وکیل خانواده, طلاق

درخواست طلاق از سوی زوجه

طلاق از سوی زوجه

از آنجایی قوانین بسیاری برای دفاع از حقوق خانواده وجود دارد، طلاق جزو حقوق زوج است؛ ولی در شرایطی خاص زوجه می تواند برای آن اقدام کند. بنابراین برای تقاضای طلاق از سوی زوجه باید آگاهی لازم را در این مورد داشت تا بتوان دادخواست طلاق زوجه را به صورت کامل تنظیم کرد. در اغلب موارد برای رسیدگی به این نوع پرونده و رسیدن به یک نتیجه مطلوب، از وکیل طلاق استفاده می شود. به عبارت ساده تر می توان بیان کرد که بهتر است درخواست طلاق از سوی زن تحت نظارت یک وکیل با تجربه صورت گیرد.

طلاق یک طرفه از سوی زن چیست؟

اگر زن و مردی در زندگی مشترک دچار اختلافات شدید شوند و دیگر قادر به ادامه زندگی با یکدیگر نباشند، می توانند برای طلاق اقدام کنند. اما گاهی مرد یا زن با وجود مشکلات بسیار، راضی به جدایی نمی شود و در این مورد با همسر خود به توافق نمی رسد. در این موارد ممکن است زن یا مرد به صورت یک طرفه برای جدایی اقدام کند.

شرایط تنظیم دادخواست طلاق از سوی زوجه

برای تنظیم دادخواست طلاق از سوی زن باید دلایل مهمی (ادله های محکمه پسند) وجود داشته باشد تا دادگاه درخواست زن را برای طلاق بپذیرد. برخی از این شرایط برای ایجاد حق طلاق از سوی زوجه عبارت است از:

  • نپرداختن نفقه از سوی مرد یا عدم توانایی پرداخت آن (به مدت یک ماه)
  • ابتلا مرد به بیمارهای غیرقابل درمان
  • اعتیاد مرد (اعتیاد زوج به مواد مخدر یا الکل، به صورتی که موجب بروز مشکلات اساسی در زندگی شده باشد)
  • بیمارهای روانی مانند جنون، روان پریشی، پرخاشگری غیرقابل کنترل (هنگامی که امکان فسخ نکاح وجود نداشته باشد)
  • غبیت مرد یا مفقود شدن آن (به مدت یک ماه متوالی)
  • ناتوانی جنسی
  • زندانی شدن مرد به مدت 5 سال یا بیشتر
  • ازدواج مجدد بدون اجازه زوجه
  • اثبات عسر و حرج
  • شرایط دوازدگانه مندرج در سند ازدواج (این شرایط به زن حق طلاق می دهد که شامل نفقه، ترک منزل، مفقود شدن، ازدواج مجدد، اعتیاد، حبس، ناباوری، جنون و… است)

در همین راستا زوجه باید با ذکر یکی از دلایل با شرط اثبات، دادخواست طلاق خود را با کمک وکیل طلاق تنظیم کند و در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی به ثبت برساند تا دادگاه خانواده بتواند براساس آن اقدام به صدور حکم طلاق کند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله  پیشنهاد می شود.

طلاق فوری از سوی زن

مراحل طلاق از سوی زوجه

برای جدایی زوجه از زوج مراحل وجود دارد که قبل از طلاق باید آنها را انجام دهد. این موارد مراحل زیر است:

  • ثبت نام در سامانه تصمیم (طلاق)
  • مشاوره قبل از طلاق
  • گرفتن گواهی عدم رضایت
  • تنظیم دادخواست و ثبت آن در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی
  • تعیین وقت جلسه از سوی دادگاه خانواده
  • حضور در دادگاه برای اثبات دلایل طلاق از سوی زوجه
  • صدور رأی طلاق برای زوجه
  • جاری شدن حکم طلاق در یکی از دفاتر رسمی ازدواج و طلاق

سریع ترین راه برای طلاق از سوی زوجه

استفاده از یک وکیل خانواده با تجربه می تواند یکی از سریع ترین راه ها برای طلاق فوری از سوی زوجه باشد. همچنین اگر زنی هنگام جاری شدن عقد نکاح از سوی مرد به او حق طلاق داده شده باشد (به این معنا که در سند ازدواج قید شده است) یا در حین زندگی به توافق رسیده باشند که زن نیز حق طلاق را داشته باشد (در دفاتر ثبت اسناد رسمی به صورت محضری ثبت شده باشد)، می تواند به راحتی و در کمترین زمان ممکن از همسر خود جدا شود.

در همین راستا می توان بیان کرد که راه های طلاق فوری از سوی زوجه عبارت است از:

  • استفاده از وکیل طلاق حرفه ای
  • داشتن حق طلاق از سوی مرد (حق طلاق محضری یا حق طلاق عقدنامه ای)

مدت زمان طلاق از سوی زوجه

برای انجام طلاق از سوی زوجه نمی توان زمان مشخصی را در نظر گرفت، زیرا قاضی دادگاه خانواده با توجه به شرایط و اثبات آن تصمیم گیری می کند. همچنین باید روند قضایی آن همانند سایر پرونده های خانوادگی طی شود.

به عبارتی دیگر می توان بیان کرد که مدت زمان رسیدگی به پرونده دادخواست از سوی زن همراه با جلسات مشاوره، حدود 45 روز طول می کشد، بعد از صدرو حکم نیز 20 روز زمان به زوج برای اعتراض داده می شود و در صورت رفتن پرونده به مرحله تجدیدنظر خواهی و بررسی مجدد، حدود 3 تا یکسال مراحل قانونی آن طول می کشد.

پیشنهاد می شود برای تسریع در روند پرونده، از یک وکیل طلاق با تجربه و مسلط به قوانین حقوقی استفاده شود. این کار موجب می شود که تقاضای طلاق از سوی زن زودتر به نتیجه برسد؛ زیرا وکلای خانواده به مراحل پیچیده قانونی آشنایی کامل دارد.

لازم به ذکر است بعد از اینکه حکم طلاق از سوی دادگاه صادر شد، زوجه فقط یک ماه فرصت دارد که برای جاری شدن خطبه طلاق اقدام کند. بعد از سپری شدن این مدت زمان، باید مجدد دادخواست دهد و تمام مراحل قانونی را دوباره سپری کند.

نفقه و مهریه در طلاق از سوی زوجه 

در هنگام درخواست طلاق از سوی زن، به جز اینکه می تواند دلایل خود را برای طلاق اثبات کند، می تواند برای دریافت تمام حقوق خود مانند مهریه و نفقه به دادگاه خانواده درخواست دهد. تحت هیچ شرایطی مرد نمی تواند از دادن نفقه و مهریه خودداری کند حتی ندادن نفقه به زن ممکن است دلیلی برای طلاق از سوی زن باشد.

وکیل طلاق

برخی از سوالات متداول درباره درخواست طلاق از سوی زن

وقتی مرد، مدام همسر خود را کتک می زند، آیا این دلیل می تواند مورد پذیرش دادگاه برای طلاق باشد؟ برای اثبات این رفتار ناپسند مرد، زن حتما باید مدارک مستند از پزشک قانونی داشته باشد تا بتواند ادعای خود را در دادگاه به اثبات برساند.

هنگامی که مرد گاهی اقدام به مصرف مواد مخدر کرده؛ اما وظایف خود را به خوبی انجام داده و هزینه ها زندگی را به طور کامل پرداخت می کند، آیا زن می تواند برای جدایی از همسر خود اقدام کند؟

اعتیاد یکی از مواردی است که جزو شرایط 12 گانه ضمن عقد است که به نوعی حق طلاق را به زن می دهد، اما در زمانی این مورد امکان پذیر است که به زندگی مشترک و وظایف آن آسیب برساند. فقط زمانی که منجر به عدم تعهد به وظایف مرد شود و نتیجه اعتیاد بداخلاقی و پرخاشگری باشد، زن می تواند به این دلیل اعتیاد از همسر خود جدا شود؛ در غیر این صورت دلیلی قابل اثبات، برای طلاق نخواهد بود.

وقتی مرد حدود چند سال خانه را ترک کرده و زن هیچ آدرس و نشانی از وی ندارد، آیا زن می تواند برای تعیین تکلیف وضعیت خود به دادگاه مراجعه کند و تقاضای طلاق داشته باشد؟ بعد از سپری شدن یک ماه به صورت مدام از غیب شدن مرد، زن می تواند برای طلاق خود اقدام کند. به این دلیل که هدف از تشکیل زندگی مشترک، زندگی زن و مرد در کنار یکدیگر است و مرد وظیفه دارد که هزینه های زندگی را بپردازد؛ ولی هنگامی که مرد از انجام  وظایف خود سلب مسئولیت می کند، زن می تواند با حکم دادگاه به صورت قانونی از همسر خود جدا شود.

ضرورت استفاده از وکیل برای طلاق از سوی زوجه   

استفاده از وکیل طلاق باتجربه در طلاق یک طرفه از سوی زن، موجب تسریع بخشیدن مراحل حقوقی آن خواهد شد. همچنین در مواردی که افراد تمایل به حضور در دادگاه را نداشته و به علت اختلافات مختلف تمایلی به دیدن یکدیگر وجود ندارد، با وجود وکیل دیگر نیازی به حضور زوجه نخواهد بود.

بنابراین استفاده از وکیل طلاق به علت تسلط وی به پرونده های خانوادگی و مراحل مختلف حقوقی ضرورت دارد؛ زیرا وی می تواند پرونده طلاق شما را در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه برساند.

محبوبه حجتیان وکیل پایه دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی مانند طلاق غیابی،  راه طلاق توافقی فوری ، مهریه، نفقه، اجرت المثل و سایر موارد مربوط به خانواده تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است. در همین راستا موجب به نتیجه رساندن پرونده های مختلف و ایجاد کارکرد کاملا تخصصی در این عرصه شده است.

محبوبه حجتیان، وکالت تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند ملاقات فرزند، حضانت، ترک انفاق، تمکین و داوری را انجام می دهد.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی در امور مربوط خانواده تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهی در مورد “درخواست طلاق از سوی زوجه

  1. shahla گفت:

    سلام برای طلاق توافقی هم باید وکیل گرفت ؟

  2. negar گفت:

    سلام اگر بخواییم توافقی طلاق بگیریم مهریه تعلق میگیرد ؟

  3. مهسا گفت:

    سلام میشه لطفا سریع ترین راهی که بتوان طلاق گرفت بگین ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *