وکیل ملکی, اثبات بیع, الزام و تنظیم سند رسمی, امور اراضی, خلع ید

دستور فروش ملک مشاع

دستور فروش ملک مشاع - وکیل محبوبه حجتیان

گاهی اتفاق می افتد که شرکایی که ملکی را خریده اند به دلایلی نخواهند به این شراکت ادامه بدهند . در اینصورت اگر بین شرکای ملک مشاع توافق برای تقسیم ملک وجود نداشته باشد ، متقاضی تقسیم ملک مشاع باید ابتدا در اداره ثبتی که ملک در آن محل واقع شده است تقاضای افراز کند .

اگر ملک مشاع قابلیت تقسیم و افراز را نداشته باشد خواهان میتواند از دادگاه دستور فروش ملک مشاع را تقاضا نماید . در این مطلب قصد داریم به موضوع دستور فروش ملک مشاع و شرایط آن بپردازیم .

چنانچه در زمینه هایی از این دست دچار مشکل شده اید می توانید از وکالت و مشاوره حقوقی وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان بهره مند گردید . کافیست با شماره 09121584013 تماس بگیرید و امور حقوقی خود را به وکیلی باتجربه بسپارید.

ملک مشاع چیست ؟

ملک مشاع ملکیست که دو یا چند نفر بصورت اشتراکی و با نسبت های مشخص مالکیت آن را دارند پس هر یک از مالکین مشاعی در همه مال مالکیت دارند .

مالکیت مشاعی می تواند بصورت اختیاری یا اجباری باشد یعنی فردی اقدام به خرید ملک بصورت مشاعی نماید و یا ملکی به واسطه ارث به او برسد و او با خواهران و برادران خود در آن سهیم باشد .

شما عزیزان میتوانید با کمک یک وکیل ملکی باتجربه در زمینه فروش ملک مشاع فقط یک بار در دفتر وکیل حاضر شده و کلیه مراحل مربوط به افراز ملک مشاع ، درخواست فروش ملک مشاع و … را به او بسپارید . در صورت واگذاری کار به وکیل دیگر نیازی به حضور خود شما در دادگاه نیست .

برای دریافت مشاوره با کارشناسان حقوقی متخصص با موسسه حقوقی حجتیان تماس بگیرید.

دستور فروش ملک مشاع - ملک مشاع چیست

افراز ملک مشاع و گواهی عدم افراز ملک مشاع

طبق ماده 1 قانون افراز که می گوید : ” افراز املاک مشاع که جریان ثبتی آنها خاتمه یافته اعم از اینکه در دفتر املاک ثبت شده یا نشده باشد، در صورتی که مورد تقاضای یک یا‌ چند شریک باشد با واحد ثبتی محلی خواهد بود که ملک مذکور در حوزه آن واقع است . واحد ثبتی با رعایت کلیه قوانین و مقررات ملک مورد تقاضا ‌را افراز می‌نماید “.

اگر ملک قابل افراز بود اداره ثبت آن را تقسیم می کند و اگر غیر قابل افراز باشد گواهینامه ای به خواهان داده میشود و در آن غیر قابل تقسیم بودن ملک گواهی می شود .

متقاضی خواهان افراز با داشتن گواهینامه عدم افراز و دیگر مدارک مالکیت می تواند درخواست خود را مبنی بر دستور فروش ملک مشاع تقدیم دادگاه حقوقی نماید و دادگاه نیز بعد از صدور دستور فروش آنرا به دایره اجرای احکام می فرستد . مدیر اجرا مال غیرمنقول را از طریق مزایده به فروش می رساند و هر یک از شرکا می توانند سهم خود را از فروش ملک دریافت نمایند .

پس دستور فروش ملک مشاع درخواست شریک ملک مشاعی برای فروش مال مشاع غیر قابل افراز می باشد . همچنین باید گفت که دستور فروش ملک مشاع قابل فرجام خواهی و تجدیدنظرخواهی نیز نخواهد بود .

قانون و دستور فروش ملک مشاع

مرحله 1: اگر ملک سند رسمی داشته باشد هر یک از مالکان ملک مشاع بایستی به اداره ثبت محل ملک مراجعه کرده و تقاضایی مبنی بر افراز ملک مشاع به این اداره تحویل نمایند .

بعد از آنکه کارشناس با مراجعه به پرونده ثبتی آنرا به نقشه بردار ثبت ارجاع کند با تعیین وقت قبلی نقشه برداری در محل ملک و با حضور همه مالکان ملک مشاع انجام می شود .

بعد از این کار صورتجلسه ای تنظیم می گردد که همه مالکان باید آنرا امضا نمایند . سپس تصمیم واحد ثبت به مالکان ملک مشاع ابلاغ می گردد و این تصمیم به مدت 10 روز بعد از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه عمومی محل وقوع ملک خواهد بود .

مرحله 2 : خواهان افراز پس از تهیه گواهینامه عدم افراز به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دادخواست دستور فروش ملک مشاع را ثبت و ارسال می نماید .

برای تنظیم دادخواست تماس بگیرید

در تقسیم اموال مشاع خواهان افراز بایستی نام و مشخصات خود و دیگر شرکا را تصریح کند و دلایل مالکیت مشاعی و حقانیت خود را به دادگاه تسلیم کند .

مرحله 3 : دادگاه با بررسی مستندات و مدارک خواهان به صدور دستور فروش ملک اقدام می کند . پس از اینکه دستور فروش ملک مشاع صادر گردید ملک بواسطه مزایده فروخته می شود که کارشناس یک قیمت پایه تعیین می کند و شخصی که بالاترین بها را پیشنهاد دهد برنده مزایده خواهد بود .

باید توجه داشت که اگر مالکان و شرکای دیگر در جلسه مزایده حضور نداشته باشند نیز مزایده انجام می شود . متقاضی افراز یا شخصی که درخواست فروش کرده خود می تواند ملک را خرید نماید .

مطلب مرتبط:

نمونه لایحه دفاعیه کلاهبرداری ملکی توسط محبوبه حجتیان

دستور فروش ملک مشاع - مراحل قانونی تقسیم ملک مشاع

مرجع رسیدگی به صدور گواهی عدم افراز

واحد ثبتی محل وقوع ملک مرجع رسیدگی کننده به صدور گواهی عدم افراز می باشد و اداره ثبت به املاکی گواهی عدم افراز می دهد که جریان ثبتی آن ها پایان یافته باشد اعم از اینکه در دفتر املاک ثبت شده یا نشده باشند .

برای افراز ملک باید به کجا رجوع کرد ؟

برای افراز ملک بایستی به وضعیت سند ملک توجه کرد :

  • اگر ملک مشاع سند رسمی داشته باشد و جریان ثبتی اش پایان یافته باشد باید به اداره ثبت محلی که ملک در آن واقع است رجوع کنید .
  • اگر ملک مشاع سند رسمی نداشته باشد و جریان ثبتی آن به اتمام نرسیده باشد درخواست افراز در صلاحیت دادگاه عمومی است .

هزینه مزایده ملک مشاع چقدر است ؟

اگر دادگاه دستور فروش ملک مشاع را صادر نماید و در مرحله اجرای حکم و مزایده ملک به فروش برسد هزینه مزایده طبق ماده 10 آئین نامه افراز و فروش املاک مشاع نیم عشر که معادل یک بیستم ملک خواهد بود .

مدارک لازم برای طرح دعوی دستور فروش ملک مشاع

  • اصل و کپی سند مالکیت
  • کپی کارت ملی
  • گواهی عدم افراز ملک و قطعیت آن
دستور فروش ملک مشاع - مدارک لازم برای دعوی ملک مشاع

نکات مهم دستور فروش ملک مشاع

  • تصمیم دادگاه جهت فروش ملک مشاع حکم نیست بلکه دستور است و بنابراین از طرف خوانده قابل اعتراض و تجدیدنظر نخواهد بود .
  • دادخواست دستور فروش ملک مشاع بایستی به طرفیت همه شرکا و وراث ملک مشاع باشد یعنی اسم و مشخصات آنها در ستون خوانده درج گردد .
  • اگر ملک مشاع در بازداشت یا توقیف باشد دادگاه دعوی را استماع نخواهد نمود .
  • درخواست فروش ملک مشاع وقتی امکان دارد که خواهان گواهی غیرقابل افراز بودن ملک را از اداره ثبت گرفته باشد .

ضرورت کمک از وکیل حقوقی جهت دستور فروش ملک مشاع

جهت بهره گیری از وکیل حقوقی برای دستور فروش ملک مشاع بصورت قانونی و حرفه ای می توانید از وکیل پایه یک محبوبه حجتیان کمک بگیرید .

وکیل حجتیان در زمینه های گوناگون از قبیل حقوقی ، خانواده ، ملکی ، قرارداد ، کیفری و مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می نماید و شما را تا حصول نتیجه دلخواه یاری می نماید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

برای کسب اطلاعات لازم و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *