وکیل دیوان عدالت اداری, دعاوی شهرداری

شکایت از شهرداری به دلایل مختلف

شکایت از شهرداری به دلایل مختلف

شکایت از شهرداری به معنی ارائه نظرات، پیشنهادات، انتقادات یا شکایت در مورد عملکرد شهرداری و خدماتی که ارائه می ‌دهد، است. شهروندان می‌ توانند با توجه به نیاز خود، شکایت خود را در مورد مسائلی مانند پسماندها، خدمات شهری، نگهداری و تعمیرات عمومی، پارکینگ ‌ها، احداث و توسعه شهری، مجوزهای ساخت و ساز به شهرداری ارائه کنند.

شهرداری نیز بر اساس قوانین و مقررات باید به شکایات شهروندان پاسخ دهد و سعی کند مشکلات و نواقص موجود را برطرف کند. اما اگر شهرداری به شکایت شهروندان رسیدگی نکرد، می توان آن را به صورت کیفری یا حقوقی در دادگاه های مختلف مانند شورای حل اختلاف و دیوان عدالت اداری طرح دعوی کرد.

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به خاطر مسائل پیچیده و مهم از شهرداری منطقه یا شهر خود شکایت دارید و آنها تاکنون هیچ پاسخی در این مورد به شما نداده اند، می توانید با استفاده از وکیل حقوقی که در زمینه امور ملکی تجربه و دانش حقوقی بالایی دارد، این کار را انجام دهد.

محبوبه حجتیان به عنوان بهترین وکیل ملکی می تواند به شما در شکایت از شهرداری کمک کند تا بتوانید حقانیت خود را به اثبات برسانید. برای ارتباط با ایشان می توانید با شماره تلفن 09121584013 تماس حاصل فرمایید.

ثبت شکایت از شهرداری

نحوه شکایت از شهرداری

جمع ‌آوری مدارک: مدارک لازم را جمع‌ آوری کنید. این مدارک می ‌تواند شامل مستندات و مدارکی باشد که نشان می ‌دهد شهرداری به قوانین و مقررات پایبند نبوده است.

شکایت از شهرداری: از طریق تلفن 137 یا 1888 می توانید با سازمان بازرسی کل کشور تماس بگیرید و شکایت خود را بیان کنید. همچنین می توانید با شهرداری منطقه خود تماس حاصل فرمایید (به خصوص درباره موارد جزیی که می تواند توسط خود شهرداری حل شود)، در این مرحله ممکن است شهرداری به شما پاسخ بدهد و مشکل شما حل شود.

ارسال نامه به دفتر شهرداری: اگر شهرداری به درخواست شما پاسخ ندهد یا پاسخ قابل قبولی نباشد، شما می ‌توانید نامه‌ای به دفتر شهرداری منطقه خود ارسال کنید. در این نامه باید موضوع شکایت، مدارک و شواهدی که در اختیار دارید، نام و آدرس شما و هر گونه اطلاعات مربوط به شهرداری را درج کنید.

ثبت شکایت از طریق سامانه شهرداری: شما می ‌توانید از طریق سامانه اینترنتی برای ارسال شکایت خود به شهرداری اقدام کنید. برخی از شهرداری ‌ها راه‌ هایی برای ارسال شکایت از طریق اینترنت فراهم کرده‌ اند. اگر شهرداری منطقه شما این امکان را فراهم نکرده باشد، می ‌توانید از سایت رسمی شهرداری یا وب سایت ‌های دیگری که به خدمات شهری مربوط هستند، استفاده کنید.

پیگیری شکایت: بعد از ارسال نامه، شهرداری معمولاً به شما پاسخ خواهد داد. اگر شما تا ۱۵ روز پس از ارسال نامه به شهرداری پاسخی دریافت نکردید، می توانید با مکاتبه یا مراجعه به استانداری و فرمانداری شکایت خود را مطرح کنید و در صورت عدم رسیدگی در همه این موارد می ‌توانید با طرح دعوی به کمک وکیل ملکی آن را در شورای حل اختلاف یا دادگاه و یا دیوان عدالت اداری پیگیری کنید.

ثبت شکایت از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی: برای طرح دعوی در مراجع قضایی لازم است که با داشتن کد سامانه ثنا، از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی آن را ثبت کنید تا با توجه به مسئله شما با شهرداری مشخص شود که شکایت شما به کدام مراجع قضایی مرتبط است. بعد از آن به شما اعلام خواهد شد که پیگیری شکایت شما مربوط به به کدام مرجع قضایی خواهد بود.

پیشنهاد می‌شود قبل از ثبت شرکت در سامانه ثنا، با یک وکیل ملکی برای بهره مندی از مشاوره در زمینه امور ملکی مشورت کنید تا با راهنمایی ایشان بهتر بتوانید شکایت خود را مطرح و پیگیری کنید.

مواردی که می توان از شهرداری شکایت کرد؟

ممکن است موضوعات شکایت از شهرداری بسیار متنوع باشد و به دلیل تنوع فعالیت ‌های شهرداری در حوز ه‌های مختلف، شامل موارد گستره وسیعی از مسائل و مشکلات خواهد بود.

  • مسائل ساخت و ساز (برای مثال شکایت در مورد مجوزهای ساخت و ساز غیر قانونی، خطای محاسباتی یا اشتباه در نظارت بر پروژه‌ های ساختمانی و مسائل مرتبط با فرایند صدور مجوزهای ساختمانی، نظارت بر ساختمان ‌ها و سازه‌های عمومی و خصوصی و مشکلات ناشی از ساخت وسایل تبلیغاتی در سطح شهر)
  • مسائل حمل و نقل (مانند شکایت در مورد عدم توجه به مشکلات ترافیکی و عدم تامین فضای پارکینگ)
  • مسائل زیست محیطی (مثل شکایت در مورد عدم رعایت مقررات بهداشتی و زیست محیطی، دفن زباله‌ های بدون رعایت نکات بهداشتی و شهری و آلودگی هوا و آب)
  • مسائل اجتماعی (برای مثال شکایت در مورد نبود فضای سبز، عدم توجه به نیازهای اجتماعی در مناطق مختلف شهری، نبود امکانات ورزشی و تفریحی)
  • مسائل اداری (مانند شکایت در مورد عدم پاسخگویی به شکایت ‌ها و درخواست‌ های مردم، تأخیر در انجام امور اداری، عدم رعایت حقوق شهروندی)
  • نقض قوانین و مقررات (از جمله سوء استفاده از قدرت، نادرستی و ناکارآمدی در اجرای قوانین و مقررات)
  • خدمات شهری (شامل مسائل مرتبط به خدمات عمومی مانند زباله ‌بری، نظافت، شستشوی خیابان‌ ها، آب و فاضلاب، نورپردازی معابر و خیابان ها و…)
  • حقوق شهروندی (شامل مسائلی مانند پارکینگ، مسائل ترافیکی، معابر، پیاده رو و پل عابر پیاده، ایجاد ناامنی توسط دستفروشان در سطح شهر و…)

لازم به ذکر است که موارد ذکر شده تنها چند مورد از مسائلی است که شهروندان می توانند از شهرداری شکایت کنند و مسائل دیگری نیز وجود دارد که بسته به شهر و منطقه ممکن است متفاوت باشد. در ضمن می توان بیان کرد که هر مسئله ‌ای که از لحاظ ساختار شهرسازی، مردم را ناراضی کند و موجب آسیب جانی یا مالی به آنها باشد و به شهرداری مربوط باشد، افراد جامعه می ‌توانند برای دفاع از حق شهروندی خود از شهرداری شکایت کنند.

شکایت از شهرداری در دادگاه

شهروندان می ‌توانند در خصوص شکایت‌ های خود نسبت به شهرداری به دادگاه‌ های عمومی و انقلاب مراجعه کنند. در ابتدا شهروند باید شکایت خود را به صورت کتبی از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی ثبت کند، سپس طبق مراحل قانونی، پرونده شکایت بررسی خواهد شد.

برای ثبت شکایت به دادگاه، شهروند باید به موارد زیر توجه شود.

  • درخواست شکایت باید به صورت کتبی در دفاتر خدمات الکترونیکی ثبت شود.
  • درخواست باید موضوع شکایت و دلایل بیان شده باشد (پیشنهاد می شود تنظیم لایحه توسط وکیل حقوقی صورت گیرد).
  • باید نام و نشانی شاکی و شهرداری مورد شکایت ذکر شود (البته در سامانه ثنا تمام مدارکی هویت فرد ثبت شده است).
  • برای اثبات موضوع شکایت، شهروند می‌ تواند مدارک و مستندات مرتبط را به همراه درخواست خود در سامانه ثنا ثبت کند.
  • برای ثبت شکایت، باید هزینه ای به نرخ مقرر به دفاتر خدمات الکترونیکی پرداخت شود.

پس از ثبت شکایت، دادگاه موضوع شکایت را بررسی می کند، سپس در صورت لزوم با تشکیل جلسه دادگاه و بررسی مدارک و مستندات رأی قطعی را صادر خواهد کرد.لازم به ذکر است که برای موفقیت در شکایت، همان طور که بیان شد شهروند باید مدارک و مستندات مرتبط را به همراه شکایت خود ارائه کند و ثابت کند که شهرداری برخلاف قانون یا مقررات عمل کرده است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله  شکایت از سازنده ساختمان برای ساخت و ساز غیراستاندارد پیشنهاد می شود.

ثبت شکایت از شهرداری در سامانه 137

مدارک موردنیاز برای شکایت از شهرداری

برای شکایت از شهرداری، مدارک زیر می ‌تواند برای ثابت کردن موضوع شکایت و پشتیبانی ادعاها و دلایل ارائه شود.

  • مدارک تأیید هویت شاکی (کارت ملی، شناسنامه اصل و کپی آنها)
  • مستندات مرتبط با شکایت (مثل نامه ‌های رسمی، مکاتبات، فیش ‌های پرداختی، قراردادها، لوازم الکترونیکی، عکس ‌ها و غیره)
  • مدارک مربوط به شکایت برای اثبات حقانیت شاکی (مانند شکایت در مورد ساختمان و سازه، مدارک مربوط به ساخت و ساز و مجوزها و شکایت از خدمات شهری مانند خدمات جمع آوری زباله، مدارک مربوط به جمع آوری پسماند شهری)

با توجه به موضوع شکایت، ممکن است لازم باشد که مدارک و مستندات دیگری نیز ارائه شود. در هر صورت، تلاش برای جمع آوری تمام مستندات و مدارکی که می ‌توانند دلایل شکایت را تأیید کنند، بسیار مهم است.

روند رسیدگی به شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری به عنوان دادگاهی برای رسیدگی به شکایات مرتبط با عملکرد نظامی و اجرایی دولت، شهرداری‌ ها و سایر سازمان‌های دولتی است. در صورتی که شهروند شکایت خود را از شهرداری به دیوان عدالت اداری مطرح کند، روند رسیدگی به شکایت به صورت زیر است:

ثبت شکایت: شهروند باید شکایت خود را به صورت کتبی به دیوان عدالت اداری در دفاتر خدمات الکترونیکی ثبت کند. در این شکایت باید موضوع شکایت و دلایل آن به صورت دقیق ذکر شده و مستندات و مدارک مرتبط نیز ضمیمه شود.

پذیرش شکایت: پس از تأیید مطابقت شکایت با قوانین و مقررات، دیوان عدالت اداری شکایت را پذیرش می ‌کند و پرونده ایجاد می ‌شود.

تعیین جلسه رسیدگی: پس از پذیرش شکایت، دیوان عدالت اداری جلسه ‌ای را تعیین می ‌کند و به شاکی و شهرداری اعلام می ‌کند.

برگزاری جلسه: در جلسه، شهروند و شهرداری فرصت خواهند داشت تا ادله، شواهد و گفتگوهای خود را درباره موضوع شکایت ارائه کنند. همچنین شاهدان و شخصیت ‌های دیگری نیز ممکن است به دعوت دادگاه در جلسه حضور داشته باشند.

صدور رأی قطعی: پس از بررسی مستندات و شواهد و بحث ‌های انجام شده در جلسه، دیوان عدالت اداری رای خود را صادر خواهد کرد که در آن برای شهرداری تأمین اقدامات لازم برای رفع نقص و تعویض ضمنی و رسیدگی به شکایت، زمان تعیین می ‌شود.

لازم به ذکر است که روند رسیدگی به شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری برای شهروندان شاید پیچیده باشد، بنابراین لازم است که از وکیل ملکی حرفه ای برای این کار استفاده شود تا سریع به نتیجه مطلوب برسد. پیشنهاد می شود از بهترین وکیل ملکی در تهران محبوبه حجتیان که در زمینه امور ملکی دانش و تجربه فراوانی دارد استفاده کنید.

نقش وکیل در شکایت از شهرداری

محبوبه حجتیان به عنوان وکیل پایه دادگستری، می تواند نقش مهمی در شکایت علیه شهرداری داشته باشد؛ زیرا ایشان به عنوان نماینده و مشاور حقوقی شخص شاکی، در تمام مراحل رسیدگی به شکایت از شهرداری به او کمک می‌کند.

محبوبه حجتیان با تخصص و تجربه حقوقی خود می ‌تواند به شهروندان در رسیدگی به شکایت از شهرداری کمک کند و نقش مهمی در موفقیت شکایت آنها داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه امور ملکی می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان بهترین وکیل ملکی در تهران ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *