لایحه دادخواست شکواییه, تجاوز, وکیل کیفری

نمونه لایحه دفاعیه تجاوز به عنف

لایحه دفاعیه تجاوز به عنف

نمونه لایحه دفاعیه تجاوز به عنف

ریاست و قضات محترم دیوان عالی کشور
با سلام و تحیت
اینجانب محبوبه حجتیان به وکالت از آقای …. و خانم …. در راستای فرجام خواهی از دادنامه اصداری به شماره …. از شعبه … دادگاه کیفری یک مجتمع دادگاه های کیفری … مطالب ذیل را به عرض می رسانم:
همانگونه که مستحضرید ارکان اثباتِ جرم زنای به عنف به سه رکن اقرار متهم، شهادتِ شهود و علم قاضی عموماً محدود شده است. بدیهی است که در جوامع امروزی با خانه‌های آپارتمانی تو در تو، غالباً ناممکن است که چهار شاهد مرد بتوانند به یقینی برسند که در دادگاه بگویند: که بله! «رأينا كالميل فی المكحلة»  از سوی دیگر طیرۀ عقل است که متهم اقرار کند و بپذیرد که تجاوز کرده و خودش را به چوبه دار بسپارد. پس از دو رکن اثبات تنها یکی باقی می ماند که همانا علم قاضی است.
حال در پرونده ما نحن فیه عنایت بفرمایید که قاضی چه کوششِ طاقت فرسایی کرده تا اساساً «علم حاصل نکند!» توضیح آن که عمده مستندی که می تواند ما را به علم برساند گزارش پزشکی قانونی است. در گزارش پزشکی قانونی آمده است: «در بازوی سمت راست مجنی علیه کبودی مشاهده شده». با توجه به اینکه اکثر افراد دست راست هستند آیا این به معنای تلاش دختر برای رهایی نبوده که متهم هم بازوی راست را گرفته تا او را مهار کند؟
آرنج سمت چپ نیز آثار درگیری و صدمه داشته که احتمالاً ناشی از زمین زدن دختر بوده است. از سویی دیگر به صراحت در گزارش آمده که پرده بکارت در زمانی نزدیک به یک هفته گذشته آثاری از ساییدگی و ضربه دارد که می تواند ناشی از برخورد جسم سختی همچون آلت نعوظ شده باشد.
حال اگر: 1- آسیب دیدگی پرده بکارت 2-کبودی بازوی راست 3- کبودی آرنج چپ (همگی در زمانی کمتر از یک هفته) مشاهده شود آیا نمی تواند نشانی از اِعمال قهر و عنف باشد؟ اگر نه، پس منطقاً فرضِ مخالف آن چیست؟
نکته بعدی: تبصره ذیل مادۀ ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی به صراحت اِشعار می دارد: «در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق [عنف بودن عمل] جاری است.» قضات محترم التفات داشته باشند که مجنی علیه متولد …. است یعنی حدود … سال دارد که اگرچه از نظر فقهی و قانونی بالغ محسوب می شود، ولی عرفاً از نظر اجتماعی و سطح مهارت های فردی ناپخته و نابالغ قلمداد می گردد. لذا با توجه به شرحی که دختر ارائه کرده اقدام متهم و مانور فریبکارانه‌ای که داشته که دختر را با لطایف الحیلی به در منزل کشانده و او را غافلگیر کرده و به داخل برده و دختر به دلیل ناپختگی نتوانسته واکنش مناسب داشته باشد، همگی دال بر مصداقِ همان توصیفی است که در تبصره فوق الذکر آمده است.
نکته بعدی آنکه دختر به دلیل همان ناپختگی و از سر ترس پیام های رد و بدل شده را پاک کرده، لذا متهم توانسته پیام های بلوک بندی شده به نفع خودش ارائه کند. خواهر متهم نیز که همدست برادر بوده با پیج فیک در اینستاگرام به دختر پیام داده که متاسفانه ردگیری نشده است. همچنین صوتِ خارج نویسی شده موجود در پرونده که ناظر بر فحاشی متهم است مُوید نوع تعامل او با مجنی علیه می باشد. همچنین بعد از ارتکاب تجاوز و شکایت شاکیه و اطلاع خانوادۀ متهم، مادر ایشان با خانواده دختر تماس گرفته تا با طرح مسئله ازدواجِ احتمالی موضوع را جمع کند که به منزلۀ  اقرار تلویحی بر تجاوز و عدم رضایت دختر بوده است.
نکته آخری آن که قاضی در کمال حیرت با استناد به عکس هایی که برای دو سال پیش از آن است با طرح این موضوع که دوست پسرهای سابق داشته و حالیه با متهم فعلی عکسی ندارد!!، بر برائت متهم علمی حاصل کرده که تماماً برآمده از مقدماتی آکنده از شک و شبهه است که افادۀ یقین این چنین نمی کند!!
لذا با عنایت به مراتب معروضه فوق، نقض دادنامه بدوی و صدور حکم مقتضی مورد تمناست.

برای آگاهی بیشتر:مشاوره حقوقی و تنظیم لایحه

وکیل مدافع محبوبه حجتیان

نمونه لایحه دفاعیه تجاوز به عنف بیان شده، یکی از لایحه های تنظیم شده توسط محبوبه حجتیان، وکیل پایه یک دادگستری است. برای تنظیم لایحه های دفاعی خود می توانید از ایشان کمک بگیرید یا اینکه تنظیم آن را به وی بسپارید. این کار موجب موفقیت پرونده حقوقی شما می شود.

محبوبه حجتیان، یکی از بهترین وکلای با تجربه در دعاوی اداری، ملکی، خانواده، کیفری و جنایی است که با استفاده از راهکارهای ایشان می توانید روند قضایی پرونده خود را بهتر سپری کنید و به نتیجه مطلوبی برسید.

ایشان تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را وکالت کرده است و با به نتیجه رساندن پرونده های مختلف با کارکرد کاملا تخصصی، رویکردی متفاوتی را در این عرصه به وجود آورده است.
تالیف کتاب های مختلف، انجام دوره های آموزشی برای وکلا و کارآموزان و ایجاد بسترهای جدید کاری و خدمات حقوقی برخی از فعالیت های محبوبه حجتیان است.

در همین راستا شما می توانید با محبوبه حجتیان تماس گرفته و با راهنمایی ایشان برای امور حقوقی، تمام مسائل حقوقی خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *