اثبات بیع, الزام و تنظیم سند رسمی, خلع ید, وکیل ملکی

تبدیل سند عادی به سند رسمی چگونه انجام می شود؟

تبدیل سند عادی به سند رسمی

مطابق قانون مدنی سند عبارت است از هر سندی که بتوان از آن برای عدالت و دفاع استفاده کرد. بنابراین سند باید کتبی باشد و در دادگاه قابل استناد باشد. سند می تواند رسمی یا غیر رسمی باشد. در این مقاله به بررسی انواع اسناد و نحوه تبدیل سند عادی به سند رسمی پرداخته شده است.

تفاوت سند عادی با سند رسمی 

به طور کلی می توان بیان کرد که سند عادی برخلاف سند رسمی قدرت خاصی ندارد. به عبارت دیگر، سندی که بین دو طرف معامله نوشته می شود، سند عادی است و به سندی که در دفاتر اسناد رسمی با حضور مالکان نوشته می شود، سند رسمی می گویند. برای مثال سندی که توسط دو نفر تنظیم و امضا می شود، سند رمسی است.

تاریخ سند عادی برای اشخاص معتبر نیست، ولی تاریخ سند رسمی برای مالکان دارای اعتبار است.

مهر و امضا و اثر انگشت طرفین برای سند الزامی است، ولی دارای اعتبار زیادی نخواهد بود، بلکه باید به تایید رسمی، ثبت رسمی و قانونی آن در دفاتر رسمی ثبت اسناد برسد.

یکی از رایج ترین اسنادی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، سند متعارف قولنامه ای است که در هنگام خرید و فروش ملک بین خریدار و فروشنده نوشته و امضا می شود و به نوعی سند عادی است.

سند رسمی مفیدتر و بهتر از سند عادی است و تبدیل سند عادی به سند رسمی مزایای زیادی برای صاحب سند خواهد داشت. برای مثال در سند رسمی نمی توان شک کرد، اما در صورت استفاده از سند عادی، باید صحت آن ثابت شود.

برای ارتباط با محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری می توانید با شماره تلفن 09121584013 تماس حاصل فرمایید و از خدمات حقوقی ایشان بهره مند شوید.

انواع سند رسمی

سند عادی زمین و ملک

قولنامه، سند عادی است که بین خریدار و فروشنده نوشته می شود و بر اساس آن ملکی در ازای وجه نقد یا مبلغی که باید پرداخت شود، به خریدار داده می شود. شرایط انتقال ملک در قرارداد ذکر شده و به امضای طرفین رسیده است. لازم به ذکر است در صورتی که یکی از طرفین با نحوه صحیح تنظیم قرارداد آشنا نباشد ممکن است موجب کلاهبرداری شود. به همین دلیل، بسیار مهم است که در این مورد اطلاعات کافی کسب کنید و از یک مشاور حقوقی راهنمایی بگیرید.

در قولنامه مشخصات خریدار، فروشنده و ملک ذکر می شود. همچنین باید زمان شروع و پایان معامله، حق فسخ و شرایط آن و سایر موارد مرتبط ذکر شود. ممکن است شرایط خاصی در نظر گرفته شود که به خریدار یا فروشنده اجازه می دهد، معامله را لغو کند. برای مثال اگر ملک با اطلاعات مندرج در سند مطابقت نداشته باشد، خریدار می تواند آن را فسخ کند.

همچنین می توان شرایطی را در قرارداد در نظر گرفت که در صورت عدم پرداخت مبلغ تعیین شده توسط مشتری در زمان تعیین شده، مشتری می تواند معامله را فسخ کند.

در نهایت جنبه دیگری که اغلب در قرارداد به آن توجه می شود، تعیین حق الزحمه به عنوان ضمانت اجرا در صورت بروز خسارت است. به عبارت دیگر مبلغی به نام سپرده تعیین می شود که برای تایید معامله استفاده می شود و در صورت بروز خسارت توسط هر یک از طرفین قابل پرداخت به طرف مقابل است.

نکات مهم در مورد سند موقت یا مبایعه نامه

از آنجایی که قولنامه یک سند رسمی نیست، ممکن است مشکلات حقوقی و مالی زیادی برای طرفین ایجاد کند. به همین دلیل در هنگام خرید ملک باید با دقت و توضیح کامل تصمیم گیری شود. نکته مهم در این شرایط توجه به اعتبار مشاور املاکی است که قرار است قولنامه در آن تنظیم شود. مشاور املاک باید دارای مجوز رسمی و عضویت در اتحادیه مشاوران املاک باشد. اگر این طور نباشد، قرارداد کتبی باطل و غیرقابل اجرا است و در صورت بروز اختلاف نمی تواند قابل استناد برای طرفین قرارداد باشد.

یکی دیگر از جنبه های مهمی که باید در هنگام خرید ملک مورد تایید در نظر گرفته شود، شباهت انتقال اسناد و پرداخت است. به عبارت دیگر تنظیم سند و انتقال ملک باید همزمان با پرداخت ملک انجام شود تا از کلاهبرداری و هرگونه مشکلی که در آینده ممکن است پیش بیاید، جلوگیری شود.

چگونگی تبدیل سند عادی به سند رسمی

برای این منظور لازم است از صحت اطلاعات اطمینان حاصل شود. زمین مورد نظر باید دارای نقشه ای باشد که توسط مهندس ترسیم شده که در آن مکان و جزئیات ذکر شده باشد. متقاضیانی که قصد انتقال اطلاعات به یک صفحه را دارند باید تمامی مدارک خود اعم از اطلاعات، نقشه ملک، شناسنامه و سایر مدارک را در مراحل ثبت ملک ارائه و کد رهگیری دریافت کنند.

با کد رهگیری به متقاضی شماره پرونده داده می شود و پس از آن کارشناسان اداره ثبت از ملک بازدید می کنند و در نهایت با تکمیل مدارک سند تک برگی ملک صادر می شود.

با توجه به پیچیدگی این مراحل، برای ساده سازی و تسریع در فرایند تبدیل سند عادی به سند رسمی، بهتر است از یک وکیل ملکی با تجربه در زمینه ثبت کمک بگیرید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله انواع سند مالکیت چیست و چه کاربردی دارد؟ پیشنهاد می شود.

سند مالکیت محبوبه حجتیان

ضرورت استفاده از وکیل ملکی در خرید و فروش املاک

در هنگام انجام معاملات ملکی و خرید و فروش املاک استفاده از وکیل ملکی ضرورت دارد، زیرا افراد به موارد حقوقی و قوانین مربوط به املاک و اسناد تسلط کافی ندارند و ممکن است هیچ آگاهی در این زمینه نداشته باشند. بنابراین پیشنهاد می شود از وکلای حقوقی مانند محبوبه حجتیان به عنوان بهترین وکیل ملکی استفاده کنید.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی، ملکی، امور قراردادها، خانواده، کیفری و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می دهد تا شما به عنوان موکل بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوب برسید.

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی، تمام مسائل خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *