وکیل حقوقی

نحوه تنظیم لایحه با بهترین وکیل حقوقی

نحوه تنطیم لایحه با بهترین وکیل حقوقی

لایحه، در لغت به معنای «درخواست مکتوب» است و در اصطلاح  قضایی لایحه به معنای «دفاعیات» است که به صورت کتبی نوشته می شود؛ همچنین مکتوباتی است که توسط وکیل مدافعه برای دفاع از موکل خود تقدیم دادگاه می شود. با توجه به معنای لغوی لایحه می توان بیان کرد که درخواست کتبی است که توسط هر دو طرف چه دعوی حقوقی و چه دعوی کیفری می‌تواند ارائه شود.

تنظیم لایحه یکی از مهم ترین مواردی است نقش مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت هر پرونده ای خواهد داشت. به این صورت که می توان از آن به عنوان ابزار مهمی قانونی نام برد که قاضی می تواند با مطالعه و استناد به آن رأی خود را صادر کند. بنابراین نحوه چگونگی تنظیم لوایح بسیار مهم است؛ زیرا سند مکتوب، مدارک و اظهارات مهم با جزییات در آن ذکر خواهد شد و تعیین کننده روند اصلی پرونده خواهد بود و بر حکم نهایی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

چگونگی تنظیم لایحه با بهترین وکیل حقوقی   

تنظیم لایحه به خصوص در موارد کیفری مسئله بسیار مهمی است که باید توسط افراد مسلط بر تمام موارد حقوقی و قانونی تنظیم شود، بنابراین معمولا تنظیم لوایح قضایی و دفاعیه توسط وکیل حقوقی با تجربه در زمینه موضوع پرونده انجام می شود.

برای تنظیم یک لایحه باید موارد مهمی را رعایت کرد که شامل این موارد است:

متن لایحه: هر متن لایحه ای باید دارای مقدمه، متن کلی و نتیجه باشد.

لحن و ظاهر لایحه:  هر لایحه ای باید به صورت محترمانه نوشته شود و ظاهر آن از لحاظ زیبایی رعایت شود؛ زیرا لحن و ظاهری نشان شخصیت فردی خواهد بود.

استفاده مناسب و املای درست اصطلاحات و کلمات حقوقی: در هر لایحه ای باید اصطلاحات در جای خود استفاده شود، زیرا اگر اشتباه استفاده شده باشد، معانی آن تغییر کند. در این مورد باید املای صحیح کلمات نیز رعایت شود.

پرهیز از تکرار: در تنظیم هر لایحه ای باید از تکرار پرهیز کرد و تمام موارد را به صورت کامل و مختصر توضیح داده تا از حوصله مراجع قضایی و قاضی محترم خارج نشود.

تسلط کافی بر موضوع پرونده: قبل از تنظیم هر لایحه ای ابتدا باید تمام جزییات آن مورد بررسی کامل قرار داده شود، بعد تنظیم لایحه صورت گیرد.

استناد به قانون: در هر لایحه ای استناد به قانون ضروری نیست، ولی ذکر قوانین تاثیر مثبتی بر ذهن  و تصمیم قاضی خواهد داشت. بنابراین استناد به قانون همواره پیشنهاد می شود.

پاسخ به طرف دعوی: اگر لایحه در پاسخ به اظهارات دعوی است، حتما باید موارد ذکر شده در پاسخ به آن باشد. همچنین دلایل و دفاعیات در آن ذکر شود.

پیوست‌های لایحه: هر فرد، همراه با لایحه می تواند مدارک مربوط به پرونده را هنگام ثبت لایحه، به آن ضمیمه کند؛ این کار باعث می شود روند پرونده سریع تر انجام شود و رأی دادگاه براساس مستندات زودتر و قطعی تر خواهد بود.

برای ارتباط با محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری می توانید با شماره تلفن 09121584013 تماس حاصل فرمایید و از خدمات حقوقی ایشان بهره مند شوید.

تنظیم لایحه توسط وکیل حقوقی

روش‌های تنظیم لایحه

برای تنظیم لایحه روش های مختلف وجود دارد که عبارت است از:

1ـ اگر برای تنظیم لایحه خود نمی‌خواهید از یک وکیل مشاوره بگیرید یا اینکه بدون او، این کار را انجام دهید، ابتدا باید بدانید که برای نوشتن لایحه حتما از توانایی نوشتن روان برخوردار باشید و به جز آن باید در اصطلاحات حقوقی آگاهی داشته باشید و آن را در لایحه خود به کار ببرید.

همچنین این را باید بدانید که زیادگویی و نوشتن یک متن طولانی بدون ذکر موارد مهم و جزییات پرونده، اصلا به نفع شما نخواهد بود و تاثیری در روند پرونده نخواهد داشت، بنابراین سعی کنید از ذکر موارد غیر ضرروی اجتناب کنید و موارد مهم و اساسی را به صورت کامل و مختصر توضیخ دهید.

2ـ اگر قصد دارید تنظیم لایحه خود را به یک وکیل کاردان بسپارید، حتما تمام جزییات پرونده را برای او شرح دهید، با این کار انتخاب درستی انجام خواهد داد؛ زیرا این نوع افراد با توجه به تجربه ای که دارند، به راحتی می توانند شما در این مورد راهنمایی کند و با تنظیم یک لایحه کامل شما را از مواردی که ممکن است به خاطر یک پرونده برایتان پیش بیاید، رهایی دهد.

فقط در این مورد باید این نکته را مورد توجه خود قرار دهید که حتما تمام موارد را با جزییات بدون هیچ کمی و کاسته به وکیل خود توضیح دهید و تمام موارد ضروری و مهمی را که می خواهید در لایحه ذکر شود، به ایشان خاطرنشان کنید.

3ـ در بعضی موارد نیز فرد فقط برای تنظیم لایحه از وکیل استفاده می کند و نیاز نمی بیند برای بقیه موارد پرونده وکیل داشته باشد، بنابراین اگر شما نیز جزو این گروه از افراد هستید، حتما باید مواردی را مورد توجه قرار دهید. به این صورت که حتما مطمئن شوید که وکیل شما تمام جزییات پرونده را مورد مطالعه و بررسی قرار داده باشد.

همچنین شما باید تمام جزییات و روند پرونده و اظهارات شفاهی در دادگاه را به طور کامل برای او بازگو کنید تا وکیل بتواند باتوجه به اظهارت شما و تسلط کامل بر پرونده، لایحه شما را تنظیم کند.

4ـ در برخی از دادگاه یکسری باجه ها وجود دارد که می توانند برای شما لایحه تنظیم کنند. البته این نوع تنظیم لایحه به ویژه برای موارد کیفری و حتی گاهی برای مسائل حقوقی پیشنهاد نمی شود، زیرا فردی که این کار را انجام می دهد، تسلط کافی بر موارد قانونی  ندارد و فقط یک اپراتور است که هر آنچه شما بگویید برایتان ثبت می کند. این کار در گذشته بیشتر مرسوم بوده و در حال حاضر برای حل مسائل پیشنهاد می شود از وکیل حقوقی با تجربه استفاده شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله وکیل دعاوی پیشنهاد می شود.

تنظیم لایحه

ثبت لایحه در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی

در حال حاضر در کشور ایران عزیزمان بر اساس قوانین جهموری اسلامی، ثبت لایحه حقوقی و کیفری از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی انجام می شود و نیاز به حضور در دادگاه برای ثبت لایحه نخواهد بود.  

 استفاده از مشاوره حقوقی برای تنظیم لایحه

گاهی افراد برای تنظیم لایحه توانایی پرداخت هزینه های وکیل را ندارند، بنابراین می توانند از مشاوره حقوقی استفاده کنند و با مشاوره گرفتن در مورد پرونده خود لایحه خود را براساس قوانین حقوقی تنظیم کنند.

یک مشاوره حقوقی می تواند به این افراد در نوشتن بهتر لایحه کمک کند؛ زیرا دلایل و استدلال هایی که در نوشتن یک لایحه مطرح می شود باید مطابق با موازین قانونی و با استدلال باشند. اگر این موارد در یک لایحه رعایت نشود، به طور قطع از طرف دادگاه به این نوع لایحه ها رسیمت داده نخواهد شد. 

نکته بسیار مهم در تنظیم لایحه ذکر جزییات است که نقش مهمی در روند پرونده و حکم نهایی دادگاه خواهد داشت، بنابراین از تاثیر جزییات و ذکر آنها در لایحه های خود نباید غافل شوید.

ضرورت استفاده از وکیل حقوقی برای تنظیم لایحه

برای بهره گیری از وکیل حقوقی برای تنظیم لایحه  می توانید از محبوبه حجتیان، وکیل پایه دادگستری کمک بگیرید.

محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های مختلف حقوقی، ملکی، قرارداد، خانواده، کیفری و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوب برسید.

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی، تمام مسائل خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *