وکیل ملکی, اثبات بیع, الزام و تنظیم سند رسمی, خلع ید

ساخت و ساز در ملک مشاع

ساخت و ساز در ملک مشاع - وکیل حجتیان

با گسترش شهرنشینی و تبدیل شدن خانه های حیاط دار به آپارتمان مسئله مشاعات و اختلافات مربوط به آن هم به دعاوی ملکی راه باز کرده است .

هر واحد مسکونی که بخشی از یک آپارتمان محسوب می شود در واقع بخشی از ملک مشاع است که در صورت قصد تخریب و ساخت و ساز آپارتمانی جدید در زمین آپارتمان قبلی باید همه مالکان موافق این کار باشند و تنها یک یا تعدادی از مالکین نمی توانند بدون رضایت سایر مالکین این کار را انجام دهند .

ساخت و ساز در ملک مشاع موضوعی است که قرار است در این مقاله به آن بپردازیم . اگر دچار اختلاف در ملک مشاع هستید و یا سوالاتی در این زمینه در ذهنتان شکل گرفته است با ما همراه باشید .

ملک مشاع چیست ؟

ملکی را مشاع گویند که دارای چند مالک باشد و سهم هر فرد بصورت دقیق مشخص نباشد . در املاک مشاعی همه مالکین در جزء به جزء ملک مسئول و سهیم هستند و سود و زیان ملک به همه آنها می رسد .

ممکن است در ملک مشاعی سهم مالکین یکسان و یا متفاوت باشد ولی معلوم نیست که کدام قسمت از ملک یا زمین متعلق به کدام مالک است و همه مالکان در همه قسمتهای ملک با هم سهیم هستند .

ساخت و ساز در ملک مشاع - ملک مشاع چیست

احداث بنا در ملک مشاع

اگر یکی از مالکین قصد احداث بنا در ملکی و زمینی مشاع را داشته باشد باید رضایت سایر مالکین را جلب کند و هیچ یک از مالکان حق ندارند به تنهایی اقدام به ساخت و ساز در ملک مشاع نمایند چرا که این کار در قانون مجاز نیست و هر یک از مالکان می توانند از فرد متخلف به دادگاه شکایت کنند .

برای شروع به ساخت و ساز در زمینی مشاع باید تقسیم ملک صورت گرفته باشد و پس از اینکه سهم هر فرد از زمین جدا شد حال هر یک از مالکین می توانند بصورت جداگانه نسبت به ساخت و ساز در زمین خود اقدام کنند .

انواع تقسیم مال مشاع

همانطور که اشاره کردیم قبل از شروع به ساخت و ساز در ملک مشاع باید تقسیم ملک صورت گیرد . تقسیم ملک به صورت قانونی به دو نوع افراز و تفکیک صورت می پذیرد .

افراز ملک 

افراز یعنی جداکردن چیزی از چیز دیگر و بیشتر در مواقعی به کار می رود که قرار است سهم هر یک از شرکا از ملک مشاع مشخص شود . با افراز ملک میتوان تعیین کرد که هر قسمت و بخشی از ملک یا مال به کدام شریک تعلق دارد و با این کار به مالکیت هر یک از شرکا و مالکین استقلال بخشیده می شود .

تفکیک

تقسیم اموال و جدا کردن مال غیرمنقول به قطعات کوچک تر را تفکیک می گویند . مثلا زمینی که هزار مترمربع مساحت دارد بین دو شریک یا مالک تقسیم شده و به هر یک 500 مترمربع سهم می رسد .

ساخت و ساز در ملک مشاع بدون اجازه شریک

اگر یکی از شرکا اقدام به ساخت و ساز در ملک مشاع بدون اجازه شریک یا شرکاء دیگر کند مرتکب عمل غیرقانونی شده است ولی دیگر شرکا حق ندارند بدون حکم قضایی نسبت به تخریب ساخت و ساز اقدام نمایند .

اگر این تخریب بدون حکم قضایی صورت گیرد جرم کیفری بشمار آمده و عواقب کیفری خواهد داشت . پس لازم است شرکا دیگر ابتدائا در دادگاه نسبت به ساخت و ساز شریک متخلف طرح شکایت نمایند .

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی با وکیل دادگستری با ما تماس بگیرید.

ساخت و ساز در ملک مشاع - احداث بنا در ملک مشاع

ساخت و ساز در زمین ارثی

اگر یکی از وراث در زمینی که به آنها ارث رسیده است ساخت و ساز انجام دهد بدون اینکه از سایر وراث اجازه گرفته باشد این کار غیرقانونی است و وراث دیگر می توانند برعلیه او در دادگاه طرح شکایت کنند .

قوانینی که بر زمین و املاک ارثی صدق می کند همانند ملک و زمین مشاع است چرا که تعدادی از مالکین و شرکا در مالکیت آن سهم دارند و برای فروش و یا ساخت و ساز در آن باید همگی توافق داشته باشند .

پروانه ساخت برای زمین مشاع

حال سوال اینجاست که آیا می توان برای ملک و زمین مشاع پروانه ساخت گرفت ؟ در اینجا باید گفت که اگر یکی از مالکین مستقلا قصد انجام این کار را در زمین مشاع داشته باشد صدور پروانه امکان پذیر نیست مگر اینکه ملک و زمین از قبل تفکیک و افراز شده باشد .

اگر همه مالکین ملک مشاع بصورت جمعی بر این کار توافق داشته باشند می توانند با دادن اختیار به یکی از مالکین نسبت به اخذ پروانه ساختمانی جهت ساخت و ساز اقدام نمایند . در املاک مشاعی شهرداری بدون رضایت همه مالکان پروانه ساختمانی را صادر نمی نماید .

قلع و قمع ملک مشاع

اصطلاح قلع و قمع ملک مشاع نوعی اصطلاح حقوقی است و در مواردی به کار می رود که یکی از شرکا و مالکین نسبت به ساخت و ساز غیرقانونی در ملک مشاع و بدون رضایت دیگر مالکان اقدام نموده است و برطبق حکم مرجع قضایی دستور انهدام بنا ، اعیان و اشجاری که فرد متصرف در ملک مشاعی بنا کرده صادر شده و اجرا می گردد .

تفاوت قلع و قمع و خلع ید در ملک مشاع چیست ؟

خلع ید یعنی کوتاه کردن دست متصرف و بیرون کردن او از ملک و در مواقعی به کار می رود که فرد متصرف با تصرف مال مانع از استفاده دیگر شرکا و مالکین در مال شده است ولی قلع و قمع یعنی از بین بردن و منهدم کردن ساخت و ساز فرد متصرف در ملک مشاعی به دستور مرجع قضایی .

وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان بهترین وکیل ملکی

اگر در مسائل ملکی خود از قبیل موضوعات مربوط به ساخت و ساز در ملک مشاع دچار مشکلاتی با سایر شرکا و مالکین شده اید می توانید با وکیل ملکی تماس بگیرید .

وکیل حجتیان در زمینه های گوناگون از قبیل حقوقی ، خانواده ، ملکی ، قرارداد ، کیفری و مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می نماید و شما را تا حصول نتیجه دلخواه یاری می نماید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید .

برای کسب اطلاعات لازم و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *