وکیل خانواده, طلاق

مصادیق عسر و حرج در بحث طلاق

مصادیق عسر و حرج - وکیل حجتیان

در مباحث حقوقی طلاق خصوصا طلاق از طرف زوجه عبارت عسر و حرج زیاد به چشم می خورد . به راستی عسر و حرج چیست و مصادیق عسر و حرج در بحث طلاق کدامند ؟

عسر و حرج چیست ؟

عسر در زبان عربی به معنی سختی ، تنگی و دشواری است و حرج نیز به معنی فشار و تنگی به کار می رود . به عبارتی عسر و حرج وقتی در کنار هم به کار می رود نشانه ضرر و مشقت زیاد و فاحش است که بطور معمول قابل تحمل نباشد .

در میان زوجین هرگونه عملی که شریک زندگی را به سختی و تنگنا بیندازد و تحمل شرایط را برای او مشقت بار کند عسر و حرج گفته می شود .

اگر پایبند بودن به نکاح مشقت و سختی نامتعارفی برای زوج ایجاد کند می تواند همسرش را طلاق دهد ولی اگر این شرایط برای زن بوجود آمد آیا زن می تواند درخواست طلاق کند ؟

در اینگونه موارد عدم صدور مجوز طلاق می تواند زندگی سختی برای زن ایجاد کند. از آن جا که پایبند بودن به احکام نباید موجب سختی زندگی زن شود پس یکی از دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن عسر و حرج است.

برای دریافت مشاوره حقوقی با بهترین وکلای دادگستری با ما تماس بگیرید.

مصادیق عسر و حرج چیست ؟

بر طبق ماده 1130 قانون مدنی و تبصره الحاقی آن ، طلاق زن به استناد عسر و حرج شامل موارد زیر است، وکیل خانواده به شما برای اثبات عسر و حرج کمک می کند.

ترک زندگی توسط زوج به مدت حداقل 6 ماه پی در پی یا 9 ماه متناوب بدون داشتن عذر موجه

اگر زوج زندگی مشترک را بدون عذر موجه ترک نماید همسرش می تواند پس از گذشت 6 ماه متوالی تا 9 ماه متناوب در یک سال پس از ترک کردن مرد ، تقاضای طلاق نماید .

اگر این مدت کمتر از 6 ماه باشد ولو اینکه چند سال تکرار شود مشمول این قانون نمی شود ولی این قانون مورد انتقاد بسیاری از صاحبنظران قرار دارد چرا که مرد می تواند حتی یک روز کمتر از موعد تعیین شده به خانه برگردد و حق طلاق را از همسرش بگیرد .

اعتیاد زوج به مواد مخدر یا مشروبات الکلی 

اگر شوهر به مشروبات الکلی و مواد مخدر اعتیاد داشته باشد و قصد ترک آن را نیز در مدت تعیین شده نداشته باشد زن می تواند با شرایطی درخواست طلاق نماید . شرایط شامل این موارد می باشد :

اعتیاد شوهر به مواد مخدر و مشروبات الکلی به اساس زندگی آنها خلل وارد نماید مثل اینکه مرد نتواند مخارج مالی زندگی را تامین نماید ، در حال فرار و گریز باشد ، خطر معتاد شدن سایر اعضای خانواده از جمله فرزندان وجود داشته باشد ، رفت و آمد دوستان و رفیقان شوهر باعث مخاطرات آبرویی برای خانواده شود و … که ادامه زندگی را با شوهر دچار اخلال نماید .

پس اگر فرد اعتیاد دارد ولی اعتیاد او تاثیر زیاد و محسوسی در زندگی خانوادگی آنها ندارد بعنوان مجوز طلاق مورد قبول نمی باشد .

در صورت درخواست زن برای طلاق به مرد مهلتی برای ترک اعتیاد داده می شود که این مدت توسط پزشک تعیین می شود . اگر مرد در مهلت تعیین شده ترک اعتیاد نکند و یا پس از ترک مجددا به اعتیاد برگردد با تقاضای طلاق زن موافقت می شود .

مصادیق عسر و حرج - اعتیاد شوهر

محکومیت قطعی زوج به 5 سال حبس یا بیشتر 

اگر شوهر به دلیل مرتکب شدن به جرم و به هر دلیلی به 5 سال حبس و یا بیشتر محکوم شد زن می تواند تقاضای طلاق نماید . این محکومیت بایستی قطعی شده باشد گرچه لازم نیست که عملا اجرا شده باشد .

حتی اگر احتمال داشته باشد که زوج بعدها مشمول بخشودگی یا آزادی مشروط شود این مانعی برای طلاق زن نخواهد بود . اگر شوهر به حبس تعلیقی هم محکوم شده باشد باز هم زن می تواند درخواست طلاق نماید زیرا قانونگذار بین حبس تعلیقی و غیرتعلیقی تفاوتی قائل نشده است .

فحاشی یا ضرب و جرح و هر سوء رفتار مستمر شوهر که عرفا و با توجه به وضعیت زن قابل تحمل نباشد

اگر مردی همسر خود را با فحاشی و ضرب و شتم بیازارد زن می تواند تقاضای طلاق نماید . ضرب و شتم لازم نیست که بارها و بارها تکرار شود بلکه اگر یک بار هم باشد چنانچه پزشکی قانونی تائید نماید که زن مورد ضرب و شتم واقع شده برای دادگاه کفایت می کند . فقط قبل از دادخواست طلاق زن باید به پزشکی قانونی مراجعه نموده و تامین دلیل کند .

ابتلاء زوج به بیماری های مسری یا صعب العلاج روانی و بیماریهایی که زندگی مشترک را مختل نماید نظیر ایدز یا سارس 

اگر شوهر به بیماری صعب العلاجی دچار شود که زندگی مشترک را مختل کند زوجه می تواند تقاضای طلاق نماید . بیماری صعب العلاج می تواند روانی ، جسمی ، مسری یا غیر مسری باشد . همچنین اگر شوهر قطع نخاع شود و یا دو چشمش را از دست بدهد باز هم زن می تواند از او طلاق بگیرد .

خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

  • طلاق فوری طلاق توافقی فوری چگونه است؟
  • طلاق فوری لایحه دفاعیه طلاق توسط محبوبه حجتیان
مصادیق عسر و حرج - عوامل مهم عسر و حرج

مهمترین عواملی که منجر به عسر و حرج می شوند

عوامل طبیعی یا حقیقی

  • عقیم بودن مرد
  • جلوگیری از بچه دار شدن به صورتی که مرد بصورت غیر منطقی از بچه دار شدن امتناع کند .
  • اعتیادی که با تغییر وضعیت ارگانیکی و طبیعی شخص ، جسم و خلقیات او را تغییر داده و شرایط زمان عقد از بین رفته است .

عوامل خارجی و واقعی 

  • ترک خانواده و غیبت طولانی
  • حبس طولانی مدت

عوامل شخصی

  • سوء معاشرت با همسر
  • عدم پرداخت نفقه
  • اختلاف سنی زیاد
  • اکراه شدید
  • زناشویی غیر متعارف
  • ازدواج مجدد مرد بدون رضایت همسر
  • عقیم بودن مرد و بچه دار نشدن او در طول 5 سال
  • عدم داشتن شغل متناسب با حیثیت خانوادگی زن
  • جنون اگر از موارد فسخ نباشد

وکیل طلاق برای اثبات عسر و حرج

اثبات عسر و حرج در مبحث طلاق از طرف زوجه یکی از دشوارترین و مهمترین امور است زیرا مجاب کردن قاضی برای طلاق نیاز به مهارت و تجربه در ارائه ادله دارد .

اگر خانمی هستید که در زندگی مشترک دچار عسر و حرج هستید و قصد طلاق دارید ولی اطلاعات کافی در این زمینه ندارید می توانید از کمک و مشاوره حقوقی وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان بهره بگیرید .

وکیل محبوبه حجتیان با سابقه درخشان و پرونده های موفق در سالهای اخیر آماده بررسی پرونده های مختلف حقوقی از جمله دعاوی خانواده می باشد . کافیست با شماره 09121584013 تماس بگیرید و باقی کارها را به وکیلی زبده در زمینه امور طلاق و خانواده بسپارید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *