌شود.

سند عادی، به سندی اطلاق می ‌شود که برای ثبت تراکنش‌ های معمول و روزمره کاربرد دارد. مواردی از سند عادی شامل قراردادهای اولیه خرید و فروش، قراردادهای اجاره، قولنامه و مبایعه نامه می ‌شود.

سند رسمی به عنوان یک سند با اهمیت و دارای اعتبار که در اکثر موارد که نیاز به انتقال مالکیت است، مورد استفاده قرار می ‌گیرد. اسناد رسمی شامل سند منگوله دار و سند تک برگ است که به طور کلی به عنوان اسناد رسمی شناخته می شود.

سند رسمی به دلیل داشتن اعتبار بیشتر حقوقی و قضایی ضمانت می ‌کند که اطلاعات آن صحیح و قابل تأیید است.

انواع سند

انواع مختلفی از سند وجود دارد که هر کدام می توانند جزو سند عادی یا رسمی محسوب شوند که در ادامه برخی از آنها توضیح داده شده است.

سند تک برگ: این سند، ساده ‌ترین نوع سند ملکی است که در آن مالکیت یک ملک به صورت کامل به یک فرد تعلق دارد.

سند مشاع: در این نوع سند، چندین فرد به صورت مشاع مالکیت یک ملک را به دست می ‌آورند. این نوع سند شامل ساختمان ‌های مشترک مانند آپارتمان ‌ها، سوله ‌ها و پاساژها است. برای تقسیم ملک و مدارک آن مطلب افراز ملک مشاع را از دست ندهید.

سند وابسته به مالکیت زمین: در این نوع سند، مالکیت یک دارایی با مالکیت زمین وابسته است. به عنوان مثال، یک ساختمان می ‌تواند در زمینی که مالک آن است، قرار داشته باشد.

سند وابسته به اجاره: در این نوع سند، فردی که یک ملک را اجاره کرده است، حق استفاده از آن را در یک مدت زمان مشخص شده در قرارداد دارد؛ اما مالکیت آن به صورت کامل در اختیار او نیست که به این نوع سند، قولنامه می گویند و جزو اسناد عادی محسوب می شود. اگر نیاز به استناد قانونی باشد، این نوع سند حتما باید کد رهگیری داشته باشد.

سند املاک صنعتی و تجاری: این نوع سند برای املاک استفاده می ‌شود که در حوزه صنعت و تجارت قرار دارند (مانند کارخانه ‌ها و مغازه‌ ها).

سند مالکیت غیر قابل انتقال: در برخی موارد، مالکیت یک ملک نمی ‌تواند به صورت قانونی به شخص دیگری منتقل شود. برای مثال مالکیت زمین در دستور قانون به سازمان یا نهادی مانند اوقاف واگذار می ‌شود که قابل انتقال نبوده و در نتیجه سند این دارایی ‌ها نیز قابل انتقال نخواهد بود.

مطلب مرتبط:

خلع ید

سند عادی چیست؟

سند عادی ملک به عنوان یک مستند غیر رسمی تهیه می‌ شود و معمولاً شامل اطلاعاتی از قبیل نام مالک، آدرس ملک، شماره پلاک و اطلاعات دیگر مربوط به ملک است. این سند برای ارائه اطلاعات مالکیت و وضعیت قانونی ملک استفاده می ‌شود و نشان دهنده حقوق مالکیت نخواهد بود.

هنگام خرید یک ملک، باید سند رسمی آن یعنی «سند تک برگ» را به دست آورد. این سند رسمی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک صادر می ‌شود و جزییات کاملی از حقوق مالکیت ملک شامل نام مالک، موقعیت جغرافیایی، اندازه زمین، تاریخچه مالکیت و شرایط قانونی دیگر را در بر می‌گیرد. سند تک برگ مدرک رسمی برای مالکیت ملک است که باید به دقت بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که مالک قانونی آن فرد خود است و هیچ گونه محدودیت یا بدهی حقوقی درباره ملک وجود ندارد.

سند رسمی چیست؟

سند رسمی ملک، مدرکی است که تایید می‌کند که یک شخص حقوق مالکیت یا واگذاری یک قطعه زمین، خانه، ساختمان یا هر ملک دیگری را دارد. این سند به عنوان نشانی رسمی از حقوق مالکیت در دادگاه قابل قبول است. همچنین برای انتقال مالکیت در صورت فروش یا وقف آن استفاده می ‌شود. گاهی سند رسمی با نام ‌های مانند «سند مالکیت رسمی»، «سند رسمی محضری» و در اصطلاح عامیانه «بنچاق یا همان سند تک برگ» نیز شناخته می‌شود.

سند ملکی چیست؟

سند ملکی، سندی است که مالکیت یک ملک را تأیید می ‌کند و شخص یا اشخاصی که مالکیت آن را دارند، مشخص می ‌کند. این سند شامل جزییاتی مانند نام مالک، موقعیت جغرافیایی زمین، اندازه و مرزهای آن و شرایط و محدودیت ‌هایی که بر روی ملک وجود دارد، است. در واقع، سند ملکی به عنوان دلیلی برای مالکیت یک قطعه زمین استفاده می ‌شود که مالکان قادر هستند با آن اثبات کنند که این زمین به صورت قانونی به آنها تعلق دارد.

مطلب مرتبط:

تصرف عدوانی

وکیل ملکی حرفه ای

قوانین مربوط به سند مالکیت

در ایران قوانینی مربوط به سند مالکیت وجود دارد که از طریق آنها مالکیت برای املاک و مستغلات تعیین می شود. برخی از مهم ترین قوانین مربوط به سند مالکیت عبارت است از:

  • قانون املاک و مستغلات: این قانون چارچوب کلی برای تمامی مسائل مربوط به املاک و مستغلات در ایران از جمله فروش، خرید، رهن و اجاره آنها و نحوه صدور سند مالکیت است.
  • مصوبه شورای عالی املاک کشور: این مصوبه حاوی دستورالعمل ‌هایی برای اجرای دقیق قانون املاک و مستغلات است. این دستورالعمل ‌ها شامل نحوه ثبت املاک، نحوه ارزیابی و تعیین قیمت آنها و نحوه صدور سند مالکیت هستند.
  • قانون تنظیم اسناد ماده یکصد و بیست و سه قانون مدنی: این قانون تعیین می کند که در صورت عدم صدور سند مالکیت، خریدار می تواند به دادگاه مراجعه کرده و با اثبات اینکه مال به نام خود است، درخواست صدور سند مالکیت را داشته باشد.
  • آیین نامه اجرایی قانون املاک و مستغلات: این آیین نامه شامل مقررات جزیی در خصوص مسائلی مانند ارزش‌گذاری املاک، مقررات صدور سند مالکیت و موارد دیگر است.

با توجه به قوانین ذکر شده می توان بیان کرد که هدف قوانین و مقررات، تأمین حقوق مالکان در قبال املاک و مستغلات آنها است و تضمین مالکیت قانونی به صورت شفاف و دقیق است.

مطلب پیشنهادی:

دعاوی ملکی

تعارض سند رسمی با سند عادی

سند عادی یک سند غیررسمی است که به صورت شفاهی یا کتبی تهیه می‌شود و اعتبار قانونی بالایی ندارد، اما دارای ارزش حقوقی است.

از سوی دیگر سند رسمی یک سند دارای رسمیت است که به صورت کتبی تهیه می ‌شود. معمولاً این سندها برای تأیید و اثبات موارد حقوقی و قانونی استفاده خواهد شد.

تفاوت اصلی بین سند عادی و سند رسمی در این است که سند رسمی دارای اعتبار قانونی است و برای موارد حقوقی و قانونی استفاده می‌شود، در حالی که سند عادی به صورت غیر رسمی برای موارد حقوقی کاربرد دارد.

تعارض سند رسمی با سند عادی زمانی اتفاق می افتد که دو نفر ادعای مالکیت ملکی را دارند؛ اما یک از آنها سند رسمی و دیگر سند عادی دارد. در این راستا می توان بیان کرد که تنها با طرح دعوی در دادگاه و با کمک گرفتن از وکیل ملکی، امکان اثبات مالکیت برای آنها وجود دارد؛ زیرا قانون می تواند برای آنها تصمیم گیری کند که کدام یک مالک اصلی هستند.

بنابراین هنگامی که بین سند رسمی با سند عادی تعارض به وجود می آید که کدام یک اعتبار بیشتر دارد، با طرح دعوی هر دو طرف پرونده به عنوان خواهان و خوانده برای اثبات ادعای مالکیت خود به مراجع قانونی و قضایی مراجعه می کنند. سپس قاضی پرونده مطابق با مدارک موجود برای طرفین پرونده تصمیم گیری کرد و حقانیت هر کدام را به اثبات مشخص خواهد کرد.

برای تعارض بین اسناد رسمی و عادی شرایطی وجود دارد که با استفاده از آن مالکان می توانند طرح دعوی خود در دادگاه را مطرح کنند. برخی این شرایط عبارت است از:

  • هر دو طرف پرونده باید سند مالکیت (رسمی یا عادی) داشته باشند، در صورت نداشتن سندی تعارض وجود نخواهد داشت که قاضی بخواهد درباره آن تعیین تکلیف کند.
  • اسناد طرفین باید برخلاف یکدیگر باشد و در تضاد باشند، اسنادی که شبیه هستند، قابل استناد در دادگاه نخواهد بود.
  • اسناد ارائه شده باید در مورد یک ملک و موضوع آن اشتراک داشته باشد.
  • هر دو سند باید دارای اعتبار و استناد باشد. (سند رسمی و سند عادی هر دو از لحاظ حقوقی دارای اعتبار هستند، فقط اسناد رسمی از لحاظ قانونی از اعتبار بالاتری برخوردار است)

الزام و تنظیم اسناد رسمی با وکیل ملکی حرفه ای

وکیل محبوبه حجتیان به عنوان بهترین وکیل ملکی که دارای دانش حقوقی ملکی و تجربه کافی در زمینه امور ملکی است، می تواند به شما در تنظیم اسناد مختلف ملکی، حل مسائل حقوقی و قانونی معاملات ملکی، اثبات بیع، خلع ید و مشاوره حقوقی در زمینه امور ملکی به شما کمک کند.

برای استفاده از مشاوره در زمینه مسائل حقوقی و قانونی ملک خود می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان در تماس باشید.

در اینستاگرام ما را فالو کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *