وکیل کیفری, تجاوز

تجاوز به عنف و مجازات آن چیست؟

تجاوز به عنف - وکیل محبوبه حجتیان

عنف در لغت به معنی زور و خشونت است و تجاوز به عنف در مواردی استفاده می شود که نزدیکی جنسی با زور و غلبه و بدون رضایت زن صورت گیرد . این اصطلاح تنها در روابطی که بصورت نامشروع یا زنا صورت می گیرد صادق است و در روابط زناشویی دائم یا موقت صدق نمی کند .

در واقع تجاوز به عنف نوعی زنا است که با عدم رضایت قربانی صورت می گیرد . در این مقاله قصد داریم به تجاوز به عنف ، حکم آن و وکیل تجاوز به عنف بپردازیم . اگر در این زمینه نیاز به کمک دارید می توانید با وکیل پایه یک دادگستری محبوبه حجتیان با شماره 09121584013 تماس بگیرید . 

حکم تجاوز به عنف چیست ؟

قانون مجازات اسلامی و فقه اسلام به صراحت مجازات تجاوز به عنف را اعدام و مرگ می داند . براساس ماده 82 قانون مجازات اسلامی حد زنای به عنف اعدام می باشد .

نکته مهمی که در اینجا وجود دارد اثبات زنا است و مهمتر اینکه آیا این عمل بدون رضایت زن انجام شده یا خیر ؟ اثبات اینکه زنا بدون رضایت زن صورت گرفته است به عهده خود او (قربانی) می باشد . همراهی یک وکیل خانم در این شرایط می تواند کمک بزرگی برای فرد باشد.

تجاوز به عنف - حکم تجاوز به عنف

اثبات حکم تجاوز به عنف چگونه است ؟

متهم (مرد) بایستی در نزد قاضی چهار بار اقرار کند . همچنین از شرایط دیگر اثبات زنا علم قاضی می باشد که از طریق متعارف بدست می آید یعنی قاضی با توجه به قرائن و شواهد تشخیص زنای به عنف را می دهد و حکم را صادر می کند .

از دیگر راههای اثبات جرم وجود و حضور چهار شاهد می باشد که شهادت به انجام گرفتن این عمل دهند. در اینجا لایحه دفاعیه تجاوز به عنف توسط محبوبه حجتیان را بخوانید.

همچنین زنای با محارم ، زنا با زن پدر و زنای مرد غیرمسلمان با زن مسلمان موجب حکم اعدام برای فرد زانی می شود . همین طور اگر مرد با زنی که در حالت بیهوشی ، خواب یا مستی است رابطه جنسی داشته باشد زنای به عنف محسوب می شود و آن هم حکم اعدام دارد .

تفاوت زنا با تجاوز به عنف چیست ؟

اصلی ترین تفاوت بین این دو در میل و رغبت زن است . در عمل زنا هر دو طرف زن و مرد این عمل را با رضایت خود انجام می دهند ولی در تجاوز به عنف عمل جنسی بدون رضایت زن و با قهر و اجبار مرد صورت می گیرد .

تجاوز به عنف - زنای به عنف

شرایط اثبات تجاوز و اقدامات قربانی

تجاوز به عنف یا زنای به عنف نیز مانند دیگر جرم ها شرایطی برای اثبات دارد که عبارتند از اقرار ، شهادت و علم قاضی .
اگر فردی قربانی این عمل قرار گرفت بایستی در اسرع وقت به کلانتری یا دادسرا مراجعه نماید تا بوسیله دادسرا فرد به پزشکی قانونی فرستاده شود .

در تجاوز به عنف معمولا به دلیل اعمال زور توسط فرد زانی زخمها و خراشیدگی هایی روی بدن فرد قربانی ایجاد می شود که توسط پزشکی قانونی قابل بررسی است .

فرد قربانی نبایستی لباس و بدن خود را تمیز کند تا آثار جرم پاک نشود زیرا قربانی بایستی مدارکی ارائه کند که نشان دهد تجاوز به او با زور و اجبار انجام شده است. وکیل کیفری به اثبات و تسریع روند مجازات متجاوز کمک می کند.

اقرار : البته یکی دیگر از راههای اثبات این است که متهم در حضور قاضی اعتراف به جرم خود کند که این اعتراف شامل این شرایط است :

فرد باید بالغ و عاقل باشد ، به اراده و اختیار خود اقرار نموده باشد یعنی مجبور و تهدید به این کار نشده باشد ، اقرار بایستی چهار مرتبه صورت گیرد و کمتر از آن قبول نیست ، فرد حتما بایستی در حضور قاضی چهار بار اقرار به زنا کند و در حضور دیگران یا کلانتری و پلیس مورد قبول نمی باشد .

شهادت : چهار نفر شاهد عادل که عاقل و بالغ نیز باشند و قاضی هم شهادت آن ها را قبول داشته باشد (حلال زاده و پاک باشند ) می توانند به جرم زنا شهادت دهند . (این افراد باید به چشم دیده باشند که عمل زنا صورت گرفته است )

علم قاضی : قاضی با توجه به قرائن و شواهد جرم متهم را تشخیص دهد و اقدام به صدور حکم نماید .

تفاوت تجاوز به عنف و لواط به عنف چیست ؟

در تجاوز به عنف که زنا محسوب می شود فاعل مرد و مفعول یا قربانی زن می باشد ولی در لواط به عنف هم فاعل و هم مفعول هر دو مرد می باشند و احکام این دو نیز با هم متفاوت است .

تجاوز به عنف - تفاوت با لواط به عنف

حکم تجاوز به دختر باکره چیست ؟

اگر دختری در حین تجاوز بکارتش را از دست دهد فرد مجرم علاوه بر مجازات این عمل خود بایستی ارش بکارت (دیه پارگی بکارت زن) و همچنین مهرالمثل زن را نیز پرداخت نماید . ولی اگر زن باکره نباشد فقط مهرالمثل زن علاوه بر مجازات اصلی بایستی پرداخت گردد .

توبه متهم در تجاوز به عنف چگونه است ؟

اگر متهم قبل از این که جرمش ثابت شود توبه نماید و اصلاح و ندامت او برای قاضی نیز محرز شود حد شرعی از او برداشته می شود . همین طور اگر جرم با اقرار ثابت شود اگر مجرم توبه نماید حتی بعد از اثبات جرم نیز قاضی می تواند توسط رئیس قوه قضائیه درخواست عفو از مقام رهبری نماید .

در زنا و لواط اگر هر دو با اکراه و اغفال بزه دیده صورت گیرد اگر مرتکب توبه نماید مجازات او ساقط می شود ولی حبس یا شلاق تعزیری درجه شش یا هر دو برای او اجرا می شود .

وکیل تجاوز به عنف

وکیل در موارد تجاوز به عنف به قربانی تجاوز کمک می کند تا از طریق مراجع قانونی شکایت خود را پیگیری نماید و او را در این راه تا حصول نتیجه یاری می کند .

برخی قربانیان برای حفظ آبروی خود موضوع تجاوز را پنهان می کنند و به سراغ وکیل تجاوز به عنف نمی روند و این آثار منفی نه تنها بر خود فرد بلکه بر جامعه دارد .

فرد خاطی و متجاوز وقتی متوجه شود که اعمال او مورد پیگیری قرار نمی گیرد جسارت پیدا می کند تا این تجاوز را بر روی افراد دیگر تکرار کند . وکیل تجاوز به عنف به فرد قربانی کمک می کند تا آرامش خود را حفظ کند و به او اطمینان می دهد که حقوقش پایمال نخواهد گردید .

تجاوز به عنف - وکیل تجاوز به عنف

محبوبه حجتیان ، وکیل پایه یک دادگستری

وکیل محبوبه حجتیان در زمینه های مختلف حقوقی ، ملکی ، قرارداد ، وکیل خانواده ، کیفری و امور مهاجرت خدمات حقوقی ارائه می دهد تا شما بتوانید روند قانونی مسائل خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوب تری برسید .

برای اطلاعات از مسائل حقوقی در آپارات همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات لازم می توانید از طریق لینک زیر با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی وی درباره امور حقوقی ، تمام مسائل خود را برطرف کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *