وکیل ملکی, انحصار وراثت, وکیل حقوقی

انتقال سند بعد از فوت موکل

انتقال سند بعد از فوت موکل

حق انتقال سند بعد از فوت موکل، به وراثان او داده می ‌شود. در واقع، با انحصار وراثت قانونی از سوی دادگاه پس از فوت موکل انتقال سند انجام می شود و همه دارایی ‌های او به وارثان او انتقال داده خواهد شد.

اگر در دفترخانه ثبت اسناد سندی برای موکل ثبت شده باشد، بعد از فوت ایشان حتی در صورت داشتن موکل، به وارثان آن منتقل می ‌شود. در این حالت موکل (حتی در صورت داشتن وکالت بلاعزل) این حق را نخواهد داشت بدون اجازه وارثان و خواندن وصیت نامه، آن را به نام خود یا دیگران  انتقال دهد، مگر اینکه قبل از فوت به نام موکل ثبت شده باشد.

 اما اگر سندی به نام موکل ثبت نشده بود، حق انتقال سند به وراثان موکل داده می‌شود و اگر آنها بخواهند بعد از انحصار وراثت، سند را به نام فرد دیگری انتقال دهند، این حق برای آن وجود دارد. به همین دلیل، برای انتقال سند پس از فوت موکل، نیاز به تهیه و ارائه مدارک و مستندات قانونی مربوط به آن (مانند وثیقه و صورتجلسه و اجازه وارثان) به دفترخانه ثبت اسناد دارید.

چگونگی انتقال سند بعد از فوت موکل

انتقال سند بعد از فوت موکل توسط وارثان آن انجام می شود. با فوت یک شخص، وارثان او می ‌توانند جایگزین وی در حقوق و تعهدات قانونی و مالی شوند. به این منظور پس از فوت موکل، صاحبان حقوقی او (به عنوان مثال وراث یا خانواده وی و بستگان درجه یک و…) می ‌توانند با انجام مراحل مربوط به آن، سند مورد نظر را به نام خودشان و دیگران انتقال دهند. البته این مورد ممکن است با پیچیدگی‌ های قانونی مربوط به مواردی مانند انحصار وراثت قانونی، خواندن وصیت ‌نامه، اجرای وصیت ‌نامه، تعیین وارثان و پرداخت مالیات بر ارث همراه باشد.

برای استفاده از خدمات حقوقی درباره انحصار وراثت می توانید از محبوبه حجتیان در زمینه کمک بگیرید. ارتباط با ایشان از طریق تلفن 09121584013 امکان پذیر است.

 

انتقال سند به وارثان با وکیل

قوانین مربوط به انتقال سند بعد از فوت موکل

در قوانین مربوط به انتقال سند بعد از فوت موکل ذکر شده است که انحصار وراثت باید توسط دادگاه تأیید شود. در این مورد وارثان (خانواده و بستگان متوفی) ‌باید مدارکی را که اثبات وراثت آنها را نشان دهد، به همراه دیگر مدارک لازم به دادگاه ارائه کنند.

در بسیاری از موارد برای انتقال سند پس از فوت موکل، نیاز به صدور وثیقه در دفترخانه ثبت اسناد است. وثیقه یک سند رسمی است که شامل نام وراثان و مشخصات سند است که برای ثبت و به رسمیت شناخته شدن وراثان و انتقال سند از نام موکل به نام وارثان استفاده می ‌شود.

بهترین راه برای اطلاع از قوانین مربوط به انتقال سند پس از فوت موکل، مراجعه به دفترخانه ثبت اسناد و مشاوره با یک وکیل ملکی حرفه ای است.

برای انجام انتقال سند پس از فوت مالک به نام شخص دیگر نیز لازم است که مدارک پزشکی مربوط به فوت مالک، مانند گواهی مرگ، در دسترس باشد. همچنین باید توجه داشت که در صورتی که مالک فوت شده، نام وارثان را در وصیت نامه بیان کرده باشد، با توجه به ماده 1058 قانون مدنی، نیاز به تأیید وراثت آنها توسط دادگاه خواهد بود.

بنابراین برای انتقال سند پس از فوت مالک، لازم است که مدارک و مستندات مربوط به آن (مانند انحصار وراثت، وصیت نامه، وثیقه، گواهی فوت و سایر اسناد مورد نیاز) جمع آوری شده و با حضور در دفترخانه ثبت اسناد، اقدامات لازم برای انتقال سند به نام وارثیا شخص دیگر انجام شود.

فوت مالک قبل از انتقال سند

در صورت فوت مالک قبل از انجام انتقال سند به نام شخص دیگر، حق انتقال سند به وارثان مالک داده می‌شود. در واقع در صورتی که مالک قبل از انتقال سند فوت کند، حق وراثت تمام دارایی‌ های او به وارثان (افراد خانواده یا کسانی که وصیت کرده است) منتقل خواهد شد.

همان طور که بیان شد، برای انجام انتقال سند پس از فوت مالک به نام شخص دیگر، باید مدارک لازم وارثان در دفترخانه ثبت اسناد ارائه شود و رویه ‌های قانونی را برای انتقال آن به نام شخص دیگر صورت گیرد. همچنین بهتر است با کمک یک وکیل حرفه ای در زمینه قوانین مربوط به انتقال سند مشورت شود تا وارثان این اطمینان را به دست آورند که همه مستندات و مدارک مورد نیاز جمع آوری شده‌ و هیچ مشکلی در فرایند انتقال به وجود نخواهد آمد.

انتقال سند بعد از فوت پدر یا مادر

بعد از فوت مادر یا پدر، با توجه به وضعیت حقوقی، ممکن است مجموعه ای از اقدامات برای انتقال سند لازم باشد. مطابق قانون وراث مادر یا پدر تحت عنوان «وارثان قانونی» شناخته می ‌شوند. در صورتی که پدر یا مادر وصیتی نداشته باشد، برای انتقال سند ملک پس از فوت، ممکن است به اقدامات زیر نیاز باشد.

تشخیص وراث: در صورتی که مادر یا پدری وصیت نامه نداشته باشند، قوانین وراثت مشخص می کنند چه کسانی برای ارث اولویت دارند. به این صورت که همسر و فرزندان  اولویت دارند. برای این کار باید از سوی دادگاه انحصار وراثت صورت گیرد.

تحویل سند به وراثان: باید سند مالکیت به دفاتر اسناد رسمی یا اداره مربوط به آن تحویل داده شود تا اقدامات لازم برای تغییر صاحب سند انجام شود.

لازم به ذکر است که این اقدامات بسته به شرایط قانونی ممکن است متفاوت باشد، بنابراین بهتر است با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید تا راهنمایی لازم را در این زمینه دریافت کنید.

انتقال سند بعد از فوت مالک

مجازات وکیل در صورت انتقال سند بعد از فوت موکل بدون اجازه وارثان

انتقال سند بعد از فوت موکل بدون اجازه وارثان توسط وکیل به نام خود یا دیگران، جرم است که باعث از بین رفتن حقوق و منافع وارثان می شود. طبق قوانین و مقررات حقوقی، وکیل موظف به جمع ‌آوری و نگهداری اسناد رسمی و مستندات موکل خود است و حق هیچ نوع تغییری به نفع خود در این مستندات ندارد.

به عبارتی دیگر می توان بیان کرد که اگر وکیل بعد از فوت موکل خود، سندی را به نام خود یا دیگر انتقال داده باشد، مرتکب جرم شده است که مجازات حقوقی و کیفری به همراه خواهد شد. به این صورت که ممکن است قانون آن را به پرداخت خسارت به وارثان، از دست دادن پروانه وکالت، محرومیت از تمامیت حقوقی مجازات کند.

انحصار وراثت با کمک وکیل حرفه ای

بعد از فوت موکل برای انتقال سند نیاز به استفاده از وکیل حقوقی که در این زمینه دانش و تجربه کافی دارد، خواهد بود؛ زیرا بعد از فوت موکل حتی اگر وکیل یا نماینده قانونی او وکالت بلاعزل داشته باشد، براساس وصیت نامه یا موارد قانونی دیگر حقی در انتقال سند از سوی موکل خود نداشت و باید این کار را به وراثان آن بسپارد. فقط می توانند در صورت داشتن وصیت نامه آن را اجرا کند و بقیه موارد قانونی را به وارثان موکل خود بسپارد.

بنابراین برای انتقال سند بعد از فوت موکل نیاز به انحصار وراثت قانونی از سوی دادگاه خواهد بود، بر همین اساس پیشنهاد می شود آن را به محبوبه حجتیان به عنوان بهترین وکیل در زمینه امور حقوقی و انحصار وراثت بسپارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مسائل حقوقی مربوط به ارث و انتقال سند می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان ارتباط برقرار کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *