انحصار وراثت, وکیل حقوقی, وکیل ملکی

صلح عمری چیست و چه مزایایی دارد؟

صلح عمری محبوبه حجتیان

قرارداد صلح عمری، عقدی است که در آن مالک، ملک خود را از طریق قراردادی به نام صلح و با ارائه مدارک لازم به دیگری واگذار می کند. مشروط بر اینکه تا زمانی که فرد مالک زنده است، مالک منافع مال خود باشد و پس از فوت او، صلح کامل می شود و طرف مقابل می تواند به غیر از ملک، مالک منفعت مال می شود. تعیین تکلیف ملک پس از فوت، پرداخت مالیات کمتر نسبت به سایر قراردادها و امکان بهره مندی مالک از ملک مستقر در زمان حیات خود، از مزایای صلح عمری محسوب می شود.

صلح عمری چیست؟

صلح در معنای لغوی به معنی «سازش و آشتی» است که دو کاربرد مهم دارد. یک مورد اینکه در زمانی که افراد با یکدیگر اختلاف دارند، برای صلح، به توافق می رسند و یک توافق نامه امضا کرده و آشتی و سازش می کنند. یا اینکه با یکدیگر در مورد اختلافاتی که احتمال دارد در آینده به وجود آید، توافق می کنند. در حالت دوم، افراد به جای بستن انواع قراردادها، از قراردادهای مسالمت آمیز استفاده می کنند که فواید بسیار (مانند پرداخت مالیات اندک) برای آنها دارد.

در حالت دوم، صلح عمری وجود دارد که برای جلوگیری از اختلاف احتمالی در آینده بین افراد منعقد می شود. در همین راستا می توان بیان کرد که صلح عمری، قرارداد است که در آن مالک، حق مالکیت خود را از طریق عقدی به نام صلح به دیگری منتقل می کند. البته با شرط اینکه تا زمانی خود مالک زنده است، مالک منافع مال خود خواهد بود و تنها بعد از مرگ، فرد می تواند از آن استفاده کند.

برای ارتباط با محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری می توانید با شماره تلفن 09121584013 تماس حاصل فرمایید و از خدمات حقوقی ایشان بهره مند شوید.

صلح عمری محبوبه حجتیان

عقد صلح عمری چیست؟

یکی از محدودیت های وصیت نامه این است که هر شخص فقط تا ثلث اموال خود را می تواند وصیت کند و وصیت بیش از ثلث اموال بدون رضایت ورثه باطل است. اما گاهی برخی تمایل دارند قسمت زیادی از اموال خود را به یکی از ورثه خود وصیت کنند و در عین حال حتی پس از فوت نیز با خطر ابطال بیش از ثلث ترکه مواجه نمی شوند. راهکار قانونی در این زمینه صلح عمری است که این نوع قرارداد در هنگام نوشتن وصیت نامه بسیار کاربرد دارد.

درواقع می توان بیان کرد که عقد صلح عمری، قراردادی خاص با قواعد خاص است که در آن مالک ملک از طریق عقدی به نام صلح عمری، مالکیت مال خود را به دیگری منتقل می کند. اما این نوع قرارداد باید دارای شرایط خاص باشد که عبارت است از:

مالکیت کامل در زمان حیات: مالک شرط می کند تا زمانی که در قید حیات است، منفعت مال متعلق به او باشد، خود او از مال استفاده کند و طرف دیگر حق ندارد او را از مال خود محروم کند، برای مثال زمانی که خانه متعلق به او است، طرف مقابل نمی تواند مالک از خانه بیرون کند.

مالکیت کامل وارث بعد از فوت مالک: پس از فوت مالک، شرایط صلح عمری انجام می شود و وارث می تواند به صورت کامل از اموال و منافع آن استفاده کند.

برای مثال زمانی که زن خانه خود را از طریق یک قرارداد رسمی در قالب صلح عمری به فرزندش واگذار می کند. از آنجایی که ممکن است مادر به فرزند خود اطمینان 100 درصدی نداشته باشد و بترسد که فرزند قبل از مرگ، او را از خانه بیرون کند، در این قرارداد صلح عمری شرط می شود تا زمانی که زنده است منافع برای او خواهد بود و فرزند حق تصرف بر اموال را نخواهد داشت.

همچنین می تواند از منافع دارایی خود استفاده کند. در ضمن برای اینکه مشکل مالکیت فرزند، بعد از فوت مادر پیش نیاید، مقرر می دارد که پس از فوت او عین اموال و منافع آن به طور کامل در اختیار فرزند قرار گیرد.

لازم به ذکر است که صلح عمری، جزو قراردادهایی که زن و شوهر برای خود تنظیم می کنند که در صورت مرگ یکی از آنها (به خصوص در صورت مرگ مرد با توجه به قوانین ارث) مشکلی حقوقی در هنگام تقسیم اموال از سوی فرزندان برای آنها ایجاد نشود. 

فواید صلح عمری

صلح عمری برای مالکان و افرادی که قرار است اموال به آنها واگذار شود، دارای مزایای بسیار است که در ادامه برخی از آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

واگذاری املاک بیشتر از آنچه در قانون وجود دارد و انتقال آن به وارثان موردنظر: طبق قانون، افراد می توانند برای تعیین تکلیف اموال خود پس از مرگ وصیت نامه داشته باشند که این کار اگر با یک وکیل حقوقی با تجربه انجام دهند، بسیار کاربرد دارد؛ اما محدودیتی که در این مورد وجود دارد این است که هر شخص پس از فوت فقط می تواند تا ثلث اموال خود را وصیت کند و وصیت بیش از یک سوم اموال بدون تنفیذ و اذن ورثه باطل است.

 بنابراین یکی از مهم ترین فواید استفاده از صلح عمری را می توان این مورد دانست که مالک می تواند در زمان حیات خود نسبت به مال خود تعهداتی ایجاد کند و پس از فوت آن را به ورثه خود منتقل نکند.

کاهش مالیات بر ارث: یکی دیگر از مزایای صلح عمری این است که چون قراردادهای نقل و انتقال ملک به صورت امانی انجام می شود، میزان مالیات نقل و انتقال در مقایسه با قراردادهای بیع یا عقود بیع و مالیات بر ارث بسیار کمتر است.

مالکیت کامل و استفاده از منافع آن در زمان زندگی: مزیت دیگر صلح عمری این است که در ضمن اینکه مالک، مالکیت عین مال را به طور کامل به طرفین منتقل می کند، مالکیت منفعت ملک را برای خود نگه می دارد و بدون اینکه دغدغه ای داشته باشد تا قبل از مرگ می تواند از آن استفاده کند.

مدارک مورد نیاز برای صلح عمری

از آنجایی که صلح عمری در دفاتر اسناد رسمی و با ارائه مدارک لازم برای نقل و انتقال انجام می شود و بدون ارائه این اسناد، امکان انتقال ملک از طریق صلح عمری وجود ندارد، در ادامه برخی از مدارک مهم برای صلح عمری بیان شده است.

  • کارت ملی، شناسنامه و مدارک هویتی هر دو طرف قرارداد
  • اسناد ملکی (اسناد تک برگی یا سند دفترچه ای)
  • پایان کار برای ساختمان های تازه ساخته شده
  • برگه پرداخت عوارض شهرداری و استعلام آن
  • برگه پرداخت دارایی و مالیات، استعلام آن

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله نحوه تنظیم قرارداد با وکیل حقوقی حرفه ای پیشنهاد می شود.

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان

ضرورت استفاده از وکیل حقوقی برای صلح عمری

قرارداد صلح عمری باید به صورت قانونی انجام شود تا در آینده مشکلی برای طرفین قرارداد پیش نیاید، به همین دلیل پیشنهاد می شود برای انجام این کار از یک وکیل  با تجربه و مسلط بر قوانین حقوقی استفاده کنید. 

برای بهره گیری از وکیل حقوقی برای تنظیم قرارداد صلح عمری به صورت  قانونی و حرفه ای  می توانید از محبوبه حجتیان، وکیل پایه دادگستری کمک بگیرید.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی، ملکی، قرارداد، خانواده، کیفری و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوب برسید.

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی، تمام مسائل خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *