وکیل خانواده

ضرب و جرح زن توسط شوهر

ضرب و جرح زن توسط شوهر - وکیل حجتیان

متاسفانه در برخی خانواده ها هنوز هم شاهد ضرب و جرح زن توسط شوهر هستیم و اگر سری به دادگاههای خانواده بزنیم با زنان زیادی مواجه می شویم که با سر و روی کبود و چشم گریان در سالن های دادگاه در پی شکایت از شوهر خود هستند.

بسیاری از زنان مشقت های کتک خوردن از همسر خود را به جان می خرند و دم برنمی آورند تا زمانی که کاسه صبرشان لبریز شود و اقدام به شکایت از همسر کنند تا شاید بتوانند از طریق اثبات ضرب و شتم و در پی آن طلاق ، از زندگی جهنمی که در آن گرفتار هستند خلاصی یابند .

حتما سوالات زیادی در زمینه ضرب و جرح زن توسط شوهر و اثبات آن در ذهنتان ایجاد شده است . ما در این مقاله به کلیه سوالات شما در این خصوص پاسخ خواهیم گفت .

حکم کتک زدن زن توسط شوهر در قانون

اگر شوهر به صورت عمدی همسر خود را مورد ضرب و جرح قرار دهد و یا با الفاظ زشت و ناپسند به او توهین نماید زن می تواند درخواست طلاق کند . در موارد ضرب و شتم گاهی از طرف دادگاه برای مرد حکم پرداخت دیه و خسارت ، زندان و شلاق نیز در نظر گرفته می شود .

منظور از ضرب و جرح چیست ؟

ضرب به عملی می گویند که عوارض آن باعث ورم و کبودی بدون خونریزی در بدن شود . جرح عملی است که باعث از هم گسیختن بافتهایی از بدن شده و باعث پارگی و بریدگی در بدن می شود . نقص یا قطع عضو و شکستن استخوان هم از مصادیق جرح محسوب می شود .

ضرب و جرح زن توسط شوهر - حکم کتک زدن زن در قانون

مراحل شکایت ضرب و شتم همسر

  1. اولین اقدام برای شکایت از شوهری که کتک می زند این است که شکایتی بر علیه او در کلانتری و یا دادسرا ثبت شود . برای این شکایت لازم نیست حتما در ساعات اداری به کلانتری مراجعه شود بلکه در هر ساعتی از شبانه روز می توان این کار را انجام داد تا آثار جرم از میان نرود .
  2. مدارکی از قبیل کارت ملی و شناسنامه ، شهادت شهود ، صورتجلسه مامور انتظامی و … باید فراهم گردد .
  3. پرونده پس از تکمیل به دادگاه فرستاده می شود و زن برای معاینه به پزشکی قانونی ارجاع می شود .
  4. بعد از صدور نظریه پزشکی قانونی پرونده به دادسرا فرستاده می شود.
  5. سپس احضاریه بصورت جداگانه برای زوج و زوجه برای حضور در دادگاه ارسال می شود .
  6. اگر شوهر اقرار به کتک زدن همسرش نکند قاضی زن را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد تا میزان جراحت های ایجاد شده مشخص شود .
  7. سپس قاضی با توجه به نظر پزشکی قانونی رای خود را صادر می نماید .

توصیه یک وکیل باتجربه به شما این است که اگر حتی برای اولین بار از سمت شوهر خود دچار ضرب و جرح شده اید در اسرع وقت به پزشکی قانونی مراجعه نموده و اقدام به ثبت نمودن این واقعه نمایید چرا که در صورت تکرار این موضوع می توانید از این مدرک برای اثبات ضرب و جرح توسط شوهر خود استفاده کنید .

مشاوره با یک وکیل خانواده و طلاق می تواند به شما در این زمینه کمک های شایانی کند . ضرب و جرح از طرف همسر اگر تکرار شود می تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد پس ثبت شکایت از او صرفا به دلیل طلاق نبوده بلکه اهرم و فشار قانون منجر به ترک رفتار او خواهد شد .

چگونگی اثبات ضرب و جرح همسر بدون شاهد

داشتن شاهد یکی از دلایل اثبات ضرب و جرح زن توسط شوهر است در حالیکه دلایل دیگری از قبیل علم قاضی ، قسم ، اقرار و … هم وجود دارد . پس بدون شاهد هم می توان ضرب و جرح زن توسط شوهر را ثابت کرد .

آیا ضرب و شتم زندان دارد ؟

کتک زدن زن توسط شوهر از جمله مواردی است که می تواند به صدور حکم طلاق به درخواست زن شود . قانون گذار حکم کتک زدن زن توسط شوهر را در قانون بصورت مجزا تعیین ننموده ولی طبق قانون مجازات اسلامی و طبق نظر قاضی می تواند شامل حبس ، قصاص و دیه نیز گردد .

ضرب و جرح زن توسط شوهر - مراحل شکایت از شوهر

آیا زن بخاطر ضرب و شتم بار اول می تواند حق طلاق بگیرد ؟

برطبق ماده 311 قانون مجازات اسلامی بند 4 در صورت ضرب و جرح زن توسط شوهر این امکان برای زن فراهم می شود که دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه کند و اگر ادله برای اثبات این کار همسر کافی باشند یک بار کتک زدن شوهر هم می تواند موجب طلاق از طرف زن شود .

مراتب حقوقی اثبات ضرب و جرح زن توسط شوهر

اثبات کتک زدن زن توسط شوهر شامل موارد زیر است :

  • اقرار : یعنی مرد در حضور قاضی یا مامور کلانتری به ضرب و جرح همسر خود اعتراف کند .
  • شهادت شهود : شهادت فرزندان ، همسایه ها ، نگهبان یا خدمتکار می تواند به زن کمک کند تا ضرب و جرح توسط شوهر را در دادگاه اثبات نماید .
  • علم قاضی : قاضی با نظر به شرایط پرونده و علم خود رای به ضرب و جرح زن توسط شوهر نماید .
  • اماره : صدا و تصویر ضبط شده در دوربین ، موبایل و ضبط صوت مبنی بر ضرب و جرح زن توسط شوهر می تواند دلیل قانع کننده ای در دادگاه برای اثبات کتک خوردن زن توسط شوهر باشد .
  • قسم : در شرایط ویژه و در بعضی پرونده ها قاضی برای اثبات جرم انجام شده یا عدم انجام جرم از زن و شوهر می خواهد که در محضر دادگاه قسم یاد کنند .
ضرب و جرح زن توسط شوهر - اثبات کتک زدن زن توسط شوهر

آیا توهین و فحاشی به زن نیز خشونت محسوب می شود ؟

خشونت بصورت ذاتی موجب کاهش عزت نفس در فرد مورد خشونت قرار گرفته می شود و از نظر روانی نیز او را آزار می دهد . چه بسا خشونت فیزیکی و ضرب و جرح پس از مدتی بهبود پیدا کرده و فراموش می شود ولی تحقیر و آسیب های روانی ناشی از توهین و فحاشی توسط همسر تا سالها با زن باقی می مانند .

فحاشی و توهین نیز مانند دیگر اعمال خشونت آمیز در قوانین ایران جرم محسوب می شود و دارای مجازات است . درخصوص فحاشی و توهین شوهر نسبت به زن نیز این حق برای او وجود دارد که در صورت قرار گرفتن در معرض فحاشی و توهین نسبت به درخواست شکایت بر علیه همسر اقدام نماید .

چنانچه از نظر دادگاه محرز شود که این توهین های لفظی و فحاشی ها برای زن غیر قابل تحمل است در صورت درخواست طلاق از طرف زن ، دادگاه با درخواست او موافقت می نماید و حکم به طلاق می نماید .

و در پایان :

روی سخن ما با خانم هایی است که دائما در معرض انواع خشونت های خانگی و ضرب و جرح از طرف همسر خود قرار می گیرند : لطفا و سریعا با یک وکیل با تجربه خانواده و طلاق تماس گرفته و از او مشاوره حقوقی بگیرید .

تاب آوردن در مقابل ضرب و جرح همسر فضیلت محسوب نمی شود و نه تنها موجب آسیب به جسم و روان شما می شود بلکه در روان فرزندان شما نیز آسیبی مخرب و طولانی مدت خواهد داشت .

در اینستاگرام ما را دنبال کنید . 

دیدگاهی در مورد “ضرب و جرح زن توسط شوهر

  1. بهار گفت:

    با سلام و احترام
    همسرم من رو چندین بار در زمان بحث کتکم زده ولی با مشت به سر من میزنه چند روزی در زمان دست زدن درد میکنه سرم و گردن درد دارم این مورد رو که کبودی نداره و فقط درده چطور باید اثبات کرد تا به حال به پزشکی قانونی مراجعه نکردم

  2. فران گفت:

    همسرم بیمار روانی
    الفاظ زشت دست بزن ب قصد مرگ
    درآخر هم از خونه من بروبیرون
    جاومکان نداری بیکسی ..

  3. بانوی صبور گفت:

    سلام خانمی ۴۴ساله هستم.۲۷ ساله ازدواج کردم و دوتا بچه دارم یه پسر۲۵ ساله و یک دختر ۲۰ ساله.خیلی سختی کشیدم.۳۵ سالگی دچار سرطان سینه شدم .چندین بار عمل جراحی داشتم و ۶ سال دارو و تحت درمان بودم.البته دکترم گفت ۱۰ سال باید تحت درمان باشی ولی من با توجه به شرایط زندگیم درمانم روبعد از ۶ سال قطع کردم.همسرم فردی بسیار شکاک وسواس بدبین بددهن هست همیشه به زمین و زمان و من و بچه ها و خانوادم و حتی خانواده خودش فحش میده.انقد شکاکه که دکترم مرد بود میومد باهام تو مطب که نکنه دکتر به من دست بزنه.حتی با دکترم بحث کرد و خودش دکترمو عوض کرد.به منم تهمت زد که تو بدت نمیاد دکترت مرد باشه و بهت دست بزنه.در صورتی که خداشاهده من انقد از بیماریم در عذاب بودم که به این چیزا فکر نمیکردم.هنوزم که هنوزه منت میزاره سرم که من خرج بیماریتو دادم و تو با بیماریت بلاهایی سرم اوردی که نگو.حدود یک ساله که بازنشسته شده و همش تو خونه نشسته و مدام با من و بچه ها سر چیزای الکی بحث و دعوا میکنه.نمیزاره تنهایی من و دخترم جایی بریم از همه آشنا و فامیل منو بریده.تا اینکه دیروز دعوامون شد و منو به شدت کتک زد.ولی جوری میزنه که ردی ازش به جا نمونه بعدش هم کلی معذرت خواهی.چندین بار
    با پسرم درگیری فیزیکی داشتن.یه بار هم دخترمو خیلی کتک زد به خاطر اینکه با دوستاش رفته بود سینما انقدر کتکش زد تموم بدنش کوفته شده و دردمیکرد .وقتی باهامون دعوا میکنه در خونه رو قفل میکنه و کلید و گوشی رو ازم میگیره که با هیچکسی در ارتباط نباشم. نمیدونم چکار کنم.خستم داغونم.اصلا حالم خوب نیست جایی ندارم برم.وضع مالیش بد نیست ولی هیچ وقت پول در اختیار من و بچه ها نذاشت.دوتا خونه داره موقعی که من بیمار بودم آپارتمانی که داخلش زندگی میکنیم به نامم زد ولی گفت به شرطی که مهریه ات رو حلال کنی که من اینکارو نکردم و حالا مدام میگه تو کلاهبرداری و منو گول زدی در صورتی که خودش بارضایت خودش خونه رو نامم زد.حالا میگه اگه طلاق میخای اول خونه رو به نامم بزن هیچی هم بهت نمیدم.دیگه جونم به لبم رسیده.ازش متنفرم بچه ها هم ازش متنفرن و مدام به من میگن جدا شو.بارها رفتم خونه پدرم قهر ولی پدرم مخالف طلاق بود و سختش بود من میرم اونجا قهر.خیلی تو گوگل سرچ کردم همسرم تموم علائم پارانویید رو داره.تا اسم طلاق رو میارم بهم تهمت میزنه و میگه با کی هماهنگ کردی کی بهت اینارو یاد داده.
    پسرم مدتیه دختری رو میخواد با مکافاتی همسرم رو راضی کردیم و با دلخوری و به زوری رفتیم خواستگاری تو مراسم خواستگاری حرفایی زد و رفتارایی کرد که نگو.همش فکر میکنه خانواده عروس میخوان پولاشو ازش بگیرن انگار میخواد معامله کنه شیش ماهه خانواده عروس گذاشته سرکار هر روز امروز و فردا میکنه به پسرم کم محلی میکنه😔😔😔وای خدا نمیدونم دیگه چی بگم.اصلا نمیدونم چکار کنم خسته شدم دیگه دارم به خودکشی فکر میکنم.بخوام بازم بنویسم یه کتاب میشه لطفا کمکم کنید.

    1. m.l گفت:

      سلام بانوی صبور این سرزمین مثلاً اسلامی ، منم نمونه ی زنی مثل شما هستم فقط معترضم به خدا که چطوری میخواد جواب بنده هایی امثال ما رو بده که قانع بشیم … نه خانواده ی خودمون و نه کس دیگه ای
      من کارمندم و دو تا دختر ۱۶ و ۵ ساله دارم هر ماه هر چی در میارم تو جیبش میریزم بازم همیشه تو منتشیم که چقدر خرجتون میکنم تا بخوایم رو حرفام حرف بزنیم عین یه حیوون وحشی شروع میکنه به حمله کردن و دیگه چشمتون روز بد نبینه🥺😓😰

  4. ف گفت:

    سلام ۲۳سالمه ۴ساله ک ازدواج کردم کوچکترین بحثمون ک میشه شوهرم منو ب شدت میزنه منم دیگه انقدخستع شدم شکایت کردم و رفتم معاینه پزشکی هم گرفتم اگررضایت ندم چ عواقبی برای شوهرم در نظر میگیرند آیادراین شرایط مهریه ام رو اجرا بزارم چی میشه؟

  5. F گفت:

    سلام خاله ام همسر دوم اقای هستند و دو پسر از این آقا دارن شوهر خالم دائم خاله ام رو در حد کشت کتک میزند اخرین بار با قمه به سر و بدنش ضریه هوایی وارد کرده و بدنش را با چاقو بریده است این اقا تو خونه اش اسلحه هم دارد و در داخل خونه دوربین به کار برده تا خالم رو زیر نظر داشته باشه و خالم داخله خونه زندانی هست حق بیرون رفتن از خونه را ندارد این آقا خودشم کلاهبردار هستش چجوری میشه متهمش کرد؟
    خالم می ترسه بعد از شکایت کردن خالم رو بکشه

  6. سهیلا ریاضتی کشه گفت:

    سلام همسری دارم عیاش وخوش گذران از قرصهای دیر انزالی استفاده میکنه ولی با من رابطه ایی نداره ۶۷ساله است همیشه فحاشی ومیکنه والفاظ رکیک بکار میبره اخرین بار به قصد خفه کردن گلوی منو فشار داد وبا دومشت محکم به سرم کوبید شاهدی نداشتم چکار میتونم انجام بدم

  7. با درود و احترام
    و آیا این ماده تبصره مخالف فرامین الهی نیست؟!
    زیرا همانطور که در آیه ۳۴ سوره نسا آمده است چنانچه زنی از مرد خود نافرمانی و سرکشی نمود بطوریکه پند و اندرز بر او اثر نداشت به مرد این حق داده شده است تا زن را کتک بزند بنابراین بنظر می رسد این ماده تبصره با آیه ۳۴ سوره نسا در تضاد باشد .
    (البته بنده صرفآ به دلیل مغایرت قانون موصوف با فرامین الهی موضوع رو بیان کردم و شخصآ هیچگونه موافقتی با ضرب و شتم زن توسط مرد تحت هیچ شرایطی ندارم).
    با تجدید احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *